همه چیز درباره قیمت کمک فنر ریگلاژی پراید

همه چیز درباره قیمت کمک فنر ریگلاژی پراید

ما در این نوشته می خواهیم راجع به کمک فنر ریگلاژی پراید صحبت کنیم. این دستگاه با قابلیت تنظیم ریگلاژی دستی بر روی کلیه خودرو های پراید نصب خواهد شد . ست کامل فنر ریگلاژی با قابلیت تنظیم ریگلاژی دستی تنظیم ارتفاع شامل چهار عدد لوله رزوه می شود ، که این چهار عدد کمک پوسته کوتاه ، چهار عدد فنرلول و آچار تنظیم ارتفاع . هسته کمک چیزی جز کمک های عادی نیست و جهت دارا بودن قابلیت انتخاب میزان ارتجاع از یک فنر لول که از طریق رزوه های روی پوسته کمک حالت دلخواه رو ایجاد میکنه .

کمک با فابلیت تنظیم شوندگی دارای مارک های مختلفی است که مارک AOEX که با کد XFORCE مشخص می شود را سر شناس تر ازبقیه مارک هاست این کمک ها یک ایرادی داره اونم این هستش که توی چاله ها یا دست اندازه هایی که با شدت از اون رد شیم رزوه میکنه و به اصطلاح ماشین میخوابه بعد از چند بار افتادن این اتفاق کمک دیگه قابل استفاده نمی باشد .

کمک فنر

اگر خودروی از روی دست انداز به آهستگی عبور نماید ، کمک فنر ها باید خیلی سفت عمل کنند اما زمانی که اتومبیلتان با سرعت خیلی بالا از روی دست انداز رد می شود به سیستم تعلیق اتومبیلتان یک ضربه ای محکم در زمانی اندک وارد می شود . در چنین موقعیتی کمک فنر ها باید خیلی نرم کار می کنند .

در این کمک فنر ها سنسور هایی وجود دارد که شرایط حرکت خودرو مانند سرعت ، شتاب و نیرو های وارده را دریافت کرده و پس از پردازش این اطلاعات ، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می گیرد . از این طریق ، ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا ، میزان سختی کمک فنر ها ، متناسب با شرایط تنظیم می شود .

اگر فکر می کنید که دیر خودرویتان مثل کیفیتی ندارد ، می توانید از مراحل زیر کمک بگیرید :

مرحله اول :

قسمت جلوی خودرو را به پایین فشار بدهید تا کمک فنر های ضعیف شده را تشخیص بدهید . البته این آزمایش علمی نیست ولی وقتی در کنار سایر چک هایی که انجام می دهید می تواند بسیار مفید می باشد . برای انجام این کار بهتر است در جلوی ماشین بایستید و پا یا زانوی تان را روی سپر قرار دهید و خم نشوید . بهتر است این قسمت در مرکز نباشد . وزن خودتان را روی آن تقطه بی اندازید . سپس به ناگهان وزن خودتان را بردارید . چنانچه بدنه خودرو بیشتر از یکی دو بار بالا و پایین رفت ، نشانه این است که کمک فنر ها ضعیف شده اند .

مرحله دوم :

به طور چشمی بالا و پایین رفتن و بازی کردن کمک فنر ها را بررسی و حتما چک کنید . دنبال ردی از روغن بگردید که قبلا از کمک فنر بیرون آمده یا هم اکنون در حال خارج شدن است . اگر در حال حاضر روغن در حال خارج شدن است ، یعنی کمک فنر ها خراب شده است . هنگامی که دزد گیری از بین رود ، کمک فنر ها نیز کار خود را از دست خواهد داد . ممکن است هنگام حرکت در جاده روغن یا مایعی شبیه آن روی کمک فنر ها پاشیده شده باشد و شما را به اشتباه بیندازد .

مرحله سوم :

خودرو را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید به گونه ای که هر دو طرف خودرو در یک سطح قرار گرفته است . اگر تنظیمات سیستم تعلیق خودرو را می دانید ، ارتفاع خودروی خود را اندازه بگیرید . اگر ارتفاع ب حداقل میزان مجاز رسیده ، نشان دهنده آن است که چیزی تغییر کرده و نامیزان می باشد .

فیلر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .

جا شمعی :

شمع را از جای خود بیرون بی آورید و جا شمعی را تمیز کنید و زمانی که خواستید آن را قرار دهید ، و زمانی که قرار می دهید باید آن را فشار بدهید تا تراکم آن کم باشد و بعد مدادی را در داخل پیستون قرار دهید . زمانی که مداد به بالاترین نقطه رسید ، و خواست که جهت بگیرد ، موتور شروع به گردش می کند و عمل فیلتر گیری را انجام می دهیم .

چه زمانی باید فیلتر گیری انجام شود ؟

در گذشته و بخاطر استفاده از آلیاژ های نه چندان مرغوب در نشیمن گاه سوپاپ مانند انگشتی و میل تایپیت ،  فیلتر گیری دوره ای انجام می شد . در صورت باز شدن سر سیلندر و تعویض سوپاپ ها بهتر است علاوه بر فیلتر گیری اولیه که بعد از تعمیر انجام می شود ، خلاص سوپاپ ها باید فیلتر گیری دوباره انجام شود و حتما برای فیلتر گیری را متخصص و یا تعمیر کار انجام دهد . در اتومبیل های امروزی ، علاوه بر حذف بسیاری از متعلقات سوپاپ ، در ساخت قطعات سر سیلندر از آلیاژ های بادوام استفاده می شود و عمر آن طولانی می باشد .

