نحوه بار و بارگیری وسیله نقلیه | لیست لوازم یدک کش خودرو
یدک کش یا یدک کشیدن یا بکسل کردن ، به روند کشیدن یک یا چند وسیله نقلیه به یک دیگر ، به طوری که یک وسیله نقلیه بتواند در امتداد و پشت یک وسیله نقلیه دیگر کشیده شود ، بدون آن که به نیروی محرکه درونی نیاز داشته باشد .
تاریخچه یدک کشی :
در جنگ دوم جهانی عملیات بکسل یا یدک کشیدن رواج بسیاری یافته است ، به طوری که توانسته اند از انسان ها نیز برای یدک کشیدن ابزار آلات و تجهیزات و وسایل نقلیه در طول جنگ جهانی دوم استفاده نمایند .
امروزه بسیاری از کشور های دنیا استاندارد های مشخصس را برای عملیات بکسل یا یدک کشیدن در آئین نامه رانندگی خود پیش بینی نموده اند ، به طوری که در بسیاری از آن ها به جنس وسیله بکسل و ادوات و تجهیزات بکسل همچون گیره بکسل می باشد .
موارد لازم برای بکسل کردن :
بکسل در مواقع خرابی یا از کار افتادن یک وسیله نقلی همچون کشتی ، اتومبیل یا حیوانات صورت می پذیرد و معمولا در وسیله نقلیه را توسط زنجیر ، طناب ، نوار ، پلت فرم یک پارچه یا برخی از وسایل دیگر از نگه داشتن دو جسم با هم در حالی که در حال حرکت هستند ، استفاده می نمایند تا بتوانند وسیله نقلیه معیوب دیگری را به نقطه مورد نظر انتقال می دهند . عملیات بکسل ممکن است توسط یک وسیله نقلیه برای انتقال یک وسیله یا ابزار آلات که فاقد نیرو محرکه ذاتی هستند نیز استفاده می گردد .
برای یدک کشی یک وسیله نقلیه ، باید موارد زیر را در نظر و آن را انجام دهید :
1- ظرفیت یدک کشی : این یکی از فاکتور های بدیهی است که البته باید راجع به آن دقت بیشتری داشته باشید . برای هر وسیله نقلیه ای ، یک وزن حداکثر برای یدک کشی ارائه شده و از شما خواسته می شود که تحت هیچ شرایطی از این عدد عبور کنید . این عدد با وزن کلی وسیله نقلیه فرق می کند .
2- وزن کلی : وزن کلی در یک وسیله نقلیه ، وزنی است که در حالت باک پر از بنزین و بدون حضور هیچ گونه مسافری ، به دست می آید . در حالت کلی ، باید گفت که بهتر است وزن کلی یک وسیله نقلیه بیشتر از بار آن باشد ، اما برخی خودرو های جدید که با رویکرد های نوین ، مهندسی شده اند ، اندکی از ایم قاعده فاصله گرفته اند .
3- فاصله محوری : فاصله محوری به فاصله بین محور های جلو و عقب در یک وسیله نقلیه گفته می شود و هر چه طولانی تر باشد ، وزن تریلر یا قایق ، کمتر به محور عقب فشار می آورد . و همچنین کمتر احتمال برخاستگی جلوی وسیله نقلیه وجود خواهد داشت . یکی دیگر از اثرات فاصله محوری بیشتر ، فراهم کردن کنترل بیشتر برای کل وسیله نقلیه باربر است . به طور کلی قاعده ، می توان 110 اینچ یا 2794 میلی متر اول در فاصله محوری را برای کشیدن یک تریلر 6 متری مناسب دانشت و هر 4 اینچ که به فاصله محوری اضافه شود ، امکان افزودن یک فوت به طول تریلر وجود خواهد داشت .
4- سیستم آکسل : سطح جاده از لحاظ مقاومت در برابر بار ها وارده ، ظرفیت محدودی دارد و وسیله نقلیه شما باید از لحاظ وارد کردن فشار به جاده ، باید در محدوده استاندارد باشد تا بتواند به شکلی قانونی در مسیر های حرکت کند . سطح تماس بیشتر تایر ها ، موجب توزیع بیشتر وزن در سطح جاده می شود . اگر قصد دارید بار های سنگین بردارید ، شاید بهتر است که به سراغ آکسل های دوتایی با تایر های دوگانه در عقب و جلو بروید تا بتواند ضمن ارتقا عملکرد ، معایر های قانونی حرکت در جاده ها را نیز بر آورده کنید .
