همه چیز درباره خودرو هایی از جنس کربن و معرفی آن ها

همه چیز درباره خودرو هایی از جنس کربن و معرفی آن ها

الیاف کربن یکی از پر کاربرد ترین الیاف در صنعت می باشد و در تولید انواع کامپوزیت ها استفاده می شود . این الیاف ضریب الاستیک نسبتا بالایی در مقایسه با الیاف شیشه و کولار دارند .

ضریب انبساط گرمایی این نوع الیاف ها در دما های متفاوت کم می باشد که این مسئله باعث پایداری طولی و اندازه الیاف کربن در دما های مختلف می گردد . الیاف کربن از فیبر هایی با قطری در حدود 5 تا 10 میکرومتر قطر تشکیل شده است . نخ الیاف کربن با چگالی خطی یا بر پایه تعداد رشته ها در هر نخ است .

کربن

فیبر کردن عنصری با چگالی ای که به طور متوسط در حدود 1.9 گرم می باشد و اشکال لوری مختلفی است . رشته الیاف کربن از فیبر های کربن تشکیل شده است و به مراتب نازک تر از موی انسان می باشد . معمولا دسته بندی الیاف کربن بر مبنای وزن آن ها انجام خواهد شد . فیبر و الیاف کربن در مدل های الاستیسته و مقاومت های کششی مختلف و با بافت های مختلف شامل الیاف کربن تک جهته و الیاف دو جهته می باشد .

همچنین بعضی از ماشین ها روکش و جنسشان از جنس نانو سرامیک می باشد که این جنس بسیار خوب می باشد و اکثر افراد از این نوع ماشین استفاده می کنند . همچنین اکثر افراد که جنس ماشین آن ها از کربن می باشد از نانو سرامیک استفاده می کنند برای روکش ماشین خود که این روکش خوب می باشد و در ادامه درباره آن گفته می شود . همچنین باید گفت که استفاده از نانو سرامیک ، به جنس و بدنه کمک بسیار می کنند .

معایب پوشش های سرامیکی

گاهی اوقات در مورد پوشش های سرامیکی اغراق می شود اما باید این نکته را در نظر بگیریم که پوشش های سرامیکی  تضمین برای خط و خش به ویژه در صورت برخورد سنگ ریزه نیست . ضمن اینکه پوشش سرامیکی دلیل برای نشستن خودرو نیست و باید بدنه را تمیز نگه داشت .

قطرات آب همواره مواد دیگری را همراه خود دارند که پس از خشک شدن آب موجب ایجاد لک بر روی بدنه می شوند . پوشش های سرامیکی هم از این قاعده مستثنی نیستند و آب می تواند بر روی آن ها هم لک ایجاد می کند .

نکته ای مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که نکات منفی ذکر شده در پوشش های سرامیکی تقلبی حتی نمود بیشتری دارند و استفاده از مواد غیر اصلی موجب می شود که پوشش موجود بر روی بدنه خودرو شما حتی وظایف اولیه خود را هم ایفا نکند . همچنین علاوه بر اینکه پس از برداشتن آن ها رنگ اصلی بدنه هم آسیب می بیند . بنابراین باید در انتخاب آن دقت زیادی داشته باشید و از استفاده از پوشش های غیر اصلی نیز خودر داری کنیم .

کاور بدنه اتومبیل چست ؟

کاور بدنه اتومبیل پوششی نازکی از جنس اورتان است که می تواند بر روی سطح از رنگ بدنه خودرو اجرا مگردد و وظیفه آن حفاظت از کیفیت رنگ خودرو از طرق کاهش قدرت تخریبی آسیب های که در زیر به آن اشاره شده است می باشد :

1- رنگ پریدگی ها

2- رنگ پریدگی و خراش های ناشی از سنگ ریزه ها و آسیب های جاده ای

3- هولوگرام و خش های ایجاد شده در طول شستشو خودرو

4- آسیب های شیمیایی ناشی از آلاینده های اسیدی

5- لکه های ایجاد شده به واسطه آب سخت اکسید اسیون

6- با آفتاب سوختگی و اشعه خورشید

کاور بدنه خودرو در ابتدا برای محافظت از وسایل نقلیه نظامی طراحی و اجرا شده است . و سپس به دلیل عمل کرد مناسب و بالای این محصول ، وارد بازار صعنت خودرو شده و در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است .

مزایای روکش سرامیکی خودرو

وقتی علاقه ی طرفداران روکش سرامیکی خودرو را می بینیم ، تا جایی که برخی قبل از خرید خودرو جدید ، به فکر پیدا کردن بهترین روکش سرامیکی هستند . مهم ترین پرسشس که در ذهنمان شکل می گیرد ، مربوط به مزایای استفاده از روکش نانو سرامیک خودرو است .

