معرفی هیوندای سوناتا و بهترین تایر آن + اندازه فاق تایر

معرفی هیوندای سوناتا و بهترین تایر آن + اندازه فاق تایر

خودروی سوناتا یکی از خودروهای ساخت کشور کره جنوبی در بازار ایران می باشد ، که توانسته است نظر بعضی از مشتریان ایرانی را به خود جلب نماید . این خودرو در ایران در رده خودروهای لوکس قرار دارد و تمامی اقشار جامعه توانایی خرید آن را ندارند .

تغییر در اندازه فاق لاستیک چه تاثیری بر خشکی و نرمی حالت رانندگی خودرو می گذارد ؟

بدون شک انتخاب لاستیک مناسب تاثیر بسزایی در سواری ، فرمان پذيري و البته استهلاک بخش های مختلف شاسی و سیستم تعلیق دارد ، به طوری که آگاهی از نحوه انتخاب لاستیک استاندارد برای هر خودرویی می تواند علاوه بر آنکه باعث یک سواری بهتر شود ، عمر و هزینه های خودروی شما را نیز کاهش دهد ؛ مساله ای که شاید کم تر کسی در جامعه ما به آن توجه می کند و یا حتی از آن آگاه است .

مساله ای که عده ای از افراد جامعه بدون آگاهی از آنکه کوتاه و یا بلند بودن دیواره لاستیک چه تاثیری در عملکرد آن و سواری خودرو دارد و تنها تحت تاثیر زیبایی خودرو و یا به اصطلاح برای اسپرت کردن آن دست به استفاده از لاستیک های دیواره کوتاه می زنند .
لفظ دیواره ( فاق ) لاستیک يا نسبت اندازه آن به پهناي تاير که بیان علمی درست آن نسبت منظري Aspect Ratio است یکی از مهم ترین مواردی به شمار می رود که در خرید لاستیک برای خودرو باید به آن توجه شود . در این جا این سوال ممکن است پیش بیاید که اصلی ترین تاثیر نسبت ابعادی لاستیک ها بر روی سواری و عملکرد خودرو چیست ؟ در پاسخ باید اشاره کرد که در لفظ کلی نسبت ابعادی یا دیواره لاستیک به صورت مستقیم با فرمان پذيري خودرو در ارتباط است و در بیش تر موارد به این دلیل دست به استفاده از لاستیک هایی با نسبت ابعادی مختلف می زنند .

هر چند این پارامتر بر روی موارد دیگری چون سواری خودرو ، ویژگی های خود لاستیک ، عمر لاستیک و نوع لاستیک برای مسیرهای گوناگون تاثیر دارد . اما در لفظ خاص و یا علمی تر تاثیر نسبت ابعادی لاستیک بر روی تنش ها و تغییر شکل ایجاد شده ناشی از توزیع تنش در سطح و درون لاستیک باعث شده است تا این پارامتر یکی از اصلی ترین مواردی باشد که می تواند خصوصیات و ویژگی های یک لاستیک را تعیین كند .

اما این عبارت چگونه تعریف می شود ؟ نسبت ابعادی عبارت است از نسبت ارتفاع لاستیک به پهنای آن . در واقع با کاهش ارتفاع دیواره یا همان کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک به دلیل افزایش سطح تماس آن با زمین در در شعاع چرخش کم تر باعث می شود تا فرمان پذيري و چسبندگی خودرو به خصوص در سر دورها افزایش یابد . این موضوع باعث شده است تا روز به روز شرکت های خودروسازی به سمت استفاده از لاستیک هایی با نسبت ابعادی کم تر روي بیاورند و دینامیک رانندگی محصولات شان را افزایش دهند. اما باید توجه داشت که کاهش نسبت ابعادی یک لاستیک به معنی کاهش راحتی سواری خودرو خواهد بود و لاستیک هایی با دیواره بلندتر سواری نرم تری را به ارمغان می آورند .

خودرو سازان برای حل این مشکل معمولا به ارتقا و اعمال تغییرات مختلف در سیستم تعلیق خودرو و شاسی آن دست می زنند . بدین معنی که هر سازنده ای برای لاستیک خودروي خود یک ابعاد استاندارد را در نظر می گیرد و سیستم تعلیق خودرو را با توجه به آن از لحاظ مهندسی تنظیم می کند . حال با وجود آن که انحراف جزئی از این استاندارد تاثیر چندانی در عملکرد خودرو ندارد اما انتخاب لاستیکی با پهنای بیش از حد و نسبت ابعادی بسیار کم می تواند نه تنها بر کیفیت سواری بلکه بر سلامت شاسی و سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر بگذارد .