5- سیستم دیفرانسیل : هر وسیله نقلیه ای که برای این منظور در نظر گرفته شود ، باید از نظر سیستم دیفرانسیل و توزیع قدرت بررسی کنید . اگر قایق با هر تجهیزات دیگر را در خارج از جاده آن را جا به جا می کنید .
این سیستم چهار چرخ یا تمام چرخ متحرک خواهد بود . این سیستم های در شرایط خیس و بارانی نیز عملکرد مناسبی تری دارد . اما اگر قرار است که در مسیر خشک حرکت کنید ، استفاده از وسیله نقلیه با دو چرخ متحرک نیز کفایت خواهد کرد .
اکسل چیست ؟
اکسل محور مرکزی یک چرخ یا دنده می باشد که این دنده باعث می شود که در جا های مختلف با دنده های مختلف رانندگی کرد . در بعضی از موارد ، اکسل شاید با یک یاتاقان یا بوش مکانیکی در سطح داخلی می باشد .
محور اکسل دارای چهار محور می باشد که شامل موارد زیر است :
1- محور اصلی
2- مفصل ها
3- گریس
4- محفظع نگهدارنده آن
همچنین رایج ترین عدم کرایی اکسل شکستگی محفظه نگهدارنده گریس می باشد که به معنای نشتی گریس از آن است . بدون گریس مفصل ها روغن کاری نمی شود و گرد و خاک وارد آن ها می شود و در آخر باعث خرابی کلی پلوس و اکسل خودرو می شود .
پلوس خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند ؟
ماشین و موتور خودرو از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که با توجه به آن و بودن آن ها خودرو می تواند حرکت کند . هر کدام از این قسمت ها خاصیت و عملی را انجام می دهند . پلوس ماشین یکی از مهم ترین قسمت های ماشین می باشد که باعث تولید نیرو و قدرت می شود و این دو را انتقال می دهد و این نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها می رود و باعث حرکت آن می شود .
پلوس در قسمت جلوی ماشین قرار دارد . پلوس وظیفه ای دارد که وظیفه آن انتقال نیروی تولیده شده می باشد که این نیرو توسط موتور خودرو و گیر بکس ( جعبه دنده ) تولید می شود و توسط اجزای دیگر ماشین که در ادامه به آن اشاره می شود ، به چرخ های ماشین ارسال می شود و باعث حرکت آن می شود . این نیرو را میل گاردان به دیفرانسیل انتقال می کند .
قابل توجه است که دیفرانسیل در ماشین نقش مهمی دارد و دور چرخ ها را تنظیم می کند . داخل دیفرانسیل میله ای وجود دارد که به دو طرف چرخ های ماشین وصل شده است که نقش آن پلوس است که باعث انتقال نیروی به دیفرانسیل می شود و دیفرانسیل نیز آن نیرو را به چرخ ها وارد می کند . اکثر ماشین از 2 دیفرانسیل برخوردار هستند که به آن ها دو دیفرانسیل می گویند . و همچنین اگر دیفرانسیل ماشین این گونه باشد ، نیازی نیست که به آن نیرو وارد شود تا 4 چرخ هر زمان حرکت یا عملی انجام دهد . این گونه ماشین ها ( 2 دیفرانسیل ) فقد با کمک دنده هم و فعال کردن آن ، چرخ ها ( 4 چرخ ) شروع به حرکت می کنند .
شکل جدید پلوس با قدیمی آن فرق دارد . پلوس های قدیمی که در خودرو های قدیمی بودند ، با کمک و انتقال قدرت آن به وسیله ساچمه ( با کمک تعدا زیادی از ساچمه ) انجام می شود و آن موقع بود که ماشین و 4 چرخ شروع به حرکت می کرد .
علت خرابی پلوس چیست ؟
از آنجایی که پلوس جز مهم ترین قطعات خودرو می باشد ، رانندگی روی آن تاثیر می گذارد . ترمز کردن پشت سر هم و بی خود و یا داشتن سرعت بالا می تواند خیلی سریع پلوس رنو را خراب کند و حتی در اکثر مواقع به ماشین و موتور نیز آسیب وارد می کند و حتی امکان دارد روی دست شما خرج زیادی بگذارد . اگر این گردگیر پاره شود ، دیگر نمی تواند از گرد و خاک جلوگیری کند و آن ها وارد محوطه گردگیر می شود و باعث خرابی پلوس ، گرد گیر ، سر پلوس و اکثر اجزای دیگر ماشین نیز می شود ، پس بهتراست مداوم آن راچک کنید و از ترمز کردن بی خود و پشت سرهم جلوگیری کنید .
