نحوه تمیزکردن و شستشوی انژکتور خودرو + تجمع رسوب در انژکتور

نحوه تمیزکردن و شستشوی انژکتور خودرو + تجمع رسوب در انژکتور

روش شستشوی انژکتور روی کار به این صورت هست که مواد شستشو دهنده را به داخل یک مخزن ریخته و با باد فشرده می کنند سپس خروجی مخزن را در ابتدای دریچه گارقرار می دهند ، ماشین را روشن کرده و با این مواد ریل و سوزن به اصطلاح شسته می شود . این عمل اکثرا در نمایندگی های مجاز انجام می شود . در ظاهر انجام این کار باعث تمیز شدن منیفولد می شود  .

در ابتدا باید گفته شود که شستشوی سوزن ها به چه دلیل باید انجام شود  .

در قسمت ورودی سوزن انژکتور فیلتر قرار دارد که مانع ورود ذرات داخل بنزین ، به محفظه احتراق می گردد . این فیلترها بعد از گذشت یک دوره زمانی و بنزین های کثیف ایران ، جرم می گیرد و فشار بنزین ورودی به داخل سوزن کاهش پیدا می کند . به همین جهت نیاز هست این گرفتگی ها پاک شود . هیچ جای دیگری از سوزن نیاز به شستشو ندارد مانن نازل های انتهای سوزن زیرا فشار بنزین انتهای سوزن بقدری است که هیچ چیز سد خروج بنزین نخواهد شد . برای تمیز کردن فیلتر سوزن هیچ راهی نیست جز اینکه سوزن را از داخل  ریل سوخت دربیارید تا پشت سوزن آزاد بشود  که بتوان ذرات کثیف را از داخل سوزن خارج کرد . پس نتیجه  می گیریم که شستشوی روکار به هیچ وجه با عث تمیزی سوزن انژکتور نمی شود .

نکته دیگر این که در شستشوی روکار موتور با سوزاندن مواد انژکتور شور به گردش در میاد و پمپ بنزین را به وسیله درآوردن رله یا فیوز غیر فعال می کنند ، مدتی که حدود نیم ساعت است و موتور با مواد شسنشو کار می کند چه اتفاقی می افتد ؟ درجه اختراق این مواد بسیار پایین تر از بنزین هست و تقریبا نصف حجم این مواد به صورت نسوخته و گاز از موتور خارج می شود که این بخارسفید را می بینید که از اگزوز خارج می شود این حجم از ترکیبات بعد از خروج از سرسیلندر وارد کاتالیست اگزوز می شود . این کاتالیست ها بسیار حساس و دارای مجراهای ریز هستند که این مواد نسوخته باعث آسیب زدن و کیپ کردن کاتالیست می شوند .

چنانچه در دراز مدت قسمت رویی موتور که کویل ها و ریل سوخت و سوزن ها قرار دارند باز نشوند ، اتفاقاتی که می افتد این است که سوکت های برقی کاملا خشک و شکننده ، اورینگ ها چوبی ، و آسیب پذر می شوند .

توصیه ما این است که روش شستشوی روکار برای سوزن ها استفاده نکنید و حتما به وسیله باز کردن ریل سوخت اقدام به شستشوی سوزن ها نمایید .

تجمع رسوب در انژکتور

گفتنی است اختلال در پاشش انژکتورهای سوخت به ميزان هشت تا 10 درصد موجب تاخیر در روشن شدن موتور می شود . بدین صورت که اکسیژن تركيب نشده با سوخت وارد اگزوز خودرو می گردد و حسگر اکسیژن ، مخلوط سوخت و هوا را رقیق کرده ؛ در این حین است که ، ECU نسبت به پیام دریافتی واکنش نشان داده و در نتیجه انژکتور را تحریک می کند تا بنزین بیشتری پاشش کند .

ضمنا كثيفي انژکتورها در موتورهای توربو باعث آسیب جدی به موتور خواهد شد . در دور بالای موتور ، انژکتورها تمام سوخت را انتقال می دهند که با وجود کثیف بودن انژکتورها، مخلوط سوخت و هوا رقیق شده و احتراق ناقص رخ خواهد داد .

در واقع بنزین مخلوطی است از هیدروکربن های مختلف که دارای ترکیبات مومی شکل و سنگین است. به هر میزان که هیدروکربن سنگین تر باشد ، انرژی بیشتری برای سوزاندن آن لازم است . که در زمان خاموش بودن موتور ، انژکتورها گرمای زیادی را محتمل می شوند ، رسوب بنزین در سوزن های انژکتور بخار شده و مواد مومی شکل از خود به جای می گذارند . همچنین در صورت خاموش بودن موتور ، جریان خنک کننده ای برای عبور از ورودي ها وجود ندارد و هیچ بنزینی از انژکتورها عبور نخواهد کرد و در انتها گرما رسوبات باقی مانده را به مواد سخت و مومی شکل تبدیل می کند . که به مرور زمان رسوبات تشکیل شده موجب گرفتگي انژکتورها خواهد شد . گفتنی است این رسوبات در نتیجه كاركرد معمولی موتور تشکیل می شود ، براین اساس افزودن مواد پاک کننده به بنزین باعث تمیز ماندن انژکتورها می شود .

