تفاوت سرسیلندر کامل و خالی ؛ کدام را باید بخریم ؟

تفاوت سرسیلندر کامل و خالی ؛ کدام را باید بخریم ؟

سرسیلندر در پوشی است که  با بلوک سیلندر تشکیل اطاق احتراق را می دهد و شکل ان تابع ساختمان  سیلندر  بوده و چنانچه  از نوع  خنک کننده  با اب باشد دارای  مجاری اب و در غیر این صورت دارای شیار های خنک کننده با هوا می باشد سرسیلندر با  پیچ و مهره به بلوک سیلندر متصل می شود در کف سرسیلندر به تعداد  سیلندر ها  گودی وجود دارد . بنام اطاق احتراق روی سر سیلندر داخل هر اطاق احتراق سوراخی برای قرار دادن شمع وجود دارد.

سرسیلندر

یکی از تولیدات کمپانی‌ های تولید قطعات خودرو ، انواع سرسیلندر می‌ باشد . سرسیلندر ها با استفاده از مواد با کیفیتی همچون آلومینیوم و انواع آلیاژ آلومینیوم و چدن تولید و با استفاده از آخرین روش ‌ها و تکنولوژی‌ های قالب گیری ، ساخته می‌‌ شوند . اما به هر حال این قسمت از هر جنسی که ساخته شود ، دارای یک محدوده تحمل فشار محدودی است و مسلما گذر از حد استاندارد ، صدمات زیاد و هزینه ‌بری به آن وارد می‌ کند .

یکی از خرابی‌‌ هایی که امروزه در انواع خودرو به چشم می ‌خورد خرابی سرسیلندر خودروهاست . اما سوال اینجاست که سر سیلندر دقیقا چه کاری انجام می‌ دهد ؟ چگونه خراب می ‌شود ؟ چگونه تعمیر می ‌شود ؟ آیا خرابی  آن قابل تعمیر است و یا نیاز به تعویض دارد ؟ در هنگام خرید سرسیلندر ، سر سیلندر لخت و کامل چه تفاوت ‌هایی دارد ؟

در موتور خودرو به منظور تشکیل یک محفظه‌ ی احتراق و همچنین تنفس کردن موتور به سر سیلندر نیاز است . سرسیلندر وظایف گوناگونی دارد ، از تامین هوای مورد نیاز موتور و خارج کردن دود موتور تا خنک کار و هدایت روغن پمپ شده از محفظه کارتل .

سرسیلندر خودرو تحت انواع تنش کار می‌ کند ، ازطرفی چندین پیچ فولادی این قطعه را با فشار زیاد بر روی بدنه‌ ی سیلندر محکم می ‌کند . از پایین در محفظه احتراق حرارت احتراق بنزین را که گاها تا 1700 درجه سانتی گراد می ‌رسد را تجربه می‌ کند . آب با دمای نزدیک به 90 درجه سانتی گراد از داخل سر سیلندر عبور می ‌کند . بخش اعظمی از قطعات متحرک موتور مانند میل سوپاپ ، سوپاپ ، اسبک ‌ها ، سیستم زمان ‌بندی موتور در داخل سر سیلندر قرار دارد ، تمام قطعات متحرک داخل سر سیلندر به منظور انجام فعالیت نیاز به روغن کاری دارند و بسیاری اتفاقات دیگر که همگی تحت عنوان یک قطعه به نام سر سیلندر به عموم جامعه معرفی می‌شود .

 سرسیلندر چیست ؟

یکی از قسمت های اصلی موتور خودرو سرسیلندر آن می باشد و در قسمت بالایی موتور قرار گرفته که مجموعه سوپاپ و مانیفولد ها بر روی این قطعه مونتاژ می شوند .

اگر یک سرسیلندر تحت حرارتی بیش از حد تحمل خود قرار گیرد ( که کاملا بسته به کیفیت سرسیلندر و مواد تشکیل دهنده آن دارد ) اصطلاحاً می گویند که سرسیلندر سوخته است . در واقع همان پیچش و تغییر شکل در اثر حرارت بیش از اندازه را سوختن می گویند که معمولا منجر به تعویض سرسیلندر می‌ شود .