دیفرانسیل چیست ؟
برای تکان خوردن خودروی خود ، باید نیرو به موتور وارد کرده تا ماشین تکان بخورد . قابل ذکر است که این کار وظیفه دیفرانسیل می باشد . دیفرانسیل گشتاور تولید کرده و آن را دو قسمت تقسیم می کند و به چرخ ها انتقال شده و باعث حرکت ماشین می شود . اگر نیروی گفته شده به لاستیک جلو نیرو وارد شود ، چرخ های خودرو به جلو حرکت می کند و اگر به عقب وارد شود ، باعث عقب رفتن ماشین می شود . حواستان باشد که اشتباه نیرو به چرخ ها وارد نکنید و در هنگام این کار حواستان باشد تا به ماشینی نخورد .
دیفرانسیل جلو ( مزایا )
1-در شرایط بد آب و هوایی و هوای بارانی کنترل بهتری دارد .
2- در جاده های شیب دار عملکرد بهتری دارد .
3- فضای سر نشینان عقب بیشتر است .
4- تولید خودروب محور جلو ارزان تر می باشد .
( معایب )
1-به دلیل نا متعادل بودن وزن خودرو دقت فرمان پذیری کمی دارد .
2- به دلیل چسبندگی بیش از حد به تایر ها به سرعت صاف می شود .
3- تجمع وزن خودرو در جلو باعث تاثیر منفی در هنگام پیچیدن می شود .
دیفرانسیل عقب ( مزایا )
1-به دلیل داشتن تعادل بیشتر دقت فرمان پذیری بیشتر می شود .
2- مخصوص دریفت و سخات دونات روی آسفالت می شود .
( معایب )
1-دارای میل گاردان و اتصال یورنیوسال هستند .
2- به دلیل قرار گیری دیفرانسیل در عقب فضای زیر پای سر نشینان کاهش می یابد .
3- مصرف سوخت بالایی دارد .
4- در جاده های شیب دار کم می آورند .
5- در شرایط بد و آب و هوایی بعد ، منحرف می شود .
خودرو دیفرانسیل جلو و عقب قوی دارد و مناسب یدک کشی می باشد :
1-بیوک رگال
2- فورد فیستا
3- نیسان ماکسیما
4- هیوندای ولوستر
5- شورولت ایمپالا
6- هیوندا آکورد 6 و 7
7- فورد فیوژن
8- هیوندا سوناتا
9- مزدا 3
10- لیکن کانتیننتال
چه زمانی باید خودروی خود را بکسل کنیم ؟
1- سیستم برقی خودرو خراب شده باشد .
2- موتور خراب شده باشد .
3- تسمه تایمینگ پاره شده باشد .
4- پلوس چرخ ها شکسته است .
5- مواقعی که با استارت زدن خودرو روشن نمی شود .
6- استارت خودرو عمل می کند ولی باز هم خودرو روشن نمی شود .
10 نکته بسیار مهم درباره بکسل یا یدک کشیدن خودرو
1- قبل از بکسل کردن حتما سیستم فرمان خودرو را بررسی کنید .
2- مهم ترین پارامتر یعنی سیستم ترمز هیدرولیک خودرو را حتما چک کرده تا سالم باشد در صورتی که سالم نبود اول آن را عوض کرده و بعد بکسل کنید ، در صورت خراب بودن آسیب بدی را به خودرو شما وارد می کند .
3- ابزار محکم بکسل کردن را چک کنید تا سالم و محکم باشد .
4- محل اتصالات را چک کنید .
5- مسیر خلوت و ایمن تری را برای بکسل کردن ماشین انتخاب کنید .
6- در طول بکسل یا یدک کش کردن خودرو باید چراغ های خطر یا همان فلاشر خودرو روشن باشد .
7- زمانی که خودرو در سراشیبی قرار می گیرد و یا یدک کش از سرعت خود کم می کند ، به آرامی ترمز را فشار دهید تا با یدک کش برخورد نکند .
8- در هنگام نصب اتصالات می توانید ترمز خودرو را به آرامی فشار دهید تا حرکت خودرو و یدک کش حرکت اضافی نداشته باشد .
9- ترمز دستی خودرویی که قصد یدک کش کردن آن را دارد ، کشیده و دنده را در حالت خلاص بگذارد .
10- دقیقا در یک مسیر و درست پشت ماشین یدک کش حرکت کنید و ترمز را رها کنید تا سیم بکسل کشیده نشود .
همچنین بهترین و مناسب ترین ابزاری برای بکسل کردن خودرو یک تسمه نواری می باشد که جنس آن از نایلون یا پلی استر است و در دو دسر آن حلق های ویژه بکسل تولید شده است .
بیشتر بخوانید:
نکات مهم هنگام اجاره خودرو | شرایط و اجاره مدارک خودرو
منبع: سبقت آزاد