چه زمانی باید شستشوی انژکتور انجام دهیم ؟

انژکتور وظیفه پاشش سوخت را بر عهده دارد که هر چند وقت یکبار باید شستشو شود تا مواد ناشی از گذر بنزین کـــه به مرور زمان در آن رسوب می کند شسته شود . مواد شوینده ی انژکتور به راحتی در دسترس هستند و مکمل ها طبق گفته ی تولید کنندگان این محصولات ، قابلیت این را دارند که مشکلات مختلف در سیستم سوخت رسانی خودرو را یا رفع کنند ، یا از بروز آنها جلوگیری کنند . قبل از این که وارد جزئیات شویم ، باید گفت که هیچ روش مطمئنی برای مطلع شدن از وضعیت دقیق سلامت انژکتورها وجود ندارد ، جز این که به‌ صورت دستی نازل ‌های سوخت پاش بررسی شوند و با کمک دستگاه‌ های مخصوص ، آزمایش ‌های جریان سوخت صورت گیرد .

وظیفه انژکتور :

وظیفه انژکتورها این اســـت که سوخت را در زاویه مناسب و به مقدار مورد نیاز برای کارکرد بهینه موتور به داخل آن بپاشند . و از آنجاکه در هر موتور چندین انژکتور وجود دارد که باید سوخت را به ‌صورت یکنواخت بپاشند ، تنها یک انژکتور کثیف مي تواند در عملکرد موتور تأثیر بگذارد .

دیر یا زود انژکتورهای موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا تا حدی مسدود مي شوند . این موضوع به‌خصوص در خودروهایی که در سیکل ‌های کوتاه‌ مدت حرکت مي کنند ، بیشتر اتفاق مي افتد ( مانند پیمودن مسافت‌ های کوتاه در شهر ) زیرا روشن و خاموش کردن مکرر موتور ، گرفتگی انژکتورها را افزایش مي دهد . این موضوع یکی از مسائل غیرقابل ‌اجتناب در قلمرو عملکرد موتورهای انژکتوری است . مگر این که از خودروی خود به‌ درستی نگهداری کنید .

تمیز کردن انژکتور بنزین

مواد شوینده برای سیستم سوخت رسانی و به طور اخص برای انژکتور ها ، دامنه ی وسیعی از انواع محصولات را در برمی گیرد و نحوه ی کار با آنها هم بسیار متفاوت است : از انواع خیلی ساده که خودتان می توانید در باک بنزین بریزید گرفته تا دستگاه های شوینده ی پیچیده ای که برای تمیز و تست کردن ساخته شده اند.
گاه انژکتورها نیاز به تمیز شدن دارند چون در طول زمان بقایای سوخت که چیزی مانند واکس است، در آنها ایجاد گرفتگی می کند . این تجمع مواد در انژکتورها نهایتاً به کاهش جریان سوخت در انژکتور منجر می شود ، باعث قطعی در نازل سوخت پاش شده و در رانندگی مشکلاتی مثل تاخیر ، مکث یا ریپ زدن به وجود می آورد .
اکثر سوخت ها دارای مواد شوینده هستند که هم سیستم سوخت و هم انژکتورها را تمیز نگه می دارد ، ولی گاهی برای موادی که در دراز مدت تجمع کرده و باعث گرفتگی شده اند به شوینده های خیلی قوی تر نیاز داریم .

روش های رایج زیادی برای تمیز کردن انژکتور وجود دارد :

ابتدایی ترین روش ، ریختن مکمل در باک بنزین است . اما این نوع شوینده ها محدودیت هایی دارند . اول از همه این که قدرتشان و در نتیجه توانایی شان برای از بین بردن گرفتگی های شدید پایین است . چرا که اگر قرار باشد شوینده بسیار قوی باشد ، ممکن است به اجزا سیستم سوخت خودرو آسیب برساند . دوم این که ، میزان تاثیر این روش خیلی مشخص نیست . به جز در مواردی که انژکتور را باز کرده و تست کنیم ، هیچ راه دیگری وجود ندارد که بتوانیم میزان جریان در انژکتور و نحوه ی اسپری کردن را در نازل سوخت پاش چک کنیم . این دو مورد از مهم ترین جنبه های عملکرد سیستم سوخت خودرو هستند . شوینده های حرفه ای بسیار قوی تر هستند ولی درست مثل مکمل ها ، خیلی نمی توانیم با اطمینان از نتیجه ی کار صحبت کنیم .

