دسته موتور خودرو چیست و چه نقشی دارد + علائم خرابی آن

دسته موتور خودرو چیست و چه نقشی دارد + علائم خرابی آن

دسته موتور خودرو معمولا بین موتور و شاسی یا بین گیربکس و شاسی قرار می‌ گیرد که در خودرو‌ های مختلف متفاوت بوده و بایستی بسته به نوع خودرو و راهنمای کمپانی سازنده به دنبال آن باشید ، ولی همه تعمیرکاران ماهر نسبت به آن آشنایی کامل دارند و از این بابت نباید نگران نباشید .

دسته موتور خودرو

وظیفه دسته موتور خودرو تحمل وزن و سنگینی مجموعه موتور و گیربکس خودرو و همچنین خارج کردن ارتعاشات نشات گرفته از عملکرد موتور خودرو و یا گذر از نا همواری‌ ها و البته دفع قدرت گشتاوری است که موتور خودرو به هنگام کار کردن روی آن سوار می‌ نماید . به طور کلی در مورد این قطعه که به آن دسته موتور یا Engine Mount  می ‌گویند وظیفه حفظ تعادل در نیرو ‌های وارده به قطعات مختلف اطراف خود را دارد که به عملکرد بهتر ماشین کمک می‌ کند .

این قطعه در دراز مدت به دلیل تحمل تکانه های شدید دچار گسستگی شده و ضمن از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود آرام آرام متلاشی می شود که به اصطلاح این حالت را پاره شدن دسته موتور می نامند .

پاره شدن دسته موتور در نمونه های بادی یا هیدرولیکی با خرابی پکینگ های داخلی جک و فرار روغن و یا هوا از درون سیلندر دسته موتور به وقوع می پیوندد و در هر صورت دسته موتور عملکرد خود را از دست می دهد.در موارد حاد بریدگی و خرابی دسته موتور ممکن است ادامه کار با خودرو غیر ممکن شود .

دسته موتور خودرو یا Engine Mount چند نوع دارد ؟

دسته موتور معمولا در انواع و جنس‌های مختلف تولید می‌ شود که بیشتر شرکت ‌های خودروساز از نوع لاستیکی ساده بهره می‌ برند که هدف آن‌ ها را تامین می ‌کند . در بعضی از خودرو‌های خاص نیز بنا به تصمیم خودروساز از دسته موتور‌های هیدرولیکی یا بادی استفاده می‌ شود که استفاده ‌های خاص خود را دارند .

در نمونه لاستیکی این قطعه دو صفحه فلزی را مشاهده می ‌کنیم که یکی به گیربکس و دیگری به صفحه شاسی چسبیده است و در میان این دو صفحه نیز موادی از جنس یک نوع پلاستیک بسیار قوی با عمر بالا استفاده می ‌شود که عملا تضمین کننده اتصال این دو بوده و در اکثر مواقع بهترین کارایی را برای خودروساز و مصرف کننده دارد . این پلاستیک حالت ارتجاعی دارد که ضربات ایجاد شده در خودرو را کنترل کرده و فشار وارده بر دو صفحه را مدیریت می‌ کند .

در نمونه ‌های دیگر خاصی که در بالا گفتیم در بین دو صفحه فلزی از قطعات هیدرولیکی یا بادی استفاده می ‌شود در طی فرایندی همان کار نوع پلاستیکی را انجام می ‌دهند ، ولی بنا بر تصمیم خودروساز در بعضی از خودرو‌ های خاص استفاده می‌ شوند .

البته گفتنی است که عمر بالای اشاره شده در لاستیک بین صفحات آن‌ چنان نیست که تا آخر عمر جواب گوی خودروی شما باشد و بایستی در فاصله هر چند ساله نسبت به تعویض آن اقدام کنید چرا که جنس لاستیک میانی به گونه ‌ایست که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و فعالیت قبل خود را نشان نمی‌ دهد . در اصطلاح به این اتفاق پاره شدن دسته موتور می ‌گویند که نشان از خرجی دارد که باید برای تعمیر و تعویض آن انجام دهید . البته باید گفت که در صورت پاره شدن دسته موتور تا حدود زیادی ادامه فعالیت خودرو ممکن است ، ولی در صورت عدم توجه به آن قطعا با مشکلات بیشتری روبرو می ‌شوید که پیشنهاد می شود به هیچ وجه این موضوع را تست نکنید .

پارگی دسته موتور خودرو چه نشانه هایی دارد ؟

قطعا با خواندن مطالب بالا این دلهره و نگرانی  برایتان به وجود می آید که از کجا بفهمیم دسته موتور ماشین دچار مشکل شده است یا خیر . که باید به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید . برای تشخیص این موضوع باید توجه داشته باشید که نوع دسته موتور و محل قرار گیری آن در خودرو بسیار مهم است .

