تست و علائم خراب شدن کویل ماشین + تشخیص آن

تست و علائم خراب شدن کویل ماشین + تشخیص آن

یکی از قطعات این سیستم که در روند کاری موتور نقش مهمی دارد ، کویل ‌دوبل ( در خودرو های انژکتوری از این قطعه با عنوان ‌کویل‌ دوبل یاد می ‌شود و در خودروهای کاربراتوری با همان نام کویل شناخته می ‌شود) است .

کویل

سیستم جرقه ‌زنی نقش بسیار مهمی در روند کاری یک موتور احتراق‌ داخلی بنزینی دارد و از آنجا که هر گونه اختلال در این سیستم مشکلاتی را در عملکرد موتور ایجاد خواهد کرد ، بنابراین نشانه ‌های بارزی برای آگاهی از معیوب بودن ادوات سیستم جرقه‌ زنی وجود خواهد داشت .

یکی از قطعات این سیستم که در روند کاری موتور نقش مهمی دارد ، کویل ‌دوبل ( در خودروهای انژکتوری از این قطعه با عنوان ‌کویل ‌دوبل یاد می ‌شود و در خودروهای کاربراتوری با همان نام کویل شناخته می‌ شود ) است .

این قطعه الکترونیکی وظیفه دارد ولتاژ اولیه باتری را که 12 ولت است به 15 تا 25 هزار ولت افزایش دهد . اما از مهم ‌ترین و بارزترین مشکلاتی که برای کویل‌ دوبل رخ می ‌دهد ، به ‌اصطلاح نیم‌ سوز شدن این قطعه الکترونیکی است .

درچنین حالتی چراغ‌ چک پشت پنل به‌حالت چمشک ‌زن روشن و خاموش می ‌شود و این به‌ معنای نیم‌ سوز شدن این قطعه مهم در سیستم جرقه ‌زنی است.

از دیگر ایرادات کویل ‌دوبل می ‌توان به ‌اصطلاح سوخته شدن این قطعه الکترونیکی اشاره کرد . زیرا اگر کویل ‌دوبل معیوب باشد ، خودرو روشن نمی ‌شود یا ممکن است این قطعه نسبتا سالم باشد ، اما خودرو بد کار کند .

در چنین مواقعی برای رفع مشکل باید کویل ‌دوبل تعویض شود . درنظر داشته باشید که اگر وایرهای متصل به ‌شمع‌ ها نیز معیوب شود ، روند کاری موتور با اختلال مواجه خواهد شد .

کویل مشتعل چگونه کار می کند ؟

کویل های مشتعل به ترانسفورماتورهای الکتریکی فشرده مرتبط هستند و هدف آن ها این است که جریان 12 ولتی را به صورت طبیعی در باتری ماشین پیدا کنند و آن را به ولتاژ بالاتری تبدیل کنند که برای روشن کردن موتورو استارت ماشین مورد نیاز است .

هر شمع موتور در یک ماشین دارای کویل مشتعل خودش است که یا به صورت فیزیکی از طریق سیم ها به شمع چسبیده است یا این که روی نوک شمع بدون هیچ سیمی قرار دارد .

شمع موتور تقریبا به 15000 تا 20000 ولت الکتریسیته نیاز دارد تا بتواند ماشین را روشن کند . اگر کویل موتور قوی نداشته باشید ، ممکن است که مصرف سوخت شما ضعیف شود یا این که موتور منفجر شود . پس هر گونه خرابی را در کویل به سرعت شناسایی کنید و یاد بگیرید که چگونه ولتاژ باتری را بالا پایین کنید. این مورد همچنین می تواند مشکلات وسیعی را در باتری ایجاد کند که باید آن را به زودی برطرف کرد .

بسیاری از باتری های موجود در ماشین های قدیمی تر به سادگی آسیب می بینند و علائم خرابی باتری را از خود نشان می دهند .

علائم خرابی کویل

1- پس زدن شعله

پس زدن شعله یا آتش سوزی در ماشین می تواند نشان دهنده خرابی کویل موتور در مراحل اولیه باشد . این اتفاق زمانی رخ می دهد که سوخت استفاده نشده در سیلندرهای موتور باقی بمانند و به لوله اگزوز برسند .

اگر این مشکل برطرف نشود ، در نتیجه هزینه تعمیر آن بسیار بالاتر خواهد رفت . این مشکل معمولا از طریق خروج دود سیاه از لوله اگزوز شناسایی می گردد . بوی گازوئیل نیز یکی از نشانه های خرابی کویل می باشد .

2- کیفیت پایین بنزین

یکی از نشانه های خرابی کویل ، پایین آمدن کیفیت بنزین است . اگر بنزین شما زودتر تمام می شود ، یعنی مشکلی در کویل وجود دارد .

3- آتش گرفتن موتور

آتش گرفتن موتور نیز اغلب درر ماشین هایی دیده می شود که کویل آن ها با مشکل مواجه باشد . اگر سعی کنید که در این شرایط ماشین را استارت بزنید ، صدایی شبیه به سرفه می دهد . زمانی که با سرعت بالا حرکت کنید ، این صدا افزایش پیدا خواهد کرد . ماشینی که کویل موتور آن آسیب دیده باشد ، دچار لرزش می شود .