مطمئن ترین روش شستشو جدا کردن انژکتور است . در این روش معمولاً علاوه بر مواد شوینده ی شیمیایی خاص ، از شستشوی مافوق صوت هم استفاده می شود . در این روش هم قبل و هم بعد از شستشو می توان میزان جریان را در انژکتورها و نحوه ی کار نازل سوخت پاش را هم چک کرد و مطمئن شد که کار شستشو به خوبی انجام شده است . تنها ایراد این روش هزینه های اضافی است که برای باز کردن و دوباره بستن انژکتورها باید بپردازید .

انژکتور ها هر چند وقت یک بار باید تمیز شوند ؟

برخی خودروسازها زمان بندی خاص و مواد شوینده ی برند خودشان را برای شستشوی انژکتورها تعیین می کنند . هر چند ، به طور کلی زمان خاصی برای تمیز کردن انژکتورها وجود ندارد و بستگی به این دارد که از خودرو چطور اســـتفاده بشود و این که خود خودرو نسبت به چنین مشکلی حساس باشد . اگر خودرویتان بی علت ریپ می زند یا مکث دارد، ممکن است مشکل از انژکتورها باشد ، اما در عین حال ممکن است مشکل از چیز دیگری باشد . تشخیص صحیح مشکل خیلی مهم است .

برخی تعمیرگاه ها به مشتریانشان پیشنهاد می کنند که هر بار خودرویشان را برای سرویس کردن می برند ، انژکتورها را هم تمیز کنند . این برای تعمیرکارها یک منبع درآمد بسیار خوب است . اســـتفاده از شوینده ی قوی برای سیستم سوخت این مزیت را دارد که گرفتگی را قبل از این که تبدیل به مشکل بشود برطرف می کند . در این هیچ شکی نیست ، اما سوالی که پیش می آید این اســـت که با توجه به هزینه ی معمولاً بالایی که این شوینده ها دارند، آیا این کار توجیه اقتصادی دارد؟ در اکثر خودروها ، خیلی کم پیش می آید مشکلشان به خاطر انژکتور باشد و همین یک دلیل کافی اســـت که نتیجه بگیریم دائم تمیز کردن انژکتور توجیه اقتصادی ندارد . در نهایت البته همه چیز به خود شما بستگی دارد که چه زمانی می خواهید از این خدمات اســـتفاده کنید . اگر رسیدگی به انژکتور فقط توصیه ی یک نمایشگاه دار است ، خیلی لزومی ندارد توجهی بکنید ولی اگر به شما گفته اند که مشکل خودرویتان قطعاً به خاطر انژکتورش است ، حتماً رسیدگی به انژکتور را در برنامه ی خود بگنجانید .

انژکتور

روش شست و شوي انژکتور

زمانی که موتور روشن است و به صورت درجا کار می کند ، بهترین زمان برای شستشوی انژکتورها می باشد ، در این حالت بسیاری از رسوبات روی سوپاپ ها و داخل اتاق های احتراق برداشته می شود و همچنین این کار در حدود 10 تا 15 دقیقه زمان لازم دارد . زمانی که موتور روشن است باید از تجهیزات خاص تحت فشار برای زودودن رسوبات استفاده کنید تا حلال را مستقیما به سمت ریل سوخت هدایت کند و در این شرایط باید یا پمپ بنزین را غیرفعال کرده و یا لوله نعلي شکلی را نصب كنيد تا بنزین دوباره به سمت باک حرکت کند . البته در برخی از خودروها ، غیر فعال شدن پمپ بنزین ، کد خطا در ECU ایجاد خواهد کرد که باید بعد از اتمام کار ، کد را پاک کنید . زمانی که خودتان به تنهایی كار شست وشوي انژكتور را انجام مي دهيد ، محدودیت هایی وجود دارند ، بدین گونه که امکان دارد انژکتور ها به شدت مسدود شده باشند و حلال قادر نباشد به خوبی از آن عبور کند . بعضی از رسوبات به سختی پاک می شوند و برای اینکار باید فرایند تمیز کردن را طولانی یا آن را تکرار کنید . همچنین در صورتی که انژکتور ها بعد از شست وشو کار نکردند ، ضروری است آن ها را با دستگاه شست وشوي انژکتور تمیز نمایید یا انژکتور نو جایگزین آن کنیم .

براین اساس شست وشوي انژکتورها در هر 40 تا 50 هزار کیلومتر برای رسیدن به بهترین کارآیی ، توصیه می شود .

برای اطمینان از عملکرد مناسب انژکتور خودرویتان پس از شست و شو بهتر است چند مورد را تست نمایید: تست كشش و عملكرد خودرو که در حین رانندگی امکان پذیر است، تست آلایندگی و همچنین تست افت فشار انژکتور که این موارد به شما کمک خواهد کرد تا از بهبود عملکرد انژکتور خودرویتان مطلع شوید .

بیشتر بدانید

مشخصات فنی خودرو مرسدس بنز کلاس A + نقد و بررسی آن

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.