همه چیز درباره مفهوم فیس لیفت یا بروزسانی در خودرو سازی

همه چیز درباره مفهوم فیس لیفت یا بروزسانی در خودرو سازی

فیس لیفت در صنعت خودرو سازی ، به بازنگری و تغییر چهره یک مدل خودرو به منظور رفع ایراد ، به روز آوری یا زیبا تر کردن چهره آن نسبت به حالت اولیه اش اطلاق می شود . این تغییرات می تواند بسیار کوچک و جزئی یا بسیار بزرگ و کلی باشد .

فیس لیفت

مفهوم فیس لیفت چیست ؟

فیس لیفت در صنعت خودرو سازی به معنی تغییراتی نه چندان گسترده در ظاهر و یا کابین اطلاق می گردد . برگردان این واژه لاتین فارسی به روز رسانی می باشد . به طور کلی باید گفت عبارت فیس لیفت به معنای ارتقا ظاهری در صنعت خودروسازی شامل ایجاد تغییرات ظاهری روی بدنه خودرو و تزئینات داخل کابین است .

فیس لیفت چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد ؟

فیس لیفت در صنعت خودرو سازی جهان رواج چشم گیری دارد به طوری که تمامی برند های جهان بعد از 3 الی 4 سال از معرفی اولیه خودرو اقدام به معرفی نسخه فیس لیفت یابه روز رسانی شده خودرو می نمایند .البته بارزه زمانی فوق رابطه مستقیمی با میزان فروش دارد چرا که اگر خودرو با ظاهر اولیه همچنان پر فروش باشد شرکت تولید کننده تمایلی به تغییر چهره و اعمال  فیس لیفت ندارد .

برای مثال می توان گفت که نیسان جوک حدود 10 سال است  که با ظاهر اولیه و بدون هیچ گونه تغییری در بازار حضور دارد چرا که در این مدت همواره از فروش خوبی برخوردار است و همچنین این برند ژاپنی دلیل نمی بیند که دست به ترکیب برنده این کراس اوور ساب کامپکت بزند .

اگر فکر می کنید که دیر خودرویتان مثل کیفیتی ندارد و دوست دارید چهره آن عوض شود ، می توانید از مراحل زیر کمک بگیرید :

مرحله اول :

قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید تا کمک فنر های ضعیف شده را تشخیص بدهید . البته این آزمایش علمی نیست ولی وقتی در کنار سایر چک هایی که انجام می دهید می تواند بسیار مفید می باشد . برای انجام این کار بهتر است در جلوی ماشین بایستید و پا یا زانوی تان را روی سپر قرار دهید و خم نشوید . بهتر است این قسمت در مرکز نباشد . وزن خودتان را روی آن تقطه بی اندازید . سپس به ناگهان وزن خودتان را بردارید . چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت ، نشانه این است که کمک فنر ها ضعیف شده اند .

مرحله دوم :

به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنر ها را بررسی و حتما چک کنید . دنبال ردی از روغن بگردید که قبلا از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است . اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است ، یعنی کمک فنر ها خراب شده است . هنگامی که دزد گیری از بین رود ، کمک فنر ها نیز کار خود را از دست خواهد داد . ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنر ها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد .

مرحله سوم :

خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید به گونه ای که هر دو طرف خودرو در یک سطح قرار گرفته است . اگر تنظیمات سیستم تعلیق خودرو را می دانید ، ارتفاع خودروی خود را اندازه بگیرید . اگر ارتفاع ب حداقل میزان مجاز رسیده ، نشان دهنده آن است که چیزی تغییر کرده و نامیزان می باشد .

معایب ارتفاع و تغییر چهر دادن ماشین

1- امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گل گیر

2- کم شدن میزات چرخش فرمان

3- شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست انداز های شدید

4- ایجاد صدا های اضافی از خودرو

5- وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودرو هایی که ارتفاع کمتری دارد

6- تحت فشار بودن سیستم زیر بندی و فنر های خودرو

7- افزایش استهلاک خودرو

8- خراب شدن جلو بندی خودرو

9- ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

10- وارد شدن ضربه به زیر خودرو هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده

11- خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها

12- حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری

مزایای ارتفاع و تغییر چهره ماشین

1- بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند

2- افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

3- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

4- افزایش ویژگی زیبایی ظاهری خودرو

فیس لیفت

انواع روش های ارتفاع زدن و تغییر چهره خودرو

1- روش اول گرم کردن فنر ها می باشد . با گرم کردن فنر ، فاصله دور های فنر به یک دیگر نزدیک تر می شود و در نتیجه ارتفاع فنر ماهش می باید ، و اصلا توصیه نمی شود که ارتفاع ماشین خود را جمع کنید .

