۷ دلیل برای درست کار نکردن کولر خودرو + عیب یابی آن

۷ دلیل برای درست کار نکردن کولر خودرو + عیب یابی آن

روز های گرم سال در راه است و یکی از پر کار ترین سیستم های خودرو در این فصل ها ، کولر خودرو خواهد بود . همیشه یکی از مشغله های فکری رانندگان در زمان استفاده از کولر این است که آیا این وسیله در حال کارکرد صحیح خود است و یا سرمای تولیدی آن به میزان استاندارد نیست . مشغله ای که گاهی مواقع صحیح است و باید به دنبال راه حل آن بود .

کولر خودرو

قبل از بررسی علل و عوامل این اتفاق ناخوشایند ، باز هم تاکید می کنیم که بخش کولر دارای روغن است که قبل از سرویس و بازدید آن بهتر است تا میزان بودن سطح روغن کمپرسور کولر نیز بازدید شود . خاموش بودن کمپرسور به صورت طولانی مدت باعث رسوب این روغن و گاز درون سیستم می شود که دلیل تاکید بر استفاده از کولر به صورت چند دقیقه در طول هفته در فصل پاییز و زمستان نیز به خاطر دوری از این اتفاق است .

عیب یابی کولر خودرو

روزهای گرم سال شروع شده و با توجه به میزان بارندگی می توان پیش بینی نمود یکی از گرم ترین تابستان ها را پیش رو داریم که استفاده از کولر خودرو را به نوعی اجباری می کند . اما گاها شاهد بوده ایم که کولر خودرو به اندازه کافی خنک نمی کند که دلایل گوناگونی هم می تواند داشته باشد . در ادامه مهم ترین عوامل خنک نکردن کولر خودرو گفته شده است که شامل موارد زیر است :

1- رانندگی با دور موتور بالا

منظور از رانندگی با دور موتور بالا همان رانندگی پرگاز است که می تواند دلیلی بر گرم شدن باد کولر خودرو باشد . در خیلی از خودروها مکانیزیمی تعبیه شده که در زمان فشردن پدال گاز تا انتها ، کولر خودرو قطع می شود . اما می توان گفت منظور از رانندگی پرگاز رسیدن دور موتور به محدوده ردلاین نیست . به عنوان مثال برخی از راننده ها معمولا با دنده سبک رانندگی می کنند و به همین دلیل در برخی موارد مجبورند پای خود را تا انتها روی پدال گاز بفشارند و همین موضوع باعث خاموش شدن کولر در برخی خودرو ها می شود .

2- کثیف بودن رادیاتور کولر

یکی از قطعات سیستم خنک کاری خودرو رادیاتور یا کنداسور آن است . این قطعه در جلوی خودرو و کنار رادیاتور آب جای گرفته و همواره در معرض گرد و خاک ، حشرات و سایر موارد است که می تواند منجر به گرفتگی و کثیفی شبکه های رادیاتور کولر شود . در حقیقت سرد نمودن کولر خودرو به میزان دفع گرمای رادیاتور کولر بستگی دارد که در زمان کثیفی ، دفع گرما به حداقل می رسد و همین موضوع باعث می شود تا سرمای کولر کاهش یابد .

می توان بررسی کثیفی رادیاتور کولر را از مهم ترین بخش های عیب یابی کولر خودرو در نظر گرفت . این کثیفی بخصوص در سرعت های پایین و ترافیک ، می تواند اختلال زیادی را در خنک کاری کولر ایجاد نماید . پس بهتر است هرسال با شروع روزهای گرم ، به بررسی میزان تمیزی این بخش پرداخت . راحت ترین روش برای تمیز کردن رادیاتور کولر استفاده از فشار باد است . در برخی موارد این کثیفی ها به دلیل مخلوط شدن با آب به گل تبدیل شده که تمیز کردن آن سخت تر بوده و نیاز به فشار بالای آب می باشد که می توان برای این کار از کارواش استفاده نمود .

3- کثیفی اواپراتور کابین

از دیگر دلایل خنک نکردن کولر خودرو می توان به کثیفی اواپراتور داخل اتاق خودرو اشاره نمود . معمولا روی این قطعه به دلیل عبور دائمی هوا ، لایه ای از خاک قرار می گیرد و منجر به کثیفی این قطعه می شود . این لایه از کثیفی در کنار ایجاد بوی نامطبوع در خودرو منجر به کاهش سرمای کولر می شود . این کثیفی ها حتی می تواند در برخی از موارد سلامتی سرنشینان را به خطر بیاندازد .

در بعضی از خودروها این این قطعه در پشت داشبورد قرار دارد که برداشتن آن ساده است و می توان به راحتی آن را تمیز نمود. اما مشکل اصلی برای خودروهایی است درآوردن این قطعه از آنها کار پیچیده ایست و برای ان کار باید به نمایندگی های مجاز و معتبر مراجعه کرد . پس یکی دیگر از بخش های عیب یابی کولر خودرو چک کردن وضعیت اواپراتور اتاق خودرو می باشد .

