علت و راه حل رفع ترک خوردن داشبورد خودروها چیست؟

علت و راه حل رفع ترک خوردن داشبورد خودروها چیست؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به علت و راه حل رفع ترک خوردن داشبورد خودروها صحبت کنیم. داشتن یک خودرو به مدت طولانی ، بدون بروز هیچ گونه مشکلی به ندرت اتفاق می افتد و به طور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با مشکلاتی رو به رو می شود که از معمول ترین و آزار دهنده ترین آن ها لرزشش می باشد . در مواردی تعمیر و بالانس چرخ ها می تواند کار آمد و کم هزینه باشد اما برخی اوقات سرویس فرمان و سیستم تعلیق نیاز به هزینه های بالایی می باشد .

داشبورد

داشبورد یک ماشین ، از سه لایه تشکیل شده است ، که لایه زیرین مشخص نمی باشد . این لایه از یک ترموپلاستیک بسیار تقویت شده با الیاف شیشه ، ساخته شده ست . روی آن لایه ای از فوم پلی یورتان قرار دارد . در چند وقت گذشته ، رویه های داشبورد از آلیاژ PVC با ماده ای به نام ABS ساخته شده است .

5 علت باعث لرزش داشبورد می شود :

1- وجود مشکل در لاستیک ها

لاستیک ها از مهم ترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می آید . برای از بین بردن لرزش لاستیک ها باید موارد زیر را انجام دهید :

1- وجود پوسیدگی در لاستیک ها ، نشان دهنده زمان تعویض آن ها است .

2- زمانی که ساییدگی در بخش های مختلف لاستیک مشاهده می کنید ، بایستی آن را عوض کنید .

3- زمانی که خودرو شما در یک سرعت معین شروع به لرزیدن می کند ، لاستیک ها نیاز به بالانس دارند .

نکاتی که باید در باعث لرزش لاستیک ها می شود :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

2- لق بودن چرخ ها

گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می شود ، در این حالت تنها موردی که می توان به آن شک کرد ، تنظیم نبود چرخ ها می باشد . تشخیص و رفع آن شامل موارد زیر می باشد :

1- ناصاف بودن رینگ

2- سیبک ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش مهمی در حرکت کردن آن ها دارد .

3- محکم بودن مهره های چرخ ها

4- می توان با عوض کردن بلبرینگ ها به آن ها کمک کرد .

فرمان لقی اضافه دارد

اگر از سلامت جعبه فرمان و تمامی اجزای جلو بندی اطمینان دارید ، به ستون فرمان مراجعه کنید . لقی اضافی ستون فرمان می تواند نشانه خرابی چهار شاخ ستون فرمان و یا خرابی فیوز ستون فرمان باشد که موجب بازی اضافع فرمان می شود .

3- وجود مشکل در سیستم ترمز

دیسک می تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می شود تغییر شکل دهد . همچنین خوردگی در یطح دیسک ترمز نیز می تواند باعث لرزش داشبورد شود . به دلیل نا صاف بودن سطح دیسک ، لنت به درستی روی دیسک قرار نمی گیرد و باعث به وجود آمد لرزش در داشبورد می شود .

علائم خرابی ترمز پراید که باعث لرزش داشبورد می شود .

خرتبی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

داشبورد

زمانی که چرخ ها صدای سوت می دهد ، علت آن چه می توان باشد :

1- در اتومبیل پراید ، صدای سوت از چرخ های جلو می تواند به دلیل تمام شدن لنت ها باشد .

2- صدای سوت از چرخ های جلو در سرعت های پایین ، احتمالا به دلیل کیفیت پایین لنت ها است .

4- وجود مشکل در اکسل خودرو

اگر اکسل خودروبر اثر تصادف یا برخورد های شدید کج شود ، پس از مدتی در سرعت های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو با مشکل رو به رو است . وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ های عقب خودرو های دیفرانسیل عقب است ، که اگر کج شود می تواند در خودرو لرزش ایجاد شود . همچنین تویی چرخ ها انتهای میل گردان در آن قرار دارد و باید آن سالم باشد .

5- وجود مشکل در موتور خودرو

در برخی از مواقع لرزش داشبورد و فرمان می تواند بخاطر نرسیدن هوای کافی ، سوخت رسانی نامناسب می باشد که علت لرزش های خودرو شامل موارد زیر باشد :

1- خودرو به خوبی روشن شود ، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند .

2- لرزش های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت

3- لرزش هنگام فشار دادن پدال گاز

وظیفه اصلی میل موج گیر که به داشبورد و فرمان وصل است :

میل موج گیر نوعی فنر موج گیر است . این میل موج گیر معمولا بین دو طرف نصب می شود . وقتی خودرو پیچی را طی می کند ، اتاق به طرف بیرون پیچ متمایل می شود .

وظیفه اصل میل موج گیر این است که غلتش اتاق در هنگام دور زدن و پیچیدن و حتی رانندگی کردن در سطح ناهمواره را کنترل می کند .

زمانی که یک چرخ در دست انداز می افتد و چرخ های دیگر نمی افتند نیز میل موج گیری عمل می کند وقتی خودرو در جاده همواره و در امتداد مستقیم حرکت می کند ، وجود میل موج گیر هیچ اثری ندارد بسیاری از سیستم های تعلیق عقب یک میل موج گیر عقب دارند .

