9 کاری که نباید با اتومبیل خود انجام دهید + نحوه نگهداری آن
در هنگام مسافرت با اتومبیل ، هیچ چیزی مهمتر از تمرکز شما در رانندگی نیست. جان خودتان و همراهانتان در دستان شماست. پس بهتر است برای اینکه راننده خوبی باشید توصیههای این صفحه را جدی بگیرید .
9 کاری که نباید با خودروی خود انجام دهید :
1- هیچ گاه برای رسیدن به ( مصرف سوخت کمتر ) تایرهای خود را بیش از حد باد نکنید :
فضای مجازی مملو از شواهد و افرادی است که با رساندن فشار باد لاستیک به بالای آنچه در دیواره تایر نوشته شده ، مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش داده اند . امّا آنچه این افراد به شما نمی گویند ، این است که در این حالت ، ( سواری ) سخت تر از قبل می شود ، استهلاک تایرها اضافه می گردد ، اتومبیل به فاصله بیشتری برای توقف نیاز خواهد داشت و هزینه تعمیر قطعات سیستم تعلیق افزایش خواهد یافت .
میزان فشار باد پیشنهادی برای لاستیک در قالب یک برگه رسمی در داخل فریم درب راننده قرار داده شده و بر اساس وزن خودرو و بهترین وضعیت هندلینگ تعیین شده است . اگر می خواهید بار بسیار سنگینی را با خود حمل کنید ، استفاده از حداکثر فشار باد لاستیک ها مانعی ندارد ، ولی بعداً که بار را از روی خودرویتان برداشتید ، باید به میزان فشار مناسب برگردید . رانندگی با تایرهایی که بیش از حدّ ، باد شده اند ، باعث کاهش مقاومت غلتشی شده و می تواند اندکی باعث کاهش مصرف سوخت شود .
این به معنای آن است که سطح کوچکتری از لاستیک ها با جاده در تماس خواهد بود و در نتیجه ، کشش کمتری در اختیار خواهید داشت . این موضوع باعث افزایش فاصله توقف شده و احتمال لیز خوردن بر روی جاده های خیس را افزایش می دهد . ضمناً عمر تایر نیز کاهش خواهد یافت . همچنین تایر هایی که فشار زیادی دارند ، شوک های بیشتری به سیستم تعلیق وارد می کنند و در نتیجه ، کیفیت سواری را برای سرنشینان کاهش می دهند . در همین حال ، استهلاک قسمت هایی مانند استرات ها ، شوک ها ، اتصالات و بازو های کنترل نیز با سرعت بیشتری رخ می دهد .
2- هیچ گاه از مایع مبرّد یا ضدّ یخ های نامناسب استفاده نکنید :
استفاده از مایع مناسب برای سیستم خنک کننده ، نقش مهمی در عمر قطعات این سیستم و موتور دارد . نوع این مایع چیزی است که در دفترچه راهنمای خودروی شما درج شده است . در صورتی که از مایع نامناسب یا مخلوطی از دو مایع برای سیستم خنک کننده خودرویتان استفاده کنید ، حتماً خیلی زود به قسمت هایی مانند پمپ آب ، رادیاتور ، لوله های انتقال حرارت صدمه می زنید .
این موضوع به این دلیل است که عناصر بازدارنده خوردگی برای برخی مواد خاص در انجین و سیستم خنک کننده طراحی شده اند . همچنین استفاده از مایع مبرّد نامناسب می تواند به راحتی باعث خرابی پوشش ها و واشر های پلاستیکی در موتور های خودرو های جدید شود ؛ خرابی ای که شاید تا قبل از 8 هزار کیلومتر خود را نشان ندهد . بنابراین به جای آن که یک مبرّد ( یونیورسال ) برای خودرویتان تهیه کنید ، سعی کنید با صرف کمی هزینه بیشتر ، مایع مخصوص آن را بخرید .
4- هیچ گاه روغن ترمز و روغن هیدرولیک را با یکدیگر اشتباه نگیرید :
یک بطری کوچک از روغن هیدرولیک فرمان ، از لحاظ ظاهری فرق چندانی با روغن ترمز ندارد . خیلی از کسانی که در خانه تعویض این روغنها را انجام می دهند ، این اشتباه را می کنند و تعداد این اشتباهات بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید . در هر صورت ، ریخت جابجای هر کدام از این روغن ها در سیستم فرمان یا ترمز می توان هزینه ای تا یک هزار دلار در بر داشته باشد . روغن فرمان در سیستم ترمز باعث می شود که واشرها متورم شده و کل عملکرد سیستم دچار اختلال گردد .
تعمیرکار نیز برای حل این مشکل می بایست قسمت هایی مانند سیلندر اصلی ، کالیپرها و سوپاپ های تنظیم را تعمیر یا تعویض کند . همچنین گاهی اوقات نوبت به تعویض قطعات گران قیمت ABS می رسد . قرار دادن روغن ترمز در سیستم فرمان نیز به این دلیل که روعن ترمز ( روان کننده ) نیست ، موجب خرابی پمپ و دنده فرمان می شود . بنابراین همیشه قبل اینکه بخواهید مخزن سیستم فرمان یا ترمز را با روغن پر کنید ، حداقل دو بار بطری آن را چک نمایید .
