روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

تابستان نزدیک است. با آمدن تابستان، هوای گرمتر، تعطیلات، و سفرهای طولانی تر نیز خواهند آمد. دلسرد نشوید اما اگر سیستم خنک کننده ی خودرو به خوبی کار نکند همه چیز را برای سرنشینان خودرو به یک کابوس تبدیل می کند. چون در واقع ناکارآمدی سیستم خنک کننده باعث خراب شدن خودرو میشود. اجازه ندهید که چنین وضعیتی پیش بیاید.

ساده ترین راه برای اینکه خیالتان از اجرای بدون تغییر برنامه های تابستانی راحت شود، این است که از حالا به سیستم خنک کننده ی خودروی خود توجه کنید؛ چون هنوز هوا خنک است. به ما اعتماد کنید، با این کار از پیش آمدهای بد و تعمیراتی که احتمالاً هزینه ی سنگینی در بر خواهد داشت، جلوگیری می کنید.

در اینجا راه هایی برای نگهداری از سیستم خنک کننده به شما ارائه می کنیم.

کار سیستم خنک کننده چیست ؟

به بیان ساده تنها کار سیستم خنک کننده در هوای گرم، خنک کردن موتور و جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور به بیش از دمای استاندارد است.

فرآیند احتراق، گرمای زیادی تولید می کند. آستانه ی دمای ماده خنک کننده تا بالاتر از ۲۰۰ درجه می باشد و دمای موتور در نزدیکی اگزوز چند شاخه، به بیش از ۸۰۰ درجه می رسد. همه ی این گرما باید به جای دیگری انتقال داده شود، در غیر این صورت اجزاء موتور از کار می افتند. انتقال این گرما به جایی غیر از موتور، وظیفه سیستم خنک کننده است.

سیستم خنک کننده چگونه کار میکند ؟سیستم خنک کننده ی خودرو از طریق انتقال گرما کار میکند؛ گرما را از موتور می گیرد و آن را به هوای بیرون انتقال می دهد. مایع سیستم خنک کننده، که ضد یخ یا مایع خنک کننده نام دارد، در واقع ترکیبی است که نیمی از آن آب است و نیم دیگر مایع خنک کننده.

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

سئوال: چرا فقط از آب استفاده نمی شود؟ مایع خنک کننده نسبت به آب دمای جوش بالاتری دارد و از خوردگی جلوگیری می کند.

مایع خنک کننده توسط پمپ آب در یک سری از مجراهایی که در موتور تعبیه شده است، جریان پیدا می کند. با جریان پیدا کردن مایع خنک کننده در موتور، تعادل دمایی با موتور صورت می گیرد.

مایع خنک کننده ی موتور از طریق یک شیلنگ لاستیکی به رادیاتور انتقال پیدا می کند. زمانی که مایع خنک کننده در رادیاتور جریان پیدا می کند، هوای میان لوله ها و مجراهای فلزی رادیاتور، گرما را از مایع خنک کننده می گیرد و آن را به محیط اطراف انتقال می دهد.

هنگامی که خودرو در حال حرکت است، هوا همواره از میان مجراهای رادیاتور عبور می کند و از طریق فن، جریان هوا به گردش در می آید. مایع خنک کننده، که اکنون دمای آن پایین آمده است، از طریق شیلنگ لاستیکی دیگری به موتور بازمی گردد و این فرآیند همچنان تکرار می شود.

اما این فرآیند ممکن است در خودروهای مختلف متفاوت باشد. به صورت معمول یک یا چند تسمه، کار چرخاندن فن و به کار انداختن پمپ آب را انجام می دهند. دریچه رادیاتور فشار سیستم خنک کننده را کنترل می کند و اگر فشار مایع از حد معمول بیشتر شود، بعنوان یک شیر اطمینان عمل می کن.

بیشتر بخوانید: ترموستات چیست و چه کاربردی دارد + ترموستات پراید، 206 و ef7

ترموستات دمای موتور را کنترل می کند؛

یا دمای موتور را بالا می برد و یا آن را خنک می کند. زمانی که موتور به دمای مناسب برای فعالیت رسید، ترموستات دریچه های موتور را باز می کند و به مایع خنک کننده اجازه می دهد به رادیاتور برود و بدین ترتیب فرآیند خنک شدن آغاز می شود.

نکاتی در نگهداری از سیستم خنک کنندهاگر از سیستم خنک کننده به خوبی نگهداری نشود، دیر یا زود از کار خواهد افتاد. زمانی که در مورد نحوه ی نگهداری از سیستم خنک کننده ی خودرو با متخصص مکانیک صحبت می کنید باید به این مسائل توجه داشت:

مایع خنک کننده باید به صورت مداوم شارژ شود. برای اطلاع از دوره های توصیه شده برای تعویض مایع خنک کننده به راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید.

اگر مایع خنک کننده به صورت دوره ای جایگزین نشود، تاثیر آن در جلوگیری از خوردگی سیستم خنک کننده از بین می رود – مشکلی که در ادامه به آن پرداخته شده است – و قابلیت خنک کنندگی خود را نیز از دست می دهد. میزان مایع خنک کننده نیز باید همیشه چک شود. اگر مایع خنک کننده تمام شود، موتور خودرو به علت دمای بالا از کار خواهد افتاد.