در خودرو‌های پیشرانه جلو و متحرک از عقب معمولا از دسته موتور استفاده می ‌شود که دو مورد از آن زیر موتور و یکی از آن‌ ها در زیر گیربکس قرار داده می‌ شود . اما در خودرو‌ های پیشرانه و متحرک جلو مانند اغلب خودرو‌ های موجود در ایران مانند پراید تا پژو و دیگر محصولات ، معمولا از 3 تا 5 دسته موتور استفاده می ‌شود که یکی از آن ‌ها از بالا به پوسته موتور متصل می‌ گردد .

الباقی دسته موتور ‌ها نیز وظیفه نگهداری سنگینی وزن عوامل مختلف خودرو را برعهده دارند که بسته به نوع خودو از دو تا 4 قطعه استفاده می‌ شود . یکی از رایج‌ ترین نشانه‌ هایی که معمولا قطعیت پارگی دسته موتور را هشدار می ‌دهد ، صدای تلق تلق در هنگام عبور از دست انداز ها می باشد که باید به آن توجه بسیار زیادی را بکنید .

یکی از اشکالات مهم در پارگی دسته موتور خودرو‌ های پیشرانه و متحرک جلو این است که در صورت پارگی یکی از آن ‌ها سریعا به دسته موتور ‌های دیگر سرایت کرده و هزینه شما را چندین برابر خواهد کرد . از نشانه ‌های خرابی دسته موتور بالا تکانه ‌های شدیدی است که در خودرو مشاهده می ‌شود و با رانندگی نادرست به طور مثال شتاب گیری لحظه‌ ای منجر به خرابی چهار شاخ پولوس ‌ها شده و در این گرانی قطعات و اجرت تعمیر هزینه گزافی روی دستان شما خواهد گذاشت .

یکی دیگر از نشانه ‌های پارگی دسته موتور پایین رفتن ارتفاع پیشرانه خودرو است که به وضوح قابل مشاهده بوده و اگر صاحب خودرو کمی نسبت به این موضوع حساس بوده باشد و هر چند وقت یکبار وضعیت زیر کاپوت ماشینش را بررسی نموده باشد قطعا پایین رفتن موتور را حس خواهد کرد . در این صورت فشار‌ ها بر روی پولوس‌ ها بالا رفته و عملا تعمیرات را سخت خواهد کرد .

چگونه از پارگی و معیوب شدن دسته موتور خودرو پیشگیری کنیم ؟

یکی از ساده ‌ترین روش‌ های جلوگیری از پارگی دسته موتور بررسی گاه به گاه آن است که پیشنهاد ما در زمان تعویض روغن موتور است که زمان خوبی برای این کار است . نکته مهم در مورد این بررسی نظم و ترتیب در آن است تا به موقع به مشکلات آن رسیدگی شده و تا حد امکان در هزینه‌ های شما صرفه جویی شود .

در صورتی که به صورت منظم این بررسی ‌ها را انجام دهید به دلیل مقاومت بالای دسته موتور حتی پس از خرابی می‌ توانید به موقع اقدام به تعویض کرده و از هزینه چند دسته موتور و خرابی پولوس ‌ها رهایی پیدا کنید .

برای تست سلامت دسته موتور ‌ها نیز در تعمیرگاه باید یک نفر ترمز دستی را نگه داشته و همزمان با دنده یک نیم کلاچ کند . نفر دوم وضعیت له‌ شدگی لاستیک ‌ها و بازی ماشین در زیر خودرو را کنترل می ‌کند که در صورت وجود مشکل به راحتی و به وضوح قابل مشاهده خواهد بود . توجه کنید که اگر به وجود مشکل در دسته موتور خودرو برخورد کردید و تَرک حتی کوچکی روی آن مشاهده کردید بایستی سریعا اقدام به تعویض کنید چرا که شانس به شما رو آورده و از یک هزینه گزاف نجات پیدا کردید .

وظیفه دسته موتور چیست ؟

هدف از قرار دادن دسته موتور برروی خودرو ها تحمل وزن خودرو و تمام وزن موتور و متعلقات آن مانند گیربکس است . البته وظیفه رفع ارتعاشات ناشی از عملکرد موتور نیز بر عهده دسته موتور است . همچنین به هنگام عبور خودرو از جاده ها و مسیر های ناهموار خودرو دچار ارتعاش و لغزش هایی می شود و بخشی از این حرکات نیز به وسیله دسته موتور تعدیل می شود . به طور کلی در مورد این قطعه که به آن دسته موتور یا Engine Mount می ‌گویند وظیفه حفظ تعادل در نیرو های وارده به قطعات مختلف اطراف خود را دارد که به عملکرد بهتر ماشین کمک می ‌کند .

انواع دسته موتور

دسته موتور در خودرو ها همانند خود خودرو دارای مدل های مختلف و جنس های متفاوتی است . برای هر خودرو دسته موتوری متفاوت تولید می شود که عمدتا از جنس لاستیک اند تا در رفع ارتعاشات بهتر عمل کند . البته در بعضی از خودروهای خاص نیز بنا به تصمیم خودرو ساز از دسته موتورهای هیدرولیکی یا بادی استفاده می ‌شود که کاربرد های خاص خود را دارند . چنین دسته موتور هایی در خودرو با موتور های توربو شارژ و موتور های سوپر شارژ الکتریکی کاربرد دارد .

