میزان باد تایر خودرو ، چک کردن باد لاستیک و نکات مهم باد لاستیک
از تنوع زیاد انواع مختلف پمپ تنظیم باد نترسید و فشار باد لاستیک را که یکی از مهم ترین موارد در نگهداری خودرو محسوب می شود حتماً چک کنید .
بر کسی پوشیده نیست که چقدر درست بودن فشار باد لاستیک مهم است . خودرویی که باد لاستیک هایش تنظیم باشد نه تنها راحت تر و مطمئن تر می چرخد ، می ایستد و سرعت می گیرد ، بلکه مصرف سوختش هم بهینه است و برای همین چک کردن باد لاستیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودتان انجام می دهید . برخی راننده ها شاید با دیدن انواع و اقسام بسیار زیاد پمپ تنظیم باد گیج شوند ، اما چک و تنظیم کردن باد لاستیک کار سختی نیست .
راحت ترین راه حل استفاده از سیستم های اتوماتیک است که روز به روز هم رایج تر می شوند . در این سیستم شما فقط کافی است فشار باد مورد نظرتان را وارد و بعد شلنگ را وصل کنید .
فشار باد صحیح را روی پلاکارد لاستیکتان می توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در ، پشت در باک قرار دارد . یا می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . معمولاً جدولی خواهید دید که چند نوع فشار باد مناسب را معرفی کرده است و در نتیجه اگر خودرویتان پر از مسافر و وسیله باشد هم می توانید فشار مناسب را انتخاب کنید . در مورد فشار باد در سایزهای مختلف لاستیک که استاندارد خودرو است هم می توانید اطلاعاتی کسب کنید . دیواره ی لاستیک را چک کنید و اطلاعات درج شده را با جدول پلاکارد مطابقت بدهید تا فشار مورد نظر را پیدا کنید .
چرخ عقب | چرخ جلو | شرایط رانندگی | خودرو | ||
bar | Psi | bar | Psi | ||
2 | 29 | 2 | 29 | رانندگی در شهر |
پژو 405 |
2.1 | 31 | 2.1 | 31 | رانندگی در اتوبان | |
2 | 29 | 2 | 29 | رانندگی در شهر | پژو پارس |
2.1 | 31 | 2.1 | 31 | رانندگی در اتوبان | |
2.3 | 34 | 2.3 | 34 | رانندگی در شهر | پژو 206 |
2.3 | 34 | 2.3 | 34 | رانندگی در اتوبان | |
2.2 | 32 | 2 | 29 | رانندگی در شهر | تندر 90 با لاستیک
15/65/185 |
2.2 | 32 | 2 | 29 | رانندگی در اتوبان | |
2 | 29 | 2 | 29 | رانندگی در شهر | تندر 90 با لاستیک
14/70/185 |
2 | 29 | 2 | 29 | رانندگی در اتوبان | |
3 | 43 | 2.4 | 35 | رانندگی در شهر | تندر پیکاپ |
3 | 43 | 2.4 | 35 | رانندگی در اتوبان | |
2 | 29 | 2 | 29 | رانندگی در شهر | سمند / سمند سورن |
2.1 | 31 | 2.1 | 31 | رانندگی در اتوبان | |
3 | 43 | 2.4 | 35 | رانندگی در شهر | وانت آریسان |
3 | 43 | 2.4 | 35 | رانندگی در اتوبان | |
2.3 | 34 | 2.3 | 34 | رانندگی در شهر | رانا |
2.3 | 34 | 2.3 | 34 | رانندگی در اتوبان | |
2.1 | 31 | 2.3 | 34 | رانندگی در شهر | کیچر |
2.1 | 31 | 2.3 | 34 | رانندگی در اتوبان | |
2.3 | 34 | 2.3 | 34 | رانندگی در شهر | هایما |
2.3 | 34 | 2.3 | 34 | رانندگی در اتوبان |
فشار یا به صورت نمودار نمایش داده می شود یا با واحد PSI ( پوند بر اینچ مربع ) که کافی است عدد مورد نظر را روی پمپ با فشار یک دکمه انتخاب کنید . شاید لازم باشد دکمه ی بالا یا پایین را چند بار فشار دهید تا به عدد مطلوب برسید .
بعد درپوش سوپاپ را بردارید و شلنگ باد را وصل کنید . برای این کار باید اهرم قفل سر فینتیل را محکم نگه دارید و زمانی که سر شلنگ جا افتاد آن را رها کنید . اگر قفل سر فینتیل درست کار کند ، دیگر لازم نیست آن را با دستتان سر جایش نگه دارید .
احتیاجی نیست صفحه ی نمایش پمپ را چک کنید اما بد نیست قبل از تنظیم باد ، ببینید لاستیک هایتان خوب باد نگه می دارند یا نه . اگر یکی از لاستیک هایتان زودتر از لاستیک های دیگر باد خالی می کند شاید نشتی یا پنچری داشته باشد .
