میزان باد تایر خودرو ، چک کردن باد لاستیک و نکات مهم باد لاستیک

میزان باد تایر خودرو ، چک کردن باد لاستیک و نکات مهم باد لاستیک

از تنوع زیاد انواع مختلف پمپ تنظیم باد نترسید و فشار باد لاستیک را که یکی از مهم ترین موارد در نگهداری خودرو محسوب می شود حتماً چک کنید .

خودرو

بر کسی پوشیده نیست که چقدر درست بودن فشار باد لاستیک مهم است . خودرویی که باد لاستیک هایش تنظیم باشد نه تنها راحت تر و مطمئن تر می چرخد ، می ایستد و سرعت می گیرد ، بلکه مصرف سوختش هم بهینه است و برای همین چک کردن باد لاستیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودتان انجام می دهید . برخی راننده ها شاید با دیدن انواع و اقسام بسیار زیاد پمپ تنظیم باد گیج شوند ، اما چک و تنظیم کردن باد لاستیک کار سختی نیست .

راحت ترین راه حل استفاده از سیستم های اتوماتیک است که روز به روز هم رایج تر می  شوند . در این سیستم شما فقط کافی است فشار باد مورد نظرتان را وارد و بعد شلنگ را وصل کنید .

فشار باد صحیح را روی پلاکارد لاستیکتان می توانید پیدا کنید که در داخل چهارچوب در ، پشت در باک قرار دارد . یا می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید . معمولاً جدولی خواهید دید که چند نوع فشار باد مناسب را معرفی کرده است و در نتیجه اگر خودرویتان پر از مسافر و وسیله باشد هم می توانید فشار مناسب را انتخاب کنید . در مورد فشار باد در سایزهای مختلف لاستیک که استاندارد خودرو است هم می توانید اطلاعاتی کسب کنید . دیواره ی لاستیک را چک کنید و اطلاعات درج شده را با جدول پلاکارد مطابقت بدهید تا فشار مورد نظر را پیدا کنید .

چرخ عقب چرخ جلو شرایط رانندگی خودرو
bar Psi bar Psi
2 29 2 29 رانندگی در شهر  

پژو 405

2.1 31 2.1 31 رانندگی در اتوبان
2 29 2 29 رانندگی در شهر پژو پارس
2.1 31 2.1 31 رانندگی در اتوبان
2.3 34 2.3 34 رانندگی در شهر پژو 206
2.3 34 2.3 34 رانندگی در اتوبان
2.2 32 2 29 رانندگی در شهر تندر 90 با لاستیک

15/65/185

2.2 32 2 29 رانندگی در اتوبان
2 29 2 29 رانندگی در شهر تندر 90 با لاستیک

14/70/185

2 29 2 29 رانندگی در اتوبان
3 43 2.4 35 رانندگی در شهر تندر پیکاپ
3 43 2.4 35 رانندگی در اتوبان
2 29 2 29 رانندگی در شهر سمند / سمند سورن
2.1 31 2.1 31 رانندگی در اتوبان
3 43 2.4 35 رانندگی در شهر وانت آریسان
3 43 2.4 35 رانندگی در اتوبان
2.3 34 2.3 34 رانندگی در شهر رانا
2.3 34 2.3 34 رانندگی در اتوبان
2.1 31 2.3 34 رانندگی در شهر کیچر
2.1 31 2.3 34 رانندگی در اتوبان
2.3 34 2.3 34 رانندگی در شهر هایما
2.3 34 2.3 34 رانندگی در اتوبان

 

فشار یا به صورت نمودار نمایش داده می شود یا با واحد PSI ( پوند بر اینچ مربع ) که کافی است عدد مورد نظر را روی پمپ با فشار یک دکمه انتخاب کنید . شاید لازم باشد دکمه ی بالا یا پایین را چند بار فشار دهید تا به عدد مطلوب برسید .

بعد درپوش سوپاپ را بردارید و شلنگ باد را وصل کنید . برای این کار باید اهرم قفل سر فینتیل را محکم نگه دارید و زمانی که سر شلنگ جا افتاد آن را رها کنید . اگر قفل سر فینتیل درست کار کند ، دیگر لازم نیست آن را با دستتان سر جایش نگه دارید .

احتیاجی نیست صفحه ی نمایش پمپ را چک کنید اما بد نیست قبل از تنظیم باد ، ببینید لاستیک هایتان خوب باد نگه می دارند یا نه . اگر یکی از لاستیک هایتان زودتر از لاستیک های دیگر باد خالی می کند شاید نشتی یا پنچری داشته باشد .

هنگامی که صدای بوق دستگاه پمپ به گوش رسید یعنی باد تنظیم شده است . در سوپاپ را در جایش قرار بدهید و محکم ببندید و کار تمام است . در برخی نمونه های قدیمی تر سیستم نظارت بر فشار باد ، لازم است که بعد از تنظیم باد سیستم را ریست کنید .

اگر پمپ باد اتوماتیک در دسترس نیست و پمپ باد دستی با فشارسنج سنتی دارید ، کارتان یک ذره پیچیده تر می شود .