4- حرکت نکردن ماشین

خرابی کویل موتور ممکن است گاهی اوقات موجب حرکت نکردن ماشین شود و علت آن هم جرقه های نامنظمی است که به شمع موتور وارد می شود و کویل را دچار مشکل می کند . ماشین در این شرایط به طور کامل خاموش می شود و ممکن است که با ری استارت کردن روشن شود .

5- قدرت ضعیف موتور

با آسیب دیدن کویل معمولا ممکن است که احساس کنید موتور ماشین دچار ضعف شده و مثل همیشه قدرت ندارد .

6- چراغ موتور و کد DTC را چک کنید

اغلب چراغ موتور در داشبورد روشن می شود . معمولا هم کد موتور P0351  است . اسکن کردن این کد و با خطا مواجه شدن احتمالا یکی از آسان ترین راه های تشخیصی مشکل کویل است . بنابراین اگر دیدید که این کد ارور می دهد ، چراغ موتور را چک کنید و از ابزار اسکن استفاده کنید .

7- استارت سخت موتور

استارت سخت موتور اغلب نشانه این است که ماشین از یک کوبل جداگانه استفاده می کند . اگر کویل عملکرد صحیحی نداشته باشد ، یعنی موتور بدون جرقه ای درون سیلندرها هندل می کند .

چگونه کویل را تست کنیم ؟

نوع کویل  CNP

1- در این مرحله باید اول موتور را خاموش کنید و بعد کاپوت را باز کنید : هرگونه سیم مربوط به شمع خودرو را جدا کنید . این سیم ها معمولا از کلاهک توزیع کننده شروع می شوند و تا شمع موتور ادامه دارند . بهتر است که از دستکش و ابزار در این مرحله کمک بگیرید .

2- اکنون شمع جدید موتور را به سیم شمع متصل کنید و این سیم ها را با استفاده از بخش فلزی موتور نگه دارید .

3- از ابزار خارج سازی فیوز استفاده کرده و فیوز را در لوله بنزین قطع کنید : از شخصی دیگر بخواهید تا همزمان با نگه داشتن شمع موتور، دکمه موتور را بزند .

4- هر وقت که ماشین روشن شد ، به دنبال جرقه های آبی در فضای خالی شمع بگردید : اگر جرقه های آبی را مشاهده کردید ، یعنی اینکه موتور کاملا صحیح کار می کند .

5- اگر این جرقه ها را ندیدید یا اینکه جرقه ها نارنجی بودند ، یعنی کویل موتور خراب شده و خوب کار نمی کند .

6- زمانی که این تست را انجام دادید ، شمع موتور را جدا کنید و آن را پشت سوراخ قرار دهید و دوباره سیم های شمع را به آن وصل کرده و آن را به فیوز پمپ برگردانید .

کویل نوع  COP

1- موتور را روشن کنید .

2- سرعت موتور را در حالت استراحت یا درجا قرار دهید .

3- زبانه کویل شماره 1 را باز کنید و آن را بیرون بکشید تا عملکرد موتور را ببینید .

4- اگر موتور صدای سفت و سختی داد ، یعنی کویل شماره 1 خوب کار می کند . سپس این مرحله را تا جایی ادامه دهید تا کویل های باقیمانده همگی همزمان با هم کار کنند . در این حالت کویل ها نباید تغییر کنند و باید مثل روال قبل کار کنند .

کوئل احتراق چگونه کار می کند ؟

سیستم احتراق یکی از بخش های عمده ماشین است که از  بخش های مختلفی مثل آلترناتور ، شمع خودرو ، کوئل احتراق ، توزیع کننده و قسمت های دیگری تشکیل شده که کوئل احتراق مهم ترین کار را انجام می دهد ، وظیفه این عضو مهم تبدیل جریان کم فشار باتری به جریان فشار بالا می باشد . در یک ماشین سواری ( اتومبیل شخصی ) یک باتری 12 ولت انرژی تولید می کند ، در حالی که شمع های خودرو برای جرقه زدن نیاز به ولتاژی بین 20 هزار تا 40 هزار ولت دارند ، تبدیل انرژی از 12 ولت به 40 هزار ولت به عهده یک بخش سیم پیچ شده به نام کوئل است . از کوئل احتراق به عنوان یک ترانسفورمر کوچک و جمع و جور هم یاد می شود .

کوئل احتراق دارای دو سیم پیچ است که در اطراف یک هسته آهنی پیچیده شده اند . به طور معمول کوئل درون یک محفظه پر از روغن قرار گرفته که به عنوان یک خنک کننده نیز عمل می کند . سیم پیچ اولیه که در سطح خارجی کوئل قرار دارد برای انتقال جریان کم فشار طراحی شده است ، سیم پیچ ثانویه از پیچش بیشتری برخوردار می باشد و برای انتقال جریان با فشار بالا در نظر گرفته شده است . این مکانیزم سیم پیچ ها کوئل احتراق را تبدیل به یک ترانسفورمر پله ایی کرده اند .

