روش صحیح نگهداری از شیشه‌ خودرو + افزایش طول عمر آن

روش صحیح نگهداری از شیشه‌ خودرو + افزایش طول عمر آن

شکستگی شیشه‌ خودرو به چهار نوع شامل شکستگی ستاره‌ ای ، موجی ، نیم ‌موجی و موجی و ستاره‌ ای تقسیم می‌ شود . اگر شکستگی‌ ها در محدوده دید راننده باشد ، قطری بیش از 15 میلی ‌متر داشته باشد ، یا اگر بیش از 2 شکستگی‌ وجود داشته باشد ، باید حتماً شیشه جلوی خودرویتان را تعویض کنید و این کار تنها باید توسط افراد ماهر انجام شود .

شیشه‌ خودرو

همچنین بازسازی شیشه جلو در واقع یک صرفه‌جویی برای شماست چرا که هزینه بازسازی کمتر از هزینه تعویض شیشه جلو است . روش بازسازی ساده ، سریع و موثر است ؛ در این روش با استفاده از یک ابزار مخصوص یک رزین شیمیایی به داخل شکستگی تزریق می‌ شود . سپس این رزین با استفاده از یک لامپ ماورای بنفش سفت شده و در نهایت منطقه شکستگی با استفاده از یک چسب مخصوص پرداخت می ‌شود .

بعد از عمل بازسازی ، چیزی که باقی می‌ ماند اثری کاملا آشکار از شکستگی است . بعد از یک بار بازسازی ، شیشه جلو ولی مانند یک شیشه نو استحکام دارد . این عملیات یک ساعت طول می ‌کشد . باید بدانید که یک درصد قیمت خودرو ، قیمت شیشه‌ های آن است .

شیشه جلوی خودروهای امروزی از نوع شیشه‌ های لامینیت است . در این شیشه‌ ها یک فیلم پلاستیکی به نام P.V.B وجود دارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه شده است اما شیشه‌ های جانبی و عقب که معمولا با نام (Toughened ) شناخته می ‌شوند ، پس از شکل ‌دهی و برشکاری‌ های لازم تا دمای 700 – 600 درجه سانتی‌ گراد گرم و سپس به سرعت سرد می ‌شوند . این عمل موجب استحکام سطحی شیشه می ‌شود .

در شیشه ‌های جلو لایه P.V.B هنگام وارد شدن یک نیروی خارجی ‌، خرده شیشه‌ ها را در جای خود نگه می‌ دارد و از پراکنده شدن آن ها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج جلوگیری می ‌کند . از خواص دیگر آن‌ می‌توان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا‌ ، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا 95 درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترک‌ خوردگی ، اشاره کرد . شیشه‌ های جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آنها ، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبه‌ های تیز و برنده تبدیل می ‌شوند که به سرنشینان آسیب نمی‌ زند ؛ البته در شیشه ‌های عقبی نیز گاهی از لایه P.V.B برای افزایش ایمنی استفاده می ‌شود .

خط های شیشه‌ های عقب ، نقش گرمکن دارند و از یخ‌ زدگی شیشه جلوگیری می ‌کنند . همچنین موجب از بین بردن آب و تمیز شوندگی بهتر و رفع شبنم و گردو‌غبار می ‌شوند .

گاهی برخی از رانندگان اقدام به دودی کردن شیشه ‌های خودرو می‌ کنند . اگر دودی کردن شیشه با پوشش‌ های مدرن صورت گیرد ، بلامانع است‌ . معمولا در پوشش ‌های مدرن به علت به‌ کار گیری گونه ‌های جاذب اشعه فرابنفش در ساختار شیشه ‌ها ، از ورود این اشعه مضر که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی است ‌، جلوگیری می‌ شود و قطعات داخلی خودرو از رنگ‌ پریدگی و ترک‌ خوردگی مصون می ‌مانند . اما از نظر ایمنی به دلیل کاهش دید راننده نسبت به طرفین و همچنین کاهش قدرت تصمیم ‌گیری در موارد خاص انجام این کار مورد تایید نیست و توصیه نمی‌ شود .

هنگام خرید شیشه ، ضمن در نظر گرفتن شکل و ابعاد هندسی باید ضریب ایمنی و سلامت شیشه ( توجه به نشان استاندارد ) را رعایت و دقت کرد شیشه دارای دانه‌ های مزاحم دید ( حباب ) ‌، برآمدگی و خطوط روی سطوح داخلی و خارجی نباشد .

راهکارهای ساده پاک کردن شیشه ماشین

راه ‌حل اول:  یک ظرف آب گرم تهیه کنید . ظرف دیگری از آب گرم را نیز برای پاک کردن نهایی کنار بگذارید . دو قاشق یا حدود 30 میلی ‌گرم از پودر شستشوی لباس را در ظرف آب گرم بریزید و آنقدر هم بزنید تا کف کند . یک اسفنج را در محلول آب و کف فرو کرده و بر روی شیشه بکشید و با یک لیسه به ‌آرامی برچسب را از شیشه جدا کنید . در صورتی ‌که شیشه به‌ طور کامل پاک نشد مقداری روغن زیتون یا هر روغن خوراکی دیگر را بر روی برچسب بکشید تا نرم ‌تر شود .

