برای رفع نشتی واترپمپ خودرو چه اقداماتی انجام دهیم ؟

برای رفع نشتی واترپمپ خودرو چه اقداماتی انجام دهیم ؟

بر طرف کردن برخی از ایراد‌های خودرویی بسیار ساده و روش بر طرف کردن آن آسان است که با بیان ساده رفع بعضی از مشکل ‌ها را مرحله به مرحله چک می‌ کنیم .
واترپمپ یا پمپ آب وظیفه جابجایی و برقرار‌ی جریان آب در سیستم خنک سازی پیشرانه را عهده دار است و با بروز هرگونه خلل در عملکرد این قطعه سیستم خنک ساز پیشرانه به مشکل بر می خورد . بروز نشتی مشکل شایعی نیست ، اما یکی از ساده ‌ترین ایراد‌هایی است که در دراز مدت برای خودرو اتفاق می ‌افتد .

واترپمپ خودرو

ابتدا باید محل نشتی را پیدا کرد ، نشتی وابسته به واتر پمپ از سه نقطه اتفاق می ‌افتد . از دور شلنگ رفت یا برگشت ، دور پوسته و یا دور شفت مرکزی واتر پمپ .

در صورتی که نشتی از شلنگ بود باید به سفت کردن بست یا نشتی گیری پرداخت ، اما اگر نشتی مستقیما از پمپ باشد باید بدانید که درست کردن آن بدون باز کردن پمپ ممکن نیست .

لازم به ذکر است که اگر نشتی از دور پوسته واترپمپ باشد می ‌توان پس از خنک شدن پیشرانه با تمیز کردن محل و اعمال چسب آب بندی موقتا برطرف کرد . اما نشنی که از دور شفت مرکزی باشد را نمی ‌توان موقتا بند آورد .

در این میان نشتی پوسته واتر پمپ ساده ‌ترین راه حل را دارد به همین منظور پس از جدا کردن واتر پمپ از موتور باید واشر آب بندی پیشین را جدا کرده و هر دو محل تماس بر واتر پمپ و موتور را کاملا تمیز کنید . حتی شاید لازم باشد از کمی سمباده نرم به منظور زدودن رسوب ‌ها استفاده کنید . سپس به سادگی با اعمال چسب بر هر دو محل تماس ، یعنی واتر پمپ و موتور و نصب واشر نو بر واتر پمپ ، آن را در محل خود قرار دهید و پیچ‌ ها را تا مقدار اندکی ببندید .

پیش از سفت کردن پیچ‌ ها حدود یک دقیقا به چسب آب بندی که در دو طرف واشر واترپمپ اعمال کرده اید اجازه دهید تا کمی خود را بگیرد ، اما سفت نشود .

این نکته حائز اهمیت است که واترپمپ جنس ظریف و ضخامت کمی دارد و در صورت وارد آوردن فشار نامتعارف به هنگام بستن پیچ ‌ها ممکن است ناخواسته موجب تاب برداشتن یا ترک خوردن پوسته واترپمپ شوید . پس از بستن و پر کردن سیستم خنک کاری ، به منظور تست سلامت و عدم نشتی پمپ تا چند روز عملکرد صحیح این سیستم و اطراف پمپ را مورد بررسی قرار دهید تا از آب بندی صحیح اطمینان حاصل کنید .

در این میان نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ نشان دهنده دردسر جدی تری است که نه تنها لازم است پمپ را از موتور جدا کنید و واشر سالم آن را ناخواسته خراب کنید بلکه باید دردسر تعویض کاسه نمد شفت مرکزی را نیز به جان بخرید . نشتی شفت مرکزی همواره به دلیل خرابی کاسه نمد است که جز تعویض هیچ راه حل دیگری ندارد .

