تجهیزات امنیتی خودرو های لوکس + معرفی سیستم های امنیتی
تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس را میتوان پایه ثابت شاهکارهای خودروسازی دانست . در میان تمامی خودروهای موجود در بازار ، خودروهایی وجود دارند که نسبت به سایرین از قیمت بالا ، تجهیزات متنوع و طراحی خاص تری برخو ردارند . این دسته خاص که خودروهای لوکس یا Luxury Car نام دارند ، فرصتی مناسب برای شرکتهای خودرو سازی محسوب می شوند که با هر آنچه در توان دارند .
به طور معمول خودرو های لوکس علاوه بر پیشرانه توانمند ، طراحی چشمگیر و متریال بسیار با کیفیت از تجهیزات امنیتی مدرنی نیز برخور دارند که در سایر خودروها مورد استفاده قرار نمی گیرد ؛ در واقع امنیت خودروهای لوکس یکی دیگر از موضوعاتی است که این دسته خاص را از سایر اتومبیلهای جهان متمایز می نماید . از آنجایی که تجهیزات امنیتی به کار رفته در خودروهایی لوکس بسیار کمیاب و خاص هستند ، اطلاعات کمی از جزئیات این تجهیزات پیشرفته وجود دارد .
سامانه دید در شب ( Night Vision )
اولین موردی که در بحث تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس باید مور توجه قرار بگیرد سامانه دید در شب است . سیستم نایت ویژن یا دید در شب یکی از پیشرفته ترین تجهیزات امنیتی حال حاضر دنیای خودرو به شمار می رود که تنها خودروهای بسیار لوکس و گران قیمت از آن بهره می برند .
این تکنولوژی که در گذشتهای نه چندان دور تنها در اختیار نیروی های نظامی قرار داشت ، اکنون به عنوان یکی از تجهیزات امنیتی پیشرفته در خودرو های لوکسی همچون مرسدس بنز 500 S ، دی اس 7 کراس بک ، لکسوس LX570 به کار گرفته شده است . در سال 2004 شرکت جنرال موتور با مجهز نمودن نسل هشتم کادیلاک DeVille به این سیستم فوق پیشرفته ، توانست نام برندش را در تاریخ به عنوان اولین شرکت خودرو سازی استفاده کننده از سیستم دید در شب ثبت نماید .
این سیستم به کمک دوربین و سیستم مادون قرمز تصاویر روشنی را از مسیر تاریک پیش روی راننده نشان خواهد داد که در آن علاوه بر جاده و مسیر حرکت ، اشیا متحرک نیز به خوبی نمایش داده می شوند . تکنولوژی نایت ویژن در خودروهایی همچون ب ام و سری 7 به حداکثر توانایی خود رسیده است .
به طوری که به کمک یک حسگر گرمایشی ، حرارت اجسام یا موجودات زنده را تشخیص داده و با پخش آلارم راننده را از وجود آن ها در جاده مطلع می سازد . نتایج آخرین تحقیقات به عمل آمده بیانگر این مطلب است که این تکنولوژی می تواند خطر تصادفات جاده ای در شب را به طور چشم گیری کاهش دهد .
سیستم پیشگیری از تصادف ( PCS )
تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس که باید به آن اشاره کرد سیستم پیشگیری از تصادف یا PCS است که یکی از گران قیمت ترین سیستم های ( ایمنی فعال ) در خودروهای لوکس به شمار می رود . این سیستم بر پایه اطلاعات دریافتی از رادار ، اشعه لیزر ، حسگر یا دوربین های نصب شده در خودرو می تواند از تصادفات رانندگی جلو گیری کرده و حافظ جان سرنشینان اتومبیل شما باشد . این سیستم لحظه به لحظه وضعیت جاده و خودروهای اطراف را بررسی کرده و در صورتی که احتمال وقوع تصادف را تشخیص دهد در ابتدا تنها به راننده خودرو هشدار داده و در مرحله بعد به طور خودکار وارد عمل می شود .
در سال 2003 نمونه اولیه این سیستم ( Pre-Safe ) نخستین بار بر روی مرسدس بنز S کلاس نصب شد که در مقایسه با نمونه امروزی از عملکرد بسیار محدودی برخوردار بود . سیستم PCS با استفاده از اطلاعات دریافتی موقعیت ، فاصله و سرعت خودروهایی که در مقابل قرار دارند را محاسبه کرده و در صورتی که احتمال برخورد را تشخیص دهد به راننده هشدار خواهد داد .
