عيب يابي بالا بودن دور موتور حالت آرام در خودروهاي انژکتوري

عيب يابي بالا بودن دور موتور حالت آرام در خودروهاي انژکتوري

به طور کلی از عمده دلایل بی دلیل گاز خوردن موتور خودروهاي انژکتوري می‌ توان به مشکلات وابسته به استپر ، سنسور دور موتور ، انژکتور ،  ECU و … اشاره کرد . اما در زیر به صورت تفصیلی‌ تر به دلایل بالا رفتن بی‌ منطق و مشکوک دور موتور می ‌پردازیم تا در چنین شرایطی قدرت تصمیم گیری بهتری داشته باشید .

خودروهاي انژکتوري

عیب یابی بی دلیل گاز خوردن موتورخودروهاي انژکتوري

این دلایل را می‌ توانیم در گروه‌ های زیر دسته بندی کنیم :

عیب در خودروهاي انژکتوري

همان طور که می ‌دانید انژکتور ها وظیفه ترکیب سوخت و هوا و رساندن آن به موتور خودرو را دارا هستند . در صورتی که این ترکیب به درستی انجام نشده و نسبت آن‌ ها صحیح نباشد ، می ‌توانیم انتظار افزایش دور غیرمنطقی موتور را داشته باشیم . در این صورت باید انژکتور ها باز بینی شده و در صورت نیاز تمیز یا سرویس شوند .

اشکال در سنسور دور موتور خودرو خودروهاي انژکتوري

سنسور دور موتور نیز همان طور که از نام آن بر می ‌آید ، باید هر لحظه دور موتور را پایش کرده و اندازه آن را به ECU وارد سازد . در صورت وجود اشکال در سنسور دور موتور ، این سنجش به درستی انجام نشده و فرمان‌ ها با خطا روبرو می ‌شوند . به همین دلیل یکی از دلایل گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو را باید همین عیب در سنسور دور موتور بدانیم . سنسور دور موتور از قطعاتی چون یک سیم پیچ مسی ، آهن ربا ، سنسور و یک هسته مرکزی تشکیل شده است . با خراب شدن هر یک از این قطعات ، سنسور دچار اختلال شده و قادر به ارسال صحیح میزان دور موتور به ECU نخواهد بود . در این صورت    ECU دریافت درستی از میزان دور موتور خودرو نداشته و تنظیم دور موتور از مدار خارج می‌ گردد .

عیب در سنسور فشار هوای ورودی

در صورت پیدا شدن عیب در سنسور فشار هوای ورودی یا همان منیفولد هوا ، فرمان‌های نادرستی به ECU داده شده و نسبت ترکیب سوخت و هوا برهم می‌ خورد . در صورت خرابی سنسور فشار هوا ؛ مشکلاتی از جمله لرزش خودرو ، افزایش مصرف سوخت ، افزایش ناگهانی دور موتور ، بد کار کردن خودرو و …. به وجود می ‌آید .

نشتی سیستم ورودی هوا

هر گونه مشکلی در سیستم ورودی هوا ، باعث می‌ شود تا میزان هوای لازم برای ترکیب در سوخت ؛ وارد نشده و عمل احتراق با مشکل روبرو شود . در این شرایط دور موتور از تعادل خارج گشته و امکان گاز خوردن بی‌دلیل برای جبران کاستی احتراق ، شکل می‌ گیرد . در صورت عیب یابی این مورد ، باید فورا نسبت به رفع آن اقدام کرد .

اشکال در پدال گاز

این مورد از ساده‌ ترین مشکلاتی است که می ‌توانند موجب گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو گردند . یک بررسی شاید بسیار ساده ، می ‌تواند گیر کردن پدال گاز یا خارج شدن آن از رگلاژ را برملا سازد . بارها برای رانندگان مختلف ، از جمله خود من ؛ پیش آمده که پدال گاز گیر کرده و بی‌ دلیل دور موتور بالا رود . در این شرایط می ‌توانید ماشین را در جای امنی متوقف ساخته و پدال را بازبینی کنید .

ممکن است زائده‌ای یا چیزی شبیه به آن ، پشت پدال گیر کرده و مانع از حرکت صحیح آن شود . همچنین سیم پدال گاز نیز مشمول این شرایط شده و می‌ تواند موجب افزایش دور موتور گردد . سیم گاز بین پدال گاز و دریچه گاز قرار دارد و با فشار دادن پدال ، سیم عمل کرده و دریچه را مطابق با میزان فشردن پدال ؛ باز کرده و هوای ورودی را تنظیم می‌ کند . با این حساب در صورت وجود عیب در سیم گاز ، امکان افزایش دور موتور خودرو به صورت غیرمنتظره و خارج از کنترل راننده ، وجود دارد . ( البته در بیشتر خودروهای مدرن امروزی ، خبری از سیم گاز نیست و به جای آن گاز به صورت برقی فعال است . )