بر طبق قوانین فیزیک حرکت جریان گرما معمولاً به سمت بالا می باشد . به این دلیل که محفظه احتراق موتور ( گرم ترین قسمت موتور ) در داخل سرسیلندر قرار دارد ، این قطعه باید بتواند در حین کار کردن حرارت بسیار زیادی را تحمل کند . اگر در هنگام باز و بسته ‌کردن سر‌سیلندر ، ترتیب بستن پیچ ‌ها را رعایت نکنید و آن ها را بیش از حد سفت کنید ، اگر ‌هنگام گرم‌ بودن پیشرانه ، اقدام به باز‌ کردن پیچ ‌های سر‌سیلندر کنید و باز هم اگر طی مدتی به طور یک سره خودرو را تحت فشار قرار دهید ، باید منتظر باشید سرسیلندر خودرویتان تاب برداشته و عملا بلا ‌استفاده شود . همچنین در سرسیلندر مسیر های جریان آب و روغن وجود دارد تا هم بتوان حرارت را در آن کنترل کرد ، هم بتوان روغن مورد نیاز برای مجوعه سوپاپ‌ ها و ادواتی که نیاز به روغن کاری دارند را به آن ‌ها ارسال کرد .

خرابی ‌های سرسیلندر

سرسیلندر و تمام قطعات داخلی آن امکان خرابی دارند ، از خوردگی و ذوب شدگی  در محفظه احتراق و یا ترک خوردگی قسمت آب تا قطع روغن رسانی و گیرپاژ قطعات متحرک. یکی دیگر از خرابی ‌های بسیار معروف سر سیلندر، سوختن واشر سرسیلندر و در نتیجه رسیدن آب و روغن به بخش‌ هایی از سرسیلندر است که حضور آب و روغن در آن تعریف نشده است . رسیدن آب به فلز سر سیلندر در نزدیکی محفظه احتراق موجب جوشش و خوردگی بسیار شدید می ‌شود و با نفوذ آب و روغن به محفظه احتراق می ‌تواند بسیار مسئله ساز باشد .

گاها خودردگی سر سیلندر یک کانال فرعی کوچک بین آب و روغن ایجاد می ‌کند ، در نتیجه آسیب ‌های بسیار شدید به موتور خودرو وارد می‌ شود . خوردگی سرسیلندر و نفوذ آب به محفظه ‌ی قطعات متحرک نیز می‌ تواند موجب ترکیب آب و روغن خودرو شود . گرفتگی کانال ‌های داخلی سر سیلندر نیز خود بسیار مشکل آفرین است . عدم ارسال آب به نقاط گرم و یا نرسیدن روغن به قطعات متحرک بسیار آسیب زننده است .

تعمیر سر سیلندر

بسته به نوع خرابی ممکن است سر سیلندر خودرو امکان تعمیر داشته باشد و یا تنها راه حل مشکل ، تعویض این قطعه باشد . سر سیلندر با دقت بسیار بالا و توسط تراشکاری دقیق طراحی و تولید می ‌شود . تعمیر این قطعه به طور کلی نتیجه ‌ی بسیار مطلوبی ندارد و دقت بسیار بالای این قطعه را بر هم می‌ ریزد . اما بازهم برخی از انواع سرسیلندر را به گونه ‌ای طراحی می ‌کنند که در مورد برخی خرابی ‌های خاص قابل تعمیر باشند . اما باز هم همین تعمیر‌ها دفعات محدودی دارد و حداکثر دو یا سه مرحله تعمیر قابل اجرا است . تعمیر سر سیلندر باید توسط تکنسین فنی و توسط دستگاه‌های تراشکاری دقیق انجام شود . اما بازهم هر گونه‌ تعمیر بر روی سر سیلندر از عمر و کیفیت اولیه‌ی سرسیلندر می ‌کاهد .