4- خرابی دریچه ها

یکی از مهم ترین بخش های عیب یابی کولر خودرو بررسی وضعیت دریچه های کولر و بخاری ماشین است . در برخی از موارد خرابی یا نامنظم بودن آنها منجر به مخلوط شدن هوای گرم و سرد می شود و کاهش سرمای کولر و همچنین گرمای بخاری را به همراه خواهد داشت . در برخی از موارد که تغییراتی را در خودرو به وسیله افراد غیر متخصص انجام می دهیم مانند اتغییر سیستم رادیو پخش ، در این دریچه ها اختلال ایجاد می شود . در حقیقت گرمای بخاری خودرو به وسیله دمای بالای آب تامین می شود که در زمان بروز اشکال در دریچه کولر ، سرمای کولر هم پس از بالا رفتن آمپر کاهش می یابد . برای تکمیل عیب یابی کولر خودرو در این بخش باید به مکانیک ها و افراد متخصص مراجعه کرد .

5- خرابی فن کندانسور

تعدادی فن برای برای خنک کردن کندانسور در زمان روشن بودن آن تعبیه شده اند که در زمان روشن شدن کولر بکار می افتند . گفتنی است همین چرخش فن های باعث باعث عبور هوا و خنک شدن گاز فشرده شده داخل کنداسور می شود . این گاز که بسیار فشرده است با از دست دادن حرارت خود تبدیل به مایع می شود که پس از عبور از اکسپنشن سرما ایجاد می نماید .

کار کردن فن کندانسور به همین دلیل برای خنک شدن کولر خودرو ضروری است . در خودروهایی هم که دارای بیش از یک فن کندانسور می باشند ، کار نکردن یکی از آنها و یا آرام کار کردن آنها منجر به گرم شدن باد کولر می شود . در این خودروها کولر معمولا در ساعات خنک تر روز به خوبی کار می کنند اما در اواسط روز و ساعات گرم دچار اخلال می شوند . برای عیب یابی کولر خودرو در زمینه خرابی فن کندانسور ، خرابی رله و مقاومت کنترل دور موتور فن توجه نمود . در برخی از خودرو ها هم ایجاد اشکال در یونیت ویژه کنترل دما یا ECU ، فن کندانسور را بکار می اندازد و به همین دلیل باید به این دو قطعه هم توجه داشت .

6- خراب شدن سنسور فشار گاز

قطعه ای به نام سنسور فشار گاز در کولر خودرو موجود است که بین تعمیرکاران به فشنگی گاز معروف می باشد و از مهم ترین قطعات کولر خودرو محسوب می شود . این قطعه در واقع یک میکروسوئیچ فشارسنج چند حالته است و در راستای مسیر پرفشار کولر قرار می گیرد . در حقیقت فشار گاز داخل سیستم که کاهش پیدا کند ، فشنگی اجازه روشن شدن را به کمپرسور کولر نمی دهد . خراب شدن فشنگی به طور قطع مشکلات متعددی را ایجاد می کند . در بعضی از موارد زمانی که فشار گاز از حد طبیعی بالاتر می رود فشنگی را قطع می کند و با کاهش فشار دوباره وصل می شود .

این اتفال به طور معمول در زمان رانندگی با دور موتور بالا رخ می دهد . در مواقعی نیز سنسور فشار گاز دور تند فن را روشن نمی کند ، در این صورت کولر در شرایط عادی به خوبی کار میکند اما در گرمای زیاد و ترافیک فشار گاز سیستم به دلیل روشن نشدن دور تند فن بالا رفته و کولر قطع می شود . اما اگر سنسور فشار گاز به طور کلی خراب شود و کار نکند ، کمپرسور هم از کار می افتد و کولر خودرو در هیچ شرایطی کار نخواهد کرد . پس بررسی وضعیت شلنگی از مهم ترین بخش های عیب یابی کولر خودرو محسوب می شود .

از دیگر بخش های عیب یابی کولر خودرو می توان به ترموستات داخل اتاق اشاره نمود که تمامی خودروها آن را دارا می باشند . این قطعه دارای مکانیزیمی برای قطع کردن کمپرسور می باشند و درصورت اخلال در آن کولر خودرو از کار می افتد و یا باد ان گرم می شود .

نکات مهم در استفاده از کولر ماشین

1- کولر را در دورهای بالا روشن نکنید . اگر دور موتور بالا است ، کلاچ بگیرید سپس کولر را روشن کنید . روشن کردن کولر در دورهای بالا سبب می شود تا بلبرینگ کلاچ آن تسمه و حتی پولی آن خراب شود . در زمستان نیز کولر را روشن کنید تا سیستم فرسوده نشود .

