همه چیز درباره ترمز اضطراری خودرو AEB و نحوه عملکرد آن

همه چیز درباره ترمز اضطراری خودرو AEB و نحوه عملکرد آن

ترمز اضطراری را می توان انقلابی در امنیت خودرو دانست ؛  کافیست یک بار تصادفی با درصد خطای کم داشته باشید تا از اهمیت ایمنی خودرو مطلع شوید. ایمنی را می ­توان مهم ­ترین موضوع یک خودرو دانست زیرا هرچقدر خودرو از لحاظ موتوری قدرتمند و از لحاظ ظاهری زیبا باشد ، تا وقتی که ایمنی بالایی نداشته باشد نباید سوار آن خودرو شد .

ترمز اضطراری

دلیل این مسئله نیز آن هست که ایمنی خودرو واسبته به جان سرنشینان و عزیزان ما هست و اگر ایمنی خودرویی بالا نباشد ممکن هست جان عزیزانمان به خطر بیفتد . به همین دلایل هست که غول‌­ های خودرو سازی جهان روز به روز در پی بالا بردن ایمنی خودروهای خود هستند و بر سر این موضوع با همدیگر رقابت دارند .

ترمز اضطراری چیست؟

قبل از اینکه در مورد ترمز اضطراری بخاهیم حرف بزنیم خوب است بدانید که یکی از تدابیری که شرکت­‌ های خودرو سازی در تمامی جهان برای بالا بردن ایمنی خودروهای خود درنظر می ­گیرند ، ترمز اتوماتیک خودرو یا همان AEB هست . نکته جالب اینجاست که این قطعه هزینه ‌­ای زیر 500 هزار تومان دارد و همین آپشن زیر 500 هزار تومانی می ­تواند در خیلی از مواقع جان شما و عزیزانتان را نجات دهد .

حدود 95 درصد از خودروهای جدید به آپشن ترمز اتوماتیک خودرو مجهز هستند و طبق شنیده­‌ هایی گفته شده که AEB یکی از مهم ترین دلایل برای گرفتن 5 ستاره در تست‌­های ایمنی استانداردی مانند euroncap هست .

ترمز اضطراری آپشنی معجزه ­آسا است که از کشته شدن تعداد زیادی از سرنشینان جلوگیری کرده‌­است . طبق آمارهای ثبت شده ، ترمز اتوماتیک از کشته شدن 5000 نفر و زخمی شدن 50000 نفر جلوگیری کرده ‌­است و بدون شک می ‌­توان ترمز اضطراری را مرحمی برای خودرو ها دانست که سیل عظیمی از انتقاد ها را برای ایمنی پائین خودروها رفع شده است .

ترمز اتوماتیک چگونه کار می ­کند ؟

در مورد ترمز اتوماتیک باید بدانیم که اگر سرعت شما کم باشد و نیاز به سیستم ترمز اضطراری پیدا کنید ، به احتمال زیاد از ضربه جلوگیری و یا از شدت ضربه به اندازه زیادی کاسته می­ شود . البته نگران نباشید اگر سرعت خودروی شما زیاد هم باشد ، ترمز اضطراری باعث می شود دیگر با خسارات زیاد رو به­‌ رو نشوید و به احتمال فراوان مرگ و میری در آن حادثه پیش نخواهد آمد .

غو‌‌‌‌ل ‌­های خودروسازی مخصوصا شرکت­‌ های آلمانی مانند مرسدس بنز و بی ام و و شرکت تسلا قول داده ­اند در آینده ­ای نزدیک سیستم ترمز اضطراری ‌­ای خواهند آورد که از بروز حادثه در سرعت‌­ های بالا نیز جلوگیری می ­شود . البته الان هم ترمز اضطراری بهترین عملکرد را برای سرنشینان دارد و بیشتر تمرکز غول‌­ های خودرو سازی برای حفظ جان عابران و سواره­‌ های دیگر مانند دوچرخه سواران و موتور سواران هست تا بتوان جان آن ­ها را نیز در تصادفات نجات داد .

