کوئیک شیفتر برای تعویض دنده سریع تر و مزایای آن برای گیر بکس

کوئیک شیفتر برای تعویض دنده سریع تر و مزایای آن برای گیر بکس

زمانی دغدغه بسیاری از کارشناسان فنی خودرو در کارخانه های بزرگ دنیا این موضوع بوده است که چگونه و با چه شیوه ای بوسیله کوئیک شیفتر که آسیبی بر خودرو وارد نکند بتوانند از افت دور موتور در هنگام تعویض دنده جلو گیری کنند . در تمامی مسابقات ریس و مسابقات سرعت افت نکردن دور موتور در هنگام تعویض دنده بسیار اهمیت دارد و تنها راه برای جلوگیری از این افت ، کاهش فاصله بین دنده ها می باشد که این عمل باعث درگیری کمتر کلاچ در هنگام تعویض دنده می شود، این کیت در کمتر از 30 دقیقه بدون دخالت به داخل گیربکس بر روی ماهک های تعویض دنده خودرو نصب می شود .

شیفتر

نمای کوئیک شیفتر نصب شده روی 405 از زیر خودرو

در گیربکس های دستی معمولی(  Manual Transmission ) عمل تعویض دنده به صورت اچ شکل ( H Pattern ) انجام می پذیرد . در اتومبیل های مسابقه ای عمل تعویض دنده به صورت متوالی   Sequential Manual Transmission )  ) برای دقت و سرعت بالاتر انجام می گیرد.

هر چه عمل تعویض دنده سریع تر انجام شود افت دور موتور و هدر رفتن نیروی موتور کمتر می گردد که نتیجه آن شتاب گیری بهتر در هنگام تعویض دنده مستقیم و ترمز گیری ایمن تر در هنگام تعویض دنده معکوس می باشد . گیربکس های سکوئنشیال دستی به دلیل اینکه معمولا غیر سنکرونیزه هستند برای استفاده خیابانی مناسب نبوده و تعویض دنده آن ها مهارت و تجربه زیاد را می طلبد و استفاده از آنها در ترافیک های شهری تقریبا غیر ممکن است .

در اتومبیل های خیابانی به دلیل تنوع استفاده کنندگان از لحاظ سن و رفتار رانندگی ، کارخانجات اتومبیل سازی یک رنج میانگین برای شیفتر تعویض دنده را در نظر می گیرند . به همین دلیل کمپانی های تیونینگ اقدام به طراحی و ساخت قطعه ای به نام کوئیک شیفتر ( شورت شیفتر ) برای اتومبیل های خیابانی با گیربکس دستی نموده اند تا خواسته رانندگانی که دوست دارند هر چه سریع تر و دقیق تر دنده ها را عوض کرده و از نیروی موتور اتومبیل خود بهتر استفاده نمایند را برآورده کنند .

کیت های کوئیک شیفتر معمولا به صورت بولت آن ( فقط با باز و بست پیچ های مربوطه و بدون هیچ گونه دستکاری عمده برای نصب ) طراحی می گردند . این کیت ها بنا به نوع سیستم محرکه خودرومتفاوت هستند و بدون دست خوردن به داخل گیربکس قابل نصب می باشند .

معایب گیر بکس دستی

1- افزایش میزان استهلاک

با تبدیل گیر بکس دستی به اتوماتیک به ویژه در خودرو هایی که مدل اتوماتیک آن ها رایج نیست ، استهلاک بیشتری را در اتومبیل خود دارند . البته باید گفت که بستگی به سبک رانندگی ، مهارت مکانیک و میزان کاردکرد ماشین دارد که این موارد بسیار مهم می باشد .

2- هزینه تعمیر و نگهداری نیز نسبت به گیر بکس دستی گران تر است

خودرو هایی که از گیر بکس اتوماتیک برخوردار هستند ، بسیار گران می باشد . این موضوع در اتومبیل هایی که تبدیل دنده دستی به اتوماتیک در آن انجام پذیر می باشد ولی بسیار گران قیمت است . همچنین تغیر دادن آن به اتوماتیک بسیار سخت و نگهداری آن بسیار سخت است .

3- هزینه تعویض نسبتا بالا خواهد بود

زمانی که گیر بکس دستی را به اتوماتیک تغییر می دهید ، هزینه بالایی دارد . همچنین قیمت هر ماشینی با آن یکی ماشین فرق دارد . همچنین باید گفت که هر ماشین که فرق دارد ، لوازم و قطعات آن هم قیمت متفاوتی دارد .

