پدیده هیدروپلنینگ در زمان رانندگی و راه های جلوگیری از آن

پدیده هیدروپلنینگ در زمان رانندگی و راه های جلوگیری از آن

پدیده هیدروپلنینگ که اغلب در اروپا و آسیا آکواپلنینگ نامیده می شود . هنگامی که رخ می دهد که آب بر جای مانده بر روی سطح جاده جلو تایر خودرو شما انباشته می شود و به گونه ای که می توند وزن خودرو شما را بر روی خودش تحمل کند و در نهایت منجر به منحرف کردن خودرو شما از مسیر اصلی خود باشد . فشار آب موجود باعث موجود باعث بالا بردن خودروی شما می شود در حقیقت بر روی یک لایه خیلی نازک از آ بین تایر و جاده لغزش می کنند .

هیدروپلنینگ

 

نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

تاریخچه تایر :

در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .

نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .

چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .

در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .

همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .

کمپانی continental – AG   در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .

در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .

اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .

این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .

14 ویژگی مهم لاستیک

شاخص تردویر

این شاخص برای فرسایش لاستیک بوده ، که حتما باید در هنگام خرید به آن توجه کرد . اگر عدد آن پایین باشد باعث چسبندگی و نرمی می شود . و همچنین اگر عدد پایین باشد باعث خراب شدن سریع آن می شود .  هنگام خرید یادتان باشد شاخص تردویر لاستیک بین 280 تا 340 باشد . حواستان باشد چه لاستیکی بخرید .

شاخص ترکشن

این شاخص در هنگام باران و خیس بودن زمین ، مقاوم می باشد و نمی گذارد به ماشین شما آسیب برسد و لاستیک شما را خوب نگه می دارد . بهتر است از لاستیک و شاخص AA استفاده کنید . حتما این شاخص باشد .

شاخص دما

این شاخص در دما و در شرایطی خود را حفظ می کند و در این مورد شاخص A  خوب بوده و از آسیب رسیدن به لاستیک جلوگیری می کند . و حتما ویژگی ها گفته شده در هنگام خرید در نظر بگیرید تا لاستیک خوب و درجه 1 خریداری کنید .

شاخص بار

این شخاص برای این است که یک لاستیک چند کیلو گرم را تحمل می کند و آیا بیشتر از آن را تحمل می کند یا خیر . در هنگام خرید لاستیکی بخرید که وزن بالا را بتواند تحمل کند .

شاخص حداکثر فشار باد

این شاخص آنچنان مهم نمی باشد ولی در هنگام خرید این مورد را در نظر بگیرید و از لاستیکی استفاده کنید تنظیم باد آن خوب باشد .

شاخص نوع لاستیک

1-شاخص  P  برای خودروهای سواری

2- شاخص T  برای لاستیک های کوچک و در صندوق عقب جا شده و جایی را اشغال نمی کند .

3- شاخص  LT  برای خودرو های SUV

شاخص پنهای لاستیک

این شاخص برای طول و عرض لاستیک بوده و باید به این مورد نیز توجه کرد ، زیرا ماشین های امروزی نسبت به چند سال پیش پیشرفت کرده اند و اکثر ترمز ماشین ها ABS می باشد و همچنین باید لاستیک خود را در ابعاد 15 / 65/ 185 و همچنین 15 / 60 / 205 باشد . حتما یادتان باشد این اعداد .

شاخص ارتفاع لاستیک

این شاخص برای آن است که ارتفاع تایر شما چقد می باشد و با فابریک آن هم اندازه باشد . اگر عدد آن پایین باشد ، ارتفاع آن کمتر باشد لاستیک خشک تر می شد و هرچه بیشتر باشد ، لاستیک نرم تر می باشد . حتما ارتفاع آن بیشتر باشد .

شاخص R

این شاخص نشان می دهد که تکنولوژی لاستیک چقد شده و همچنین به استحکام لاستیک را حفظ می کند حتی در شرایط سخت . این مورد نیز یادتان باشد .

شاخص ابعاد رینگ

این شاخص به شما می گوید که رینگ شما چند اینچ می باشد . اگر 20 باشد باید 20 اینچ باشد رینگ شما

هیدروپلنینگ

شاخص بار و سرعت

نشان دهنده آن است که لاستیک چقد سرعت و بار را تحمل می کند . اگر عدد با حرف بزرگ انگلیسی باشد شاخص بار بوده و عدد تحمل وزن است .

حرف انگلیسی بعد از ععد شاخص سرعت می باشد . حتما باید این موارد را در هنگام خرید توجه کرد .

شاخص M + S

نشان می دهد که لاستیک در برف و گل جوابگو می باشد یا خیر . این ویژگی باید کسانی که آفرود دارند در نظر بگیرند ، زیرا این شاخص بیشتر به کار آن ها می آید .

استاندارد DOT

این استاندارد برای آن است که آن لاستیکی خریداری می کنید ، می توان در کشور آمریکا استفاده کرد یا خیر ، زیرا نمی گذارند بیشتر لاستیک ها در آمریکا استفاده شود .

شاخص ترکیب ها و موارد استفاده در تایر

باید از شخص فروشنده بپرسید که در این تایر از چه چیز هایی استفاده شده است بپرسید که از جنس آج می باشد یا خیر . یا جنس آن دیواره می باشد یا خیر .

لاستیکی که جنس آن آج باشد از دولایه تشکیل شده است که لایه آن استیل و پلی استر می باشد .

شاخص تاریخ ساخت

حتما به تاریخ روی لاستیک توجه کنید که مال قبل نباشد . این تاریخ 4 رقمی بوده که 2 عدد اول شامل هفته و 2 عدد دوم شامل سال آن می باشد . حتما باه تاریخ دقت کنید که مال قبل نباشد و توضیح جدید باشد .

شاخص E4

این نشان می دهد که این تایر توسط انجمن اروپا تایید شده و همچنین شرکت سازنده آن زیر نظر اتحادیه اروپا می باشد یا خیر .

عواملی که به پدیده هیدروپلنینگ وابسته است ، شامل موارد زیر می باشد :

1- سایز تایر

2- الگوی آج تایر

3- عمق آج تایر

4- باد تایر

5- عمق آب بر روی جاده

6- مشخصات آب

7- زنجیره توان خودرو

8- سرعت خودرو

9- وزن خودرو

10- نوع سطح جاده

دو عامل تشدید پدیده کننده هیدروپلنینگ را که می تواند خیلی خطرناک باشد ، شامل موارد زیر است :

1- به هیچ وجه در رویارویی با چنین پدیده هیدروپلنینگ ترمز نگیرید .

2- به هیچ وجه در رویارویی با چنین پدیده هیدروپلنینگ فرمان را نچرخانید .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود .

لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در هیدروپلنینگ و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

سیستم هیدروپلنینگ جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

سیستم هیدروپلنینگ ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود .

علاوه بر آن ، سیستم هیدروپلنینگ به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

هیدروپلنینگ

بیشتر بخوانید:

10 اشتباه متداول مکانیک‌ها و اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

منبع: باما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.