5- هیچ گاه از یک مایع ( یونیورسال ) برای سیستم فرمان یا گیربکس استفاده نکنید .
بسیاری از سازندگان اعلام می کنند که روغن های فرمان و گیربکس ( یونیورسال ) آنها برای هر نوع خودرویی کار می کند ؛ چیزی که بسیاری از خودرو سازان آن را رد می کنند . امروزه مقادیر متفاوتی برای ویسکوزیته و مواد افزودنی برای انواع مختلف سیستم فرمان و گیربکس پیشنهاد می شود و طبیعی است که یک نوع روغن نمی تواند برای هر خودرویی استفاده شود . نوع مخصوص روغن برای استفاده در سیستم فرمان گیربکس ، مستقیماً در دفترچه راهنمای خودروی شما درج شده و برای در امان ماندن از خسارت به قطعات گران قیمت این سیستم ها ، شاید بهتر است اندکی وقت و هزینه بیشتر برای پیدا این روغن ها صرف کنید .
6- هیچ گاه برای تست ( دینام ) ، کابل باتری را جدا نکنید :
سال ها پیش امکان این وجود داشت که بدون خاموش کردن موتور ، کابل باتری را جدا کنید و دینام اتومبیل تان را آزمایش کنید . در این حالت ، اگر موتور همچنان به عملکرد خود ادامه می داد ، ثابت می شد که آلترناتور سالم است . امّا هیچ گاه نباید این تست را بر روی یک خودروی مدرن یا تراک با سیستم های کامپیوتری و الکترونیکی انجام دهید ؛ چرا که در این حالت ، آلترناتور می بایست یک تغییر ولتاژ ناگهانی بین 25 تا 125 ولت را در عرض 40 میکرو ثانیه تحمل کند .
این تغییر ولتاژ نمی تواند آسیبی به یک خودروی قدیمی غیرکامپیوتری وارد کند ، امّا در مدل های جدید ، به سرعت می تواند باعث سوختن قطعات گران قیمت الکترونیکی و کامپیوتری شود . هر خودرویی که بعد از سال های اولیه دهه 1970 میلادی ساخته ، حتماً حداقل یک کامپیوتر را در خود دارد . بنابراین ، باید راهحلهای قدیمی را کنار بگذارید و به سراغ استفاده از یک ( ولت متر ) بروید .
7- وقتی چراغ روغن روشن است ، رانندگی نکنید :
همه خودروها دارای یک چراغ نشانگر ( فشار پایین روغن ) هستند . اگر در هنگام رانندگی ، این چراغ برای شما روشن شد ، به این معناست که مقدار روغن خودرویتان به میزان خطرناکی ، پایین است و یا اینکه روغن تمام شده است . همچنین شاید نشان دهنده این موضوع باشد که یک نشت جدی در سیستم وجود دارد ، یا اینکه یک مانع در مجرای روغن ایجاد شده و یا اینکه پمپ روغن با مشکل روبروست .
در هر صورت ، پس از مشاهده روشن شدن این چراغ ، کنار بزنید و موتور را خاموش کنید . سپس کاپوت را بلند کنید و سطح روغن را بررسی نمایید . اگر ( شاخص ) میزان روغن را بسیار کم و یا خالی نشان می داد ، باید قبل از این دوباره استارت بزنید ، به روغن موتور اضافه کنید . در غیر این صورت ، در عرض فقط چند دقیقه می توانید با هزینه ای در حدّ 4 هزار دلار روبرو شوید . به رانندگی تا نزدیکترین فروشگاه ، حتی فکر هم نکنید . ضمن اینکه مراقب باشید که مخزن روغن را خیلی پُر نکنید .
اگر از این طریق مشاهده کردید که روغن به اندازه کافی دارید ، احتمالاً با مشکل بزرگتر و جدّی تری روبرو هستید و باید حتماً به یک مکانیک مراجعه نمایید . در واقع ، وقتی با این مشکل در جاده برخورد کنید ، هیچکار خاصی نمی توانید انجام دهید ؛ حتی نمی توانید به یک دوست اطلاع دهید تا برای شما روغن موتور بیاورد و فقط باید به یک یدککش تلفن کنید . مطمئناً هزینه یدک کش کمتر از هزینه تمام سیستم یک موتور است .