2- ارزان ترین و شایع ترین روش ، روش ارتفاع زدن است که فنر ها را کاهش می دهد . با کاهش دادن فنر ها ، حالت ارتجاعی کمتری دارد و در نتیجه سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد . این روش به ماشین آسیب جدی وارد می کند .

ارتفاع زدن به چه معناست ؟

به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی ، ارتفاع زدن گفته می شود . شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر ها خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد می باشد و باعث ایجاد مشکل در ماشین خواهد شد .

استاندار ترین روش برای ارتفاع زدن ماشین استفاده از کمک فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت عادی خارج شود و به سطح زمین برسد .

– افزایش ارتفاع زیاد

دیگر مزایای ارتفاع زدن و تغییر چهره خودرو

ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی از مزایا نیز با خود به همراه دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود ، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند . مزایای این ماشین شامل موارد زیر می باشد :

1- بهبود عملکرد فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

2- افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو

3- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

دیگر معایب ارتفاع زدن و تغییر چهره خودرو

افزایش ضربات به کابین خودرو حرکت خشک از روی دست انداز ها احتمالا رایج ترین عیب ارتفاع زدن خودرو است که عموما نیز حاصل اشتباه انجام دادن این عمل است . دیگر معایب شامل موارد زیر می باشد :

1- ایجاد صدای اضافی از خودرو

2- تحت فشار بودن سیستم زیر بندی و فنر های خودرو

3- افزایش استهلاک خودرو

4- خراب شدن جلو بندی خودرو

5- حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

6- وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر و موانع جاده

خودروسازان چرا از ترفند فیس لیفت استفاده می کنند ؟

ارائه یک نسل جدید از خودرویی خاص ، بازه زمانی 8 الی 10 سال نیاز دارد از همین رو تولید کنندگان خودرو برای حفظ مزایای رقابتی محصولات خود در این مدت زمان و پیش از عرضه نسل جدید سعی می کنند که با اعمال تغییرات جزیی بر روی همات پلت فرم همچنان باعث گردنند که خودرو مورد نظر در بازار فروش با قدرت حضور یابد و مشتریان با تغییرات اعمال شده همچنان تمایل به خرید داشته باشند .

همچنین تولید یک خودرو جدید هزینه های سر سام آور دارد که برای استهلاک آن ، خودرو باید حداقل 5 الی 10 سال در بازار حضور داشته باشد و تا به سود دهی مناسبی برسد و همچنین خودروسازان نمی توانند قبل از این بازه زمانی نسل جدیدی از خودرو را عرضه کنند . اما رقابت در بازار به حد زیاد است که در صورت عدم تغییرات در بازه های کوتاه مدت منجر به حذف تولی خودروسازان از بازار به علت دم تغییرات می گردد ، لذا بهترین روش برای حضور دائمی در بازار استفاده از ترفند فیس لیفت است .

سیر تحول یک مدل خودرو براساس احساس نیاز شرکت سازنده آن و با توجه به پارامتر هایی مانند زمان تغییرات ظاهری در بین رقبا ، بالا رفتن تکنولوژی و کاهش محدودیت های طراحی ، استفاده بهینه از خط تولید ، به خطر افتادن جایگاه یک مدل خودرو در بازار و تغییر سیاست های شرکت سازنده که همه این ها در تغییر و تحول یک مدل خودرو تاثیر خواهند گذاشت .

