تجربه نخست با خودرو استثنایی فورد موستانگ شلبی GT350R

تجربه نخست با خودرو استثنایی فورد موستانگ شلبی GT350R

بعد از رونمائی کمپانی فورد از نسخه قدرتمند و سطح بالای موستانگ نسل ششم یعنی GT350 در نمایشگاه لس ‌آنجلس ، توجه بسیاری از طرفداران بیشتر به موتور 5.2 لیتری V8 و میل‌ لنگ تخت اتومبیل جلب شد . اما لازم به ذکر است که بهبود های انجام شده بر روی این خودرو فقط محدود به موتور نبوده و در بسیاری از بخش‌ های دیگر خودرو شاهد به‌روزرسانی‌ های مختلف هستیم .

فورد

اخیراً جزئیاتی از به‌روزرسانی‌ های انجام شده بر روی قسمت‌ های مختلف شاسی موستانگ GT350 اعلام شده که نشان می‌ دهد بعضی از قسمت‌ ها برای اولین بار و برای ارائه عملکردی جالب ‌توجه در خیابان و پیست بر روی موستانگ نصب شده ‌اند .

سیستم تعلیقفورد موستانگ شلبی

یکی از مهم‌ ترین به ‌روزرسانی ‌های انجام شده بر روی نسخه GT350 که اولین بار است از آن در موستانگ استفاده می ‌شود کمک ‌فنر های تطبیق‌ پذیر مغناطیسی است . این کمک‌ فنر ها که با کمک نیروی مغناطیس عمل می ‌کنند به لطف حالت ‌های رانندگی مختلف تعبیه شده در اتومبیل و با توجه به شرایط جاده طیف گسترده ای از تنظیمات را در اختیار راننده قرار می ‌دهند .

حالت‌ های رانندگی موستانگ GT350 عبارت ‌اند از DRAG – TRACK – SPORT – TOUR با انتخاب هرکدام از حالت‌ ها برنامه‌ ریزی تراتل ، واکنش فرمان ، پایداری و کنترل کشش و هم‌ چنین تنظیمات اگزوز تغییر می‌ کنند .

کی دیگر از بهبود های قابل ‌ذکر که بر روی موستانگ GT350 انجام شده استفاده از طبق ‌های جلو و توپی ‌های چرخ آلومینیومی است که نسبت به نمونه‌ های استفاده شده در موستانگ استاندارد سبک ‌تر و قوی ‌تر می ‌باشد . هم‌چنین ضخامت میل موج گیر های محور جلو و عقب این نسخه نسبت به مدل استاندارد افزایش داشته و فنر های لول محور عقب با آرایش متقارن استقرار پیدا کرده اند  بدین نحو که آرایش فنر لول یک سمت دقیقاً با طرف دیگر متقارن است درواقع محل قرار گیری فنر لول یک سمت تصویری آینه ای از سمت دیگر است .

ترمزها

تا قبل از این می ‌دانستیم که فورد شلبی GT350 مدل 2016 از نظر ترمز گیری قوی‌ ترین موستانگ تاریخ است اما اکنون اطلاعات بیشتری در مورد سیستم ترمز این خودرو اعلام شده است .

ترمز های محور جلو دست ‌پرورده برمبو بوده و از انواع 6 پیستونه و دو لایه با دیسک ‌های 15.5 اینچی سوراخ ‌دار خنک شونده بوده و سایز دیسک ترمز های محور عقب هم 15 اینچ بوده و کالیپر 4 پیستونه دارد هم‌ چنین مجرا های ورودی هوا در محور جلو و عقب به ‌منظور خنک شدن هر چه سریع‌ تر دیسک ‌ها تعبیه شده ‌اند که به ‌کار بردن آن ها عملکرد قدرتمند سیستم ترمز را در پیست تضمین می‌ کند .