دسته موتور های لاستیکی دارای دو صفحه فلزی هستند که یکی از آن ها به گیربکس متصل می شود و دیگری به شاسی خودرو وصل می گردد . در میان این دو صفحه نیز موادی از جنس یک نوع پلاستیک بسیار قوی با عمر بالا استفاده می‌ شود که عملا تضمین کننده اتصال این دو بوده و در اکثر مواقع بهترین کارایی را برای خودرو ساز و مصرف کننده دارد .

لاستیک های به کاربرده شده دارای خاصیت ارتجاعی بالایی هستند تا در تعدیل ضربات ایجاد شده در خودرو به بهترین نحو ممکن عمل کند و فشار وارد شده نیز به درستی مدیریت شود . در نمونه های بادی و یا هیدرولیکی نیز همین عملکرد صورت می گیرد و در حقیقت به جای بخش لاستیکی جایگزین می شوند .

اگر به فکر سلامت خودروی خود هستید بهتر است که هر چند سال یکبار به تعویض آن بپردازید و یا آن را بصورت مرتبط بررسی کنید تا متحمل هزینه هایی سنگین تر در تعمیر خودرو خود نشوید . چرا که جنس لاستیک میانی به گونه ‌ایست که پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست داده و فعالیت قبل خود را نشان نمی ‌دهد .

نشانه های آسیب دیدگی دسته موتور

در خودروهایی که از نوع دیفرانسیل جلو هستند و بخش متحرک در قسمت عقبی است ؛ دسته موتور ها برروی خود موتور و یکی هم در زیر گیربکس نصب می شود . اما در خودروهای پیشرانه و متحرک جلو مانند اغلب خودروهای موجود در ایران مانند پراید تا پژو و دیگر محصولات ، معمولا از 3 تا 5 دسته موتور استفاده می‌ شود که یکی از آن ها از بالا به پوسته موتور متصل می ‌گردد .

تعداد دسته موتور ها از 2 تا 4 عدد است و وظیفه نگهداری وزن بخش های موتوری خودرو را دارد . از نشانه های پارگی دسته موتور شنیدن صدای تق تق در هنگام عبور از موانع و یا دست اندازها است . از مشکلاتی که در هنگام پاره شدن دسته خودرو ؛ به خصوص خودروهای دیفرانسیل جلو ؛ پیش می آید این است که در صورت پارگی این مشکل سریعا به دسته های دیگر نیز سرایت می کند و هزینه ها را چند برابر می کند .

از نشانه‌ های خرابی دسته موتور بالا تکانه‌های شدیدی است که در خودرو مشاهده می ‌شود و با رانندگی نادرست به طور مثال شتاب گیری لحظه‌ ای منجر به خرابی چهار شاخ پولوس ‌ها شده و در این گرانی قطعات و اجرت تعمیر هزینه بسیار بالا برای شما خواهد شد .

از نشانه های دیگر پارگی دسته موتور پایین رفتن ارتفاع پیشرانه خودرو است و کاملا قابل رویت است . برای اطلاع از این موضوع می توانید هر چند وقت یکبار وضعیت زیر کاپوت و موتور خودرو را بررسی کنید تا با مشکلات بعدی مواجه نشوید . اگر چنین مشکلی بوجود آمده باشد متوجه پایین رفتن موتور خواهید شد و این موضوع باعث می شود پولوس ها فشار بیشتری را تحمل کنند و هزینه های تعمیر افزایش پیدا کند .

دسته موتور خودرو

راه های پیشگیری از آسیب دیدگی دسته موتور

بهترین راه برای پیشگیری از آسیب دیدگی بررسی های گاه به گاه است . پیشنهاد می کنیم هر زمان که برای تعویض روغن خودرو اقدام می کنید سلامت دسته موتورها را هم بررسی کنید . نکته مهم در این بحث بررسی های همیشگی و منظم است تا در صورت بروز مشکل به زودی از آن آگاه شوید .

البته اگر بررسی منظم را تابحال انجام نمی داده اید نگران نباشید . دسته موتور معمولا دارای مقاومت مناسبی است و خیلی سریع به پولوس ها آسیب نمی زند . برای تست سلامت دسته موتورها نیز در تعمیرگاه باید یک نفر ترمز دستی را نگه داشته و همزمان با دنده یک نیم کلاچ کند . نفر دوم وضعیت له‌ شدگی لاستیک‌ ها و بازی ماشین در زیر خودرو را کنترل می‌کند که در صورت وجود مشکل به راحتی و به وضوح قابل مشاهده خواهد بود .

بیشتر بخوانید:

بررسی مزایا و معایب خودرو‌های دیفرانسیل عقب به طور کامل

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.