2- در همان لحظه که کولر را روشن کردید پنجره ‌ها را بالا ندهید . بگذارید چند دقیقه کولر کار کند تا هوای اولیه خارج شود . در خودروی پراید در زمانی که کولر روشن است کمی‌ ملایم ‌تر رانندگی کنید تا واشر گلویی اگزوز نسوزد . سعی کنید تا بیشتر در جاده از کولر پراید استفاده کنید .

3- در حالتی که از سوخت CNG استفاده می‌ کنید سعی کنید کولر نگیرید . در نهایت استفاده از کولر کمی مصرف سوخت را افزایش داده و گاهی تا 10 درصد مصرف افزایش پیدا می ‌کند .

4- کولر خودرو مکانی مرطوب و محیطی آماده برای رشد باکتری هاست در نتیجه تمیز نگه داشتن کولر با اسپری های مخصوص و یا تعویض فیلتر آن امری ضروری است .

5- در زمان روشن بودن کولر به جهت تنظیم دریچه های کولر توجه کنید تا از برخورد مستقیم باد سرد و ایجاد گرفتگی عضلات و بیماری جلوگیری کنید .

6- زمانی که در شهر های بزرگ و آلوده تردد می کنید به دلیل آلودگی هوا بهتر است که کولر در حالت گردش داخلی قرار بگیرد  .

7- زمانی که پس از مدت طولانی وارد خودرو می شوید ابتدا شیشه ها را باز کنید تا هوا به مدت 2 دقیقه در خودرو جریان پیدا کند و سپس کولر خودرو را روشن کنید ، چرا که هوای گرم محبوس شده در خودرو غالبا دارای بخارات مضر متصاعد شده از قطعات پلاستیکی است .

8- داشبورد خودرو و سایر قطعات داخلی اتاق گاز سمی بنزن تولید می کنند که میزان استاندارد آن در هوا 50 میلی گرم بر واحد حجم است اما در تابستان در اتاق بسته ی اتومبیل و دمای بالا می تواند به 4000 هزار گرم بر واحد حجم برسد که در بلند مدت شما باعث مسمومیت سرنشینان خواهد شد .

9- سیستم کولر خودرو های قدیمی فاقد ترموستات هستند و زمانی که شما آن را فعال می کنید کولر خودرو با موتور آن درگیر شده و از حداکثر توان کولر بهره می گیرد .

کولر خودرو

صدای کمپرسور کولر ماشین به چه دلیل ایجاد می‌ شود ؟

1- شل شدن کپرسور در جای خود:  گاهی به دلیل شل شدن اتصالات کمپرسور کولر خودرو ، این قطعه در جای خود شل شده و در زمان روشن بودن کولر ، می ‌لرزد و صدای بلندی از کمپرسور به گوش می ‌رسد .

2- نشت کردن روغن در کمپرسور:  گاهی از کمپرسور روغن نشت می ‌کند که این امر موجب می ‌شود تا در زمان روشن کردن کولر ، صداهای غیر طبیعی از کمپرسور آن به گوش برسد . در این شرایط باید برای تعمیر و یا تعویض کمپرسور اقدام کنید .

3- خاموش شدن بی دلیل کولر گازی:  خاموش شدن بی دلیل کولر گازی به خازن کمپرسور آن مربوط می‌ شود . با سوختن و خراب شدن خازن کمپرسور ، کولر گازی که روشن شود ، بلافاصله خاموش خواهد شد .  این مشکل با تعویض خازن برطرف می ‌شود .

4- داغ شدن کمپرسور کولر خودرو: با سوختن و یا نیم سوز شدن سیم پیچ کمپرسور ، این قطعه داغ شده و بوی نامطلوبی از آن به مشام می‌ رسد . برخی افراد در این مواقع اقدام به تعویض سیم پیچ می ‌کنند که این روش توصیه نمی‌ شود . بهتر است کمپرسور را تعویض کنید .

عمل نکردن کمپرسور

خرابی رله کنترل آمپر کمپرسور باعث می ‌شود تا جریان لازم برای درگیری کلاچ کمپرسور تامین نشود . همچنین ایراد در ترموستات سیستم نیز از دیگر علل کارکرد نادرست و قطع و وصل شدن‌ های ناصحیح کمپرسور است . همچنین خرابی سوئیچ فشار و یا فیوز سیستم نیز می‌ تواند باعث روشن ‌نشدن کمپرسور و یا قطع و وصل شدن‌ های بی ‌دلیل آن در حین کار باشد .
از دیگر عواملی که باعث قطع و وصل ‌شدن و یا درگیر نشدن کلاچ کمپرسور می ‌تواند باشد باید به شل بودن تسمه ، توان پایین باتری ، کثیفی و چرب ‌شدن کلاچ ، فاصله افتادن بین پولی و کلاچ و در نتیجه عدم اثر درگیری کلاچ ‌روی پولی کمپرسور و همچنین خرابی رله سیستم اشاره کنیم .

بیشتر بخوانید:

نکات جالب درباره چند مورد از عوامل کاهش‌ دهنده قدرت خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.