علت قفل کردن ترمز خودرو و راه‌های برطرف کردن آن

علت قفل کردن ترمز خودرو و راه‌های برطرف کردن آن

سیستم ترمز خودرو یکی از سیستم‌ های حیاتی و بسیار مهم در خودرو های مختلف است که می‌ تواند باعث افزایش ایمنی و حفظ جان راننده و سرنشینان باشد و در صورت نقص و درست کار نکردن خطراتی را برای آن ‌ها ایجاد کند . سیستم ترمز اولین قسمتی از خودرو است که در مواقع ضروری و شروع حوادث راننده از آن کمک می ‌گیرد ؛ بنابراین تعمیر آن در صورت ایجاد نقص یکی از کار هایی است که باید حتما آن را جدی گرفت .

ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو و علت قفل کردن ترمز

در سیستم ترمز خودرو ممکن است اشکالات مختلف و متعددی وجود داشته باشد یا به‌ وجود بیاید که باید با آن ‌ها آشنا باشیم و در صورتی‌ که آن ‌ها را در خودرو مشاهده کردیم ، در اولین فرصت به تعمیرگاه مراجعه کنیم . دقت داشته باشید که برخی از اشکالات موجود در سیستم ترمز خودرو را حتما مهم بدانید تا جایی ‌که ممکن است مجبور شوید خودروی خود را به‌ صورت یدک به تعمیرگاه منتقل کنید .

نرم یا شل بودن بیش از حد پدال ترمز

نرم بودن بیش از حد پدال ترمز نشان ‌دهنده درست کار نکردن سیستم ترمز است و به احتمال زیاد زمانی که پدال ترمز را فشار بدهید درست عمل نخواهد کرد . نرم بودن بیش از حد ترمز می ‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می ‌توان به کم بودن روغن ترمز در مخزن روغن ترمز ، تخلیه روغن به دلیل نشت و مشکلات در سیستم بسته مدار ترمز خودرو اشاره کرد .

هوا داشتن سیستم ترمز خودرو نیز می ‌تواند دلیلی بر نرم بودن پدال ترمز باشد که باید با هواگیری آن را برطرف کرد . در صورتی ‌که سیستم ترمز شما خوب عمل نمی ‌کند یا پدال ترمزتان بیش از حد نرم است بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کنید . چنانچه نشتی در سیستم ترمز خودرو وجود داشته باشد ، باید محل نشتی مشخص شده و کمبود روغن تامین شود ؛ همچنین هواگیری سیستم ترمز را انجام بدهید تا بتوانید در مواقع لزوم از سیستم ترمز خود به‌ خوبی استفاده کنید .

دقت داشته باشید علاوه‌ بر مسائلی که گفته شد فاسد شدن روغن ترمز نیز می ‌تواند این مسئله را ایجاد کند . فاسد شدن روغن ترمز بر اثر افزایش رطوبت این ماده شیمیایی امکان‌ پذیر خواهد شد ؛ بنابراین در صورتی‌ که احساس کردید سیستم‌ ترمز شما خوب عمل نمی‌ کند ، نشتی یا هوایی نیز در آن وجود ندارد بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و روغن خودرو را تعویض کنید ، یعنی روغن سیستم را تخلیه کرده و دوباره آن را روغن ‌گیری و سپس هوا گیری کنید .

سفت بودن بیش از حد پدال ترمز

سفت بودن بیش از حد پدال ترمز که به اصطلاح و در عامه به آن چوب شدن پدال ترمز نیز گفته می ‌شود ، در حالتی پیش می ‌آید که پدال ترمز شما بیش از حد سفت باشد ؛ ولی با فشردن ترمز عکس‌ العمل خاصی برای متوقف شدن خودرو مشاهده نمی‌ کنید . این مسئله دقیقاً نقطه مقابل نرم بودن پدال ترمز خواهد بود . بهتر است برای این ایراد نیز به تعمیرگاه‌ های متخصص و مجاز مراجعه کنید . مشکل سفت بودن بیش از حد پدال ترمز در زمان ترمز گیری معمولاً از میزان نبودن سطح روغن ترمز در مخزن روغن ترمز یا وجود مشکلاتی در سیستم بوستر ترمز به‌ وجود می ‌آید .

یک راه بسیار ساده برای تست بوستر ترمز خودروی شما وجود دارد ، هنگامی‌ که خودروی شما خاموش است پدال ترمز را چند بار فشار دهید تا عملاً پر شده و پدال سفت شود ، در دفعه آخر که پدال سفت بود استارت بزنید ، در صورتی‌ که پدال ترمز نرم شد نشان می ‌دهد که بوستر ترمز شما سالم عمل می‌ کند ؛ ولی اگر پدال ترمز همچنان سفت باقی ماند ، نشان ‌دهنده ایراد و اشکالی است که در سیستم بوستر ترمز وجود دارد .

