آموزش روش صحیح بستن زنجیر چرخ انواع خودرو
زنجیر چرخ ژله ای پلیمری به راحتی بر روی تایر قرار می گیرد و همچنین به تایر و سیستم تعلیق و جلو بندی ماشین آسیب وارد نمی کند . و بستن زنجیر چرخ خودرو را می توان بدون استفاده از جک انجام دهید و مشکلی برای شما پیش نمی آید ولی سیستم تعلیق و جلوبندی چه می باشد ، در ادامه درمورد این دو مورد گفته می شود .
جلو بندی خودرو چیست ؟
جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق یا فنر بندی قسمتی از خودرو می باشد که باعث می شود نوساناتدحاصل از حرکت خودرو بر روی سطوح ناهموار به جرم معلق که شامل اتاق ، شاسی و سر نشینان می باشد .
سیستم تعلیق خودرو دو وظیفه مهم را دارد که یکی از آن ها جدب نوسانات بر اثر جاده نا هموار می باشد و دیگیری کیفیت سواری آن و کنترل هدایت آن می باشد .
طریقه نصب زنجیر چرخ چگونه می باشد ؟
1- بند های زنجیر را از میان پره ها رینگ عبور دهید .
2- قفل زنجیر را تا انتها باز کنید .
3- زبانه زنجیر را از قفل عبور دهید .
4- زبانه زنجیر را گرفته تا ثابت و محکم شدن بر روی لاستیک بکشید .
5- قفل و زبانه را به سمت حالت بسته به سمت پایین بیاورید .
6- اضافه بند زنجیر را در قسمت پین قرار دهید تا آویزان نماند .
مهم ترین مزایای زنجیر چرخ ژله ای شامل موارد زیر می باشد :
1- نصب آسان و سریع و بدون نیاز به استفاده از جک
2- عدم آسیب رسانی به رینگ ، لاستیک ، قطعات جلو بندی و آسفالت جاده ها
3- رانندگی آرام ، ایمن و حرکت بدون لرزش خودرو
4- مجهز بودن به یخ شکن و در نتیجه جلوگیری از لیز خوردن خودرو در هنگام حرکت و همچنین در شروع حرکت
5- مقاوم در برابر سایش و پارگی
6- مقاومت کششی و تغییرات استحکام کششی در قسمت های آجدار و بند
زنجیر چرخ نانو پلیمر چیست ؟
نسل جدیدی از زنجیر چرخ ها می باشد که در اروپا و آمریکا با توجه به شرایط آب و هوای سرد از آن استفاده می شود و به خاطر دلایل زیر از آن استفاده می شوند :
1- جلو بندی خودرو را خراب نمی کند ، زیرا چرخ فلزی ، جلو بندی خودرو را از حالت بالانس خارج می کند .
2- لرزش بسیار زیاد در خودرو ایجاد نمی کند .
3- به سیستم ترمز ماشین آسیب نمی زند .
4- در هنگام برف کم و روی آسفالت ، اختلالی در سیستم انتقال نیروی خودرو را ایجاد می کند .
تاریخچه تایر :
در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .
نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .
چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .
در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .
همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .
مزایای لاستیک در برابر زنجیر چرخ
1-مقاومت بیشتر به پنجری
2- تعمیرات و نصب آسان
3- وزن کمتر
4- پنجرگیری ساده
5- ایمنی بسیار بالا
توصیه های در مورد لاستیک های در هنگام بستن زنجیر چرخ
1- فشار باد لاستیک های تیوبلس را همیشه حداقل ماهی 1 بار چک کنید . اگر تیوپ شما باد نداشته باشد ، باعث پارگی و ترک خوردن آن خواهد شد ، پس حواستان باشد .
2- والف لاستیک را کنترل کرده ، یکی از قسمت های مهمی که دچار نشتی خواهد شد همین والف می باشد که باید خیلی حواستان باشد .
3- لاستیک ها را جا به جا کنید . برای جلوگیری از زود خراب شدن لاستیک ها بهتر است از 6 ماه آن ها را جا به جا کنید یعنی لاستیک جلو را در عقب و عقب را در جلو .
4- حتما از اسپری تمیز کننده برای لاستیک ها خود استفاده کنید ، تا آن مثل زمانی که خریده بودید باشد ، از اسپری ماشینی استفاده کنید که به لاستیک شما آسیب نرساند ، زیرا اکثر اسپری ها به لاستیک آسیب خواهد رساند .
5- به هیچ عنوان لاستیک تیوبلس را تیوب دار نکنید ، زیرا اکثر لاستیک فروشی ها برای کاهش هزینه از این کار استفاده می کنند .
نکاتی برای افزایش عمر لاستیک در هنگام بستن زنجیر چرخ
1- هنگام سفر فشار باد لاستیک تیوبلس را در حالت 2 یا 3 قرار دهید .
