مشخصات فنی خودرو شورولت بولت مدل 2016 + تصاویر

مشخصات فنی خودرو شورولت بولت مدل 2016 + تصاویر

شورولت نسل جدید مدل بولت را برای سال 2017 معرفی کرد که گفته می ‌شود شعاع حرکتی بیش از 383 کیلومتر خواهد داشت . شورلت از مدل 2017 بولت رونمایی کرد که تخمین زده می‌ شود در آزمایش‌ های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا ( EPA ) به تواند به شعاع حرکتی 383 کیلو متر دست پیدا کند .

شورولت

با این حساب این شعاع حرکتی ، 28 کیلو متر بیش از شعاع حرکتی تسلا مدل 3 در هر شارژر خواهد بود که این مسئله نیز برگ برنده‌ ی دیگری برای شورولت بولت به حساب می آید ، ضمن اینکه این خودرو در ماه‌ های آینده یعنی حدود یک سال زودتر از تسلا مدل 3 به بازار خواهد آمد . برای تجسم میزان پیشرفت های حرکتی شورلت بولت کافی است بدانید که آخرین خودروی الکتریکی جنرال موتورز شورلت اسپارک نام داشت شعاع حرکتی تنها معادل 131 کیلو متر داشت .

فروش کم بولت باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان شده است مخصوصاً اینکه بولت محدوده‌ی حرکتی 383 کیلومتری و بهای 37495 دلاری ( پیش از تخفیف‌ های دولتی ) دارد . در مقام مقایسه باید گفت نیسان لیف تنها محدوده‌ی حرکتی 172 کیلو متری داشته و بهای آن از حدود 30 هزار دلار آغاز می ‌شود .

بخش فنی شورلت بولت از یک پیشرانه ‌ی الکتریکی ظرفیت بالا تشکیل شده است که توانایی تولید 200 اسب بخار قدرت و 360 نیوتون متر گشتاور را دارد .

این الکتروموتور نیروی مورد نیاز خود را از یک باتری 60 کیلو وات ساعتی دریافت می‌ کند که ساخت LG بوده و در کف خودرو جای گرفته است . با این مشخصات شورلت بولت می ‌تواند در کمتر از 7 ثانیه به سرعت 96 کیلو متر بر ساعت دست پیدا کند .

فضای داخلی خودرو شورولت بولت

به جز این شعاع حرکتی بالا ، نکته کلیدی دیگری که به فروش شورولت بولت کمک خواهد کرد قیمت پایه این خودرو است که از 37 هزار و 500 دلار آغاز خواهد شد و با احتساب تخفیف های مالیاتی ، این رقم به حدود 30 هزار دلار کاهش می ‌یابد . با این قیمت شورلت بولت ارزان‌تر از تسلا مدل 3 و نیز بی ام و i3 است .

فضای تقریباً زیادی نیز داخل کابین شورولت برای سرنشین‌ ها و همچنین وسایل آن‌ ها در صندوق وجود دارد ، بولت آمده که همه را راضی نگاه دارد .  ما این مورد آخر را در یک سواری 80 کیلو متر در یک شورولت بولت همراه با مهندس ارشد تیم طراحی و توسعهٔ این خودرو ، جاش تاول متوجه شدیم .

پا را روی پدال گاز فشار دهید و خواهید دید که انتخاب اسم بولت برای این خودرو چندان هم بیراه نیست . شورولت می ‌گوید که این خودرو زیر 7 ثانیه می‌تواند سرعت خود را از 0 به 100 کیلومتر در ساعت افزایش دهد ، که سریع ‌تر از هر مدل خودروی کاملاً الکتریکی دیگری است که ما تست کرده‌ ایم ، البته به‌ جز ب‌ام‌و و تسلا رودستر ، مدل اس و مدل ایکس  هرچند در تجربه‌ای که ما با این خودرو داشتیم ، صفر تا صد 7 ثانیه‌ ای کمی محافظه ‌کارانه به نظر می ‌رسد و شورولت بولت سریع‌ تر از این حرف‌ها است .