قفل کردن ترمز

در برخی از موارد پیش می ‌آید که پس از ترمز گرفتن احساس می ‌کنید همچنان لنت ‌های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش‌ خش زیادی شنیده می‌ شود یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می‌ شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد . در صورتی ‌که درگیر شدن یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخ‌ ها اتفاق افتاده باشد ، تعادل خودرو نیز به‌ خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل می ‌شود .

در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد . برای مثال می‌ تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده و عملکرد سیستم ترمز همچنان درگیر مانده باشد . یک احتمال رایج دیگر نیز گیر کردن لنت ‌های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ یا برروی دیسک‌ ها است که باعث می‌ شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ یا دیسک است ، آسیب جدی وارد شود .

در صورتی ‌که از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو مشکلی ایجاد شده باشد ، بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و مشکل آن برطرف شود .

از جمله دلایلی که می ‌تواند باعث چسبندگی بین لنت و دیسک ترمز شود ، سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز‌ های پیاپی در سرازیری‌ های جاده است . علاوه‌ بر این چنین مشکلی می ‌تواند باعث قفل کردن ترمز می‌ شود . از طرفی ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه کند و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک‌ های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند ؛ در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد . در این مواقع معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی ‌تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه‌ های مجاز مراجعه کنید .

خراب بودن نگهدارنده و پین‌ های گیره ترمز که پیستون‌ ها که بر روی آن قرار گرفته ‌اند نیز در ترمز های کاسه ‌ای می ‌تواند مشکل‌ ساز باشد . ترمز کاسه‌ ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها است ، شکستگی فنر کفشک‌ ها نیز می ‌تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود .

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نیز می ‌تواند یکی دیگر از ایراد ها و عیوب سیستم ترمز خودرو باشد . البته دقت داشته باشید که پدال‌ های هر خودرو با خودروی دیگر اندکی تفاوت خواهند داشت . برای مثال پدال هر خودرو می ‌تواند در قسمتی عملکرد مناسب خود را انجام دهد و شل یا سفت بودن هر کدام از این پدال‌ ها در خودروهای مختلف اندکی با یکدیگر متفاوت است . همچنین بالا یا پایین بودن پدال ترمز نیز مشابه همین مسئله در خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود ؛ ولی پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود عیب و ایرادی در سیستم ترمز خودرو است .

پایین بودن بیش از حد پدال ترمز نشانه وجود برخی از عیوب مانند ساییدگی بیش از حد لنت ‌ها ، خراب شدن سیلندرهای ترمز ، خوب عمل نکردن بوستر ترمز ، هوا گرفتگی در مدار روغن ترمز خودرو ، پایین بودن سطح روغن ، آسیب دیدگی لوله‌ ها یا مدار ترمز ، نشتی روغن ترمز و تنظیم نبودن اجزای مختلف آن باشد . در صورتی که به تعمیرگاه مراجعه کردید و هیچ ‌کدام از این عیب و ایراد در سیستم ترمز خودروی شما دیده نشد ، ممکن است مشکل از رگلاژ نبودن ترمز یا رگلاژ نبودن پدال ترمز خودرو باشد که به‌ راحتی قابل تنظیم خواهد بود و دردسر زیادی نخواهد داشت .

صدای سوت لنت ترمز

صدای سوت لنت ترمز یکی از مسائلی است که در برخی از خودروها و توسط برخی از دارندگان خودرو جدی گرفته نمی‌ شود ، اما این مسئله می ‌تواند باعث آسیب دیدگی قطعات دیگری مانند دیسک ترمز خودرو شود . دقت داشته باشید در برخی از موارد تنها در هنگام ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز شنیده می‌ شود ؛ ولی در برخی از خودرو ها بدون فشردن پدال ترمز صدای سوت لنت ترمز شنیده خواهد شد . در صورتی ‌که بدون فشردن پدال ترمز مشکل سوت لنت ترمز وجود داشته باشد ، باید سیستم ترمز به‌ طور کلی بررسی شود ؛ زیرا امکان دارد سیستم ترمز خودرو قفل کرده باشد .

چنانچه فقط در موقع ترمز گرفتن صدای سوت لنت ترمز را می ‌شنوید ، ممکن است لنت‌ های خودرو تمام شده باشد و قسمت انتهایی قطعه لنت بر روی صفحه دیسک کشیده شده و صدای ناهنجاری را ایجاد کند . همچنین ممکن است جنس لنت‌ های تعویض شده نا مرغوب باشد و باعث ایجاد سرو‌ صدای اضافه شود .