هنگامی که جریان 12 ولت وارد این سیستم می شود ، ابتدا از سیم پیچ اولیه عبور می کند که سبب می شود یک میدان الکترومغناطیسی ایجاد شود . سپس جریان به صورت ناگهانی و یک دفعه از بین می رود که باعث ایجاد جریان در سیم پیچ ثانویه می شود . پس از آن بسته به نوع پیکر بندی کوئل به یکی از دو قسمت شمع یا توزیع کننده ارسال می شود .

روش های نگهداری صحیح از کوئل احتراق

برای نگهداری از کوئل احتراق باید به تمام قسمت های داخلی آن توجه بسیار زیادی داشته باشید . اگر از شمع خودرو به خوبی نگهداری کنید و آن را تمیز نگه دارید کمترین خرابی کوئل را خواهید داشت . به صورت دوره ایی شمع ها را بررسی کنید تا اگر دچار فرسایش شده اند آن ها را تعویض کنید تا از یک خرابی بزرگ و هزینه سنگین جلوگیری کرده باشید .

همچنین بخش کوئل و سیم پیچ ها را به دقت بررسی کند تا از احتمال هرگونه نشت روغن یا خرابی سیم پیچ داخلی مطمئن شوید .

باتوجه به آنچه تا کنون گفته شد ، یک کوئل احتراق خراب می تواند سبب احتراق تصادفی در موتور و اگزوز ، خاموش شدن ناگهانی خودرو در حال حرکت ، روشن شدن چراغ موتور ، مصرف سوخت بیشتر از میانگین مصرفی و نشت روغن شود .

با این حال اگر از اتومبیل خود به خوبی نگهداری کرده باشید و بررسی های لازم را قبل از خرابی به عمل بیاورید ممکن است هیچ گاه دچار خرابی کوئل نشوید .

کویل

نحوه تست کوئل احتراق

اگر می خواهید تست کنید که ببیند کوئل احتراق اتومیبل شما خراب شده ، کافیست چند مرحله زیر را به ترتیب انجام دهید :

1- ماشین را خاموش کنید و درب کاپوت را باز کنید ، حالا باید کوئل احتراق را بیابید . شایان ذکر است که در هر نوع ماشین ممکن است کوئل احتراق جایگاه متفاوتی داشته باشد ، بنابراین برای یافتن آن بهتر است از اینترنت کمک بگیرید .

2- یکی از سیم ها را از قسمت برق شمع جدا کنید ، بهتر است آنرا با سوکت جدا کنید .

3- یک سیم را به دقت به قسمتی که جدا کرده اید وصل کنید .

4- سیم متصل شده به شمع را به هر فلزی در اطراف ماشین خود متصل کنید .

5- رله یا فیوز پمپ سوخت را بردارید .

6- از کسی بخواهید تا در ماشین بنشیند و استارت بزند .

7- اگر کوئل احتراق خراب نباشد باید در حین استارت خوردن ، یک جرقه آبی در بخش سیمی که به شمع متصل کردید و قسمتی که به یک فلز اتصال دادید ( در مرحله 4 ) مشاهده کنید .

انواع کوئل های احتراق به شرح زیر هستند :

1- مرسوم: 

از این نوع سیستم توزیع کننده از اویل دهه 1900 استفاده شده است . در این نوع یک کوئل احتراق و یک سیستم توزیع کننده باهم یک سیستم را تشکیل می دهند . باتری نیرو را به کوئل احتراق می فرستد و نیرو وارد سیم پیچ اولیه می شود ، در این زمان اتصال به صورت ناگهانی توسط سیستم توزیع کننده قطع می شود ، ولتاژ بالاتر به سیم پیچ ثانویه ارسال می شود ، سپس سیستم توزیع کننده ولتاژ را به شمع انتقال می دهد .

2- الکترونیکی :

این نوع عملکرد کوئل احتراق شبیه به یک کوئل معمولی است . در این مکانیزم به جای اینکه سیستم توزیع کننده اتصال را قطع کند ، یک سیستم الکترونیکی برای ارسال سیگنال و شروع احتراق وجود دارد . این نوع کوئل احتراق از اوایل دهه 1970 به بعد مرسوم شد و مورد استفاده عموم قرار گرفت .

3- توزیع کننده: 

این سیستم برای هر دو سیلندر از یک کوئل احتراق استفاده می کند ، کوئل های احتراق می توانند در یک یا دو محفظه قرار بگیرند . این سیستم کمی متفاوت عمل می کند زیرا برای تغییر سرعت از یک دستگاه مغناطیسی استفاده می کند .

4- کوئل برقی: 

در این سیستم هر شمع دارای یک کوئل مخصوص به خود است .

بیشتر بخوانید:

علائم پاره شدن تسمه تایم خودرو + علائم خرابی تسمه تایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.