رینگ و تایرها

برای اینکه نتیجه استفاده از تمام تکنولوژی ‌های فوق به بهترین نحو به زمین انتقال بیابد کمپانی فورد در شلبی GT350 مدل 2016 از تایر های مخصوص و با چسبندگی بالا میشلن پایلوت سوپر اسپرت که اندازه آن در محور های جلو و عقب به ترتیب 295.35  و 305.35 می ‌باشد استفاده کرده است . این تایر ها ، رینگ ‌های قالب‌ ریزی شده آلومینیومی با سایز 19 اینچ را که پهنای آن ها در محور جلو 10.5 اینچ و در محور عقب 11 اینچ می ‌باشد ، می ‌پوشانند .

کمپانی فورد در مدل شلبی GT350R حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و از رینگ‌ های پیشرفته فیبرکربنی و تایر های چسبنده ‌تر میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 استفاده کرده است به گفته کمپانی فورد استفاده از تایر های ویژه در مدل GT350R کاهش وزن 23 کیلو گرمی وزن را در قیاس با GT350 به همراه آورده است .تجربه نخست با فورد موستانگ شلبی GT 350 R

پس از گذشت دو سال کامل از انتشار نخستین اطلاعات از فورد موستانگ شلبی GT350 مدل 2016 و نسخه سطح بالا تر R از آن ، فورد بالاخره تجربه قدرتمند ترین موستانگ با موتور تنفس طبیعی را در اختیار قرار داده است . مدل GT350 در نمایشگاه لس ‌آنجلس و    GT350R  در دیترویت رونمایی شدند و از آن زمان تاکنون،  فورد با وسواس خاصی ، اطلاعات تکمیلی را در مورد آن ها بیرون داده است تا همچنان علاقه ‌مندان را در تب ‌و ‌تاب ( دانستن بیشتر ) نگه دارد ؛

چیزی که هم‌ اکنون به پایان خود رسیده است . البته قبل از اینکه سریع نتیجه ‌گیری کنید ، به این موضوع هم باید اشاره کنیم که در این بررسی به دست ‌اندرکاران مجله  CAR AND DRIVER اجازه داده شده که تنها ( سواری ) در این خودرو را تجربه کنند و خبری از ( رانندگی ) در میان نبوده است .

در تنظیمات شاسی هر کدام از مدل های GT350 و GT350R پنج حالت مختلف درنظر گرفته شده است ؛ ( نرمال ) ، ( اسپورت ) ، ( آب‌ و ‌هوا ) ، ( پیست ) و ( دراگ ) . هر کدام از این حالت ‌ها بر روی پدال گاز ، سیستم کنترل کشش و پایداری ، وزن سیستم فرمان ، دامپر های سیال مغناطیسی ، سیستم اگزوز و برنامه کنترل شروع به حرکت تأثیر گذار هستند .

در حالت نرمال ، همه‌چیز در وضعیت پیش ‌فرض قرار می ‌گیرد و در جهت یک رانندگی معمولی آماده می‌ شود . امّا حالت اسپورت برای ( رانندگی الهام ‌بخش در جاده ) است و با واکنش سریع تر پدال گاز ، تنظیمات متوسط برای شوک‌ ها ، حالت با وزن بیشتر سیستم فرمان و باز شدگی اگزوز برای ایجاد بیشترین صدا همراه است . در حالت آب‌ و هوا ( WEATHER ) واکنش پدال گاز ، وضعیت نرم ‌تری پیدا می‌ کند ، سیستم کنترل شروع حرکت قفل می‌ شود ( تنها تنظیم این سیستم ) و قید های سیستم کنترل پایداری تنگ ‌تر می ‌شوند .

در عین حال ، تمام موارد دیگر به همان حالت نرمال باقی می‌ مانند . از طرف دیگر ، حالت پیست ( TARCK ) آستانه کشش و کنترل پایداری را بالا تر می ‌برد و در عین حال ، اگزوز را باز کرده و از تنظیمات سخت‌ تر شوک‌ ها و فرمان سنگین‌ تر استفاده می ‌کند . در نهایت به حالت دراگ می ‌رسیم که سیستم کنترل پایداری را فعال می ‌کند ، بر واکنش پدال گاز اثر می‌ گذارد و تنظیم دامپر ها در حالت بهینه برای شروع به حرکت قرار می ‌دهد و همچنین اگزوز را باز می‌ کند .