هنگامی که صدای بوق دستگاه پمپ به گوش رسید یعنی باد تنظیم شده است . در سوپاپ را در جایش قرار بدهید و محکم ببندید و کار تمام است . در برخی نمونه های قدیمی تر سیستم نظارت بر فشار باد ، لازم است که بعد از تنظیم باد سیستم را ریست کنید .
اگر پمپ باد اتوماتیک در دسترس نیست و پمپ باد دستی با فشارسنج سنتی دارید ، کارتان یک ذره پیچیده تر می شود .
فقط کافی است شلنگ را به همان روشی که گفتیم وصل کنید وعقربه ی فشارسنج را نگاه کنید که روی چه عددی می ایستد . اگر اهرم پمپ را تا ته فشار بدهید هوا وارد لاستیک می شود ، اما اگر اشتباهی زیاد باد زده باشید، با کمی رها کردن اهرم باز هوا از آن خارج می شود . برخی نمونه ها یک دکمه ی کوچک جداگانه برای خارج کردن باد اضافی دارند .
یادتان باشد ، با پمپ دستی فقط زمانی به عدد صحیح فشار می رسید که باد را تنظیم کرده باشید . پس اگر لازم است باد اضافی را خالی کنید ، یک بار دیگر اهرم را سریع تا ته فشار بدهید تا به عدد صحیح برسید .
درست نشان دادن فشار به وضعیت خود فشارسنج هم بستگی دارد . اگر فکر می کنید وضعیت فشارسنج خیلی رضایت بخش نیست ، بد نیست برای خودتان یک فشارسنج تهیه کنید و در داشبورد بگذارید تا آسیبی نبیند و فقط زمانی که می خواهید از درست بودن میزان فشار باد لاستیک مطمئن شوید از آن استفاده کنید .
همیشه سعی کنید فشار باد را زمانی که لاستیک خنک است چک کنید. بعد از یک رانندگی سنگین یا بعد از طی یک مسیر طولانی دمای لاستیک بالا رفته و در نتیجه فشار هم بالا می رود .
هوای گرم یا در معرض تابش مستقیم افتاب گذاشتن لاستیک هم همین اثر را خواهد داشت .
زمانی که خودتان یاد بگیرید به باد لاستیکتان سرکشی کنید ، این فرصت را هم پیدا می کنید که وضعیت کلی آن را هم چک کنید . استهلاک لاستیک ، ترک خوردگی ، برآمدگی یا آسیب های دیگر را به یک مکانیک خوب یا پنچرگیری نشان دهید . اگر آج لاستیک از بین رفته باشد زمان عوض کردنش است .
تنظیم فشار لاستیک
1- ماشین تان را نزدیک کمپرسور پارک کنید تا شلنگ آن به همه لاستیک ها برسد .
2- درپوش های والف را بردارید و آنها را در جای مطمئنی بگذارید .
3- دستگاه را روشن کنید یا اگر دستگاه روشن باشد باید صدای موتور آن را بشونید .
4- سر شلنگ را روی میله والف فشار دهید و اهرم را بفشارید . باید حرکت هوا را در شلنگ احساس کنید و صدای پر شدن لاستیک را هم بشنوید . احتمالاً بعد از جریان هوا نگه داشتن شلنگ روی میله ولف کمی سخت خواهد شد .
5- با رها کردن اهرم کمپرسور می توانید بفهمید که لاستیک به فشار مناسب رسیده است یا خیر . با استفاده از فشارسنج نصب شده در سر شلنگ می توانید بفهمید که به حداکثر فشار رسیده اید . وقتی به حداکثر فشار رسیدید بهتر است کمی از باد لاستیک را خالی کنید .
6- فشار همه لاستیک ها را باید به یک میزان تنظیم کنید . ( اگر لاستیک ها گرم هستند باید فشار را سه درجه کمتر از میزان توصیه شده تنظیم کنید ؛ با این حال باید بعد از اتمام کار بازهم فشار را چک کنید . )
7- با استفاده از فشارسنج دوباره فشار لاستیک ها را چک کنید . اگر فشار بیشتر از میزان توصیه شده است کمی از فشار را خالی کنید و دوباره فشار را خالی کنید .
8- سرپوش های والف را دوباره سرجایش بگذارید .
چک کردن فشار لاستیک
1- میزان فشار باد لاستیک مناسب خودروتان را پیدا کنید . این اطلاعات معمولا روی یک برچسب زرد که روی دیواره داخلی درب سمت راننده چسبانده شده ، نوشته می شود ( همچنین می توانید در دفترچه راهنمای خودرو هم فشار مناسب خودرو را پیدا کنید ) . ممکن است میزان فشار پیشنهادی برای لاستیک های عقب و جلو متفاوت باشد و یا بسته به نوع استفاده از خودرو این میزان تغییر کند .
2- وقتی فشار لاستیک را چک کنید که لاستیک ها سرد هستند زیرا میزان فشار توصیه شده برای خودروی شما در این حالت اندازه گیری و ثبت شده است . وقتی رانندگی می کنید ، لاستیک ها گرم می شوند و به همین خاطر اگر وقتی لاستیک ها گرم هستند فشار را اندازه بگیرید به رقم درستی نخواهید رسید . معمولاٌ برای سرد شدن لاستیک ها نیم ساعت زمان لازم است . البته می توانید اینکار را صبح و قبل از استفاده از خودرو انجام دهید .
