علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟

علت سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست و چطور باید آن را رفع کرد؟

سیستم لنت ترمز در خودرو ها از طریق ایجاد اصطکاک بین دو قطعه عمل می ‌کند و با تولید یک نیروی اصطکاک قوی ، انرژی چرخ خودرو را گرفته و سرعت آن را می ‌کاهد و در صورت لزوم خودرو را متوقف می ‌کند . میزان اصطکاک ایجاد شده برای کاستن از سرعت خودرو بستگی به میزان فشردن پدال ترمز دارد . اما ، سیستم ترمز خودرو چگونه عمل می‌ کند ؟

لنت ترمز

ترمز یکی از قطعات مصرفی در اتومبیل با درجه ایمنی Grade A یا فوق ایمنی است که این درجه ایمنی نشان از اهمیت فوق ­العاده این قطعه به ظاهر ساده دارد . در ترمز­گیری ­های شدید و در مواقع حساس که بحث ایمنی جان سرنشینان خودرو و خسارات مالی سنگین مطرح است ، اهمیت لنت ترمز بیشتر مشخص می ­شود . اما یکی از مواردی که رانندگان اتومبیل گاه ­و­ بیگاه با آن سر و کار دارند ، صدای ناشی از لنت براثر ترمز کردن است .

این صدا گاه در مواقع خاصِ حرکتی و گاه به دلیل استفاده از نوعی ماده به ­خصوص در لنت و یا اجزای سیستم ترمزی ، تولید و باعث مراجعه مکرر دارندگان خودرو به نمایندگی شرکت ­های خودرو ساز یا سایر تعمیرگاه ­ها می ­شود زیرا سبب ایجاد احساس عدم اعتماد راننده به سیستم ترمز می ­گردد و این تصور را به­ وجود می ­آورد که عملکرد آن اشکال دارد . این مسئله مختص یک یا چند کشور نیست بلکه موضوع روز بسیاری از شرکت ­های مهم خودرو ساز و قطعه­ ساز در دنیاست و باعث تحمیل هزینه­ های گزافی به آن ها شده است .

هم اکنون تحقیق در این زمینه باعث تعریف پروژه­ هایی در سطوح بالای تحقیقاتی در دانشگاه­های معتبر با استفاده از دستگاه­ های بسیار پیشرفته شده است ، اما نکته حائز اهمیت آن است که هر صدای ترمزی لزوماً به مفهوم وجود عیب نیست .

سیستم ترمز خودرو ها از قسمت ‌های مختلفی تشکیل شده است که در کلی ‌‌ترین و ساده ‌ترین حالت یک دیسک بر روی چرخ قرار دارد که در اطراف آن لنت ‌های ترمز قرار می‌ گیرند و با فشردن پدال ترمز هنگام ترمز گیری ، فشار روغن نیروی پدال را به لنت‌ ها انتقال داده و موجب چسبیدن لنت‌ ها به دو طرف دیسک چرخ می ‌شود که این عمل موجب ایجاد اصطکاک بین این دو قطعه شده و از سرعت خودرو می‌ کاهد .

البته در برخی از خودروها به منظور ارزان ‌سازی و اقتصادی بودن در چرخ ‌های عقب از ترمز های کاسه ‌ای استفاده می‌ کنند . سیستم ترمز به دلیل این که با درگیری دو قطعه فلزی شکل عمل می‌ کند و با ایجاد نیروی اصطکاک بین این دو قطعه انرژی چرخش را گرفته و سرعت خودرو را می ‌کاهد ، ممکن است در برخی اوقات با تولید صداهای ناهنجاری همراه باشد . سوت کشیدن ترمز خودرو و یا صداهای مختلف در هنگام ترمز گیری می ‌تواند دلایل مختلف و گوناگونی داشته باشد که با توجه به نوع صدای ایجاد شده تا حدودی می‌ توان دلیل ایجاد صدا را فهمید و نسبت به رفع آن اقدام کرد .

مستهلک شدن لنت‌ های ترمز :

یکی از اولین و مهم ترین دلایلی که می ‌تواند در هنگام ترمز گیری خودرو تولید صدا کند و صدای مانند خراشیدن بین دو فلز ایجاد کند ، مربوط به زمانی است که لنت ‌های خودرو پس از مستهلک شدن و ساییدگی بیشتر از میزان کارکرد مشخص شده از طرف سازنده ، قسمت فلزی و شاخص لنت ‌ها با دیسک چرخ برخورد کرده و در هنگام ترمز گیری و حتی در مواقع حرکت چرخ بدون اعمال نیروی ترمز ، تولید صدای سوت کشیدن و یا صدای خراش بین دو فلز را ایجاد کند . در این مواقع باید میزان کارکرد لنت ‌های ترمز را بررسی کرد و با بررسی میزان ساییدگی لنت‌ ها ، در صورت تمام شدن سطح نرم لنت ، نسبت به تعویض و جایگزینی لنت‌ های جدید برای رفع صدای ناهنجار ترمز اقدام کرد .