راننده تست ‌کننده در این بررسی ، مارک لکرونه( MARK LEXRONE) مهندس فورد پرفورمنس بوده است . چند دور ابتدایی برای گرم‌ کردن ، فرصتی برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌ های برجسته شاسی فورد  GT350R بود . پس از گرم‌ کردن ، ( لکرون ) به خودرو اجازه داد تا روح وحشی خود را به معرض نمایش بگذارد .  به سختی ترمز می ‌کرد و با دقت زیاد GT350R را به درون پیچ ‌ها پیش می‌ برد . در طول این سواری ، خودرو همچنان آرام و بالانس باقی می ‌ماند و شخصیت خود را کاملاً حفظ می ‌کرد .

فورد

در همین حال ، ( لکرونه ) ، فرمان را بسیار کم می ‌چرخاند تا خودرو را در همان مسیر موردنظرش هدایت کند . چسبندگی نیز فوق ‌العاده بود . حتی وقتی سر و صدای تایرها بلند می‌ شد ، ( لکرونه ) پای خود را از روی پدال برنمی ‌داشت و خودرو نیز همچنان مسیر خود را حفظ می ‌کرد .

حتی زمانی که یک سراشیبی ناگهانی در پیست داشتیم ، GT350R  همچنان به کف مسیر سنگ فرش می ‌چسبید و کمترین فاصله را از سطح پیدا می ‌کرد . با وجود دامپرهای مغناطیسی که کاملاً ناهمواری ‌های پیست را مدیریت می‌ کردند ، در طول این تجربه سواری با موستانگ ، هیچ‌گاه ( راحتی ) تحت‌ تأثیر قرار نگرفت .

ترمز های GT350R نیز عملکردی بسیار قابل ‌توجه دارند . این ترمز ها که برای کمترین ضعف ترمز گیری و مطابق گفته فورد ، ( بهترین حس پدال ترمز در دنیا ) طراحی شده ‌اند ، از رتورهای دو تکه ‌ای 15 اینچی ( 394 میلی‌ متری ) و کالیپرهای 6 پیستونه برمبو در جلو و رتور های دو تکه ‌ای 15 اینچی ( 381 میلی ‌متری ) و کالیپرهای 4 پیستونه در عقب استفاده می‌ کنند . البته هنوز برای تصدیق حس مغرورانه فورد از سیستم ترمز GT350R کمی زود است ؛

چرا که هنوز یک شخص بی ‌طرف در پشت فرمان آن قرار نگرفته است . ولی در هر صورت ، موستانگ در ترمزگیری‌ های سخت ، عملکرد پایداری از خود نشان داده و وقتی ( لکرونه ) در انتهای مسیر های مستقیم پیست ترمز می ‌کرد ، هیچ اثری از چیزی شبیه به ( شیرجه ) یا رفتار غیرعادی دیگر از جانب ترمزها نبود .

در همین حال ، فرصتی فراهم شد تا از نزدیک چرخ‌ های 19 اینچی فیبرکربنی GT350R را ملاحظه کنیم ؛ چرخ‌ هایی که گفته می‌‌شود تا 27 کیلو گرم نسبت به چرخ‌ های آلومینومی در وزن GT350 صرفه‌ جویی داشته‌ اند . در واقع ، این چرخ‌ ها آنقدر سبک هستند که می‌ توان با یک دست آن ها را بلند کرد ( هر کدام حدود 8 کیلوگرم ) .

تایر های با عرض 11 اینچ در جلو و 11.5 اینچ در عقب از نوع میشلن پایلوت اسپورت کاپ 2هستند که به طور ویژه برای GT350R مهندسی شده‌ اند ( 305.30 در جلو و 315.30 در عقب ) . یکی از مسئولان میشلن که در حاشیه پیست ایستاده بود ، اشاره می ‌کرد که در تمام مراحل توسعه مدل‌ های GT350 و GT350R توسط فورد در جا هایی مانند ( لاگونا سکا ) ،  ( پیست مسابقه بین‌ المللی ویرجینیا و نوربرگرینگ ) ، همیشه نمایندگانی از میشلن در آنجا حاضر بوده ‌اند .

