میل موجگیر در خودرو چه کاری انجام می دهد و علت اهمیت آن چیست؟

میل موجگیر در خودرو چه کاری انجام می دهد و علت اهمیت آن چیست؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به میل موجگیر در خودرو صحبت کنیم. میل تعادل یا به اصطلاح مکانیک ها ، میل موج گیر ، در اکثر موارد برای بالا بردن تعادل خودرو و جلوگیری از چپ شدن آن ، در خودرو ها استفاده می شود . میله تعادل یک میله فولادی است که در دو سر دارای بوش بوده و غالبا بین دو چرخ یک محور قرار می گیرد و به اصطلاح دو چرخ را به یکدیگر متصل می کند . میل تعادل معمولا به وسیله دو اتصال محوری در دو طرف به شاسی نیز متصل می شود .

میل موجگیر

وظیفه اصلی میل موجگیر

میل موجگیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موجگیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود . وظیفه اصل میل موجگیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .

علائم خرابی میل موجگیر

میل موجگیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .

معایب استفاده از میله تعادل های خیلی سفت

میلع تعادل ، دو سر فنر های چپ و راست را به هم متصل می کند ، این کار استقلال عملکرد فنر های چپ و راست را کم خواهد کرد .

وظیفه سیستم تعلیق ، نگه داشتن لاستیک در تماس با سطح جاده است . سیستم تعلیق مستقل نیز به هر کدام از چرخ ها اجازه می دهد تا به طور مستقل خود را با وضعیت جاده یکسان کند .

محل قرار گرفتن قطعه در اتومبیل کجاست ؟

قطعه قرقری فرمان پراید به جعبه فرمان وصل می شود . و همچنین در ماشین های دیگر اینگونه می باشد . بودن قرقری فرمان واجب بوده است و اگر نباشد نمی توانید فرمان را کنترل کرد و اگر نباشد قادر به تکان دادن آن هم نمی باشد .

عملکرد این قطعه اتصال جعبه فرمان به سبیک و انسجام جعبه فرمان است . عملکرد کرد قرقری فرمان این گونه است که باعث حرکت دادن فرمان می باشد و همچنین فرمان را کنترل می کنند .

چه عواملی باعث خراب شدن قرقری فرمان می شود ؟

دلیل خراب شدن این قطعه در بسیاری از موارد خراب شدن گردگیر قرقری فرمان است و با خراب شدن گردگیر قرقی فرمان ، گریس قرقری خشک می شود و قرقری آسیب می بیند .

قرقری فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ قرقری  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت قرقری در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند . همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن قرقری فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

مزیای فرمان الکترونیکی نسبت به فرمان هیدرولیکی :

1- حذف پمپ هیدرولیک و چرخ

2- حذف شیر های کنترل و لوله های رابط

3- حذف تسمه ما بین پمپ هیدرولیک موتور اتومبیل

4- حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک

5- وزن کم نسبت به هیدرولیکی

6- قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی

7- کاهش قابل ملاحظه زمان مونتاژ

8-مستقل بودن از موتور خودرو

9- کاهش حجم و اندازه نسبت به هیدرولیک

10- مقدار انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

میل موجگیر

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

فرمان های الکتریکی

این نوع فرمان مشابه هیدرولیکی عمل خواهد کرد . ولی ساختار و مزایای زیادی دارد و با هیدرولیک فرق دارد . این سیستم در اوایل سال 1970 بحث آن شد و طراحی آن نیز انجام شد ولی در سال 1993 شروع به تولید و صادر شد . در این فرمان مشکل دائمی عمل کرد سیستم کمکی فرمان حل شده است ، یعنی سیستم الکترونیکی زمان عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود می آید . به عبارت دیگر گشتاور نیز دارد . فرمان الکترونیکی از 3 بخش اساسی تشکیل شده که همچنین به سیستم فرمان مکانیکی نیز اضافه شده است .

1- سنسور گشتاور

2- موتور با جریان مستقیم

3- واحد کنترل الکترونیکی

مجموعه ستون فرمان یا به اطلاح تلسکوپی فرمان ، یکی از اجزای مهم سیستم فرمان خودرو است که در ساختار خود اجزا و مکانسیم های زیادی را شامل می شود . خرابی هر یک از این اجزا درد سر ساز بوده و امکان یک رانندگی مطلوب و ایمن را سلب می کند .

تاثیر خرابی میل تعادل در جلو بندی خودرو

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ ها به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خورو به یکی از طرفین می شود . بوش های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر وصدا در جلو بندی خودرو خواهند شد . همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش ها میل تعدل است .

میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم مند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها گیج می زدند .

عملکرد میل تعادل

وظیفه اصلی میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطوح ناهمواره هموار را کنترل کند . وقتی یک چرخ در دست امداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیر عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند . طرز کار این میل موج گیر مانند میل موج گیر است .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد .

بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

بوش چیست ؟

در قسمت های مختلفی از خودرو قطعه به نام بوش قرار دارد . بوش های در جاهای مختلف خودرو وظایف مختلفی را بر عهده دارند و انواع مختلفی نیز هستند . بوش اکسل خودرو که در قسمت عقبی خودرو وظیفه ای مشابه بوش طبق دارد .

بوش های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیار زیادی در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دماهای پایین داشته و عمر خوبی نیز خواهند داشت . مزیت بوش های اورتام نسبت به بوش های لاستیکی را می توان مقاومت بالاتر در برابر دما های بالا دانست که البته از میزان انعطاف پذیر پایین تری بر خورد دارند و بنابراین فرمان پذیری خودرو را تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهند داد .

میل موجگیر

بیشتر بخوانید:

دانلود آموزش تصویری تعمیر و تعویض میل لنگ و یاتاقان موتور ماشین

بررسی کامل روغن گیر بکس اچ سی کراس + تصاویر

همه چیز درباره قیمت کمک فنر ریگلاژی پراید

منبع: ماشین نو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.