راه ‌حل دوم:  می ‌توانید مقداری تینر فوری تهیه کنید با پارچه یا پنبه بر روی چسب باقی مانده بر روی شیشه خودرو بکشید . پس از چند لحظه مشاهده می ‌کنید که تینر چسب ‌ها در خود حل کرده و اثری باقی نمی ‌گذارد . البته می ‌توان از بنزین نیز استفاده کرد اما تینر فوری اثر بخش ‌تر است . این روش بر روی بیشتر چسب‌ ها جواب می ‌دهد .

راه‌ حل سوم:  پولیش های شیشه می ‌توانند آثار برخی چسب‌ ها را از بین ببرند . همچنین اگر به خاطر خراش بیش ‌از حد بر روی شیشه خودرو خط و خشی باقی ‌مانده باشد پولیش شیشه در از بین بردن آنها نیز به شما کمک می‌ کند .

عده زیادی تنها مزیت دودی کردن شیشه خودرو را زیبایی و جذابیت بیشتر می‌ دانند اما خنک ماندن فضای داخل خودرو در تابستان دیگر مزیت شیشه دودی خودرو است .

جنس شیشه خودرو

شیشه اتومبیل از جمله تجهیزاتی است که به ندرت کسی به اهمیت آن توجه می کند . از هنگامی که خودرو می خریم تا سال ها بعد که دوباره آن را بفروشیم شیشه ها بدون نیاز به تعمیر و تعویض به کار خود ادامه می دهند اما اهمیت آنها در هنگام سوانح بیشتر مشخص می شود .

شیشه جلوی خودرو های امروزی از نوع شیشه‌ های لامینیت است . در این شیشه‌ ها یک فیلم پلاستیکی به نام P.V.B  وجود دارد که به وسیله دو لایه شیشه در طرفین احاطه شده است اما شیشه ‌های جانبی و عقب که معمولا با نام ( Toughened ) شناخته می ‌شوند ، پس از شکل‌ دهی و برشکاری ‌های لازم تا دمای 600 – 700 درجه سانتی ‌گراد گرم و سپس به سرعت سرد می ‌شوند . این عمل موجب استحکام سطحی شیشه می‌ شود .

در شیشه‌ های جلو لایه P.V.B هنگام وارد شدن یک نیروی خارجی‌ ، خرده شیشه‌ ها را در جای خود نگه می ‌دارد و از پراکنده شدن آنها و ایجاد جراحت برای سرنشینان خودرو یا پرتاب شدن سرنشینان به خارج جلوگیری می‌ کند . از خواص دیگر آن‌ می ‌توان به کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا‌ ، جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش تا 95 درصد و قابلیت ترمیم هنگام ترک ‌خوردگی ، اشاره کرد .

شیشه ‌های جانبی و عقب نیز با توجه به استحکام ایجاد شده در آنها ، هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبه ‌های تیز و برنده تبدیل می ‌شوند که به سرنشینان آسیب نمی ‌زند ؛ البته در شیشه‌ های عقبی نیز گاهی از لایه P.V.B برای افزایش ایمنی استفاده می ‌شود . خط ‌های شیشه ‌های عقب ، نقش گرمکن دارند و از یخ ‌زدگی شیشه جلوگیری می‌ کنند . همچنین موجب از بین بردن آب و تمیز شوندگی بهتر و رفع شبنم و گردو‌غبار می ‌شوند .

ایمنی شیشه‌ خودرو چقدر است ؟

در شیشه های جلو به دلیل وجود لایه P.V.B به هنگام وارد شدن ضربه خرده شیشه ها به اطراف پراکنده نمی شوند و در جای خود باقی می مانند . این لایه از ایجاد جراحت برای سرنشینان و پرتاب شدن آنها به بیرون از خودرو نیز جلوگیری می کند .

همچنین شیشه جلو از شدت صدای انتقالی به داخل اتاقک می کاهد و تا 95 درصد نیز از ورود اشعه فرابفنش جلوگیری می کند . شیشه جلو اتومبیل به گونه ای است که پس از ترک خوردن قابل ترمیم و باز سازی است .

شیشه کناری نیز به گونه ای ساخته می شوند تا هنگام شکستن به ذرات کوچک و بدون لبه های تیز تبدیل شوند . در نتیجه پس وارد شدن نیروی خارجی به سرعت ریخته و موجب آسیب دیدن بدن و صورت سرنشینان نمی شود .

شیشه های عقب نیز اغلب از جنس شیشه های کناری ساخته می شوند اما برخی شرکت ها تمایل دارند تا این شیشه ها را نیز همانند شیشه های جلو از لایه P.V.B بسازند تا ایمنی سرنشینان عقب هم افزایش یابد .