استفاده از لنت های نا مرغوب :

در مواردی که خودرو پس از گذشت مدتی از تعویض لنت دچار سوت‌ کشیدن هنگام ترمزگیری و یا ایجاد صداهای مختلف ازسیستم ترمز می ‌شود ، این مسئله می ‌تواند به دلیل استفاده از لنت ‌های تقلبی و یا با جنس نا مرغوب باشد . برخی تولید کنندگان از مواد ناخالص و ذرات فلزی در ساخت لنت ‌ها استفاده می‌ کنند . این ذرات به مرور با دیسک چرخ در هنگام ترمزگیری برخورد پیدا کرده و موجب ایجاد صدای سوت کشیدن در ترمز خودرو هنگام ترمز گیری می‌ شود .

قبل از تهیه لنت برای خودرو حتما باید از اصالت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کرد . برخی از افراد به دلیل صرفه‌ جویی اقتصادی اقدام به تهیه و خرید لنت‌ های ارزان قیمت در بازار می ‌کنند . اما با استفاده از لنت ‌های نامرغوب و تقلبی افزایش خطرات مختلف هنگام ترمز گیری و همچنین صدمه زدن به دیسک چرخ را موجب می‌ شوند .

تماس نا مناسب لنت با دیسک چرخ :

در برخی موارد ، تعویض لنت‌ های ترمز در خودرو ، به درستی انجام نمی‌ شود و در هنگام ترمزگیری لنت ‌ها با دیسک چرخ تماس کاملی را برقرار نمی ‌کنند ، که این امر می‌ تواند صدایی همچون سوت کشیدن و یا صدای ساییدگی بین دو فلز را ایجاد کند . اگراین موضوع  به مرور ادامه پیدا کند موجب ساییدگی نا همگون لنت و صدمه به دیسک چرخ خودرو می‌ شود و همچنین عمل ترمز گیری را با مشکل مواجه می‌ سازد .

مشکل مربوط به دیسک چرخ :

در برخی موارد لنت ‌های خودرو به درستی عمل می‌ کنند و از جنس مناسبی هم برخوردار می ‌باشند ، اما دوباره شاهد ایجاد صدای سوت کشیدن ترمز در خودرو هستیم . در این مواقع علت ایجاد صدا از سیستم ترمز می ‌تواند مربوط به دیسک ترمز باشد . ایجاد خراشیدگی بر روی سطح دیسک و یا قرار گرفتن ذرات خارجی در بین لنت و دیسک و یا  زدگی دیسک که به مرور در برخی خودرو ها اتفاق می ‌افتد می‌ تواند موجب ایجاد صداهای نامناسب در سیستم ترمز خودرو هنگام ترمز گیری و حرکت خودرو باشد در مواقعی که لنت‌ های خودرو سالم هستند و لنت با جنس مناسب استفاده شده است ، باید دیسک چرخ را بررسی کرد و در صورت وجود ناخالصی ‌ها در سطح دیسک و صاف نبودن آن نسبت به صیقلی کردن سطح دیسک و یا تعویض آن برای رفع صدای سوت کشیدن ترمز اقدام کرد .

اقدامات اولیه برای حذف صدای ترمز اتومبیل

علت اولیه صدای ترمز ارتعاش است . در ترمزهای دیسکی ارتعاشات می ­تواند بین لنت و دیسک ، لنت و کلیپر یا کلیپر و اتصالات نصب شده بر روی آن وجود داشته باشد . در ترمز هایی که از سیستم کاسه چرخ استفاده می­ کنند ، ارتعاشات می ­تواند بین کفشک و کاسه چرخ یا کفشک و صفحه پشت ­بند آن ایجاد شود . همچنین ارتعاش در یک قسمت می تواند باعث تحریک و ایجاد ارتعاش در قسمت دیگر شود ؛ به­خصوص که قطعات پیوسته در حال سبک تر شدن هستند و به این ترتیب ارتعاش آسان تر صورت می­ گیرد .

برای حذف صداهای اولیه ، استفاده از صلبیت اجزای سیستم ترمزی در اولویت است که در طراحی سیستم های ترمزی ، دمپینگ یا حذف­ کننده ارتعاش اولیه توسط عوامل ذیل قابل اجراست :

1- هنگام ترمز به دقت گوش کنیم و ببینیم صدایی از لنت شنیده می­ شود یا نه و در صورت لزوم چک کنیم لنت ­ها در جای خود محکم هستند ؛ به طوری که با دست جا به ­جا نمی ­شوند .

2- استفاده از عایق ها که Shim نیز نامیده می ­شوند . در­حقیقت عایق­ ها یک مجزا­ کننده ­اند که همانند بالشتک عمل می­ کنند و برای جلو گیری از ارتعاشات مورد استفاده قرار می ­گیرند . اگر لنت ­ها در جای خود به درستی نصب شده باشند ولی هنوز صدا تولید ­کنند ، یکی از ارزان ترین و موثر ترین راه­ ها برای از بین بردن صدای مذکور این است که لنت ­ها را از جای خود در­آوریم و پشت آن ها Shim نصب کنیم زیرا Shimها ارتعاشات بین لنت و کلیپر را کاهش می­ دهند .