AEB مجهز به رادار لیزری هست که می­ تواند موانع پیش رو و شرایط جاده را تشخیص و بررسی کند و در انتها به خودرو دستور دهد .

سیستم بی ‌نظیر تشخیص در ترمز  AEB

برای پاسخ بهتر به این که ترمز اضطراری خودرو چیست باید بدانیم که اساس کار این سیستم بر روی تشخیص مانع ثابت کار می ‌کند به طوری که اگر بخواهیم دقیق ­تر بگوییم می ­توان به سیستم تشخیص ترمز اتوماتیک خودرو اشاره کرد که ابتدا در صورت بودن موانعی ، به راننده هشدار می ­دهد و اگر راننده امتناع کند ، خود سیستم به ­صورت اتوماتیک وارد عمل می ­شود و خودرو را نگه می ­دارد . البته نگران بازار خراب خودرو در ایران نباشید زیرا خودروهای چینی زیادی هستند که مجهز به ترمز اضطراری شده­‌ اند و به بازار ایران عرضه می­ شوند .

البته در نهایت باید از شرکت سوئدی ولوو تشکر کرد که برای اولین بار در سال 2008 ما را با AEB خودرو آشنا کرد و با توجه به نتیجه درخشانی که این سیستم در خودروهای ولوو داشت ، سایر خودرو سازها هم آستین­‌ ها را بالا زدند تا به­ الان برسیم که شرکت تسلا مطمعن ­ترین ترمزهای اضطراری را در خودروهای خود گذاشته است .

البته در اوایل ترمز اضطراری خودرو کارایی چندانی نداشت ؛ برای مثال اگر اختلاف سرعت بین 2 خودرو بیشتر از 15 کیلومتر بر ساعت بود و خودروها بیشتر از 30 کیلومتر بر ساعت سرعت داشتند ، آپشن ترمز اضطراری به‌­هیچ دردی نمی­ خورد اما در حال حاظر دیگر خبری از این کارایی کم نیست .

تسلا و پیشرو در سیستم ترمز اضطراری خودرو

با گذشت بیش از 10 سال از ورود سیستم AEB به خودرو ها ، قاعدتا پیشرفته ای زیادی از این سیستم در انواع خودروها دیده ­‌ایم . اما بزرگ ترین پیشرفت این سیستم را می ­توان در خودروهای هوشمند تسلا دید که دیگر به قدری خوب کار می­ کند حتی نیاز به راننده هم ندارد .

در خودروهای دیگر حال حاظر نیز به روز ترین سیستم­‌ های AEB می تواند در سرعت ‌­های بالا حتی جان سرنشینان را نجات دهد اما تفاوت AEB خودرو های تسلا این هست که با کمک این سیستم دیگر حتی جان عابران و سواره‌ های دیگر هم به خطر نمی­ افتد .

سیستم ترمز خودکار اضطراری AEB چیست و چگونه کار می کند ؟

امروزه یکی از شایع ‌ترین نوع تصادفات در جاده ‌ها و خیابان‌ ها برخورد های دو خودرو پشت سر هم به یکدیگر است . این گونه تصادفات معمولا ناشی از عدم تمرکز لحظه‌ ای راننده ‌ای است که به دنبال خودروی جلویی هستند . این نوع تصادفات به دلیل تکرار رخداد و شدت احتمالی که در بر دارند ، تاثیر بسزایی نه ‌تنها بر ایمنی جاده‌ ای بریتانیا بلکه بر حق بیمه‌ های شرکت ‌های بیمه خودرو نیز داشته‌ اند . اخیرا اما فناوری جدیدی به نام AEB به کمک آمده تا از تعدد این گونه تصادفات در جاده‌ ها بکاهد .

بزرگ‌ ترین نوآوری در ایمنی پس از اختراع کمربند ایمنی !