از این رو پس از تهیه واشر آب بندی و کاسه نمد با سایز مناسب واتر پمپ مورد نظر ( ترجیحا استفاده از پک ‌های مخصوص تعمیر واتر پمپ از برند تایید شده از سوی خودرو ساز ) باید واتر پمپ را از جای خود در آورده و ضمن اجرای تمام مراحلی که برای تعویض واشر اب بندی پوسته واتر پمپ بیان شد ، اقدام به بیرون آوردن کاسه نمد کنید .

گفتنی است کاسه نمد دیواره‌ای فلزی دارد. با رعایت احتیاط و عدم آسیب راندن به دیواره محل قرارگیری کاسه نمد بر روی واتر پمپ ، یک پیچ گشتی و یا تیغه را روی لبه کاسه نمد قرار داده و با ضربه چکش آن را از جای در بیاورید. جای آن را با دستمال تمیز کنید .

دور کاسه نمد جدید را مقدار کمی گریس بمالید و سپس با ضربات آرام و متقارن بر دیواره کاسه نمد آن را در محل خود جای دهید .

توحه داشته باشید که کاسه نمد باید کاملا در محل خود بنشیند . هرگونه زاویه داشتن و کج قرار گرفتن کاسه نمد به سرعت موجب خراب شدن دوباره آن می‌ شود . پس از جا رفتن صحیح کاسه نمد باید شفت مرکزی را همانطور که باز کردید با دقت و بدون آسیب رساندن به لبه کاسه نمد در جای خود قرار داده و مانند مرحله قبل پمپ آب را در جای خود ببندید و تست کنید .

واتر پمپ چیست ؟

واتر پمپ یکی از قطعات حاضر در پیشرانه است که مخلوط آب و ضد یخ را در موتور به گردش در می‌ آورد . این عمل به منظور خنک سازی موتور صورت گرفته و در صورت قطع آن ، ریسک داغ شدن بیش از حد موتور ، جوش آوردن و مصائب پس از آن وجود دارد .

چطور از خرابی واتر پمپ ماشین مطلع شویم ؟

برای بررسی علائم خرابی واتر پمپ ماشین و یا نشتی آن ، روش‌ های زیر را امتحان کنید :

1- به تمام سطح واتر پمپ و اتصالات آن نگاه کنید . آیا قطرات آب دیده می ‌شود ؟ در این صورت احتمال نشتی وجود دارد .

2- پس از چند ساعت پارک خودروی خود در محلی ، به بخش زیرین آن روی زمین ، نگاه کنید . آیا لکه‌ های سبز رنگ مشاهده می‌ کنید ؟ این می‌ تواند ناشی از نشتی ضدیخ از واتر پمپ خودرو باشد . البته احتمال نشتی آب از زیر ماشین نیز وجود دارد که همیشه نشانه خرابی نیست و با گرم و سرد شدن اتفاق می ‌افتد .

3- به پولی تسمه‌ ها دقت نمایید . در صورت شل شدن و عیب در پولی ، تسمه ‌ها به درستی نچرخیده و واتر پمپ نمی ‌تواند آب و مایع خنک کننده را در موتور بچرخاند .

4- در حالی که ماشین روشن است ، در کاپوت خودرو را باز کنید . خوب گوش فرا دهید ؛ آیا صدای ساییدگی دو قطعه فلزی را از میان هیاهوی موتور ، تشخیص می ‌دهید ؟ صدای واتر پمپ خراب را باید یکی از علائم هشدار دهنده ، قلمداد کنید .

اصلی‌ ترین علائم خرابی واتر پمپ ماشین شامل موارد زیر می ‌شوند :

1- بالا رفتن آمپر آب از حد وسط

2- جوش آوردن موتور ماشین

3- کم شدن غیرمنطقی آب رادیاتور

4- رویت قطرات سبز رنگ ضدیخ زیر ماشین

5- افت پمپاژ باد از کولر ماشین

6- روشن شدن چراغ ضدیخ در بین چراغ ‌های پشت آمپر ماشین

7- شنیده شدن صدای برخورد و ساییدن دو قطعه فلزی به یکدیگر از سمت موتور

این اتفاقات و علائم بالا به دلایل مختلفی که به برخی از آن‌ ها در خصوص نشتی مایع خنک کننده ، پیشتر اشاره کردیم رخ می ‌دهند . اما توجه داشته باشید که سایر دلایل چون نبود ضد یخ داخل رادیاتور و سیستم خنک کننده ، نیز می‌ تواند به یخ زدن آب در هوای سرد و ترک خوردن واترپمپ منجر شود . همین طور زنگ زدگی و پوسیدگی واتر پمپ نیز چنین وضعیت مشابهی را به وجود می ‌آورد .