یکی دیگر از نکاتی که در مورد تعویض لنت باید به آن دقت داشته باشید این است که بیشتر لنت ‌های ترمز موجود در بازار دارای گارانتی هستند ، یعنی در صورتی‌ که صدای سوت لنت ترمز را پس از نصب به گوشتان رسید ، می ‌توانید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا لنت ‌های خودرویتان بدون هزینه تعویض شود .

ترمز خودرو

قفل کردن ترمز چیست ؟

ممکن است هنگام رانندگی پیش ‌آمده باشد که پس از ترمز گرفتن احساس کنید همچنان لنت‌ های ترمز با دیسک خودرو درگیر است و صدای خش خش زیادی شنیده می‌ شود و یا عملاً سیستم ترمز خودرو باعث می شود که خودرو نتواند با سرعت و شتاب مناسب به راه خود ادامه دهد . در صورتی که درگیر شدن و یا قفل شدن ترمز در یکی از چرخ ها اتفاق افتاده باشد خواهید دید که تعادل خودرو نیز به خوبی قبل نخواهد بود و اصطلاحاً خودرو به یک سمت جاده متمایل خواهد شد .

در این حالت مسائل و مشکلات زیادی ممکن است برای سیستم ترمز خودروی شما اتفاق افتاده باشد . برای مثال می تواند اهرم پدال ترمز دچار مشکل شده باشد و عملکرد سیستم ترمز همچنان در گیر مانده باشد . یک احتمال رایج دیگر نیز جام کردن و یا گیر کردن لنت های ترمز در قسمت داخلی کاسه چرخ و یا بر روی دیسک ها است که باعث می شود به لنت ترمز و همچنین قسمت نگهدارنده که شامل کاسه چرخ و یا دیسک می باشد آسیب جدی وارد گردد .

در صورتی که مشکل از گیر کردن لنت بر روی دیسک خودرو ایجاد شده باشد بایستی سیستم چرخ خودرو باز شده و ترمز رفع گیر شود .

دلایل قفل کردن ترمز خودرو کدام است ؟

1- سنگین بودن بیش از حد خودرو و ترمز های پیاپی در سرازیری های جاده که می تواند باعث قفل کردن ترمز نیز گردد .

2- ممکن است خودروی شما دچار مشکلی در سیستم بوستر ترمز شده باشد که نتواند روغن ترمز را تخلیه نماید و عملاً فشار وارد شده بر روی دیسک های خودرو همچنان به قوت خود باقی بماند ؛ که در این حالت نیز قفل کردن ترمز اتفاق خواهد افتاد . در این حالت معمولاً پیستون موجود در بوستر ترمز دچار اختلال در عملکرد شده و نمی تواند به خوبی عمل کند که بایستی برای رفع عیب و تعمیر آن حتماً به تعمیرگاه های مجاز مراجعه نمایید .

3- خراب بودن نگهدارنده و پین های گیره ترمز که پیستون ها بر روی آن قرار گرفته‌ اند نیز در نوع ترمز کاسه ای می تواند مشکل ساز باشد . در نوع ترمز کاسه ای که مدل قدیمی سیستم ترمز خودروها می باشد شکستگی فنر کفشک ها نیز می تواند باعث ایجاد چنین مشکلی گردد .

شل بودن بیش از حد پدال ترمز

شل بودن بیش از حد پدال ترمز نشان دهنده درست کار نکردن سیستم ترمز است و به احتمال زیاد در زمانی که پدال ترمز را فشار بدهید درست عمل نخواهد کرد .
این نرم بودن ترمز زیر پای شما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از آن جمله می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- کم بودن روغن ترمز در مخزن روغن ترمز و یا حتی تخلیه به دلیل نشت و یا مشکلات در سیستم بسته مدار ترمز خودرو

2- هوا داشتن سیستم ترمز خودرو نیز می تواند دلیلی بر نرم بودن پدال ترمز باشد که بایستی با هواگیری آن را برطرف نمود .

3- فاسد شدن روغن ترمز نیز می تواند مسئله نرم بودن ترمز را ایجاد کند . فاسد شدن روغن ترمز بر اثر افزایش رطوبت این ماده شیمیایی امکان‌ پذیر خواهد بود . بنابراین در صورتی که احساس کردید سیستم‌ترمز شما خوب عمل نمی ‌کند ، نشتی و یا هوایی نیز در آن وجود ندارد بهتر است به تعمیرگاه مراجعه کرده و سیستم روغن خود را از نو روغن نمایید . یعنی روغن سیستم را تخلیه کرده و دوباره آن را روغن گیری و سپس هوا گیری نمایید .

بیشتر بخوانید:

علت لرزش فرمان خودرو در موقع ترمزگیری و سرعت‌های بالا چیست؟

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.