تصادفات اصطلاحا ( سر به پشت ) عمدتا در شرایط ترافیکی متراکم در داخل شهر یا اتوبان‌ ها رخ می ‌دهد . شدت این نوع تصادف زمانی بیشتر می ‌شود که هر دو خودرو با فاصله ‌ای بسیار نزدیک و سرعت زیاد حرکت کنند یا راننده تعقیب ‌کننده در کم کردن سرعت پیش از برخورد ناکام بماند . این نوع تصادف زمانی حتی جدی ‌تر هم خواهد شد که یک خودرو عابر پیاده ‌ای را ندیده و به وی برخورد کند .

در همه این حالات ، فناوری AEB می‌ تواند خطر را کاهش دهد . سیستم‌ های Autonomous Emergency Braking ) AEB ) ( ترمز اضطراری خودکار غیر‌ارادی ) برای پیشگیری از این گونه تصادفات در نظر گرفته شده ‌اند که موجب کاهش خطر مرگ و نقص عضو در تمامی این سناریو‌ ها می‌ شوند Active City Stop . از شرکت فورد ، Forward Emergency Braking  شرکت نیسان و نیز سیستم City Safety شرکت ولوو از جمله سیستم‌ های AEB هستند که هم ‌اکنون توسط این شرکت‌ ها برای خودروها ارائه می ‌شوند .

به موجب یک پژوهش از سوی اتحادیه اروپا که در آن ادعا شده بود با بهره ‌گیری سراسری از سیستم‌ های ترمز اتوماتیک می ‌توان از 5هزار مرگ و 50 هزار جراحت شدید حاصل از تصادفات جلوگیری به عمل آورد ، مصوبه ‌ای به اجرا درآمد که براساس آن استفاده از این سیستم ‌ها در تمامی خودرو های تجاری فروخته شده پس از تاریخ اول نوامبر 2015 اجباری شد . متاسفانه چنین مصوبه‌ ای برای خودرو های سواری در نظر گرفته نشده و خودرو سازان نیز با وجود اعلام این دستاورد به‌عنوان بزرگ‌ ترین نوآوری در ایمنی پس از اختراع کمربند ایمنی از سوی اکثر صاحب ‌نظران صنعت خودرو ، در به کارگیری AEB بسیار کند عمل می ‌کنند.

اگر تمایل دارید بدانید خودرو سازان چقدر در این زمینه کند عمل کرده ‌اند ، ابتدا بهتر است بدانید نخستین سیستم AEB در نمایشگاه خودرو دیترویت در سال 1996 ( تقریبا 20 سال پیش از آغاز به‌ کار گیری آن ها در خودروهای معمولی خانوادگی ) معرفی شد . امروز اما با وجود اینکه بسیاری از خودرو سازان از این فناوری برخوردارند اما بیشتر به آن به‌ عنوان یک جنبه تجملی و امکانات اضافه سفارشی خودرو نگاه می‌ کنند تا یکی از الزامات استاندارد ایمنی خودرو .

چه خودرو هایی از این فناوری بهره‌ مند هستند ؟

سازمان‌ هایی چون Euro NCAP که یک تست ‌کننده تصادفات مستقل به شمار می ‌رود تلاش ‌های زیادی در جهت مجبور کردن خودرو سازان به استفاده از این سیستم ‌ها در خودرو های‌ شان کرده ‌اند . آن ها با قرار دادن AEB به‌ عنوان یکی از الزامات کسب رتبه ‌بندی پنج ستاره ایمنی ، نقش رقابتی – تجاری بزرگی در برتری دادن به خودروهای دارای AEB ارائه کردند و حالا تولید کنندگان به سرعت در تب و تاب اجرای این الزامات هستند .

در نتیجه این فعالیت ‌ها ، در حال حاضر گمان می ‌رود حدود 95 درصد خودروهای در حال فروش در بریتانیا یا به‌ طور استاندارد از AEB برخور دارند یا آن را در لیست امکانات اختیاری خود قرار داده ‌اند و می ‌توان گفت پس از یک شروع شدیدا کند از سوی خودرو سازان ، کم‌ کم استفاده از این سیستم ‌ها به سوی همه گیر شدن پیش می ‌رود .