علائم خرابی میل موج گیری که به لرزش داشبورد مربوط می شود :

میل موج گیر در دو سر خود دارای سیبک است و این قطعه دارای یک عمر مفید است و باید به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کند . صدای نق نق و ضربه به خصوص در هنگام چرخیدن فرمان یکی از مهم ترین علائمی است که باید میل موج گیر و سیبک ها مورد بررسی قرار می گیرد .

سیبک ها دارای گرد گیر نیز هستند که به ندرت پیش می آید گرد گیر ها دچار پارگی شوند ، اما به مرور با نفوذ گرد و خاک و آب امکان دارد خاصیت چربی گریس داخل سیبک از بین رود و مشکلاتی از جمله لقی و شل شدن شروع شود .

تاثیر خرابی میل تعادل در جلو بندی خودرو که باعث لرزش آن می شود :

میل تعادل وظیفه تقسیم نیرو میان چرخ ها به هنگام حرکت خودرو در پیچ ها را بر عهده دارد و مانع از خم شدن بیش از حد خورو به یکی از طرفین می شود . بوش های نگهدارنده میل تعادل اگر به درستی کار نکنند موجب ایجاد سر وصدا در جلو بندی خودرو خواهند شد . همچنین لرزش فرمان نیز از دیگر نشانه های خرابی بوش ها میل تعدل است .

میل تعادل ضعیف نمی تواند نیروی ناشی از وزن خودرو را به درستی میان چرخ ها تقسیم مند و اصطلاحا خودرو در هنگام حرکت در پیچ ها گیج می زدند .

علت های لرزش داشبورد پراید

مرحله اول : نشانه ها و صدا ها

1- مرحله افزایش تدریجی لرزش ها و تکان های فرمان و فرمان خودرو به سیستم مفصل بندی متصل است که سیستم مفصل بندی به جعبه فرمان و سیستم تعلیق آن وصل است .

2- زمانی که از سیستم تعلیق فرمان صدایی می آید ، یعنی داشبورد و فرمان دچار مشکل شده است که زمانی که ماشین را روشن می کنید این صدا ها به گوش می رسد .

مرحله دوم : تشخیص اشکال

1- تست جهش . در قسمت هایی که تایر ها هستند  خودرو را به سمت پایین فشار دهید تا فنر ها حرکت کند .

2- بازرسی چشمی . استراتها ، پیچ ها و مهره ها و گردگیر فرمان و بوش هار را چک کرده و در صورت بودن مشکل آن را حل کنید .

3- فرمان را چک کنید ، امکان دارد بخاطر آن داشبورد شما دچار لرزش شده باشد .

صدای جیر جیر یا خر خر : امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ : زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن : این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

داشبورد

نرم کننده ها

نرم کننده ها موادی هستند که جهت کاهش دمای انتقال شیشه ای به یک پلیمر افزوده می شود . قسمتی از یک لوله ای سخت پلی کلراید را با پردهی حمام که آن هم از PVC است ، مقایسه کنید . پردهی پلاستیکی ، نرم کننده های به عنوان افزودنی دارد که آن را نرم و انعطاف پذیر می باشد . نرم کننده ها معمولا مولکول های آلی کوچک هستند .

مزایا داشبورد

1- ضربه پذیری خوب

2- قابلیت ماشین کاری خوب

3- قیمت پایین ( منظور از قیمت پایین زمانی است که داشبورد شما ترک خورده است و قصد عوض کردن آن را دارید .

4- ثبات در ابعاد و اندازه ها

5- سفتی بالا

6- قابلیت شکل گیری با حرارت

معایب داشبورد

1- کدر و مات بودن

2- حساسیت به شعله

3- تغییر رنگ و خواص در برابر اشعه خورشید

4- جذب رطوبت تقریبا بالا

کاربرد ویژه آلیاژ داشبورد

1- ساختن مدل های نمونه اولیه

2- محفظه ها و پوشش ها

3- اجزای بدنه و نگهدارنده ها

4- اجزای ماشین

5- غلطک ها

6- جوشکاری

مراحل تولید داشبورد

1- آماده سازی قالب الکترو فرم شده

2- گرم کردن قالب

3- افزودن ماده اولیه به صورت پودر

4- چرخاندن ماده و قالب و ریختن ماده در قالب

5- سرد کردن قالب و چرخاندن مجدد آن

6- جدا کردن پوسته

طراحی داشبورد ماشین

جعبه داشبورد ، قطعه ای است که علاوه بر پر کردن فضای خالی زیر داشبورد ف فضایی برای نگه داری از وسایل ضروری و کوچک سر نشینان فراهم کرده است . همچنین باید اضافه کرد که در تولید اکثر خودرو های امروزی ، به شدت مورد توجه رانندگان قرار گرفته است که در ماشین های امروزی از داشبورد های جدید و زیبا و جادار استفاده می شود .

بیشتر بخوانید:

نحوه تشخیص لوازم یدکی تقلبی خودرو به طور کامل

روغن هیدرولیک فرمان، علائم و عوامل فاسد شدن آن

علت بالارفتن آمپر آب خودرو و راه های حل آن چیست؟

منبع: ویستا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.