بعضی از سیستم های پیشگیری از تصادف ، می توانند پیش از بروز تصادف به صورت اتوماتیک با ایجاد فشار اضافی در ترمزهای خودرو به راننده برای کاهش هرچه بیشتر خسارات ناشی از تصادف کمک کند . نمونه های پیشرفته سیستم پیشگیری از تصادف (Pre-Collision ) که در خودروهای لوکس و امن کمپانی های تویوتا ، مرسدس بنز یا فورد مورد استفاده قرار می گیرد ، پیش از برخورد کمربند ها را سفت ، سانروف را بسته و صندلی های خوابیده را به حالت اولیه باز می گرداند که یکی از جذابیت های تجهیزات امنیتی خودروهای لوکس به شمار می رود .
هشدار نقطه کور ( BSD )
تسلط کامل و دید کافی به تمامی نقاط کور خودرو یکی از مواردی است که حتی رانندگان خودروهای لوکس نیز به آن احتیاج دارند . فناوری تشخیص نقاط کور ( BSD ) به کمک سنسورهایی که درون سپر یا زیر آینه های جانبی خودرو نصب شده اند ، در طول رانندگی هشدارهای لازم را با نشان گرهای زرد رنگ و یا قرمر رنگ به راننده اطلاع داده و او را از وجود ماشین هایی که در اطراف قرار دارند ، مطلع می سازد .
هشدارهای سیستم BSD ممکن است بر روی مانیتور جلو راننده یا چراغ نصب شده در گوشه آینه های جانبی نمایش داده شود . ناگفته نماند که در برخی از خودروها زمانی که وسیله نقلیه ای در نقطه کور راننده قرار گیرد ، لرزش کوچکی بر روی فرمان خودرو ایجاد شده و از این طریق به راننده هشدار داده می شود .
سیستم هشدار خواب الودگی
خواب آلودگی یکی از شایع ترین دلایل ایجاد تصادف در جاده های برون شهری محسوب می شود ؛ از همین رو برخی از شرکت های خودرو سازی برای جلو گیری از چنین تصادفاتی در خودروهای لوکس خود از ( سیستم هشدار خواب آلودگی ) استفاده نموده اند . این سیستم که اولین بار در محصولات کمپانی ولوو به کار گرفته شد ، بوسیله یک دوربین کوچک که در مقابل راننده نصب شده است ، لحظه به لحظه چهره راننده را مورد پردازش قرار می دهد .
در بخش پردازش ، تصاویر مربوط به وضعیت سر و چشم های راننده به دقت بررسی شده و در صورتی که راننده برای مدت معینی مسیر انحرافی خودرو را تصحیح نکند یا چشم های او از حد مشخصی بیشتر بسته بماند ، سیگنال هشدار به صدا در آمده و راننده را از خواب بیدار می کند .
یکی دیگر از کاربردهای سیستم هشدار خواب آلودگی در مواقعی است که راننده به دلایلی همچون تمرکز بیش از حد روی سیستم صوتی یا راهیاب ، تمرکز خود را از دست بدهد . این سیستم در چنین مواقعی با پخش هشدار، از عدم تمرکز راننده جلوگیری می کند . ناگفته نماند که این سیستم در شرکت های مختلف با نامهای مختلفی شناخته می شود ؛ سوبارو آن را Drive Focus و نیسان آن را هشدار توجه راننده ( Attention Alert Driver ) مینامد و مرسدس بنز نیز نام دستیار توجه (ATTENTION ASSIST ) را برای این سیستم ایمنی فعال انتخاب کرده است .
سیستم هشدار عبور ترافیک عقب ( RCTA )
سیستم RCTA یا هشدار عبور ترافیک عقب یک سیستم ایمنی بسیار کاربردی است که به راننده کمک می کند از وجود ماشین هایی که از پشت در حال نزدیک شدن هستند ، مطلع شود . شاید برایتان این سوال مطرح شود که با وجود سیستم هایی همچون دوربین و سنسور دنده عقب یا دوربین 360 وجود RCTA چندان ضروری به نظر نمی رسد .
بد نیست بدانید که تمامی سیستم های نام برده شده تنها می توانند اشیا یا خودروهایی که در اطرافتان قرار دارند را به شما نمایش دهند ، اما سیستم هشدار ترافیک عقب به کمک سنسورهای کوچک و رادارهایی که به طور معمول در سپر عقب جای داده می شوند ، سمت چپ و راست اتومبیل را به طور کامل اسکن کرده و فاصله ، سرعت و جهت خودروهایی که در محدوده 50 متری در حال حرکت هستند را اندازه گیری و محاسبه می کند .
در این میان اگر RCTA بر اساس محاسبات خود تشخیص دهد که احتمال برخورد با یکی از خودروهای اطرافتان وجود دارد ، از طریق هشدارهای شنیداری و دیداری شما را از وجود چنین خطری آگاه می سازد . این فناوری کمک راننده ، در صورتی که با سیستم هشدار نقاط کور ( مبتنی بر رادار ) همراه باشد ، می تواند بهترین عملکرد را در خودروهای لوکس داشته و مانع از برخورد این خودروهای گران قیمت با سایر خودروها یا عابرین پیاده شود .