تعویض سرسیلندر

اما اگر محدوده‌ ی تعمیرات سر سیلندر خودروی شما تمام شده و یا قصد دارید به منظور حفظ کیفیت رانندگی و آلایندگی موتور با هر خرابی سر سیلندر این قطعه را تعویض کنید و یاحتی خرابی سرسیلندر شما به صورت غیر قابل تعمیر است ، دو راه در پیش و روی شما قرار دارد . شما می ‌توانید سرسیلندر را به دو روش خریداری کنید . سر سیلندرهای موجود در بازار به دو شکل خالی و کامل عرضه می ‌شود .

سرسیلندر لخت ، سر سیلندری است که به جز بدنه‌ ی فلزی تنها سیت و گیت سوپاپ بر روی آن نصب شده و برای اینکه آماده نصب شود باید قطعات دیگر به صورت جداگانه خریداری شود و یا از روی سرسیلندر قبلی خودرو که تخریب شده به سرسیلندر جدید منتقل شود .

سر سیلندر کامل شامل تمام قطعات لازم برای استفاده و آماده‌ ی نصب بر روی خودرو است ، این نوع سر سیلندر مستقیما بر روی خودرو نصب می‌ شود و تنظیم و آماده سازی آن توسط سیستم ‌های اتوماتیک و تکنسین فنی بسیار مجرب انجام شده است . برای نصب بر روی خودرو تنها یک واشر سر سیلندر نیاز دارد .

در نظر داشته باشید انتقال قطعات سرسیلندر قبلی به سرسیلندر جدید به این معناست که قطعاتی که همراه با سر سیلندر قبلی عمر کرده ‌اند و دچار خرابی‌ هایی بسیار جزئی شده اند به سرسیلندر جدید منتقل می ‌شوند در نتیجه امکان خرابی دوباره این قطعه پس از مدت کوتاهی وجود دارد . از طرفی نصب دوباره این قطعات توسط دست انجام می ‌شود که هیچ گاه کیفیت لازم و معادل با دستگاه‌ های موجود در کارخانه‌ ی تولید کننده را ندارد . از طرفی عدم هم خوانی سر سیلندر جدید با قطعات قبلی نیاز به ارسال به تراشکاری را برای شما به وجود می ‌آورد که به معنی ایجاد اولین آسیب‌ ها در سرسیلندر جدید است .

در سر سیلندر های کامل تمامی قطعات با همخوانی کامل نصب شده اند و هیچ یک دارای آسیب‌ هایی ناشی از عمر نبوده و به نوعی همگی تازه و سلامت هستند . تمام مراحل آب بندی و تنظیم فواصل سر سیلندر کامل توسط شرکت طراح انجام گرفته و دقیقا مطابق با استاندارد های اولیه خودرو می ‌باشد .

لیست قطعات موجود در سرسیلندر کامل

سرسیلندر کامل و لخت در قطعات زیر با یکدیگر تفاوت دارد . سوپاپ ، لاستیک سلق سوپاپ ، فر سوپاپ ، خار و ریتینر سوپاپ ، کانال روغن میل سوپاپ ، میل سوپاپ ، اسبک و انگشتی ، واشر استیل فنر سوپاپ ، یاتاقان‌های میل سوپاپ.

علاوه بر این ‌ها ، نصب سوپاپ نیازمند آب بند کردن سیت سوپاپ و تنظیم لقی گاید سوپاپ است و فاصله بین میل سوپاپ تا اسبک ‌ها یا استکانی‌ ها نیاز به تنظیم دارد که هردو نیازمند ارجاع به تراشکاری است . انواع سر سیلندر کامل سرسیلندر کامل نیز با انواع گوناگون در بازار وجود دارد .

نوعی از این سرسیلندر ها تنها قطعات کامل برای نصب را دارند و پیش از نصب باید به تراشکاری رفته و تنظیم و آب‌ بندی شوند ام گروه دیگری وجود دارد که تمام مراحل لازم را گذرانده و آماده نصب هستند . خرید هر کدام از این دو نوع مزایا و معایب خود را دارد . در مورد نوع اول می توانید اطمینان حاصل کنید که تمامی قطعات ، مورد تایید شرکت طراح بوده و علاوه بر نو بودن تمامی قطعات با حداقل آسیب در محل خود تنظیم می ‌شوند .