فیلتر یعنی چه ؟

فیلتر نام ابزاری می باشد که برای فیلتر گیری ماشین استفاده می شود و باعث بهتر شدن موتور ماشین و دیگر تجهیزات ماشین می باشد . فیلر از تیغه های فولادی با قطره های مختلف درست شده است . این فیلتر ها دارای 20 تیغه می باشد که این تیغه ها بسیار نازک می باشد که قطر آن ها 0.05 است . و همچنین اکثر این تیغه ها 1 میلی متر هم می باشد . بستگی دارد برای فیلتر کردن باید از چه فیلتری استفاده شود .

اهمیت فیلتر گیری ماشین چقدر می باشد ؟

در یک موتور چهار زمانه دقیق باز و بسته شدن سوپاپ بسیار مهم است و تاثیری زیادی روی موتور و راندمان موتور دارد . خلاصی سوپاپ باعث می شود که سوپاپ هنگام بسته شدن مخصوصا در دور بالا کاملا در جای خود قرار گرفته است و از صدرت خروج که حاصل از نیروی احتراق به خارج از مخفظه احتراق جلو گیری می کند و نمی گذارد که به موتور و راندمان موتور آسیب برسد . در صورت کم بودن خلاصی یا سفت بودن سوپاپ ها مقداری از فشار حاصل احتراق به بیرون راه پیدا کرده و موجب داغ کردن موتور در سر بالایی ها می شود و شما رانندگی راحت تری خواهید داشت .

صدای ترمز

یکی از مشکلاتی که باعث اذیت شدن راننده و دیگر سر نشینان می شود ، ترمز گیری می باشد که صدای بسیار بدی دارد که بسیار آزار دهنده می باشد . این صدا در هنگام فشردن پدال ترمز به گوش راننده می رسد . این صدا در برخی اوقات به قدری بلند و گوش خراش است که نمی توان با آن کنار آمد ، اما دلیل این صدا را می توان به پایین بودن کیفیت لنت ها می باشد . موادی که در لنت های ماشین به کار رفته است بسیار ارزان می باشد و آنچنان کیفیت ندارند و محصول کشور چین می باشد .

لنت خودرو بسیار گران قیمت می باشد که کیفیت خوبی را دارد و قابل اعتماد هستند .

علائم خرابی ترمز خودرو یا لنت خودرو

خرتبی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در لنت خودرو و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

ترمز خودرو یا لنت خودرو در اکثر مواقع درست عمل می کند اما در برخی مواقع ، ترمز زیر پا خالی شده و پدال بیش از حد پایین می رود که علت آن شامل موارد زیر می باشد :

1- در صورتی که خودرو شما سیستم ABS نداشته باشد ، علت آن خرابی پمپ اصلی ترمز است .

2- در صورتی که خودرو شما سیستم ABS داشته باشد ، علت یا خرابی بلوک ABS است و یا خرابی پمپ اصلی ترمز .

معایب ارتفاع زدن ماشین

1- امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گل گیر

2- کم شدن میزات چرخش فرمان

3- شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست انداز های شدید

4- ایجاد صدا های اضافی از خودرو

5- وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودرو هایی که ارتفاع کمتری دارد

6- تحت فشار بودن سیستم زیر بندی و فنر های خودرو

7- افزایش استهلاک خودرو

8- خراب شدن جلو بندی خودرو

9- ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

10- وارد شدن ضربه به زیر خودرو هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده

11- خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها

12- حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری

کمک فنر

مزایای ارتفاع زدن ماشین

1- بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند

2- افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

3- بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

4- افزایش ویژگی زیبایی ظاهری خودرو

انواع روش های ارتفاع زدن

1- روش اول گرم کردن فنر ها می باشد . با گرم کردن فنر ، فاصله دور های فنر به یک دیگر نزدیک تر می شود و در نتیجه ارتفاع فنر ماهش می باید ، و اصلا توصیه نمی شود که ارتفاع ماشین خود را جمع کنید .

2- ارزان ترین و شایع ترین روش ، روش ارتفاع زدن است که فنر ها را کاهش می دهد . با کاهش دادن فنر ها ، حالت ارتجاعی کمتری دارد و در نتیجه سیستم تعلیق عملکرد خوبی دارد . این روش به ماشین آسیب جدی وارد می کند .

ارتفاع زدن به چه معناست ؟

به کاهش یا افزایش ارتفاع خودرو از حالت استاندارد یا معمولی ، ارتفاع زدن گفته می شود . شایع ترین روشی که برای ارتفاع زدن استفاده می شود ، کم کردن و یا بریدن کمک فنر ها خودرو می باشد که بسیار غیر استاندارد می باشد و باعث ایجاد مشکل در ماشین خواهد شد .

استاندار ترین روش برای ارتفاع زدن ماشین استفاده از کمک فنر های مخصوص و اسپرت است که معمولا باعث می شوند تا ارتفاع خودرو از حالت عادی خارج شود و به سطح زمین برسد .

10 روش که به افزایش و یا کاهش ارتفاع ماشین شما کمک می کند ، شامل موارد زیر می باشد :

1- تنظیمات فنر

2- کاهش ارتفاع کیت ها

3- سیستم تعلیق بادی

4- سیستم تعلیق هیدرولیک

5- کاهش ارتفاع سلیقه ای

6- میله های چرخشی

7- افزایش ارتفاع بدنه

8- افزایش ارتفاع سیستم تعلیق

9- هم ترازی

10- افزایش ارتفاع زیاد

بیشتر بخوانید:

عیب یابی و صدا گیری کامل کمک فنرهای خودرو

کاربرد کمک فنر در سیستم تعلیق خودرو + تشخیص خرابی کمک فنر خودرو

آموزش تصویری تعویض کمک فنر عقب خودرو پژو 206 + اجرت تعویض

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.