حالت اسپرت (S ) در جعبه دنده خودروهای چینی چیست ؟

حالت اسپرت (S ) در جعبه دنده خودروهای چینی چیست ؟

بسیاری از مالکان خودروهای چینی بر این باورند که حالت اسپرت در پنل تنظیم جعبه دنده اتوماتیک خودروی شان باعث می شود شتاب و قدرت بیش تری را از خودرو دریافت کنند . این یک باور اشتباه است ، زیرا بیش تر خودروهای چینی بازار ایران در رده محصولات ارزان بازار جهانی به حساب می آیند و هیچ گاه به صرفه نیست که خودرو سازان بخواهند برای این خودروهای ارزان قیمت یا به اصطلاح اقتصادی ، هزینه های سرسام آور برنامه نویسی جعبه دنده را ارتقا دهند .

حالت اسپرت

البته باید به این نکته اشاره کرد که تنها خودروهای چینی این ویژگی را ندارند ، بلکه بسیاری از محصولات کره ای ، ژاپنی و حتا اروپایی که به مرحله تجاری سازی با تیراژ بالا می رسند و قیمت کمی دارند ، هیچ گاه در حالت اسپرت ، جعبه دنده عملکردی متفاوت را در اختیار راننده نمی گذارند . اما با توجه به تعصب بیش از حد بسیاری از مالکان خودروهای چینی، امروز می بینیم که گاهی از حالت S نوشته روی پنل جعبه دنده ، خیال بافی های عجیب و غریبی انجام می دهند .

البته مقصر اصلی این باورهای اشتباه ، برخی عرضه کنندگان خودروهای چینی هستند که هیچ گاه مشتری را به درستی توجیه نمی کنند و از سویی مالک خودرو هم به دنبال دلایل علمی صحبت های فروشنده خودرو نیست . اصلی ترین باور اشتباه که در میان مالکان خودروهای اتوماتیک ، به خصوص چینی سواران دیده می شود ، این است که حالت S را به تمامی متفاوت از حالت D می دانند و می گویند خودروی شان تا 3 ثانیه شتاب صفر تا 100 کیلومتر را بهتر ثبت می کند . هرگاه این جمله را شنیدید ، بدانید که راوی این ماجرا ، زیاد به داستان های علمی و تخیلی علاقه دارد .

زیرا امروز خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت طراحی شده که شتاب کم تر از 5 ثانیه را دارند ، با قرار دادن شان در حالت های مختلف رانندگی ، می توانند حداکثر 0.2 ثانیه اختلاف با حالت های دیگر داشته باشند . خودروهایی که بهایی فراتر از 50 هزار دلار دارند و با توجه به قرار دادن شان در حالت های مختلف رانندگی می توان دستورهای جدیدی به جعبه دنده شان داد و از سویی نحوه انتقال گشتاور و تقسیم آن ، تغییر پسا ، میزان بوست توربو و پاشش سوخت را تغییر داد .

اکنون با دانستن این نکته ، متوجه می شوید که حتا بسیاری از خودرو های فراتر از یک میلیارد تومان هم در بازار ایران ، نمی توانند در حالت اسپرت ، دستورهای جدیدی را برای عمل گر موتور و جعبه دنده در نظر بگیرند . پس منطقی نیست که یک خودروی چینی ، بتواند با قرار گرفتن در حالت اسپرت ، حتا به صدمی از تغییرهای خودروهای سوپر اسپرت برسد . حال شاید این سوال پیش آید که چرا با این توضیح ها، بسیاری از خودروها به خصوص محصولات چینی در پنل جعبه دنده شان به حالت اسپرت مجهز هستند ؟

به احتمال زیاد این نکته را می دانید که تعویض دنده در خودروهای اتوماتیک یا تغییر ضریب خروجی به چرخ با فشار پدال گاز تنظیم می شود . یعنی وقتی در خودروهای AT و DCT تخت گاز می کنید ، خودرو معکوس می کشد و در خودروهای CVT هم ضریب خروجی به چرخ ها سنگین تر می شود . پس می توان نتیجه گرفت تنها میزان فشار پدال گاز می تواند تغییر های مورد نیاز راننده را در جعبه دنده خودرو اعمال کند . برای همین است که بیش تر خودرو سازان تجاری ، به جای برنامه نویسی های پیچیده در خودروهای شان تمرکز خود را بیش تر برای عامل تغییرات مورد نظر راننده در تغییر ضریب فشار پدال گاز می گذارند .

برخی خودروهای روز دنیا این قابلیت را دارند که رفتار راننده را تشخیص دهند و اگر متوجه شوند او چندان تمایل به پرگاز راندن خودرو ندارد ، به صورت هوشمند حالت اکونومی را فعال می کنند . این حالت باعث می شود دریچه گاز خودرو کم تر از فشار اصلی بر پدال باز و بسته شود . به عبارت ساده اگر راننده 50 درصد به پدال گاز فشار می آورد ، در حالت اکونومی به دلیل ضریب موجود، این فشار حدود 30 درصد به دریچه گاز اعلام می شود .