انواع فیس لیفت

در طول دهه های اخیر فیس لیفت تویط برند های بزرگ جهان به چندین روش مختلف انجام شده که دلیل استفاده از هر کدام از آن ها به پارامتر های یاد شده در فوق باز می گردد . همچنین خودرو ها زیر تغییراتی را داشته که در ادامه گفته می شود :

1- فیس لیفت مینور ( تغییر جزیی در ظاهر ) :

در این گونه از فیس لیفت ها معمولا ساختار اصلی طراحی ظاهری و کابین خودرو بدون تغییرات عمده باقی خواهد ماند ، به طوری که در نگان اول تفاوتی بین نسخه اصلی و فیس لیفت شده وجود ندارد .

اما در واقع تغییرات بسیار جزیی نظیر استفاده از گرافیک داخلی جدید چراغ ها ، یا تغییر جزیی سپر ها و برخی تغییرات بسیار محدود داخل کابین رخ داده است .

2- فیس لیفت ماژو ( تغییر عمده در ظاهر ) :

فیس لیفت مارژو معمولا به بروز رسانی هایی روی آورده است و تغییراتی عمده ای در ظاهر و کابین رخ داده است . این روش فیس لیفت معمولا در مینه راه عرضه یک خودرو که معمولا 5 سال تخمین زده شده و 5 سال جواب می دهد . این روش یعنی روش فیس لیفت به تغییر کلی ظاهر خودرو منجر می شود که نهایتا به وجه قابل توجهی با نسخه فعلی دارد . در فیس لیفت ماژور پلت فرم خودرو همان نسخه قدیمی است و با تغییرات و فقط در ظاهر و شاید در برخی از امکانات رخ می دهد .

3- REDESIGN ( طراحی مجدد ) :

در این نوع تغییر محصول جدید در طراحی ، هیچ نشان های از خودروی نسل قبل ندارد و دارای ظاهری متفاوت است چون پلت فرم خودرو به طور کلی تغییر کرده و طراحی مجدد این ماشین بسیار زیبا می باشد و باعث جذب می شود .و همچنین این ماشین رید یزاین می باشد که در ادامه توضیح داده می شود .

تفاوت رید یزاین و فیس لیفت ماژور

رید یزاین یعنی اینکه ماشین با نسخه قبلی خود زمین تا آسمان فرق دارد ، یعنی اینکه ماشین که در حال طراحی مجدد می باشد دیگر مثل قبل نمی باشد و حتی امکان دارد از شکل قبلی نیز زیبا تر باشد . اما فیس لیفت یعنی اینکه ماشین همان مدل و ظاهر می باشد و امکان دارد ظاهر و قیافه آن ماشین عوض شود و با نسخه قبلی خود آنچنان فرقی نداشته باشد .

فیس لیفت

فیس لیفت خودرو چه زمانی انجام می شود ؟

در صنعت خودرو سازی مدرن ، کمپانی ها بعد از بازگشت مدتی از عرضه اولیه خودرو هایشان اقدام به باز نگر آن ها کرده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیبا تر عرضه می کنند .

معمولا اولین بروز رسانی های ظاهری یک خودرو 2 سال پس از عرضه آن ها به بازار انجام می شود . این به روز رسانی ها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغ های خودرو ، سپر و چرخ ها می باشد . همچنین فیس لیفت معمولا مدل های مختلفی را دارد و یک خودرو به مدت حدودا 10 سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار می شود و پس از آن تولید خودرو مذکور متوقف شده و خودرویی جدیدی با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد .

فیس لیفت خودرو اگر چه هزینه نسبتا زیادی برای تولید کنندگان در پی دارد اما می تواند علاقه استفاده کنندگان به مدل های تولید شده قدیمی را حفظ کرده و باعث افزایش فروش آن ها می شود .

مفهوم فیس لیفت در جهان خودرو سازان

1- طراحی مجدد : یعنی اینکه ماشین به طور کلی تغییر کرده و با نسخه قبلی خودش شباهتی نداشته باشد .

2- تغییر جزئی  ظاهر : در ظاهر چراغ ها ، سپر ها تغییر داده شود و با نسخه قبلی خود آنچنان تفاوت نداشته باشد .

3- تغییر عمده در ظاهر : یعنی اینکه ظاهر بدنه ، کابین و داشبورد عوض شده و آپشن های جدیدی به آن اضافه شود .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل کارت طلایی خودرو و مزایای آن نسبت به بیمه بدنه

منبع: خبر مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.