8- هیچ گاه با یک باک که کمتر از یک چهارم بنزین دارد ، رانندگی نکنید :
تقریباً در تمام خودروهای انژکتوری ، یک پمپ سوخت الکترونیکی وجود دارد که درست در زیر باک بنزین قرار گرفته است . این جانمایی از طرف خودروسازان ، به دلیل نیاز به خنک شدن و قرار گرفتن در یک درجهحرارت ایمن در کنار باک بنزین است . امّا اگر به طور مداوم با باکی رانندگی کنید که کمتر از یک چهارم بنزین در خود دارد ، سطح پایین سوخت همیشه نمی تواند میزان خنک کنندگی لازم برای پمپ را تأمین کند و در نتیجه ، به زودی شاهد خرابیِ پمپ سوخت خواهید بود . جایگزین پمپ سوخت در داخل باک می تواند هزینه ای در حدود 700 دلار در بر داشته باشد . البته ( حرارت بیش از حد ) تنها نگرانی در این زمینه نیست .
موضوع دیگر ، مکیده شدن ذرات رسوب از بخش زیرین باک به درون پمپ است . این ذرات می توانند از فیلتر ( جورابی ) باک عبور کنند ، پروانه های پمپ را بپوشانند و در نتیجه ، باعث کاهش فشار سوخت شوند . البته این هشدار نباید باعث شود که هر لحظه که به سطح یک چهارم باک می رسید ، با نگرانی به دنبال پمپ بنزین باشید ؛ چرا که پمپ سوخت به راحتی می تواند خود را با شرایط کم بنزینی وفق دهد . ولی اگر بخواهید به رانندگی با این روند ادامه دهید ، احتمال آسیب به پمپ سوخت و هزینه های بالای تعمیرات افزایش خواهد یافت .
9- هیچ گاه از روغن نامناسب استفاده نکنید :
خودرو سازان همواره به دنبال کاهش مصرف سوخت در محصولاتشان بوده اند . موتورهای جدید تر با دقت بیشتری ساخته می شوند و شامل مکانیزم های با تکنولوژی پیشرفته ( نظیر سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و توربوشارژر ها ) هستند که قدرت بیشتر و مصرف سوخت پایین تری را برای خودروها به ارمغان می آورند . در سیستم های دارای زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT، روغن فشرده به صورت ( پالس ) به درون مجراهای هیدرولیک هدایت می شود تا وضعیت میل بادامک تنظیم گردد .
زمان بندیِ این پالس و حرکات متعاقب میل بادامک ، همگی به نوع روغن و ویسکوزیته مندرج در دفترچه راهنمای خودرو بستگی دارند . ( کامپیوتر خودرو ) زمان بندی پالس را بر اساس ( درجه حرارت موتور ) و ( میزان تحریک پدال توسط راننده ) تغییر می دهد . تمام این موارد تنها در صورتی به درستی عمل می کنند که شما از روغن مناسب خودرویتان استفاده کرده باشید . روغن مناسب برای توربوشارژرها نیز جنبه حیاتی دارد .
توربوشارژر های مدرن می توانند سرعتی بالایی معادل 240 هزار دور بر دقیقه داشته باشند و در نتیجه ، یاتاقان های آنها می بایست همواره روغن خنک و خنک شود . اگر از روغن های دیگر با ویسکوزیته متفاوت استفاده شود ، سرعت جریان روغن تغییر کرده ، یاتاقان های توربو شارژر دچار گرمایش بیش از حد شده و به زودی نیاز به تعمیر و یا تعویض این قطعه گران قیمت از خودرویتان پیدا خواهید کرد . بنابراین ، توصیه های افراد غیرمجرب را فراموش کنید و به توصیه های شرکت سازنده در دفترچه راهنما توجه نمایید ؛ چرا که آنها هستند که موتور را طراحی کرده اند و می دانند که چه روغنی برای آن مناسب است .
نگهداری خودرو به شکل صحیح
قطعا اگر از هر وسیله ای درست و بهینه استفاده نشود پس از مدتی خراب شده و از کار خواهد افتاد . خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر چه قدر هم که خودرویی با کیفیت خریداری کرده باشیم ، اگر درست و بهینه از آن استفاده نکنیم و شرایط نگهداری صحیح را در استفاده از آن رعایت نکرده باشیم ، پس از مدتی با خرابی خودرو و از کار افتادن آن مواجه خواهیم شد . به همین علت بحث نگهداری خودرو همیشه یکی از مهم ترین مباحث بین تعمیرکاران ، مالکین ، رانندگان و تولید کنندگان اتومبیل می باشد .
اصولا هر اتومبیل از تعداد بسیار زیادی قطعه تشکیل شده است که هر کدام برای انجام یک وظیفه خاص در طراحی اتومبیل به کار رفته اند . به همین جهت نمی توان فقط با چند راهکار ساده به اطمینان صد در صدی در زمینه نگهداری اتومبیل به شکل صحیح رسید . هر قطعه وظیفه و نحوه کار مخصوص به خود را دارد و به همین ترتیب شرایط نگهداری آن نیز متفاوت است . اما در این جا می توان به چند مورد از اصلی ترین شرایط نگهداری اتومبیل اشاره داشت که در صورت رعایت نکردن آن ها ممکن است به خودرو و یا سرنشینان آن ، صدمات جدی وارد شود .
بیشتر بدانید
برای رفع نشتی واترپمپ اتومبیل چه اقداماتی انجام دهیم ؟