دوام بیشتر سرامیک خودرو

پوشش سرامیکی خودرو ، نسبت به رنگ عادی اتومبیل ، دوام بالایی در محافظت از بدنه خودرو دارد . ساختار مبتنی بر فناوری نانو ، که در تولید روکش سرامیکی به کار رفته است ، باعث می شود محافظت در سطح بسیاری ریز بدنه ی خودرو نیز انجام شود و همین مساله اسنحکام به مراتب بیشتری را برای یک خودرو به ارمغان می آورد .

محافظت مناسب از بدنه ی خودرو ، توسط روکش نانو سرایکی

مزیت روکش نانو سرامیکی ، نسبی و شرطی است و نمی توان به ط.ر مطلق گفت که حفاظت از بدنه در مقابل هر نوع خط و خش و آسیب محیطی ، با پوشش سرامیکی امکان پذیر است .

روکش سرامیکی نه تنها هیچ آسیبی به رنگ فابریک خودرو نمی زند بلکه به عنوان یک لایه محافظت نانو برای رنگ اصلی بدنه ی خودرو عمل می کند .

روکش سرامیکی از بدنه ی خودرو در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کند . اگر خودروی شما برای مدت طولانی در معرض تابش نور خورشید قرار داشته باشد ، پس از مدتی ، رنگ آن شروع به اکسید شدن می کند و کیفیت بدنه را تحت تاثیر قرار می دهد . روکش نانو سرامیک مانع از این فرآیند می شود .

مزایای الیاف کربن

1- نسبت بسیار زیاد استحکام به وزن

2- مقاومت کششی بالا

3- نسبت بالای مدول کششی الاستیسته به وزن

4- استحکام مناسب در برابر خستگی

5- ضریب انبساط حرارتی بسیار پایین

6- قابلیت بافت و تولید پارچه

7- مقاومت بالا در برابر خوردگی

معایب الیاف کربن

1- کرنش گیسختگی بسیار کم و شکننده بودن

2- کربن هادی الکتریکی است . هدایت الکتریکی بالا ممکن است سبب ایجاد اتصالات کوتاه در قطعات غیر عایق الکتریکی شود .

3- مقاومت ضربه ای کم

4- قیمت بالا

5- کرنش کم در لحظه شکست

کربن

خواص الیاف کربن

1- خواص مکانیکی :

الیاف کربن بر پایه GPA 400 – 200 مدول یانگ ، تحت کشش طولی الیاف نشان می دهد . هنگامی که از جهت عرضی کشیده می شود و مدل یانگ GPA 25 – 5 و استحکام فشاری آن نیز می باشد .

به نظر می رسد که مدول یانگ الیاف کربن و البته آرایش یافتگی بلور های گرافیت در الیاف کربن می باشد . در حالی که استحکام به وسیله اتصال بین لیفی تعیین می شود .

2- خواص الکتریکی :

مقاومت الکتریکی الیاف کربن دارای 3 روش اصلی کنترلی می باشد :

1- با رژیم دمایی – حرارتی در طول مراحل تشکیل الیاف ، شامل عملیات حرارتی ناگهانی سطح

2- کشش آرایش دهنده الیاف در طول مراحل تشکیل و کربنیزاسیون

3- اضافه کردن آلمان های شیمیایی و گروه های عاملی به ساختار مواد خام اولیه یا الیاف ککربن .

تغییرات مقاومت الکتریکی ممکن است به خاطر نوسانات در قطر الیاف می باشد که افزایش دمای عملیات حراراتی همزمان با اعمال کشش خارجی باعث رشد کریستال های در الیاف کربن می شود و به علت افزایش اندازه بلور و کاهش فاصله درون بلوری ، کاهش فاصله نوار انرژی می باشد که این موضوع باعث افزایش هدایت الکتریکی می شود .

3- مقاومت شیمیایی :

یکی از خواص الیاف کربن که قابلیت استفاده از آن را در کاربرد های آینده در زمینه های فراوان تا حد زیادی اثبات می کند . مقاومت آن در برابر عوامل مهاجم است این خاصیت به ویژگی های ساختاری الیاف بودن مربوط است و اصولا به نوع ماده خام اولیه ، دمای عملیات حرارتی و به حالت وجود آلمان ها در الیاف بستگی دارد .

مقاومت اسیدی الیاف کربن با افزایش دمای عملیات حرارتی افزایش می یابد و چون سهم باند های پایدار تر افزایش می یابد حال آن که ساختار کربن کامل تر مانع از نفوذ واکنش گر به شبکه الیاف می شود .

پایداری الیاف کربن در دما های بالا کاهش می یابد و مخصوصا اگر عوامل مهاجم اکسیژن دار می باشد .

فیبر الیاف کربن

الیاف کربن معمولا بر اساس تعدا فیلامنت ، مقاومت کششی ، مدول الاستیسیته و دمای نهایی عملیات حرارتی به الیاف تک جهته کربن و الیاف کربن دو جهته دسته بندی شده است که در ابتدا نیز گفته شد .