به همین دلیل خودرو نیاز به تعویض دنده احساس نمی کند و با دور موتور پایین تر به حرکت خود ادامه می دهد . این قابلیت بیش تر در خودروهای ژاپنی و اروپایی وجود دارد ، اما در خودروهای چینی شما می توانید حالت اسپرت و اکونومی ( اقتصادی ) را خودتان انتخاب کنید . با فشردن دکمه اکونومی دستوری به جعبه دنده داده نمی شود که مدام دنده ها را سبک کند . بلکه به دلیل ورود اطلاعات فشار پدال با عددی کم تر ، همیشه با دنده سبک حرکت می کند .

حال وقتی یک خودروی چینی با جعبه دنده AT و یا DCT را در حالت اسپرت قرار می دهید ، هیچ دستوری به سیستم انتقال قدرت داده نمی شود که مدام معکوس بکشد ، بلکه در بهترین حالت ، عکس العمل پدال گاز 51% بیش تر محاسبه می شود . یعنی اگر شما پدال را در یک مسیر مستقیم 50 درصد فشار می دهید و خودرو همچنان با دنده 4 به راه خود ادامه می دهد ، وقتی در حالت S قرار می گیرد ، فشار 50 درصدی شما حدود 75 درصد در خودرو لحاظ می شود و خودرو مجبور به معکوس کشیدن است . اگر هم در حالت D باشید و همان 75 درصد فشار را به پدال گاز وارد آورید ، دوباره خودرو معکوس می کشد .

بنابراین این باور که برخی از مالکان خودروهای چینی فکر می کنند ، با قرار دادن خودرو در حالت اسپرت ، سرعت تعویض دنده ها بیش تر می شود و دور موتور به دلیل پاشش سوخت بیش تر ، به حد بالاتری می رود اشتباه است . در خودروهای CVT همچون چری آریزو 5 و تیگو 5 نیز همین طور است . وقتی خودرو در حالت اسپرت قرار می گیرد ، تنها ضریب خروجی جعبه دنده به دلیل افزایش ضریب فشار گاز سنگین تر می شود .

در اصل می توان گفت با قرار دادن حالت جعبه دنده در  S، تنها خودرو را با دنده های سنگین تر حرکت می دهیم . پس در عمل هیچ تغییری در شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت ، سرعت نهایی ایجاد نمی شود . تنها مسأله ای که رخ می دهد ، افزایش مصرف سوخت به دلیل باز بودن بیش تر دریچه گاز است . تنها تأثیری که حالت اسپرت در خودروهای چینی می گذارد ، بهبود چند درصدی شتاب ثانویه است ، زیرا همیشه خودرو در حالت سنگین تری نسبت به وضعیت عادی و اکونومی قرار دارد و برای همین گشتاور خروجی بالاتر از حالت های دیگر است . بسیاری این نکته را به منزله برتری خاص خودروی خود می دانند ، در صورتی که می توان با دانستن ویژگی های خودروی خود ، در رانندگی عادی (D) و حالت تیپ ترونیک ، قدرت حرکتی همچون وضعیت S داشت .

برای خودروهایی با حجم موتور پایین ، رانندگی در حالت S آن هم در جاده های کوهستانی راحت تر است ، زیرا باعث می شود حساسیت پدال گاز فراتر از وضعیت D باشد و خودرو با دنده سنگین تری حرکت کند . از امروز اگر در کلوپ های خودرویی ، به خصوص میان هواداران خودروهای چینی دیدید که وجود حالت اسپرت را برتری بی نظیر خودروی خود می دانند و می گویند که تنها با تغییر حالت خودرو از D به  S، چند ثانیه شتاب شان بهبود پیدا می کند و خودروی شان ناگهان سریع می شود ، سعی کنید با منطق علمی پاسخ قانع کننده ای به آن ها بدهید و این توهم اشتباه را به مرور از میان مالکان خودروهای مختلف بزدایید .

اهمیت نگهداری گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از اصلی ‌ترین و مهم ‌ترین اجزای خودروهای دنده اتوماتیک است که وظیفه انتقال قدرت در خودرو را بر عهده دارد . در این گیربکس ‌ها انتخاب سرعت دنده و نیروی وارده با توجه به سرعت و وضعیت جاده به صورت اتوماتیک از موتور به چرخ ‌ها منتقل می ‌شود .