پدال سمت راست که پایین می‌ آید ، این هاچ ‌بک دیفرانسیل جلو مثل یک گلوله به حرکت درمی ‌آید و به‌ شدت شتاب می ‌گیرد . با 360 نیوتن ‌متر گشتاوری که از همان ابتدای حرکت تقریباً در اختیار خودرو قرار دارد ، شورولت بولت در شتاب ‌گیری سریع به مشکلی برنمی ‌خورد .

با ابعادی که تقریباً مشابه فولکس واگن بیتل است ، بولت فضایی کافی برای سرنشین‌ ها و وسایل آن‌ ها و همچنین برای باتری‌ هایی که قرار است با یک بار شارژ تا 320 کیلو متر نیروی مورد نیاز خودرو را تأمین نمایند .

طبق ادعای تاوِل ، نیروی 200 اسب بخاری موتور در برخی مواقع باید کمی کاهش پیدا کند تا گشتاور فرمان را بتواند کم کند . در حالی ‌که از کنار یک تریلر در نزدیکی‌ های کارخانه جنرال ‌موتور ز در میلفورد عبور می ‌کنیم ، ما دقیقاً چیزی را که وی در مورد آن صحبت می‌ کرد را احساس کردیم . آن ‌هایی که می ‌گویند خودرو های الکتریکی نمی ‌توانند شتاب بالایی داشته باشند ، قطعاً وقتی پشت فرمان این خودرو قرار بگیرند نظرشان عوض خواهد شد .

ازآن جایی ‌که تا زمان ورود بولت به خط تولید و آغاز فروش آن زمان زیادی باقی مانده است تاوِل و تیم او هنوز هم تست ‌ها و آزمایش‌ های زیادی را روی این خودرو دارند انجام می‌ دهند ، ولی آنچه واضح است ، وی از کار تیم خود بسیار راضی و خشنود می ‌باشد . این مهندس 37 ساله رقابت‌ های آماتور خود را در سن 5 سالگی در دنیای دوچرخه‌ های BMX آغاز کرد و تا به امروز که در رقابت‌ های SCCA فورد شرکت می‌ کند دست از رقابت بر نداشته است .

داشتن یک روحیهٔ مسابقه ‌ای بالا شاید دلیل آن بوده که چرا وی نخواسته برای کاهش ضربه‌ های فرمان از گشتاور خودرو بکاهد ، و این که چرا هر حرکت بولت در جاده کاملاً مدیریت شده و قابل پیش‌بینی می‌ باشد . تایر های قوی A/S R17 – 215.50 میشلن بسیاری از ناهمواری‌ های جاده را جذب کرده و به کابین انتقال نمی ‌دهد و همین موضوع کمک شایانی به ارائهٔ یک سواری نرم و لذت ‌بخش می ‌کند .

این خودرو با وزن خالص 1632 کیلو گرمی که حدوداً 56 درصد آن بر روی تایر های جلو است ، طبق ادعای تاول این تایر های سیمی وظیفهٔ بسیار سنگینی دارند ، ولی بدون شک به‌خوبی از پس آن بر خواهند آمد .

سیستم فرمان الکتریکی رک و پینیون خودرو بسیار سفت بوده ، پاسخ ‌گویی سریعی دارد و به‌خوبی بالانس شده است . طراحی فرمانی که بتواند راحتی و آسایش مورد درخواست رانندگان شهری و دینامیک و پویایی قوی مورد انتظار رانندگان علاقه ‌مند را ارائه دهد به‌ هیچ‌ وجه کار راحتی نیست ، ولی تاول و تیم او به خاطر رسیدن به یک بالانس بین این دو وضعیت سزاوار تمجید هستند .