مشکل در استپر موتور

استپر در سیستم تولید گشتاور موتور خودرو نقش داشته و هوای ورودی به موتور در دور آهسته را تنظیم می ‌کند . به این معنا که وقتی شما حین رانندگی ، در حال فشردن پدال گاز نیستید ، استپر میزان هوای ورودی را تنظیم می ‌کند . خراب بودن استپر ، می ‌تواند عملکرد موتور در شرایطی که پدال گاز فشرده نمی ‌‍‌‌شود را تحت تاثیر قرار دهد . خراب بودن استپر می‌ تواند حین گرم شدن موتور ، موجب بالا رفتن دور آن گردد . همین طور عیب در استپر به نوسان دور موتور در حالت درجا نیز منجر می‌ شود .

اختلال در ECU

همان طور که احتمالا می‌ دانید سنسورهایی از کامپیوتر مرکزی ماشین یا همان ECU به موتور متصل هستند . این سنسور ها وضعیت موتور را پایش کرده و آن را به کامپیوتر مرکزی می‌ رسانند . با این حساب کاملا مشخص است که خراب بودن ECU و اختلال در آن ، می‌ توانیم انتظار نوسان در دور موتور و احیانا بالا رفتن بی دلیل آن را داشته باشیم .

خودروهاي انژکتوري

عکس العمل صحیح حین گاز خوردن بی دلیل موتور خودروهاي انژکتوري

عکس العمل صحیح حین گاز خوردن بی دلیل موتور خودرو در مراحل زیر خلاصه می‌ شود :

1- خودروی خود را به لاین کم سرعت هدایت کنید . ( به خاطر داشته باشید که برای این کار ، حتما از فلاشر سمت راست استفاده نمایید . )

2- به کمک ترمز های کوتاه و نه شدید ، از سرعت خودرو بکاهید . ( توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید به یک باره روی ترمز زده و یا سکته ‌های تیز به خودرو وارد کنید . )

3- در فرصتی مناسب و در جایی که امکان پارک کردن وجود داشته باشد ، سرعت خود را به حداقل رسانده ، دنده را خلاص کرده و اتومبیل را خاموش نمایید .

4- سپس از خدمات امداد خودرو یا سرویس‌کار در محل ، درخواست کمک کرده و از خدمات در محل بهره‌ مند شوید . در غیر این صورت ، خودرو را به تعمیرگاه انتقال داده و از عیب ‌یابی و رفع ایراد به صورت کامل ، مطمئن گردید .

این مشکل می تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد  :

1 – ایراد پدال گاز
2 – ایراد سیستم مدیریت موتور
3 – ایراد دریچه گاز
4 – ایراد سیستم ورودی هوا
5 – نا صحیح بودن تایم موتور

گام 1  :

کد های خطای ECU را توسط دیاگ بخوانید  .
درصورت وجود کد خطا ، مطابق با آن ها عیب یابی کرده ، سپس کد ها را پاک کنید .
درصورت عدم وجود ، به مرحله بعد بروید .

گام 2  :

تنظیم نبودن پدال گاز را بررسی کنید .
بله . پدال گاز را تنظیم کنید .
خیر . به مرحله بعد بروید .

گام 3  :

آیا دریچه گاز دارای رسوبات کربنی می باشد ؟
بله . رسوبات کربنی را تمیز کنید .
خیر . به مرحله بعد بروید .

گام 4 :

مجموعه سیستم ورودی هوا و لوله های مکش مربوطه را مورد بازدید قرار دهید . آیا نشتی هوا وجود دارد ؟
بله . قطعات معیوب را تعمیر یا تعویض کنید .
خیر . به مرحله بعد بروید .

گام 5 :

کانکتور سنسوردمای آب موتور را بیرون کشیده و موتور را روشن کنید . آیا دور موتور نرمال است ؟
بله . سیم کشی بین سنسور و ECU را بررسی کنید . درصورت نیاز تعمیر کنید و یا سنسور را تعویض کنید .
خیر . به مرحله بعد بروید .

گام 6 :

آیا تایم موتور صحیح میباشد ؟

بله . سیستم مدیریت موتور را بازدید کنید . (ECU)
خیر . تایم موتور را مجدداً تنظیم کنید .

استپر موتور خودروهاي انژکتوري

استپر در خودروهای ایرانی اولین قطعه ای است که در هنگام گاز هرز خوردن ماشین بررسی می شود . این قطعه به حدی برای این مشکل شناخته شده است که تقریبا از هر کسی در مورد گاز خودرو بی دلیل هر خودرویی بپرسید ، بی درنگ و بلافاصله به این قطعه اشاره می کند . به همین جهت است که به عنوان علت بالا بودن دور موتور پژو نیز در نظر گرفته می شود .