فقط کافی است شلنگ را به همان روشی که گفتیم وصل کنید وعقربه ی فشارسنج را نگاه کنید که روی چه عددی می ایستد . اگر اهرم پمپ را تا ته فشار بدهید هوا وارد لاستیک می شود ، اما اگر اشتباهی زیاد باد زده باشید، با کمی رها کردن اهرم باز هوا از آن خارج می شود . برخی نمونه ها یک دکمه ی کوچک جداگانه برای خارج کردن باد اضافی دارند .
یادتان باشد ، با پمپ دستی فقط زمانی به عدد صحیح فشار می رسید که باد را تنظیم کرده باشید . پس اگر لازم است باد اضافی را خالی کنید ، یک بار دیگر اهرم را سریع تا ته فشار بدهید تا به عدد صحیح برسید .

درست نشان دادن فشار به وضعیت خود فشارسنج هم بستگی دارد . اگر فکر می کنید وضعیت فشارسنج خیلی رضایت بخش نیست ، بد نیست برای خودتان یک فشارسنج تهیه کنید و در داشبورد بگذارید تا آسیبی نبیند و فقط زمانی که می خواهید از درست بودن میزان فشار باد لاستیک مطمئن شوید از آن استفاده کنید .
همیشه سعی کنید فشار باد را زمانی که لاستیک خنک است چک کنید. بعد از یک رانندگی سنگین یا بعد از طی یک مسیر طولانی دمای لاستیک بالا رفته و در نتیجه فشار هم بالا می رود .

هوای گرم یا در معرض تابش مستقیم افتاب گذاشتن لاستیک هم همین اثر را خواهد داشت .
زمانی که خودتان یاد بگیرید به باد لاستیکتان سرکشی کنید ، این فرصت را هم پیدا می کنید که وضعیت کلی آن را هم چک کنید . استهلاک لاستیک ، ترک خوردگی ، برآمدگی یا آسیب های دیگر را به یک مکانیک خوب یا پنچرگیری نشان دهید . اگر آج لاستیک از بین رفته باشد زمان عوض کردنش است .

تنظیم فشار لاستیک

1- ماشین تان را نزدیک کمپرسور پارک کنید تا شلنگ آن به همه لاستیک ها برسد .
2- درپوش های والف را بردارید و آنها را در جای مطمئنی بگذارید .
3- دستگاه را روشن کنید یا اگر دستگاه روشن باشد باید صدای موتور آن را بشونید .
4- سر شلنگ را روی میله والف فشار دهید و اهرم را بفشارید . باید حرکت هوا را در شلنگ احساس کنید و صدای پر شدن لاستیک را هم بشنوید . احتمالاً بعد از جریان هوا نگه داشتن شلنگ روی میله ولف کمی سخت خواهد شد .
5- با رها کردن اهرم کمپرسور می توانید بفهمید که لاستیک به فشار مناسب رسیده است یا خیر . با استفاده از فشارسنج نصب شده در سر شلنگ می توانید بفهمید که به حداکثر فشار رسیده اید . وقتی به حداکثر فشار رسیدید بهتر است کمی از باد لاستیک را خالی کنید .
6- فشار همه لاستیک ها را باید به یک میزان تنظیم کنید . ( اگر لاستیک ها گرم هستند باید فشار را سه درجه کمتر از میزان توصیه شده تنظیم کنید ؛ با این حال باید بعد از اتمام کار بازهم فشار را چک کنید . )
7- با استفاده از فشارسنج دوباره فشار لاستیک ها را چک کنید . اگر فشار بیشتر از میزان توصیه شده است کمی از فشار را خالی کنید و دوباره فشار را خالی کنید .
8- سرپوش های والف را دوباره سرجایش بگذارید .

خودرو

چک کردن فشار لاستیک

1- میزان فشار باد لاستیک مناسب خودروتان را پیدا کنید . این اطلاعات معمولا روی یک برچسب زرد که روی دیواره داخلی درب سمت راننده چسبانده شده ، نوشته می شود ( همچنین می توانید در دفترچه راهنمای خودرو هم فشار مناسب خودرو را پیدا کنید ) . ممکن است میزان فشار پیشنهادی برای لاستیک های عقب و جلو متفاوت باشد و یا بسته به نوع استفاده از خودرو این میزان تغییر کند .

2- وقتی فشار لاستیک را چک کنید که لاستیک ها سرد هستند زیرا میزان فشار توصیه شده برای خودروی شما در این حالت اندازه گیری و ثبت شده است . وقتی رانندگی می کنید ، لاستیک ها گرم می شوند و به همین خاطر اگر وقتی لاستیک ها گرم هستند فشار را اندازه بگیرید به رقم درستی نخواهید رسید . معمولاٌ برای سرد شدن لاستیک ها نیم ساعت زمان لازم است . البته می توانید اینکار را صبح و قبل از استفاده از خودرو انجام دهید .

3- درب والف را بردارید و آن را در یک جای مطمئن بگذارید .