در صورت خراب شدن واتر پمپ خودرو چه اتفاقی می ‌افتد ؟

بدترین اتفاقی که در صورت خراب شدن واتر پمپ رخ می ‌دهد ، بالا رفتن درجه پمپ آب ، به معنای جوش آوردن موتور ماشین است . با جوش آوردن موتور ماشین ، به سرسیلندر فشار وارد شده و موجب سوختن واشر سرسیلندر می ‌شود . به علاوه احتمال تاب برداشتن سرسیلندر نیز وجود دارد که هزینه سنگینی به شما تحمیل خواهد کرد .

چطور مانع خرابی واتر پمپ ماشین شویم ؟

برای پیشگیری از خرابی واتر پمپ ماشین ، باید به نکات زیر توجه داشته باشید :

1- حتما از ضد یخ ‌های معتبر و مناسب استفاده کنید ، زیرا استفاده از ضد یخ‌ های غیر استاندارد ، خود موجب خرابی واتر پمپ خواهد شد .

2- هرگز خودروی خود را بدون ضد یخ نگذارید .

3- بازدیدهای دوره‌ای واتر پمپ و اتصالات آن را فراموش نکنید . در این بازدید ها به صدای واتر پمپ دقت کرده و روان بودن آن را بررسی نمایید .

4- به درجه آمپر آب در صفحه پشت آمپر خودرو ، همیشه دقت داشته و در صورت بالا رفتن آن ، حتما عکس العمل‌های لازم را به خرج دهید .

5- از آب تصفیه شده یا آب جوشیده داخل رادیاتور خودرو بریزید . رسوبات آب می‌ تواند در واتر پمپ ته نشین شده و به فرسودگی زودتر از موعد آن منجر شوند .

خرابی واتر پمپ چه عواقبی دارد ؟

نقص فنی یا نشت در واتر پمپ موجب افزایش دمای پیشرانه می شود . در نتیجه یک نقص کوچک در این قطعه در مدت زمان طولانی می تواند آسیب های جدی را موتور خودرو وارد کند . واترپمپ ها معمولا در دو قسمت دچار نقص می شوند . یکی قسمت آب بندی و دیگری پره های داخلی که وظیفه به جریان انداختن آب یا مایع خنک کننده را بر عهده دارند .

قسمت آب بندی واتر پمپ شامل فیبر و فنر است که در صورت خرابی موجب نفوذ آب به پشت این قطعه می شود و بلبرینگ را خراب می کند . بنابراین در پشت واتر پمپ یک سوراخ کوچک قرار داده اند تا در صورت خرابی آب بندی ، آب نفوذ کرده به پشت قطعه از طریق آن خالی شود . در این صورت راننده از نقص این قطعه مطلع خواهد شد .

عیب یابی واتر پمپ خودرو کار چندان سختی نیست و از عهده شما نیز بر می آید . اگر در زیر جلوبندی خودرو خود آثار آب یا ضد یخ را مشاهده می کنید به احتمال زیاد واتر پمپ خودرو یا واشرهای آن خراب شده است . البته وجود چند قطره کوچک آب یا ضد یخ همیشه نشانه نشتی نیست و گاهی میعان کولر خودرو نیز قطرات کوچکی بر روی زمین ایجاد می کند . توصیه می کنیم که تشخیص نشتی واترپمپ خودرو را در هنگام شب انجام دهید .