ویژگی ‌های ( صوتی ) منحصر به فردی به این اولترا موستانگ اضافه شده است . در هنگام شتاب ‌گیری ، موتور V-8 با دور موتور بسیار بالا ، واقعاً آرامش فضا را بر هم می‌ زند . موتور 2.5  لیتری آلومینیومی GT350R  با قدرت 526 اسب ‌بخار و گشتاور حداکثر 582 نیوتن‌ متری ، به صورت تنفس مصنوعی است و از نظر فنی و کیفیت ساخت نسبت به گذشتگان خو د، پیشرفت بسیاری داشته است .

بازه قدرت موتورPAWER NAND)  ) بسیار گسترده است ، شاهد این موضوع زمانی بود که ( لکرونه ) در حالت تخت‌گاز شیفت دنده سه و چهار را انجام داد . در این حالت سرها به سمت جلو و عقب حرکت کرد . البته در شرایط آرام ‌تر ، پیشرانه GT350R مطیع ‌تر و رام‌ تر به نظر می‌ رسد .  در هر صورت باید منتظر ماند و دید که چه زمانی می ‌توان با نشستن بر روی صندلی سمت چپ ، قطعات پازل در مورد فورد GT350R  مدل 2016 را تکمیل کرد .

مقایسه موستانگ شلبی و کامارو

اگر شما از آن دسته افرادی باشید که قدرت پیشرانه و نهایت گشتاور را مهم‌ ترین مشخصه‌ی یک خودرو می‌ دانند ، مسلما کامارو ZL1 را برتر از موستانگ شلبی GT350R تصور خواهید کرد . اما فراموش نکنید ، با وجود قیمت مشابه موستاگ GT350R  با ZL1  ، این خودرو همچنان یکی از پرفروش‌ ترین مدل‌ های اسپرت تقویت ‌شده در آمریکا است .

جالب است بدانید که از نظر عملکرد فنی پیشرانه ، موستانگ شلبی و کامارو  ZL1، دو طیف متفاوت از علاقه‌ مندان خودرو های اسپرت را جذب خود می‌ کنند . پر قدرت ‌ترین موستانگ فعلی ، از پیشرانه‌ ی تنفس طبیعی 5.2 لیتر و 8 سیلندر استفاده می‌ کند که 526 اسب بخار قدرت و 580 نیوتن‌ متر گشتاور دارد . در سمت دیگ ر، ZL1  از پیشرانه‌ ی سوپرشارژ و اینترکولردار 8 سیلندر و 6.2 لیتری استفاده می ‌کند که قدرت 650 اسب بخار و گشتاور 880 نیوتن‌ متر فراهم می‌ کند .

در آزمون سرعت در مسیر مستقیم ، شلبی GT350R ظرف 3.9 ثانیه به سرعت 100 کیلو متر بر ساعت می ‌رسد ، در 8.6  ثانیه به سرعت 160 کیلو متر بر ساعت خواهد رسید و حدود 21 ثانیه بعد از حرکت ، سرعت 240 کیلو متر بر ساعت به دست خواهد آورد .

کامارو ZL1 برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۳.۴ ثانیه زمان احتیاج دارد، ظرف ۷.۴ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و ۱۸.۵ ثانیه طول می‌کشد تا از حالت سکون به

GT350R ، چنانچه با سرعت ثابت در بزرگ ‌راه تردد کند ، حداقل مصرف سوخت 11 لیتر در 100 کیلو متر به همراه خواهد داشت ؛ اما ZL1 در شرایط مشابه ، حدود 12 لیتر بنزین در 100 کیلو متر مصرف می ‌کند .

فورد

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی خودرو هیجانی هیوندا جنسیس کوپه 2013 + تصاویر

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.