4- فشارسنج را روی میله والف فشار دهید . برای رسیدن به رقم درست فقط باید یک تا دو ثانیه فشار سنج را روی والف نگهدارید . وقتی فشارسنج را روی والف بگذارید و بعد از رها کردن آن یک صدای هیس خواهید شنید .

5- میزان فشار لاستیک را از روی نشانگر فشارسنج بخوانید .

پیچ ‌های تند جاده دیگر خطرناک نیسنتد

تنظیم فشار باد لاستیک خودرو زمان زیادی از ما نمی‌ گیرد ، اما چرا از آن سر باز می ‌زنیم . بهتر است قبل از هرچیز بدانیم که تنظیم فشار باد لاستیک خودرو چطور مانع از تمام مشکلات گفته شده ، خواهد شد . بسیار ساده است . کم بودن باد لاستیک خودرو موجب افزایش اصطحکاک بین لاستیک و سطح جاده و افزایش مصرف سوخت می‌ شود . در نتیجه لاستیک‌ها بیشتر از حد داغ شده و گرما باعث فرسودگی لاستیک ‌ها و در نتیجه افزایش خطر ترکیدگی لاستیک ‌ها و تصادفات جبران ناپذیر خواهد شد . البته این همیشه به معنای پر بودن باد لاستیک‌ ها نیست . زیرا پر بودن بیش از حد باد لاستیک ‌ها نیز موجب کاهش اصطحکاک بین لاستیک و جاده و ایجاد ترک در سطح لاستیک می‌ شود . همین نکته ساده هنگام رانندگی می‌ تواند از تصادفات غیر قابل جبران در پیچ‌ های تند جاده جلوگیری کند .

بهترین زمان تنظیم فشار باد لاستیک خودرو

تنظیم فشار باد لاستیک خودرو را همیشه باید در حالت سرد و یا زمانی که حداکثر 2 تا 3 ساعت خودرو در یک جا ثابت قرار گرفته باشد انجام دهید . معمولا بعد از رانندگی طولانی به دلیل زیاد شدن حرارت لاستیک ، فشار باد آن افزایش خواهد یافت . اگر در چنین وضعیتی فشار باد بیش از حد باشد نباید آن را کم کنید ، زیرا بعد از خنک شدن ، لاستیک ‌ها دچار کاهش فشار خواهند شد . تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز می‌ تواند منجر به چنین وضعیتی شود . همچنین بهتر است فشار باد لاستیک زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو تنظیم کنید .

گیج یا فشارسنج ، بهترین ابزار برای تنظیم فشار باد لاستیک خودرو

توجه کنید که برای چک کردن میزان باد لاستیک پراید صبا ، میزان فشار باد لاستیک پژو 405 ، میزان باد لاستیک 206 ، میزان فشار باد لاستیک کامیون ، میزان درجه مناسب باد لاستیک پراید  باید حتماً از یک فشارسنج دقیق استفاده کنید . گیج یا درجه فشار سنج یک ابزار برای بررسی درجه تنظیم باد است که در انواع مختلفی در بازار موجود است . مسلما گیج ‌های دیجیتالی یا آنالوگ ، خطای کمتری نسبت به نوع مدادی دارند .

البته بطور چشمی نیز شاید بتوانید کم بودن یا پر باد بودن فشار باد لاستیک را چک کنید . کافیست کمی به لاستیک ‌ها دقت کنید اگر لاستیک از دو طرف خورده شده باشد؛ ولی بخش میانی آن سالم باشد ، نشانه کم بودن فشار باد لاستیک در طول رانندگی است . همچنین اگر لاستیک فقط در وسط سائیده شده باشد ؛ نشانه زیاد بودن فشار باد لاستیک است. البته بهترین گزینه برای تنظیم فشار باد لاستیک خودرو همان گیج‌ یا درجه فشارسنج می ‌باشد .

نکات مهم راجبه تایر و باد لاستیک

1- آسان ‌ترین راه برای کاهش مصرف سوخت ، تنظیم فشار باد لاستیک خودرو می ‌باشد .

2- كاهش فشار باد لاستیك حتی به اندازه 5 psi در خودروهای سواری موجب ، 10 درصد افزایش مصرف سوخت و 20 درصد افزایش سرعت فرسودگی لاستیک ‌ها می ‌شود .

3- عمر لاستیک ‌ها با تنظیم فشار باد لاستیک خودرو دوبرابر خواهد شد . مهم ترین عاملی که در عمر لاستیک تاثیر می ‌گذارد ، تنظیم فشار باد لاستیک خودرو به‌ صورت دوره ‌ای و منظم است .

4- بار سنگین ، عمر لاستیک را کم می ‌کند . خودرویی که بار سنگین حمل می ‌کند ؛ دقیقا شرایط یک لاستیک کم باد را دارد . لذا بهتر است در این گونه موارد فشار باد لاستیک را به مقدارpsi 4 افزایش دهید .

بیشتر بدانید 

نقاط قوت و ضعف گیربکس های ضریب متغیر CVT

تغییر دادن تنظیمات صدا، میزان صدا، و لرزش در خودرو

روش هایی برای کاهش صدای غیر عادی موتور خودرو

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.