شاید شما هم شنیده باشید که بسیاری از خودروسازان اظهار می ‌کنند که گیربکس اتوماتیک شما نیاز به سرویس کردن ندارد ، اما بهتر است بدانید که برای حفظ کیفیت و عملکرد درست گیربکس‌ ها باید به طور مرتب آن ‌ها را سرویس کنید . در واقع روغن و فیلتر دو بخش اصلی در کارکرد و نگهداری گیربکس اتوماتیک هستند که حتماً باید به صورت دوره‌ای عوض شوند . همان ‌طور که می ‌دانید روغن ماشین به مرور با افزایش دما تأثیر خود را از دست می ‌دهد و فیلترها نیز کثیف و نامناسب می ‌شوند .

در زمان تعویض روغن گیربکس باید کارتر آن نیز تعویض شود و فیلتر نیز بررسی شود . اگر نیاز به تعویض فیلتر نبود ، فیلتر باید بعد از هر تعویض روغن شستشو شود . استفاده از روغن گیربکس مناسب نقش مهمی در کارکرد درست گیربکس اتوماتیک خودروی شما دارد . از طرفی زمانی که فیلتر کثیف شود و یا مشکلی در آن ایجاد شود ، روغن نمی ‌تواند وارد گیربکس شود و در نتیجه عملکرد گیربکس اتوماتیک شما مختل خواهد شد . به علاوه در برخی از خودروهای جدید انواع گیربکس ‌ها در خود یک فیلتر جداگانه دارند که اگر به موقع تعویض نشود ، ممکن است عمر مفید گیربکس اتومات شما به پایان برسد و نیاز به تعویض کلی آن باشد .

طریقه نگهداری گیربکس اتوماتیک

تعویض روغن و فیلتر خودروی شما نقش مهمی در نگهداری گیربکس اتوماتیک دارد و می‌ تواند عمر مفید گیربکس اتومات شما را افزایش دهد و از بروز مشکلات و هزینه ‌های اضافی جلوگیری کند . لازم است تا برای نگهداری گیربکس اتوماتیک ، هر 12 ماه یک بار یا هر 20000 کیلومتر اقدام به تعویض روغن و فیلتر ماشین کنید . بهتر است هر دو سال یک بار هم از عملکرد درست گیربکس اتوماتیک‌ خود مطمئن شوید . در زمان تعویض روغن گیربکس باید کارتر آن نیز تعویض شود و فیلتر نیز بررسی شود . اگر نیاز به تعویض فیلتر نبود ، فیلتر باید بعد از هر تعویض روغن شستشو شود .

مهم‌ ترین دلایلی که موجب خرابی گیربکس اتوماتیک می ‎گردد ، گرمای زیادی است که به خاطر رانندگی زیاد و یا قرار گرفتن در ترافیک ‌های سنگین ایجاد می ‌شود . بهترین راهکاری که برای این افراد پیشنهاد می‌ شود ، استفاده از کولر اکسترنال روغن گیربکس است که به خنک شدن روغن کمک می‌کند و از بروز مشکلات بعدی آن جلوگیری می ‌کند .

حالت اسپرت

در زمان حرکت از تعویض دنده اجتناب کنید

عوض کردن دنده‌ در گیربکس اتوماتیک به وسیله تعدادی کلاچ و نوار درون گیربکس انجام می ‌شود . برای نگهداری گیربکس اتوماتیک قبل از عوض کردن دنده ماشین باید ایست کامل داشته باشد و بعد دنده تغییر کند . ایست کامل در این شرایط به افزایش عمر مفید گیربکس اتومات خودروی شما کمک می ‌کند و موجب می ‌شود تا آسیبی به آن وارد نشود . حال اگر برای تعویض دنده این کار را در زمان حرکت انجام دهید ، کلاچ و نوارهای موجود در گیربکس خودرو از این کار ممانعت می ‌کنند و به همین دلیل تخت فشار زیادی قرار می ‌گیرند که این فشار می ‌تواند آسیب زیادی به گیربکس شما وارد کند .

در زمان قرار گرفتن پشت چراغ قرمز ماشین را در همان حالت D  قرار دهید

زمانی که در پشت چراغ قرمز ایستاده ‌اید ، بهتر است که حالت ماشین را تغییر ندهید و آن را همچنان روی D قرار دهید . زمانی که ماشین شما در این حالت ایستاده قرار دارد ، فشار کمتری نسبت به حالت حرکت به گیربکس ‌ها وارد می‌ شود . شاید قرار دادن ماشین در حالت خلاص فشار تا حدود اندکی کمتر کند اما این میزان آن‌ قدر کم است که توصیه می ‌شود حالت ماشین را عوض نکنید . از طرفی قرار دادن ماشین روی حالت خلاص کمک زیادی هم به کمتر شدن میزان سوخت ماشین نخواهد کرد . اگر واقعاً دوست دارید که میزان سوخت اتومبیل خود را کاهش دهید می‌ توانید در این شرایط که توقف‌ های طولانی دارید ، خودرو را به طور کامل خاموش کنید .

بیشتر بخوانید:

علت تخلیه باتری ماشین هنگام پارک + جلوگیری از خالی شدن باتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.