مایع ادبلو ADBLUE چیست | مشکلات وارد شدن مایع ادبلو در انژکتور

مایع ادبلو ADBLUE چیست | مشکلات وارد شدن مایع ادبلو در انژکتور

ادبلو یا مایع اگزوز دیزل که در ایران و اروپا به نام ادبلو معروف است و براساس استاندارد ISO 22241 می باشد که یک محلول اوره می باشد که از 32.5 درصد اوره خالص و 67.5 درصد از آب دیونایز تشکیل شده است .

ادبلو

ادبلو به طور گسترده در خودرو های دیزل یورو 5 و یورو 6 مورد استفاده می شود . این محلول یک مایع مصرفی در قسمت کاتالیست انتخابی خودرو های دیزل می باشد و میزان بسیار زیادی کاهش می دهد .

خودرو دیزل چیست ؟

خودرو های دیزل الکتریکی یا همان خودرو های هیبریدی تکنولوژی هایی هستند که در آینده فراگیر خواهند شد و خودرو های بنزینی را به حاشیه خواهند  راند . هم اکنون خودرو هایی نیز از استفاده از سوخت های گیاهیی به بازار آمده اند و با پیشرفت تکنولوژی و تکمیل این خودرو ها ، خودرو های بنزینی به تاریخ پیوسته است .

خودرو های برقی یا خودرو های الکتریکی یا خودرو های دیزل

خودرو برقی به خودرو ای گفته می شود که از باتری های قابل شارژ به عنوان منبع انرژی ، و از موتور الکتریکی به عنوان نیروی محرکه استفاده خواهد شد .

اولین خودرو های برقی کاربردی در دهه 1880 معرفی شده است . خودرو های برقی در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 متداول بودند تا این که تولید این گونه خودرو ها با پیشرفت در موتور های احتراق داخلی و به خصوص استارت الکتریکی خودرو و تولید انبوه خودرو های بنزینی ارزان ، دچار افت شدید می شود . در دهه های 1970 و 1980 میلادی با وقوع بحران انرژی مجددا خودرو برقی مورد توجه قرار گرفت این علاقه مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی می باشد .

از سال 2008 میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری ها ، افزایش بیماری ها و مرگ های ناشی از آلودگی هوا ، نگرانی ها در خصوص قیمت نفت و نیاز به کاهش گاز های گل خانه ای انقلابی اساسی در تولید خودرو های برقی صورت گرفت .

از مزایای خودرو برقی نسبت به خودرو احتراقی می توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوا محلی ، کاهش گاز گل خانه ای و کاهش وابستگی بع نفت اشاره کرد .

در مقایسه با خودرو های احتراق داخلی ، خودرو های برقی کم صدا تر می باشد و هیچ گونه آلودگی خروجی از اگزوز ندارد .

خودرو های برقی یا دیزل

شرکت سانولت انرژی اخیر موفق به ساخت سیستم تولید ذخیره انرژی برای خودرو های برقی شده است . در این فناوری از گرافن استفاده شده است . شرکت سانولت انرژی و ادیسون پاور در چند وقت اخیر ، موفق به ساخت خودرو برقی شده اند که با استفاده از ابزاری گرافن انرژی آن تامین می شود . این خودرو مجهز به پیل سوختی هیدروژنی گرافنی می باشد .

این پیل سوختی با استفاده از واحد تولید هیدروژن می تواند نیاز خود را تامین کند و در این خودرو تنها آب به عنوان سوخت ریخته خواهد شد .

این شرکت معتقد است که در حال حاضر صنعت به دنبال ساخت خودرو های برقی با قابلیت شارژ است که این سیستم ذخیره سازی جدید می تواند این مسیر را هموار کند . این خودرو تمام مزایای خودرو برقی تولید شده تاکنون را دارد و فقط یک تفاوت دارد که زمان شارژ در این خودرو فقط 5 دقیقه می باشد .

یکی از ویژگی های بارز این خودرو ایمن بودن آن می باشد به طوری که هیچ احتمال انفجار یا آتش سوزی در مخزن و سیستم سوختی آن نمی باشد در حالی که این مشکل در باتری های یون لیتیم رایج می باشد .

شرکت سانولت ، سیستم مقرون به صرفه ای برای تولید و ذخیره سازی انرژی به کار گرفته است این فناوری برای اولین بار است که استفاده شده و می تواند هزینه را کم کرده و کارایی را افزایش دهد .