این دقیقا همان مساله ای است که بسیاری از جوانان ایرانی بدون توجه به آن دست به تعویض لاستیک استاندارد خودروي خود با لاستیک های بسیار پهن و با دیواره کوتاه می زنند و البته این افراد در بسیاری از موارد پس از مدتی پی به اشتباه خود می برند ، چرا که کاهش شدید کیفیت سواری تا حدی که حتی عبور از کوچک ترین دست انداز در درون خودرو حس دیدن رینگ خودرو( در صورتی که رینگ مناسب برای آن لاستیک دیواره کوتاه انتخاب نشده باشد ) و حتی عمر کم خود لاستیک ها ( به دلیل محیط نامساعد آن ها و کیفیت پایین خیابان های شهر ما برای چنین لاستیک هایی ) مواردی هستند که فارغ از زیبایی نسبی خودرو هر راننده ای را آزار می دهند . هر چند فرمان پذيري بهتر خودرو تنها نکته ای است که می تواند راننده را متقاعد کند . البته اگر به صورت علمی و در واقع مهندسی شده و بر حسب استاندارد در خودرویی از لاستیک های دیواره کوتاه و پهن تر استفاده شود قطعا نه تنها چنین مشکل هایی پیش نمی آید بلکه می توان شاهد تاثیر مثبت در کیفیت سواری خودرو نیز بود . مساله ای که در مورد بسیاری از خودروها به خصوص خودروهای تولید داخل نیازمند تقویت سیستم تعلیق و فرمان است تا استفاده از لاستیک های به اصطلاح اسپرت تر تاثیر منفی بر عملكرد و سلامتی آن ها نگذارد .

به صورت علمی مطالعات نشان داده اند زمانی که نسبت ابعادی یک لاستیک کاهش می یابد ( ارتفاع دیواره آن کم می شود ) تنش در سیم های کمربندی لاستیک افزایش و تنش های در طول سیم های لاشه لاستیک و همچنین تنش های محیطی کاهش می یابند . به علاوه در این حالت توزیع تنش ها بسیار مناسب تر و یکسان تر از حالتی است که دیواره لاستیک بلند باشد . در نتیجه در لاستیک هایی با نسبت ابعادی کم تر و به بیان ساده تر در لاستیک های دیواره کوتاه ، کاهش ارتفاع دیواره پیوستگی ساختاری لاستیک را بهبود می بخشد و استحکام شعاعی ، جانبی و محیطی آن را نیز افزایش می دهد . این افزایش استحکام جانبی باعث بهبود فرمان پذيري در سر پیچ ها می شود . در حالی که افزایش استحكام محیطی باعث بهبود فرمان پذيري در هنگام شتاب گیری و یا کاهش سرعت به خصوص در سر پیچ ها می شود . از سوی دیگر لاستیک هایی با دیواره کوتاه تر این امکان را به وجود می آورند تا بدون تغییر قطر خارجی بیرونی لاستیک قطر رینگ را افزایش داد .

قطر بیش تر رینگ تاثیر مثبتی در عملکرد سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS  دارد . اما همان طور که گفته شد باید در نظر داشت که دیواره کوتاه تر باعث انتقال سریع تر و مستقیم تر دست اندازها به سیستم تعلیق و داخل کابین می شود که عوارض مختص به خود را دارد . با توجه به موارد فوق و در نظر گرفتن مزایا و معایب استفاده از لاستیک هایی با دیواره کوتاه تر و یا بلندتر برای خودروي خود، خریداری لاستیک می تواند راحت تر باشد . هر چند نوع خودرو و تکنولوژی سیستم تعلیق ، فرمان و شاسی آن تاثیر بسزایی در انتخاب نسبت ابعادی استاندارد برای لاستیک خودرو دارند اما هرگز نباید فراموش کرد که ناهمواری و دست اندازهای مسیر حرکت خودرو نیز خود یکی از عوامل بسیار مهم در این خصوص است . چرا که هر چند هم سیستم تعلیق و شاسی خودروی شما با قدرت بوده و تکنولوژی آن امکان استفاده از لاستیک هایی اسپرت تر و با دیواره کوتاه تر را می دهد اما ناهمواری ها و دست اندازهای شهری هزینه های هنگفتی را در صورت استفاده از چنین لاستیک هایی به شما تحميل می كند . در خاتمه ضمن اشاره به این که بهتر است پیش از ایجاد هرگونه تغییر در نسبت ابعادی استاندارد لاستیک خودروي خودتان با یک کارشناس خودرو که اطلاعات لازم را در این موضوع دارد مشورت کنید ، رعایت استانداردها در این زمینه می تواند کمک شایانی به هزینه های نگه داری خودروي شما و عمر لاستیک آن كند .