معرفی مهم ترین سیستم های امنیتی خودرو
با گسترش روز افزون استفاده از وسایل نقلیه شخصی ، ایمنی خودرو در عرصه رقابت جهانی از مهم ترین عوامل فروش خودروسازان است . امروزه خودرو سازان مطرح جهان سعی می کنند از سیستم های ایمنی مطلوب بر روی خودروهای خود استفاده کنند . سیستم های ایمنی به دو دسته تقسیم می شوند .
سیستم های فعال :
این سیستم ها در هنگام حرکت خودرو فعالند و شرایط دینامکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف ،کنترل می کنند . برخی از این سیستم های فعال عبارتند از :
ABS : سیستم ترمز ضد قفل هنگام قفل کردن چرخ ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز ، کاهش می دهد .
ASR : این سیستم ، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب گیری برای خودرو فراهم می کند .
EBD : سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز ، نرم افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخها را در هنگام قفل کردن بر عهده دارد .
ESP : جدید ترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002 میلادی بر روی 27 درصد از وسایل نقلیهی اروپایی ، نصب شده است . این آمار در خودروهای ژاپنی و آمریکایی 75 درصد بوده و روبه افزایش است .
سیستم های غیرفعال :
از این سیستم ها در کاهش تصادفات خطرناک استفاده می شود و عبارتند از :
کمربند – کیسه هوا – فیوز قفل کن
ترمز ضد قفل یا : ABS
تا اواسط دههی 90 میلادی ، ترمز ضد قفل چندان شناخته شده نبود و رانندگان برای جلوگیری از قفل شدن چرخ ها و لغزیدن بر سطح جاده باید دائما ترمز می گرفتند و این موضوع سبب می شد که آن ها تسلط کافی بر فرمان خودرو نداشته باشند . ترمز ABS این امکان را به راننده می دهد تا با تسلط بر فرمان خودرو بتواند از لغزیدن جلوگیری کند . همچنین این توانایی را دارد تا فشار ترمزهای هریک از چرخ ها را تنظیم کند .
سیستم کنترل پایداری یا ESP :
سیستم کنترل پایداری یکی از دستاورد های مهم در زمینه ایمن سازی خودروها محسوب می شود . برای اولین بار شرکت خودروسازی بوش از این سیستم در مرسدس S-CLASS و بی ام دبلیو سری 7 خود استفاده کرد . ESP هنگام به کار افتادن ترمز ضد قفل ، کنترل کشش و همچنین میزان چرخش فرمان را بررسی می کند و در صورت بروز شتاب جانبی بهکار می افتد . از 55 سال پیش تعبیه این سیستم در خودروهای بازار آمریکا الزامی شد .
سنسور باد تایر :
نصب این سیستم نیز از حدود چند سال قبل در آمریکا اجباری شد . این سنسورها دارای دو مدل هستند : یک نوع آن تعداد دورهای هر چرخ را می شمارد و زمانی که یکی از تایرها فشار استاندارد نداشته باشد متوجه آن می شود . این سنسور از نظر قیمت به صرفه تر است. نوع دیگر آنها که هزینه بالا تری دارند دارای یک سنسور فشار بیسیم در هر یک از چرخ ها هستند .
ایربگ جانبی :
شرکت ولوو اولین بار از ایربگ های جانبی در خودروهای مدل 850 استفاده کرد . این ایربگ ها دو نوع دارند : برخی از آنها به صورت دو ایربگ جانبی در دوطرف صندلی نصب می شوند مانند ایربگ های موجود در مرسدس نوع دیگری از آنها مانند ایربگ های جنرال موتورز بین صندلی ها جاسازی می شوند .
زنون های هوشمند :
زنونها نسبت به پروژکتورها درخشان ترند و می توانند وسعت دید بیشتری به راننده بدهند . درحال حاضر اکثر خودروهای گران قیمت به سیستم روشن شدن خودکار چراغ ها مجهزند . اما بالاتر از این سیستم که اتولایت نام دارد ، چراغ های هوشمند هستند که دارای سنسور نور و لنزهای چرخشی اند . سنسور نور می تواند بهصورت خودکار نوربالا و نورپایین اتومبیل را تغییر دهد و لنزهای چرخشی نیز با تغییر جهت فرمان حرکت می کنند .
بیشتر بخوانید:
آموزش باز کردن، عیب یابی، کنترل ابعاد و بستن موتور B3 پراید و رنو P.K
منبع: کارگیگ