مزایای گیر بکس دستی

1- بالا بردن تمرکز حین رانندگی

با استفاده از دنده اتوماتیک ، راننده تمرکز بالاتری حین رانندگی دارد . و زمانی که با دنده اتوماتیک رانندگی می کنید ، دیگر نمی توانید با با دنده دستی رانندگی کنید .

2- فشار کمتر به سیستم فیزیکی راننده و کاهش حرکات

اگر ناچار به فشار دادن پی در پی پدال کلاچ نباشید ، ماهیچه و عضلات پا ، کمر و همین طور زانوی شما بیشتر در سلامت می ماند و شما دیگر احساس خستگی نمی کنید .

3- رانندگی راحت تر و آسان تر به خصوص در ترافیک های سنگین

استفاده از گیر بکس اتوماتیک ، نیازی به تعویض دنده مداوم نمی باشد و با خیال راحت می توانید رانندگی بیشتری داشته باشید . و همچنین در ترافیک های سنگین دچار مشکل نخواهید شد .

برخی از مزایای دنده پشت فرمان ( پدال شیفتر )

در بعضی از مواقع ، تعویض دستی دنده ها به راننده کمک می کند کنترل بهتری بر روی اتومبیل داشته باشد . یکی از مزایای این دنده پشت فرمان نزدیک بودن پدال های تعویض دنده آن به فرمان است . نیازی نیست رانده برای تعویض دنده دست خود را از روی فرمان بردارند و با کمترین نیرو ، عمل تعویض دنده را انجام می دهند .

دنده پشت فرمان عمل تعویض دنده ها را به صورت متوالی انجام می دهد و برای کم کردن دنده ، باید پدال کم کردن دنده را به تعداد مورد نیاز به سمت فرمان فشار دهید . پدال استفاده شده در آشپن شیفتر دنده از مواد اولیه مقاوم ساخته شده و در مقابل ضربه و فشار ، دوام بالایی دارد . این پدال ها شیفتر دنده دارای اندازه مناسبی هستند و قسمت مناسبی از محدوده فرمان را پوشش می دهند . راننده با فشار کمی می تواند دنده ها را تعویض کند .

شیفتر

چرا باید از پدال شیفتر استفاده کنیم ؟

با پیشرفت تکنولوژی ، زندگی آسان تر می شود و به همین روال رانندگی که بخش لایفنک زندگی روزه مره انسان ها می باشد ، نیز راحت تر می شود . پدال شیفر نیز یکی از فن آور هایی است که در چند سال اخیر رانندگی را ساده تر و سریع تر کرده است .

پدال شیفتر ها قبلا در خودرو های لوکس و پرفورمنس دیده می شدند ، اما این روز ها خودرو های عادی تری چون فورد اسکیپ و حتی مینی ون هوندا اودیسه نیز دارای این پدال ها می باشد .

مهندسین ارشد بخش SRT فیات – کرایسلر در این باره عقیده دارد همیشه افرادی هستند که تمایل به تعویض دنده با شیفتر ها دارند ، زیرا آن ها باعث درگیری و لذت بخش بیشتر راننده در فرآیند رانندگی می شوند .

در اکثر خودرو ها شیفتر های پشت فرمان نقش افزایش یا کاهش دنده را بر عهده دارند و به طور معمول پدال سمت راست برای دنده بالاتر و پدال سمت چپ برای دنده پایین تر کاربرد دارد . البته در برخی از گیر بکس های اتوماتیک می توان از اهرم نیز برای تعویض دستی دنده استفاده می شود .

گیربکس اتوماتیک

جعبه دنده نام فارسی گیر بکس است که بعد از کلاچ ، از آن به عنوان دومین عنصر منتقل کننده قدرت در خودرو نام دارد . همچنین گیر بکس ، یکی از اصلی ترین قسمت های هر خودرو است که می توان اهمیت آن را با موتور مقایسه کرد .

گیر بکس و یا جعبه دنده پس از کلاچ دومین قطعه مهم در سیستم حرکتی ماشین شماست . نام دیگر گیر بکس جعبه دنده می باشد که اکثر افراد آن را با نام گیر بکس میشناسند .

گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

رسیدگی منظم و بازدید روغن گیر بکس خودرو در تمامی مدل ها مهم بوده و این عدم رسیدگی مشکلات و هزینه های زیادی در پی دارد ، ما در با چک کردن مداوم گیر بکس و روغن کاری آن از آسیب رسیدن به آن جلوگیری می شود . توصیه می شود ماهی یک بار گیر بکس خود را چک کنید .