سوناتا ، که محصول شرکت هیوندایی کره جنوبی می باشد ، از سال 1985 میلادی در بازار وجود دارد . البته از نسل دوم به بعد ، این خودرو در سطح جهانی در دسترس بیشتر مشتریان قرار دارد . در حال حاضر نسل هفتم و هشتم این خودرو توسط بعضی از شرکت ها وارد کننده ، وارد بازار ایران می شود . جدول زیر مدل های مختلف سوناتا را از بدو تولد تا به امروز و مدت زمان حضور در بازار را نشان می دهد :

ردیف مدت زمان تولید مدل
1 1985 الی 1987 Y1
2 1988 الی 1993 Y2
3 1993 الی 1996 Y3
4 1996 الی 1998 Y3 Restyling
5 1998 الی 2001 EF
6 2001 الی 2012 EF Restyling
7 2004 الی 2008 NF
8 2008 الی 2010 NF Restyling
9 2009 الی 2014 YF
10 2014 الی 2017 LF
11 2017 الی 2018 LF Restyling

همانگونه که از جدول فوق مشخص است ؛ یازده مدل از این خودرو تا به امروز روانه بازار جهانی شده است ، که البته فقط چند مدل آخر در سالیان اخیر وارد بازار ایران شده است . این مسئله شاید نشان از کیفیت بالای این خودرو در این سالها باشد .

با توجه به تنوع مدل سوناتا از بدو تولید تا به امروز ، بدیهی است که در هر دوره لاستیک های مختلفی برای این خودرو استفاده شده است ، بطوریکه در مدل های اولیه آن از لاستیک با قطر رینگ 14 و 15 اینچ استفاده شده است ، و در مدل های جدیدتر آن از لاستیک با قطر رینگ بیش از 16 اینچ و تا 19 اینچ استفاده شده است . اما در مدل هایی از سوناتا که در بازار ایران موجود می باشد عمدتا از دو سایز لاستیک زیر برای سوناتا استفاده شده است . این لاستیک ها شامل :

1- 18R 45/225

2- 18R 45/235

که سه رقم اول بیانگر پهنای لاستیک به میلی متر ، دو رقم دوم ضریب منظر لاستیک ، R  نشانگر ساختار رادیال لاستیک و 18 که بیانگر قطر رینگ به واحد اینچ می باشد . البته ممکن است که در بعضی مدل های وارداتی دیگر از لاستیک با سایز دیگری برای سوناتا استفاده شده باشد ، که این مسئله بستگی به مدل و آپشن های مختلف خودرو سوناتا دارد. ولی همانگونه که در بالا گفته شده ، عمدتا دو سایز لاستیک بالا برای سوناتاهای موجود در بازار ایران استفاده شده است .

سوناتا

حال ممکن است بعضی از دارندگان این خودرو تصمیم به تغییر سایز این لاستیک بنا بدلایل زیر نمایند :

1-  افزایش پهنای لاستیک جهت افزایش تعادل . ( این مسئله در خودروهای خارجی خیلی رایج نمی باشد . )

2- ورم کردن دیواره لاستیک در اثر برخورد با دست اندازهای جاده ای . ( برای اینکار بهتر است که ارتفاع لاستیک کمی بیشتر در نظر گرفته شود . )

3- نبود سایز لاستیک فابریک در یک زمان مشخص در ایران ( از آنجایکه مسئله تحریم در کشور ایران یک امر عادی بشمار می رود ، لذا ممکن است در یک بازه زمانی بعضی از لاستیک ها در بازار ایران موجود نباشند . )

حال اگر به هر دلیلی قصد تغییر سایز لاستیک خود را دارید ، نکته ای که در ارتباط با تغییر سایز لاستیک خودرو باید در نظر داشت ، اینست که نمی توان از سایز های خیلی کوچکتر و یا بزرگتر از سایز لاستیک استاندارد در زیر خودروی خود استفاده نمائید . زیرا که این مسئله ممکن است که منجر به کوبش خودرو و یا خرابی جلوبندی ماشین شود . جدول زیر لیست سایز لاستیک هایی که می توان بغیر از دو سایز لاستیک بالا برای سوناتا استفاده نمود را نشان می دهد :

ردیف سایز پهنا ( میلی متر ) ارتفاع فاق لاستیک ( میلی متر ) قطر رینگ ( اینچ )
1 18R 50/225 225 112.5 18
2 18R 50/235 235 117.5 18
3 18R 45/245 245 110.25 18

 

بطور کلی ، اگر قصد تغییر سایز لاستیک خودروی خود را دارید حتما به نکات زیر توجه داشته باشید :

1- هیچ گاه از سایز لاستیک کوچکتر از لاستیک فابریک خودروی خود استفاده نکنید ، این مسئله باعث آسیب به جلوبندی خودرو و کوبش خودرو می شود .

2- استفاده از سایزهای خیلی بزرگتر از سایز استاندارد نیز باعث گیر کردن لاستیک به گلگیر می شود .

3- همچنین اگر قصد تغییر سایز لاستیک خود را دارید ، حتما توجه داشته باشید که هر چهار لاستیک خود را باید تعویض نمائید .

بیشتر بدانید 

بررسی دلایل روشن شدن چراغ ABS خودرو و نحوه رفع آن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.