اما نوع دوم این سرسیلندرها که بهترین انتخاب هستند ، توسط شرکت طراح تنظیم شده و آماده نصب به بهترین شکل هستند .

واشر سرسیلندر چیست ؟

سرسیلندر توسط پیچ به بلوک موتور پیچ می شود و مابین آن دو را قطعه ‌ای به نام واشر سر سیلندر آب بندی می کند . اگر یک واشر سرسیلندر دارای کیفیت پایینی باشد امکان دارد باعث سوختن سرسیلندر یا راه پیدا کردن آب به روغن و اصطلاحاً آب و روغن قاطی کردن بشود . واشر سرسیلندر توانایی تحمل دمای 1500 درجه سانتی‌ گراد را داشته و از چند لایه پرس‌شده پنبه‌ نسوز ، کروم و آلومینیوم ساخته می‌ شود تا دو بخش بلوک و سر‌سیلندر کاملا به هم چسبیده و آب ‌بندی شوند .

سوختن واشر سرسیلندر در یک لحظه و یک دقیقه اتفاق نمی ‌افتد بلکه اول آب رادیاتور داغ می‌ شود و حرارت افزایش پیدا می‌ کند و چند دقیقه بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز تازه صدمه دیدن واشر شروع می ‌شود . به همین دلیل توصیه می شود در صورت مطلع شدن از بروز چنین وضعیتی در موتور خودرویتان از پیمودن ادامه مسیر خودداری نمایید و ماشین تان را توسط بکسل به تعمیرگاه منتقل کنید . چرا که در صورت بی توجهی و یا عدم آگاهی از مشکل پیش آمده ممکن است آسیب جدی تری خودرویتان را تهدید کند و هزینه های گزافی را متحمل شوید .

سرسیلندر

– جنس واشر سرسیلندر :  

از ورقه های  فلز  نرم یا  پنبه نسوز و فلز نرم ساخته می شود واشر سرسیلندر انواع مختلف دارد یک لایه که از الیاژ الومینیوم  و کرم دو لایه از فلزات نرم و پنبه نسوز سه لایه که از لایه های مسی بخاطر نرمی ان و بهتر شدن عمل  اب بندی مقوا یا پنبه نسوز جهت مقاومت در مقابل حرارت زیاد و لایه فولادی جهت مقاومت زیادتر در مقابل فشار و حرارت پنبه نسوز یا اسبست یک ماده معدنی است که نقطه ذوب ان 1550 درجه سانتی گراد است یک واشر سرسیلندر یکبار مصرف است و زمانی که بسته شد بعد از باز کردن سرسیلندر دیگر قابل استفاده نخواهد بود لذا قبل از تعویض واشر سرسیلندر حتما  سرسیلندر را از لحاظ تاب دیدگی باید ازمایش کرد ضمنا سطح سرسیلندر نباید ناصاف باشد.

کربن گرفتن سرسیلندر (اطاق احتراق ) :

در اثر احتراق مخلوط هوا و بنزین در داخل سیلندر به مرور مقداری دود در اطاق احتراق چمع شده که می تواند کاملا در کار موتور موثر واقع شود این دوده علاوه بر اینکه حجم اطاق احتراق را کوچک ساخته نسبت تراکم را در موتور بالا می برد که خود باعث احتراق زود رس در موتور می شود سرخ شدن کربن در زمان احتراق چه در الکترود های شمع و چه در نقاط گرم دیگر مانند سطح نعلبکی سوپاپ ها و سطح بالای پیستون باعث ایجاد احتراق های نابه هنگام می گردد .

بنابراین از علائم زیاد شدن کربن در اطاق احتراق می توان انفجار خود سوزی و بالا رفتن کمپرس موتور را نام برد موتورهایی که بعد از بستن  سوئیچ جرقه بگردش خود ادامه می دهند چنانچه خود سوزی در اثر گرم بودن بیش از حد الکترودها و یا حرارت بیش از حد سرسیلندر به علت گرفتگی مجاری اب و یا ضعیف شدن سیستم خنک کننده یا تنظیم نبودن جرقه می تواند در اثر ازدیاد دوده در اطاق احتراق باشد .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل مشخصات فنی موتور های جدید ایران خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.