3- گیره­ ها که با محکم کردن اتصالات و اجزا به یکدیگر باعث افزایش صلبیت سیستم ترمزی می ­شوند باید امتحان گردند و مطمئن شویم به درستی نصب شده ­اند و در جای خود محکم هستند .

4- همه گیره­ ها ، پین­ها و فنرها که به ­واسطه دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از ­دست داده و شُل شده اند باید تعویض شوند .

5- تمیز کردن و روغن کاری متعلقات کلیپر به حذف ارتعاشات کمک می ­کند . ارتعاشات می ­تواند به­ دلیل خرابی یا لق بودن قطعات و اجزای مربوطه باشد .

6- جایگزینی پین ­ها و بوش ­ها نیز می ­تواند به عنوان یک راه­ حل در نظر گرفته شود .
7- اگر کلیپر بسیار کهنه شده است و لَق­ لَق می­ زند ، شاید تعویض آن تنها راه حل ممکن باشد .

8- یکی دیگر از علل صدای جیغ در ترمزهای عقب ، تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ است که این مشکل با جایگزینی لنت ­های ترمز عقب یا پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ قابل ­حل است .

9- گرفتن لَقی اجزای سیستم ترمز عقب که باعث ایجاد ارتعاش بین صفحه پشت ­بند و لنت ترمز عقب و در­نهایت عامل ایجاد صدا است ، یکی دیگر از راه­ های حذف صدای ترمز عقب به­ شمار می ­رود .

تاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا

تنوع بسیار نوع لنت و ترکیبات موجود در آن ، تاثیر قابل ­توجهی بر صدای تولیدی لنت می ­گذارد . در ذیل به بعضی از پارامتر های مربوط به آن اشاره می شود :

لنت­ های نیمه فلزی : معمولاً باعث ایجاد صدا می­ شوند که این مسئله به دلیل سختی بیشتر آن ها نسبت به لنت ­های غیر ­آزبستی است . ترکیبات فلزی این نوع لنت­ ها ، هنگام ترمز­گیری و سایش فلز به فلز باعث ایجاد صدای جیغ می ­شود .

مقدار Fillerها و Binderها در ماده اصطکاکی لنت تفاوت چشم گیری در میزان صدای جیغ تولیدی از لنت ­های جلو یا عقب ایجاد می­ کند . در این حالت افزودن اجزایی نظیر گرافیت ،کربن و ترکیبات بهبود ­دهنده لاستیکی می­ تواند باعث کاهش صدای لنت شود . اضافه کردن برنج می تواند باعث رفع ارتعاشات و همچنین تمیز ­کاری دیسک و یا کاسه چرخ شود .

شکل هندسی لنت نیز می ­تواند بر میزان صدای تولیدی موثر باشد . لنتی با گوشه­ های پخ­ خورده می­ تواند روی دیسک ترمز ، بدون ایجاد ارتعاش بلغزد . همچنین لنت­های چاک­ دار باعث تغییر فرکانس لنت ­های مرتعش می­ شوند .

بعضی لنت ­ها پوششی ویژه دارند که به سطح دیسک منتقل می ­شود . این پوشش ­ها باعث ایجاد یک نوع فیلم روی دیسک می­ شوند که ارتعاش و صدا را کاهش می­ دهد .

صدای جیغ ترمز عقب اغلب به­ دلیل انباشته شدن گرد لنت بین لنت ­ها و کاسه چرخ تولید می­ شود . برای حل این مشکل ، گرد و غبار ناشی از لنت ترمز را از روی کفشک ­ها و صفحه پشت ­بند لنت و اجزای مربوطه پاک کنید .

لنت ترمز

مواد مورد استفاده در لنت ترمز

1- پودر فلز به منظور افزایش مقاومت مواد در برابر دما و سایش به ترکیب اضافه می ­شود .

2- مقید کننده­ ها ( Binder ) : چسب­هایی هستند که مواد اصطکاکی را کنار هم نگه می ­دارن د. رزین Phenolic رایج ­­ترین نوع آن است .

3- FILLER  ها همانند تراشه­های لاستیکی هستند که در مقادیر کم برای کاهش صدای لنت به ترکیب افزوده می­ شوند .

صدای لنت ترمز با توجه به شدت و بلندی آن ولی به  ­طور کلی صدای ارتعاش آرام را ناله ( Groan ) و صدای ارتعاش سریع را جیغ   Squeal )  ) می نامند .

فاکتورهای طراحی لنت ترمز اتومبیل

در طراحی لنت موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

1- در شرایط متفاوت جوی می­ بایست کارایی یکسانی داشته باشد . این کارایی مطلوب باید در محدوده متفاوت دمایی هنگام رانندگی نیز حفظ شود .

2- پدال ­گیری خوب در تمام مواقع

3- طول عمر بالا ( به لحاظ صرفه اقتصادی )

4- قابلیت عملکرد در شرایط متفاوت ، بدون ایجاد صدا

5- لنت باید به نحوه مطلوبی توانایی توقف خودرو را داشته باشد .

6- محدودیت­ های ابعادی برای مونتاژ

7- عدم استفاده از مواد آزبستی

8- خروجی غبار کمتر ( به ­منظور تمیز باقی ماندن چرخ )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.