– الیاف کربن براساس تعداد فیلامنت

1- رشته الیاف کمتر از 24000 فیلامنت که توو کوچک یا سبک نامیده می شود .

2- رشته الیاف بیشتر از 24000 فیلامنت که اصطلاحا توو بزرگ و سنگین نامیده می شود .

– براساس ویژگی خواص مکانیکی

1- الیاف کربن به صورت فیبر کربن با مدول الاستیک بالا

2- الیاف کربن با مدول متوسط

3- الیاف کربن با مقاومت کششی گسیختگی بالا و مدول پایین

کاربرد الیاف کربن در صنعت خودرو

مخازن سوخت کربنی خودرو ها ، ساخت سپر های کربنی خودرو ها ، شفت های انتقاذنیرو ، قطعات موتور ، کمک فنر ، ملحقات چرخ و جعبه فرمان ، لنت ترمز ، بدنه ماشین مسابقه ، بدنه کشتی ها و فنر های لول از کربن استفاده می شود .

در صنایع خودرو و به خصوص خودرو های مسابقه ای که حالت لوکس دارند هم قطعات کربنی مثل سپر و اسپویلر طرفداران زیادی را پیدا کرده است و حتی برخی خودرو های چند صد هزار دلاری با بدنه ای بیشتر بخش هایش از فیبر کربن است ، عرضه و به فروش می رسد .

فیبر کردن زیبایی خاص خود را دارد ، اما بسیار گران و شکننده است . به همین دلیل است که در حال حاضر فلزات کاربرد خاص خودشان را حفظ کرده اند و در صورت نیاز به تناسب هزینه ، از کربن هم استفاده می شود .

10 ماشین که بدنه آن ها کاملا از جنس فیبر کربن می باشد :

یکی از روش های خوب و کاربردی برای کم شدن وزن ماشین ، استفاده از فیبر کربن در تمامی طراحی خارجی و داخلی می باشد که در اکثر مواقع در داخل خودرو نیز از کربن استفاده می شود .

1- سینگر داینامیک :

این خودرو یک خودرو استثنای می باشد که تقریبا با پورشه شباهت دارد . خودرویی که در کنار آئرودینامیک خوب و وزن بسیار سبک ، قدرت 500 اسب بخار را از طریق موتور تنفس طبیعی می باشد که خودش تولید می کند . به لطف استفاده از فیبر کربن ، تنها 989 کیلو گرم وزن این ماشین می باشد .

2- استون مارتین والکری :

خودرویی که با همکاری تیم فرمول یک ساخته شده است و بدنه و تعدادی از قطعات سیستم تعلیق آن ، از جنس فیبر می باشد .

3- زنو :

ابر خودروی دانمارکی موجود ، که در آخرین نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی شده و از بدنه ای با جنس فیبر کربن و مواد کامپوزیتی می باشد .

4- ابر خودروی فنیر :

این خورو نیز به لطف استفاده از فیبر کربن در بدنه خود ، تنها 1200 کیلو رگن وزن دارد و سرعت نهایی آن نیز به 400 کیلو متر بر ساعت می باشد .

5- مک لارن اسپیدتیل :

اخرین مخلوق ساخت مک لارن ، مدل اسپیدتیل بوده که با ترکیب بدنه فیبر کربنی و آئرودینامیک بی نظیر خود و همچنین استفاده از یک قلب تپنده و قدرتمند می باشد .

6- مک لارن سنا :

این خورو نیز به لطف استفاده از فیبر کربن در بدنه خود ، و وزن آن نیز به خاطر استفاده از فیبر کربن در بدنه به عدد 1198 کیلو گرم رسیده است .

7- لکسوس LFA  :

این لکسوس ، قدیمی ترین ابر خودرو موجود در جهان می باشد . اما این قدیمی بودن نمی تواند مانع از این شود که فراموش کرد که خودرو ژاپنی با بدنه ای از جنس فیبر کربن پلیمیری می باشد .

8- کویینگزگ آگرا :

بدنه این ابر خودرو جذاب ، نیز از فیبر کربن استفاده شده است که باعث کم بودن وزنش شده است .

9- ایتال دیزاین زرونو دوئرتا :

این خورو نیز به لطف استفاده از فیبر کربن در بدنه خود ، وزنش 1300 کیلو گرم و سرعت نهایی اش 320 کلیو متر می باشد .

10- هنسی ونوم :

بدنه این خودرو از فیبر کربن وضریب آئرودینامیکی 0.33 می باشد ، هدف رسیدن به سرعت 500 کیلو متر بر ساعت می باشد .

کربن

بیشتر بخوانید:

تاثیر فیلتر هوا بر عملکرد خودرو و مزیت های تعویض آن

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.