3- درب والف را بردارید و آن را در یک جای مطمئن بگذارید .
4- فشارسنج را روی میله والف فشار دهید . برای رسیدن به رقم درست فقط باید یک تا دو ثانیه فشار سنج را روی والف نگهدارید . وقتی فشارسنج را روی والف بگذارید و بعد از رها کردن آن یک صدای هیس خواهید شنید .
5- میزان فشار لاستیک را از روی نشانگر فشارسنج بخوانید .
پیچ های تند جاده دیگر خطرناک نیسنتد
تنظیم فشار باد لاستیک خودرو زمان زیادی از ما نمی گیرد ، اما چرا از آن سر باز می زنیم . بهتر است قبل از هرچیز بدانیم که تنظیم فشار باد لاستیک خودرو چطور مانع از تمام مشکلات گفته شده ، خواهد شد . بسیار ساده است . کم بودن باد لاستیک خودرو موجب افزایش اصطحکاک بین لاستیک و سطح جاده و افزایش مصرف سوخت می شود . در نتیجه لاستیکها بیشتر از حد داغ شده و گرما باعث فرسودگی لاستیک ها و در نتیجه افزایش خطر ترکیدگی لاستیک ها و تصادفات جبران ناپذیر خواهد شد . البته این همیشه به معنای پر بودن باد لاستیک ها نیست . زیرا پر بودن بیش از حد باد لاستیک ها نیز موجب کاهش اصطحکاک بین لاستیک و جاده و ایجاد ترک در سطح لاستیک می شود . همین نکته ساده هنگام رانندگی می تواند از تصادفات غیر قابل جبران در پیچ های تند جاده جلوگیری کند .
بهترین زمان تنظیم فشار باد لاستیک خودرو
تنظیم فشار باد لاستیک خودرو را همیشه باید در حالت سرد و یا زمانی که حداکثر 2 تا 3 ساعت خودرو در یک جا ثابت قرار گرفته باشد انجام دهید . معمولا بعد از رانندگی طولانی به دلیل زیاد شدن حرارت لاستیک ، فشار باد آن افزایش خواهد یافت . اگر در چنین وضعیتی فشار باد بیش از حد باشد نباید آن را کم کنید ، زیرا بعد از خنک شدن ، لاستیک ها دچار کاهش فشار خواهند شد . تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز می تواند منجر به چنین وضعیتی شود . همچنین بهتر است فشار باد لاستیک زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو تنظیم کنید .
گیج یا فشارسنج ، بهترین ابزار برای تنظیم فشار باد لاستیک خودرو
توجه کنید که برای چک کردن میزان باد لاستیک پراید صبا ، میزان فشار باد لاستیک پژو 405 ، میزان باد لاستیک 206 ، میزان فشار باد لاستیک کامیون ، میزان درجه مناسب باد لاستیک پراید باید حتماً از یک فشارسنج دقیق استفاده کنید . گیج یا درجه فشار سنج یک ابزار برای بررسی درجه تنظیم باد است که در انواع مختلفی در بازار موجود است . مسلما گیج های دیجیتالی یا آنالوگ ، خطای کمتری نسبت به نوع مدادی دارند .
البته بطور چشمی نیز شاید بتوانید کم بودن یا پر باد بودن فشار باد لاستیک را چک کنید . کافیست کمی به لاستیک ها دقت کنید اگر لاستیک از دو طرف خورده شده باشد؛ ولی بخش میانی آن سالم باشد ، نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی است . همچنین اگر لاستیک فقط در وسط سائیده شده باشد ؛ نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است. البته بهترین گزینه برای تنظیم فشار باد لاستیک خودرو همان گیج یا درجه فشارسنج می باشد .
نکات مهم راجبه تایر و باد لاستیک
1- آسان ترین راه برای کاهش مصرف سوخت ، تنظیم فشار باد لاستیک خودرو می باشد .
2- كاهش فشار باد لاستیك حتی به اندازه 5 psi در خودروهای سواری موجب ، 10 درصد افزایش مصرف سوخت و 20 درصد افزایش سرعت فرسودگی لاستیک ها می شود .
3- عمر لاستیک ها با تنظیم فشار باد لاستیک خودرو دوبرابر خواهد شد . مهم ترین عاملی که در عمر لاستیک تاثیر می گذارد ، تنظیم فشار باد لاستیک خودرو به صورت دوره ای و منظم است .
4- بار سنگین ، عمر لاستیک را کم می کند . خودرویی که بار سنگین حمل می کند ؛ دقیقا شرایط یک لاستیک کم باد را دارد . لذا بهتر است در این گونه موارد فشار باد لاستیک را به مقدارpsi 4 افزایش دهید .
بیشتر بدانید
نقاط قوت و ضعف گیربکس های ضریب متغیر CVT
تغییر دادن تنظیمات صدا، میزان صدا، و لرزش در خودرو
روش هایی برای کاهش صدای غیر عادی موتور خودرو