شورولت

مشخصات فنی شورولت بولت

بدون شک ، وی کمک زیادی نیز برای این که آخرین پروژهٔ خودروی الکتریکی جنرال ‌موتور ز ، پس از EV1 در دههٔ 90 میلادی ، دو نسل از ولت و همچنین خودروی الکتریکی اسپارک خودرویی موفق باشد در اختیار داشته است . پس از همکاری طولانی‌ مدت جنرال ‌موتور ز با کمپانی OnStar از سال 2007 ، آن‌ ها 5 سال پیش قراردادی را گروه ال جی کره برای طراحی و مهندسی خودرو های الکتریکی منعقد کردند .

برند ال جی که ازنظر درآمد سالیانه تقریباً شرکتی به بزرگی جنرال ‌موتور ز می‌ باشد ، در حال حاضر یکی از بهترین کمپانی‌ های دنیا در زمینه‌ های مواد شیمیایی ، ارتباطات و الکترونیک محسوب می ‌شود ، بنابراین تخصص آن‌ ها به‌ خوبی مهارت‌ های ساخت خودرو و همچنین فروش خودروی جنرال‌ موتور ز را کامل می‌ کند .

پروژهٔ بولت به‌ واقع یک همکاری جهانی است ، به‌گونه ‌ای که جنرال ‌موتور ز کره مسئول طراحی پایهٔ خودرو و مهندسان آمریکا مسئول توسعه و ساخت آن می‌ باشند . با اتکا به دانش موتور و سیستم پیشران الکتریکی ، مهندسان جنرال‌ موتور ز سیستم محرکهٔ خودرو را طراحی کردند .

ال جی موتور الکتریکی ، ماژول مبدل برقی ، شارژر باتری آن برد ، صفحه کیلو متر ، سیستم اطلاعات سرگرمی و ماژول‌ های کنترلی که نیروی الکتریکی را توزیع می‌ کند ، برق مورد نیاز را تأمین می ‌نماید و با ایستگاه‌ های شارژ ارتباط برقرار می‌ کند را طراحی و تولید می‌ کند . ال جی همچنین سلول‌ های باتری لیتیوم یونی را در کره تولید کرده و آن‌ ها در یک پک مونتاژ می‌ نماید .

زمانی که رئیس جنرال  ‌موتورز اعلام کرد که پک باتری تقریباً 23 درصد هزینهٔ قیمت اولیهٔ 37500  دلاری بولت را تشکیل می ‌دهد ، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که شک دارند این سرمایه‌ گذاری بتواند برای گروه خودرو سازی GM سودی دربر داشته باشد . حدس ما : میزان یارانه‌ های ارائه شده از سوی دولت‌ ها به خاطر بدون آلایندگی بودن خودرو از میزان ضرر به ازای هر دستگاه خودرو بیشتر خواهد بود .

موتور الکترومغناطیسی 200 اسب بخاری بولت یک مرکز توخالی دارد که شفت یک سو می ‌تواند مستقیماً از دیفرانسیل به چرخ جلوی سمت راست وصل شود.  پک باتری 60  کیلو وات ساعتی و 435 کیلو گرمی بولت از 288 سلول در یک جعبهٔ 10 فوت مربعی قرار گرفته است در کف خودرو جای دارد .

چهار رام محافظ ، بدنه ‌های سیستم خنک ‌کننده و قسمت پایینی فولادی پک همه از باتری‌ ها در مقابل آسیب ‌های احتمالی محافظت می ‌کنند . در کل ، پک باتری‌ های بولت سه برابر بیشتر از انرژی شورولت ولت نیرو ارائه می  ‌کنند و نکتهٔ جالب اینجاست که این افزایش میزان انرژی به‌ هیچ‌ وجه تأثیر بدی روی طراحی داخلی خودرو نگذاشته است .

طبق ادعای تاول ، حداقل 64 کیلو متر از مسافت 320 کیلو متری قابل طی توسط بولت از نیرویی به دست می ‌آید که در پروسهٔ بازیابی نیرو تولید شده است ، همین موضوع اهمیت به دست آوردن حداکثر انرژی ممکن هنگام کاهش سرعت را بیش از پیش نشان می ‌دهد . از این رو ، چهار حالت بازتولید انرژی در این خودرو وجود دارند .