از طرفی گیر بکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

گیر بکس اتومات چیست ؟

نوع دیگری از گیر بکس که در خودرو ها نصب می شود ، گیر بکس اتومات است که با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی روی ماشین های مدل بالا نصب می شود .

نخستین گیر بکس های اتوماتیک به صورت سه دنده روی خودرو ها نصب می شد . اما امروز انواع چهار دنده ، پنج دنده و در خودرو های لوکس مانند ( لکسوس LS ) گیر بکس اتومات 8 و 9 دنده نیز نصب می شود .

گیر بکس دنده ای چیست ؟

گیر بکس دنده ای یا ساده ، اولین نوع گیر بکس است که در خودرو ها نصب شد . گیر بکس دستی با کمک کلاج به راننده این اجازه را می دهد که با به حرکت در آوردن اهرم تعویض ، به صورت دستی دنده را تغییر دهد . این تغییر دنده با توجه به سرعت و دور موتور خودرو صورت خواهد گرفت .

انواع گیر بکس ها :

گیر بکس اتوماتیک با کنترل دستی

نحوه عملکرد گیر بکس اتوماتیک با کنترل دستی به این صورت است که راننده به دلخواه می تواند حالت اتوماتیک دنده را به دستی تغییر دهد . در این حالت باید مانند گیر بکس دنده ای راننده با استفاده از اهرم تعویض ، دنده را تغییر یا به اصطلاح س بک یا سنگین کند .

گیر بکس اتومات نیز در انواع مختلفی ساخته می شود . یکی از ساده ترین انواع گیر بکس اتوماتیک ، گیر بکس اتوماتیک با کنترل دسنی است .

گیر بکس اتوماتیک دو کلاچه یا DCT

وجود دو کلاچ در این مدل گیر بکس ، انتقال قدرت به صورت کاملا نرم اتفاق می افتد و راننده و سر نشینان خودرو ، هرگز شاهد ضربه های و تکان هایی که هنگام تغییر دنده در گیر بکس های دستی ایجاد می شد ، نخواهند بود .

عملکرد گیر بکس دو کلاچه یا گیر بکس DCT ، شباهت زیادی با گیر بکس دنده دارد . سرعت بالا و دقت زیاد هنگام تعویض دنده ها از مزایای گیر بکس DCTمحسوب می شود که در گیر بکس دستی با آن رو به رو هستیم .

وزن پایین و اشغال فضای کم از دیگر خصوصیات این مدل از گیر بکس اتوماتیک است . در واقع به دلیل تمامی خصوصیات که ذکر شد ، گیر بکس اتوماتیک DCT ، به عنوان یک آپشن روی خودرو های غیر سوپر اسپرت نصب می شود که در این صورت پرداخت هزینه های بیشتر و اضافی نیز منطقی خواهد بود .

شیفتر

گیر بکس دنده ای ، گیر بکس اتومات

نوع گیر بکس هنگام خرید خودرو نیز برای خریدار بسیار مهم می باشد  که از چه نوع گیر بکسی بهتر است و کدام گیر بکس نسبا به نوع دیگر مزیت یا برتری دارد .

اوایل گیر بکس دنده ای یا دستی مورد استفاده قرار می گرفت و همچنان نیز طرفداران خود را داراست ، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی گیر بکس اتومات ساخته و روی خودرو ها نصب شد که توانسته است جای خود را در بین طرفداران خود باز کند .

کلاچ چیست ؟

کلاچ وسیله ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می نماید . کلاچ در واقع رابط بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه دنده منتقل نموده و پس از آن با حضور سایر سیستم ها توان به چرخ ها می دهد .

کاربرد و چگونگی عمل کلاچ

کلاچ در واقع وسیله ای برای قطع یا وصل کردن است که در سیستم های انتقال نیرو به کار می رود . به طور کلی این سیستم ها جهت استفاده از توان و نیروی تولید شده در موتور به شکلی دیگر یا در محلی دیگر مورد نیاز می باشند . برای آن که بتوان بر روی این انتقال نیروی کنترلی را اعمال کرد ، ساده ترین راه استفاده از کلاچ می باشد تا هر زمان که نیاز به توقف یا برقراری دوباره انتقال نیرو باشد ، این عمل انجام می شود .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره کاهش سرعت به وسیله ریتاردر Retarder

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.