استپر موتور قطعه ای است که در خودروهای انژکتوری با همکاری سایر قطعات ماشین از جمله شمع ، کویل ، سنسور اکسیژن ، ترموستات و … عملکرد خودرو را تکمیل می کند . استپر به سیستم تولید گشتاور ( موتور ) مربوط است . اگر استپر موتور خراب باشد یا عملکرد ناقصی داشته باشد ، نه تنها در دور موتور پایین منجر به خاموش شدن خودرو می شود و احتمال وقوع حادثه را بالا می برد ، بلکه در دور موتور بالا باعث گاز خوردن ماشین هم می شود .

سنسور دریچه گاز خودروهاي انژکتوري

سنسور دریچه گاز هم به عنوان علت بالا بودن دور موتور پژو مطرح است . این سنسور روی دریچه گاز و در نزدیکی استپر قرار دارد . با توجه به اینکه تنها یکی از وظایف این سنسور اطلاع رسانی به کامپیوتر خودرو در مورد موقعیت دریچه گاز است ، می تواند باعث گاز خوردن بی دلیل خودرو شود . زیرا اگر درست اطلاع رسانی نکند ، کامپیوتر خودرو با اطلاعات غلط ، عملکردی غلط خواهد داشت . بالا ماندن دور موتور در دور آرام ، یکسان نبودن پدال گاز با دریچه و پشت آمپر، دیر پایین آمدن دور موتور، پایین‌ تر نیامدن موتور از دور آرام ، نوسان در دور های بالا به خاطر کثیفی و آب خوردگی از جمله دلایل خرابی این سنسور است .

پدال گاز خودروهاي انژکتوري

بدیهی است که اگر پدال گاز خراب باشد یا عملکرد درستی نداشته باشد ، می تواند منجر شود که خودرو بی دلیل گاز بخورد یا دور موتور آن پایین نیاید . ممکن است پدال گاز سفت شود ، شکسته شود ، کابلِ خرابی داشته باشد یا درگیر هر اختلال دیگری باشد . به این ترتیب وقتی پدال گاز را فشار می دهیم ، یا ماشین به اندازه کافی گاز نمی خورد یا اینکه در نقطه‌ ای گیر می کند و همان طور گاز می خورد و دور موتور آن پایین نمی آید . علت مشکلاتی که در پدال گاز ایجاد می شود ، متفاوت است . برای مثال سفت شدن پدال گاز معمولا مربوط به تجمع مواد در سیم پدال گاز است که موجب اختلال در عملکرد پدال هنگام باز و بسته شدن می شود .

وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند

وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند احتمالا مسیر خروج دود گرفتگی دارد . در این صورت دود حاصل از احتراق به سختی از خودرو خارج می شود و باعث ریپ زدن می شود. دقت کنید اگر مسیر خروجی دود کاملا مسدود شده باشد ، خودرو روشن نمی شود و خفه می کند  .

وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند احتمالا مدار جرقه خراب است . بنابراین لازم است به بررسی مدار جرقه ، چکش برق و بپردازید تا مطمئن گردید که تمام اجزای سیستم خشک و تمیز هستند ودرست کار می کنند .

وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند احتمالا شمع ها خراب هستند . برای رفع این مشکل شمع ها را بشویید و سپس پلاتین را تنظیم کنید و در مدار قرار دهید . اگر مشکل برطرف نشد ، شمع ها را تعویض کنید  .

وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند احتمالا بنزین کافی نیست وجود ندارد یا با آب مخلوط شده است . برای رفع این مشکل مخزن را کاملا تخلیه ، پاکسازی کنید و نهایتا بنزین خالص جایگزین نمایید  .

وقتی در همه شرایط موتور ریپ می زند احتمالا بنزین به موتور ارسال نمی شود و لوله ها گرفته است بنابر این لوله ها را بررسی کنید تا در صورت وجود گرفتگی ، آن را برطرف کنید . مخزن بنزین را از هرگونه رسوب ، پاک کنید  .

خودروهاي انژکتوري

وقتی در زمان فعالیت ، موتور روان کار نمی کند و ضربه می زند

در صورت این مشکل موارد زیر را بررسی کنید :

محفظه های احتراق موتور آلوده اند . می توانید موتور را باز نموده و دوده و جرم های تک تک محفظه های احتراق را تمیز نمایید .

دمای موتور بالاست یا به زبان عامیانه موتور داغ کرده است . در این صورت سیستم خنک کننده را بررسی کنید .

شمع ها داغ می شوند . برای رفع مشکل داغی شمع ها ابتدا دهانه پلاتین را تنظیم کنید و در صورت رفع نشدن مشکل داغی ، شمع های مناسب را جایگزین نمایید  .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره معرفي و آموزش کار با ميکرومتر + تصاویر و عملکرد

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.