ترمز اضطراری

این سیستم چگونه کار می ‌کند ؟

درست مانند جدید ترین سیستم‌ های انطباق ‌پذیر کنترل سرعت ( ACC ) ( کروز کنترل ) ، سیستم‌ های AEB نیز از طریق حسگر ‌های رادار (و بعضا لیزر ) کار می ‌کنند که سطح پیش رو را برای تشخیص موانع احتمالی اسکن می ‌کنند . در واقع هر دو سیستم ACC و AEB معمولا از حسگرهای مشابهی استفاده می ‌کنند ؛ البته برخی سیستم ‌های AEB از یک دوربین برای تشخیص عابرین پیاده در کنار مسیر خودرو نیز بهره می‌ گیرند .

جهت تحلیل آنی خطر برخورد ، از الگوریتم ‌های پیچیده ‌ای استفاده می ‌شود و سیستم AEB در وهله اول با ایجاد صدا ها و چراغ ‌های هشدار‌دهنده احتمال بروز خطر را آشکار می ‌کند و سپس در صورت عدم واکنش به موقع راننده از حداکثر نیروی ترمز جهت جلوگیری از برخورد استفاده می ‌کند .

شایان ذکر است که اگر درست پیش از برخورد ، با سرعت بالایی در حال حرکت باشید ، سیستم ترمز اضطراری در نهایت می‌ تواند بخشی از سرعت شما را پیش از بروز برخورد کاهش دهد . در سرعت ‌های پایین ‌تر درون شهری اما احتمال جلوگیری کامل از برخورد بالاتر خواهد بود .

ترمز اضطراری اتوماتیک AEB چیست ؟

می‌ توان این تکنولوژی را به عنوان سیستمی تعریف کرد که احتمال وقوع تصادف با وسیله نقلیه دیگر یا یک انسان را در پیشروی خودرو تشخیص داده و به راننده کمک می کند تا از تصادف جلوگیری کند یا شدت وقوع آن را کاهش دهد . ترمز اضطراری اتوماتیک ( AEB ) بدین گونه عمل می‌ کند که ابتدا سیگنال‌ هایی را به راننده برای اصلاح عملکردش ارسال می ‌کند و اگر پاسخ راننده مناسب نبوده و یا راننده سرعت عمل کافی نداشته باشد ، این سیستم به صورت اتوماتیک ، ترمز ها را به منظور اجتناب از تصادف فعال خواهد کرد .

در واقع سیستم Volvo Truck  که نوعی سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک است ، اساسا به منظور جلوگیری از وقوع تصادف در زمانی که خودرو به سرعت به عقب یک وسیله نقلیه دیگر نزدیک می‌ شود طراحی شده است . این سیستم از یک دوربین بسیار دقیق ، رادار ، واحد کنترل و سیستم ترمز تشکیل شده و آنچنان دقیق است که می‌ تواند اشیاه متحرک بسیار کوچکی مانند یک پسربچه را تشخیص داده و از برخورد جلوگیری کند .

بسیاری از رانندگان از این امر شکایت دارند که ترمز اضطراری اتوماتیک ، گاهی اوقات مزاحم آن‌ هاست زیرا زمانی که به ترمز ها نیازی نیست ، آن ها را فعال می ‌کند و به بیان ساده ‌تر ، این سیستم خیلی حساس است . با این حال ، اگر از سوی دیگر بدین سیستم بنگریم می بینیم که می ‌تواند از وقوع تصادفات وحشتناک پیشگیری کرده و جان افراد بیگناه را نجات دهد .

در درون کابین ، این سیستم درست قبل از اینکه شرایط بحرانی شود ، با چراغ قرمزی که بر روی شیشه جلوی اتومبیل منعکس می گردد به راننده هشدار می ‌دهد ، و اگر راننده هیچ واکنشی نشان ندهد ، یک چراغ چشمک ‌زن و یک زنگ هشدار به صدا در خواهند آمد و در نهایت ، ترمز اضطراری به منظور اجتناب از تصادف و یا کاهش خسارات فعال خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

علت قفل کردن ترمز خودرو و راه‌های برطرف کردن آن

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.