تست کردن واتر پمپ

اگر کولر خودروی شما به خوبی کار نمی کند و از پر بودن گاز کولر نیز اطمینان دارید ، یکی از دلایل آن می تواند خراب بودن واتر پمپ خودرو باشد . علاوه بر مشاهده قطرات آب در زیر خودرو ، می توانید با چک کردن پولی واترپمپ نیز به خرابی آن پی ببرید . پولی واترپمپ خودرو را کمی تکان دهید و اگر احساس می کنید که شل شده است آن را تعویض نمایید . همچنین شنیدن صدای سایش در هنگام کار کردن موتور خودرو نیز یکی از نشانه های خرابی واتر پمپ است .

گاهی روشن شدن چراغ هشدار دهنده دمای موتور نیز خرابی واتر پمپ را به شما اعلام می کند . در هنگام خرابی واتر پمپ فن خودرو دائما مشغول به کار است اما دمای موتور متناسب با آن پایین نمی آید . در این مواقع عمده ترین دلیل وجود نشتی در اطراف واترپمپ است .

به طور کلی واتر پمپ قطعه ای مصرفی به شمار نمی رود و تا زمانی که نشتی نداشته باشد و قطعات داخلی آن دچار خوردگی نشوند نیازی به تعمیر ندارد . در برخی خودروها حتی واتر پمپ هایی با عمر بیش از ده سال نیز دیده می شود .

واترپمپ خودرو

نحوه برطرف کردن نشتی واتر پمپ

نشتی مربوط به واتر پمپ از دور پوسته ، دور شفت مرکزی واتر پمپ و دور شیلنگ رفت و برگشت اتفاق می ‌افتد . اگر نشتی از شیلنگ باشد می توان مکان نشتی را پیدا کرد و راه آن را مسدود کرد اما اگر نشتی از داخل واتر پمپ باشد حتما باید واتر پمپ را باز نموده و آن را بررسی کنیم .

اگر نشتی از پوسته واتر پمپ بود می توان با چسب موقتا آن را آب بندی کرد و بعدا نسبت به تعویض آن اقدام کرد . اگر نشتی از شفت مرکزی واتر پمپ باشد بهتر است آن را تعویض کنیم . در برخی مواقع هیچ دلیل و یا علامتی مبنی بر خرابی واتر پمپ وجود ندارد ، اما با این حال آب رادیاتور بیش از حد داغ می شود و بخار از کنار درب رادیاتور بیرون می آید .

در اینجا واتر پمپ هیچ مشکلی نخواهد داشت ، چون درب رادیاتور به گونه ایی طراحی شده است که فشار اضافی را دفع می کند تا به قسمت های دیگر آسیب وارد نشود . ذکر این نکته خالی از لطف نیست که یکی دیگر از عوامل جوش آوردن موتور خودرو که بسیار حائز اهمیت است ، کم بودن میزان آب و ضدیخ داخل رادیاتور است .

اگر با کمبود میزان مایع داخل رادیاتور مواجه شدید باید به آن آب و یا مخلوط مساوی آب و ضدیخ اضافه کنید اما توجه داشته باشید در هنگام اضافه کردن مایع به رادیاتور باید موتور کاملا سرد شده باشد ، اگر موتور داغ باشد و آب اضافه کنید به دلیل اختلاف دمای زیاد ، به پوسته سیلندر آسیب وارد می شود و پوسته سیلندر ترک می‌خورد . مراقب باشید هیچ گاه از ضد یخ به تنهایی در رادیاتور استفاده نکنید چون ممکن است بیش از حد داغ شده و مطابق توضیحات فوق به خودرو آسیب رساند .

بیشتر بخوانید:

یک روش بسیار ساده برای آزمایش دینام خودرو (آلترناتور)

یک نظر

  1. امین ریاضی

    خیلی با ظرافت و دقت در ادبیات توضیح دادید
    درود بر شما
    بسیار عالی بود
    سپاس فراوان
    خدا یارتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.