نکاتی در مورد شیشه‌ خودرو

یکی از علل مردود شدن در معاینه فنی خودرو این است که شیشه جلو در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشد . شکستگی شیشه ماشین به چهار نوع شامل شکستگی ستاره ‌ای ،  نیم‌ موجی و موجی تقسیم می شود  .

اگر شکستگی‌ها در محدوده دید راننده باشد ، قطری بیش از 15 میلی‌ متر داشته باشد ، یا اگر بیش از 2 شکستگی‌ وجود داشته باشد ، باید حتماً شیشه جلوی خودرویتان را تعویض کنید و این کار تنها باید توسط افراد ماهر انجام شود . همچنین بازسازی شیشه جلو در واقع یک صرفه‌ جویی برای شماست چرا که هزینه بازسازی کمتر از هزینه تعویض شیشه جلو است .

روش باز سازی شیشه‌ خودرو

روش باز سازی ساده و موثر است ؛ در این روش با استفاده از یک ابزار مخصوص یک رزین شیمیایی به داخل شکستگی تزریق می‌ شود . سپس این رزین با استفاده از یک لامپ ماورای بنفش سفت شده و در نهایت منطقه شکستگی با استفاده از یک چسب مخصوص پرداخت می ‌شود .

بعد از عمل بازسازی ، چیزی که باقی می‌ ماند اثری کاملا آشکار از شکستگی است . بعد از یک بار بازسازی ، شیشه جلو مانند یک شیشه نو استحکام دارد . این عملیات یک ساعت طول می ‌کشد .

مزیت شیشه های رفلکس

شیشه اتومبیل به میزان کافی از ورود نور مضر به داخل اتاقک جلوگیری می کند اما گاه به دلیل زیبایی یا مسائل امنیتی از شیشه های رفلکس استفاده می کنند . این شیشه ها برای تمام خودروها قابل استفاده است و محدودیتی ندارد . از فواید آنها نیز می توان به زیبایی بیشتر خودرو ، جلوگیری از ورود نور زیاد در روز و نور خودروهای روبرو در شب اشاره کرد .

دقت کنید که شیشه های رفلکس با شیشه های دودی تفاوت دارند . امروزه برخی از جوانان با پرداخت مبلغی اندک به دودی کردن شیشه اتومبیل خود اقدام می کنند .

البته دودی کردن شیشه ماشین اگر با پوشش های مدرن صورت گیرد بلامانع است و به دلیل استفاده از جاذب های اشعه فرابنفش در این پوشش ها موجب کاهش بیشتر اشعه های مضر می شود ، اما استفاده از مواد غیر استاندارد موجب کاهش دید راننده و کم شدن تمرکز و قدرت تصمیم گیری در موارد خاص می شود بنابراین دودی کردن شیشه خودرو چندان مورد تایید نیست و توصیه نمی شود .

شیشه‌ خودرو

 5 نکته پیش از دودی کردن شیشه خودرو

گاهی برخی از رانندگان اقدام به دودی کردن شیشه ‌های خودرو می ‌کنند . اگر دودی کردن شیشه با پوشش ‌های مدرن صورت گیرد ، بلامانع است ‌. معمولا در پوشش‌ های مدرن به علت به ‌کار گیری گونه‌ های جاذب اشعه فرابنفش در ساختار شیشه‌ ها ، از ورود این اشعه مضر که به دلیل داشتن فرکانس بالا دارای انرژی زیادی است‌ ، جلوگیری می ‌شود و قطعات داخلی خودرو از رنگ ‌پریدگی و ترک‌ خوردگی مصون می ‌مانند . اما از نظر ایمنی به دلیل کاهش دید راننده نسبت به طرفین و همچنین کاهش قدرت تصمیم‌ گیری در موارد خاص انجام این کار مورد تایید نیست و توصیه نمی ‌شود .

1- شاید تصور کنید که دودی کردن شیشه خودرو به ابزار چندانی نیاز ندارد اما این کار از آنچه تصور می ‌کنید سخت ‌تر است ؛ بنابراین انجام آن را به افراد سیار و بی ‌تجربه نسپارید .

2- برچسب‌های دودی UV مانع از عبور اشعه مضر آفتاب می‌ شوند و از قیمت بالایی برخور دارند .

3- برچسب ‌های دودی را از داخل می‌ چسباند و برای شیشه ‌های مقعر مانند شیشه عقب پژو 206 یا تندر و سندرو به زمان و هزینه بیشتری نیاز دارند .

4- برخی برچسب ‌های بی ‌کیفیت از پایه فلز ساخته می‌ شوند و عملکرد   GPS  خودرو را تحت تاثیر قرار می ‌دهند .

5- خودروهای لوکس و گران ‌قیمت از اتاقک زیبایی برخوردارند بنابراین بهتر است برای این خودروها از برچسب‌ های کمرنگ ‌تر استفاده شود .

بیشتر بخوانید:

یاتاقان زدن خودرو چیست + بررسی دلایل یاتاقان خودرو و وظیفه آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.