حالت D در دسته ‌دندهٔ بولت نشان‌ گر حالت رانندگی و همچنین حالت Default می ‌باشد . آن ‌هایی که مانند ما ترجیح می‌ دهند تا رانندگی الکتریکی با یک پدال را تجربه کنند می‌توانند دسته ‌دنده را در حالت L قرار دهند ، در این صورت میزان بازتولید انرژی نیز به بیشترین مقدار ممکن خود می‌ رسد . در قسمت پشت سمت چپ فرمان یک پدل شیفتر وجود دارد که با کمک آن می ‌توان میزان باز تولید انرژی را در حالت‌ های D و L بیشتر نیز کرد . در طول رانندگی ما ، حالت L عملکرد خوبی داشت و می‌ شد آن را تا حدودی برتر از سیستم بازتولید انرژی خشنی که تسلا دارد دانست .

طی مراحل اولیهٔ طراحی شورولت ، جنرال‌ موتور ز از مشتریان احتمالی این خودرو درخواست کرد تا نظرات خود را در مورد این که چه نوع خودرویی می‌ خواهند داشته باشند اعلام کنند . بیشترین رأی مردم تقریباً قابل پیش ‌بینی بود : کراس آور! همین موضع هم بدون شک تأثیر خود را روی ترکیب کلی این خودروی الکتریکی گذاشت .

شاید بتوان گفت که شورولت بولت یک کراس آور کوچک می‌ باشد . سیستم چهار چرخ پیشران در مدل‌ های اولیه ارائه نخواهد شد ، و ما حدس می‌ زنیم به دلیل اندازه و محل قرارگیری پک باتری ‌ها GM اصلاً چنین قصدی برای بولت نداشته باشد . ابعاد طول و عرض بولت تقریباً آن را در جایگاهی بین مدل شورولت اسپارک و شورولت سونیک قرار می‌ دهد .

افزایش سه تا 4 اینچی ارتفاع خودرو فضای بیشتر از کافی را برای پک باتری در کف خودرو ایجاد می‌ کند : فضای سرنشین در این خودرو حدوداً 94 فوت مکعب می ‌باشد و 17 فوت مکعب نیز فضای بار در پشت صندلی‌ های ردیف عقب قرار گرفته است . هر دوی این اعداد چند فوت مکعب بیشتر از شورولت سونیک می ‌باشد .

اعداد را اگر کاملاً کنار بگذاریم ، هنگام سوار شدن به شورولت بولت احساس می ‌کنید که شورولت بسیار جادار است و فضای کافی در اختیار سر نشینان قرار گرفته است . سوار شدن به صندلی ‌های جلو به خاطر طراحی خاص خودرو کمی زحمت زیادی می‌ خواهد . صندلی‌ های ردیف عقب ارتفاع زیادی داشته و از فضای پای کافی برخوردار است .

در حالی ‌که سه کمربند در صندلی‌ های ردیف عقب وجود دارد ، عرض کافی نیز برای جای دادن سه نفر کودک در ردیف پشت ارائه شده است . دو نفر بزرگ ‌سال با باز شدن کنسول مرکزی عقب به ‌راحتی می‌ توانند روی صندلی ‌های ردیف عقب بنشینند . پشت ‌سری‌های صندلی‌ های ردیف جلو به‌ گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که فضای زانوی سرنشینان ردیف عقب به حداکثر ممکن خود برسد .

بخش‌ های الکتریکی داخلی : شاسی و سیستم پیشرانهٔ بولت طراحی جنرال ‌موتورز را با مهندسی ال جی ترکیب کرده است . جای دادن باتری ‌ها در کف خودرو فضا را برای جای دادن 5 سر نشین در این خودرو ایجاد نموده است .

شورولت

بیشتر بخوانید:

مشخصات خودرو لینکلن MKX مدل 2016 و نقد و بررسی آن

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.