2- هنگامی که عمق آج لاستیک ها به 6 میلی متر برسد ، یعنی عمر آن تمام شده و باید آن را تعویض کنید .
3- خودروهای سواری که از لاستیک تیوبلس استفاده می کنند ، باید 3000 کیلو متر و باری 5000 کیلو متر رفتند ، باید آن را عوض یعنی جابه جا کنند .
4- باد لاستیک ها را چک کنید و آن ها را تنظیم کنید تا دیر تر خراب شود .
تایر ها در 4 فصل چگونه هستند ؟ و آیا می شود بر روی آن ها زنجیر چرخ بست یا خیر ؟
بله می شود بر تمام تایر ها زنجیر چرخ بست و تایر های 4 فصل شامل موارد زیر می باشد :
1-تایر زمستانی : باید آج آن درشت و بلند باشد که در هنگام برف بتوان رد شد و وقتی که زنجیر چرخ به این لاستیک ها بسته شود خیلی خوب حرکت خواهند کرد . زمستان چون برف ها به لاستیک می چسند ، سوخت در جاده بالا و باعث خشک شدن آن می شود . نکته جالب این است که فقد در فصل زمستان در کشور های خارجی از این لاستیک استفاده می شوند و در فصل تابستان از لاستیک دیگر .
2- تایر تابستانی : این تایر در تابستان سرعت بالایی و عملکرد خوبی به همراه دارد . این تایر در تابستان و در گرما تحمل گرما را دارد و بهتر است در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .
3- تایر چهار فصل
این تایر نسبت به دو تایر گفته شده ، آنچنان خوب نمی باشد و در هنگام بارندگی و برف آنچنان حرکت نخواهد کرد بلکه با زنجیر چرخ شاید بتواند راه برود . توصیه می شود در هر فصل از یک تایر استفاده کنید .
تایر تیوبلس یعنی چی ؟
این تایر بدون تیوپ بوده و در زمستان و تابستان انعطاف پذیر بوده و حتی در زمستان بودن زنجیر چرخ نیز حرکت خواهد کرد . این تایر داخل خود تیوپ دارد و نیاز به تیوپ ندارد و زمان ترکیدن هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی کند .
میل موجگیر چه کاری انجام می دهد ؟
میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها ، میل موج گیر ، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ، در خودرو ها استفاده می شود .
میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند . میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .
وظیفه اصلی میل موج گیر
میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موج گیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .
وظیفه اصل میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .
زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .
علائم خرابی میل موج گیری
میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .
سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .
و همچنین قابل ذکر است که اگر موج گیر ماشین ، دچار مشکل شود ، باعث اختلال در لاستیک ها می شود و لاستیک ها عملکرد خوبی را ندارد و همچنین اگر زنجیر چرخ نیز روی لاستیک ها باشد ، و موج گیر عملکرد خوبی نداشته باشد و در عملکرد لاستیک ها اختلال به وجود آید زنجیر چرخ به لاستیک ها آسیب می رساند و باعث پاره شدن لاستیک و یا ساییدگی آن می شود .
اگر از زنجیر چرخ فلزی استفاده کنیم ، باعث رساندن چه آسیب هایی می شود ؟
1- خروج جلوبندی از حالت بالانس و بالا رفتن هزینه تعمیرات جلوبندی خودرو
2- لرزش بسیار زیاد خودرو و ضربه زدن بین اتصالات بدنه
3- مختل کردن نیروی اناقل خودرو در زمان هایی که برف سطحی بوده و کم می باشد .
4- کاهش سرعت در رانندگی به 20 کیلو متر در ساعت
5- نصب ساخت و زمان بر
6- در رفتن زنجیر جره و ضربه زدن به گلگیر که باعث خرابی و رنگ پریدگی خودرو می شود .
7- باعث ایجاد ترک در لاستیک ها می شود .
8- در خودرو هایی که ترمز ABS دارند باعث درگیر شدن محور ترمز می شود .
معایب زنجیر چرخ چه می باشد ؟
1- سنگین و گران قیمت می باشد .
2- به علت ثابت نبودن سرعت انتقالی و نیروی جرمی باعث ضربه زدن به ارتفاع خودرو می شود .
3- به مونتاژ دقیق ، نگهداری مناسب و روغن کاری مداوم نیاز دارد .
مزایای زنجیر چرخ چه می باشد ؟
1- امکان انتقال قدرت و حرکت را دارد و در فاصله محوری زیاد تا 8 متر .
2- از راندمان بسیار خوبی برخودار است .
3- امکان انتقال قدرت و حرکت به چند محور
بیشتر بخوانید:
آیا باتری اتمی قابل شارژ است + تفاوت باتری اتمی و اسیدی
منبع: اوتو کلینیک