موتور های الکتریکی ( دیزل )

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

تاریخچه موتور

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد . در سال 2015 موتور درون سوز همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

ادبلو

باید های و نبایدهایی درباره مایع ادبلو

در هنگام هرید و استفاده به استاندارد بودن آن توجه گردد . از تماس و ترکیب هر گونه مواد نظیر سوخت ، آب ، روغن ، گرد و غبار ، شوینده ها با محلول خود داری گردد . از تجهیزات اختصاصی برای نگهداری و پر کردن باک ادبلو استفاده می شود .

برای تضمین 18 ماه زمان استفاده ، محلول باید در دمای پایین تر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید در این صورت این محلول خراب خواهد شد . برای جلوگیری از تشکیل کریستال محلول باید در دمای بالاتر از -11 درجه سانتی گراد نگهداری شود .

همچنین از تجهیزات احتصاصی برای نگهداری و پر کردن باک ادبلو استفاده شود . درضمن از تماس و ترکیب هر گونه مواد نظیر سوخت ، آب ، روغن ، گرد و غبار ، شوینده ها با محلول خوداری شود .

از محصولات و سازندگانی که مدلی تولید ادبلو بوده ، ولی محلول اوره و آب تولید می گنند استفاده نکنید چرا که باعث آسیب دیدگی سیستم کاتالیست و نازل خواهد شد . همچنین ادبلو ، مکمل سوخت نمی باشد و به هیچ وجه نباید داخل مخزن سوخت ریخته شود چرا که باعث آسیب رسیدن به موتور خواهد شد . یادتان باشد که اگر مخزن ادبلو نداشت ، به هیچ عنوان ماشین را روشن نکنید ، زیرا آسیب جدی وارد می کند .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که باعث می شود که ادبلو خوب جواب ندهد و به موتور آسیب بسیار جدی را وارد کند .

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

گالن ادبلو چه می باشد ؟

گالن ها و مخازت نگهداری ادبلو باید بسیار هوشمندانه طراحی شوند . در اروپا مخصوصا اولین کشور تولید کننده آلمان مخازن مخصوص فولاد ضد زنگ در پمپ بنزین های تعبیه شده است یا در گالن های با کیفیت یا پلمپ دقیق بدون روزنه رسیدن هوا در اختیار رانندگان قرار می گیرد و قابل توجه است که فرآیند بسته بندی وکیوم با دستگاه های تمام اتوماتیک صورت می گیرد .

در فرایند تولید محلول ادبلو به کار گیری فیلتر های مخصوص در کار خانه جات تولید و دستگاه های مجهز به تغییرات واکنش شیمیایی محلول مهم می باشد .

نکات ایمنی و بهداشتی درباره مایع دابلو

1- ادبلو خوراکی نمی باشد و بی رنگ اما غیر سمی و غیر قابل اشتعال است .

2- در صورت مصرف خواراکی سریعا شخص باید استفراغ نماید و هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید .

3- ممکن است بوی تند شبیه آمونیاک داشته باشد با این حال کاملا بی ضرر است .

4- از تماس با پوست و چشم جلو گیری شود .

5- از پر کردن باک سوخت وسیله نقلیه با این محصول جدا خودداری کنید .

6- مواد مورد تایید برای نگهداری مواد با چگالی بالا پلی اتیلن

7- عمر مفید این محلول در صورت نگهداری 18 ماه است و بعد از گذشت 18 ماه دیگر قابل استفاده نمی باشد و آن را دور بریزید .

8- در صورت نشت و جذب با مواد دیگر تنها با آب معمولی شستشو شود .

9- اجتناب از خرید ادبلوی غیر استاندارد چون فرآیند تولید در یک دمای خاص و حرفه ای می باشد .

10- محل نگهداری باید خشک و خنگ و همچنین دارای تهویه و دور از نور خورشید باشد .

مایع ادبلو چه کاری انجام می دهد ؟

بدون وجود ادبلو ، میزان زیادی از خودرو های دیزلی جدید نتیروژن اکسید بیشتر نسبت به قوانین آلایندگی 6 تولید می شود . این ماع غیر سمی بوده و بخش اعظم آن را آب و واره تشکیل می دهد . این مایع نیتروژن اکسید تولیدی توسط پیشرانه های دیزلی را می شکند . با ترزیق میزان کمی ادبلو به داخل اگزوز ذرات سمی تبدیل به آب و اکسیژن می شود و باعث عملکرد بهتر ماشین می شود . این مایع بسیار خوب می باشد و باعث بهتر شدن عملکرد خودرو می شود .

ادبلو

بیشتر بخوانید:

نگاهی به طرز کار و عملکرد سیستم کنترل کشش TCS | اهمیت آن

منبع: پاکرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.