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

رادیاتور:

اگر از مایع خنک کننده با قابلیت ضد خوردگی خود استفاده نشود، یا به صورت دوره ای تعویض نشود، ممکن است دچار خوردگی شود. خوردگی رادیاتور باعث سوراخ شدن آن می شود و در این صورت دیگر قابلیت به جریان درآوردن مایع خنک کننده را ندارد. هر چند وقت یکبار به متخصص مراجعه کنید تا رسوبات و خوردگی رادیاتور و سیستم خنک کننده را برطرف کند.

همچنین از متخصصین بخواهید گرفتگی هایی مانند کاغذ، برگ، حشره یا سایر اشیاء را برطرف کند چراکه اگر سر راه جریان مایع قرار بگیرد، جریان آن را متوقف می کنند. آسیب دیدگی سیستم و یا رادیاتور دراثر برخورد سنگ و یا اشیاء دیگر با آن را چک کنید و در صورت مشاهده ی نشتی یا فرورفتگی آن را برطرف کنید.

تسمه ها و شیلنگ ها:

این وسایل از لاستیک تهیه شده اند و به مرور زمان پوسیده و فرسوده می شوند. به طور تقریبی هر چهار سال یک بار یا باید آنها را تعویض کنید، یا براساس دستورالعمل خودرو آنها را جایگزین کنید. انجام بررسی های مرتب برای پیدا کردن هر گونه نشانه خرابی و فرسودگی ضروری است. ترک خوردگی تسمه ها یا نقاط نرم شده یا باد کرده روی شلنگ ها باید برطرف شو. اگر این وسایل مشکل داشته باشند، سیستم خنک کننده خودرو را از کار می اندازد.

پمپ آب:

در بسیاری از خودروها، پمپ آب بوسیله تسمه تایم کار می کند. از آنجایی که تسمه تایم باید مرتب تعویض شود، بیشتر متخصصان معتقدند که معقولانه تر این است که پمپ را نیز همزمان با تعویض تسمه، تعویض کنید. اگر پمپ آب از کار بیفتد، موتور در اثر بالارفتن دما صدمه می بیند.

درب رادیاتور:

اطمینان حاصل کنید که به صورت کامل بسته شده است. اطراف آن را بررسی کنید که نشتی وجود نداشته باشد. متخصص مکانیک میتواند با انجام تست، فشار درب رادیاتور را بررسی کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود. مراقب باشید که هیچ وقت زمانی که موتور در حال کار است، درب رادیاتور را باز نکنید.همچنین، به علائم زیر که نشان دهنده ی بروز مشکل در سیستم خنک کننده است، توجه داشته باشید:

نزدیک شدن عقربه دمای خودرو به نزدیکی خط قرمز

نشت یا بخار شدن مایع خنک کننده و یا شنیدن صدای باد از زیر کاپوت خودرو

بالا بودن دمای موتور یا استنشاق بوی مخصوص مایع خنک کننده

آگاهی و اجرای راه کارهایی برای نگهداری از سیستم خنک کننده میتواند از ایجاد مشکل در سیستم خنک کننده و موتور جلوگیری کند.

در کل، فصل تابستان است و ما میخواهیم با خیال راحت رانندگی کنید.

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

روزهای کوتاه و وزش نسیم های خنک که جای خود را به گرمای تابستان می دهند، نیاز شما را به سیستم تهویه هوای خودرو بیشتر می کند. هوای خنک و مطبوع سبب رفع آشفتگی می شود و آسایش خاطر ایجاد می کند، مگر اینکه سیستم تهویه هوای خودروی شما به خوبی کار نکند.

با روشن شدن کولر هوای خنک از دریچه ها داخل شده و دمای داخل اتاق خودرو و میزان رطوبت آن در سطح پایینی حفظ می شود. اگر مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است وضعیت به این مطبوعی و خوشایندی نباشد، برای مثال خارج شدن هوای گرم از دریچه ها یا پر شدن فضای داخل اتاق خودرو از بوی نامطبوع.

هر کدام از این علایم ممکن است نشان دهنده بروز مشکلی در سیستم کولر باشند. در اینجا راهکارهایی برای شناسایی و برطرف کردن این مشکلات ارائه می شوند.

اندازه گیری دمای خودرو

تخمین دمای هوا بدون دماسنج کمی گمراه کننده است. ممکن است فکر کنید که هوای داخل خودرو باید سردتر باشد. درحالیکه سرنشین دیگری که تنها کمی از شما فاصله دارد، از سرما یخ زده است، و میخواهد دریچه ها را ببندد تا از سرما به خود نلرزد. پس قبل از نتیجه گیری اشتباه، از حدس زدن دست بردارید و راه دقیقی برای اندازه گیری دمای خودرو پیدا کنید و دما را با دما سنج اندازه گیری کنید.

بیشتر متخصصان خودرو اعتقاد دارند که اگر سیستم کولر به خوبی کار کند، دمای ایده ال هوای خروجی از دریچه های خودرو باید تقریبا برابر ۵ تا ۷ درجه سانتی گراد باشد. دماسنج خودرو بهترین وسیله برای اندازه گیری این دما است. این وسیله را میتوانید از مراکز فروش قطعات خودرو یا به صورت آنلاین تهیه کنید. این دماسنج یک صفحه مدرج و یک میله فلزی بلند دارد که مخصوص وارد کردن به داخل دریچه های سیستم تهویه هوای خودرو است.

دماسنج را روشن کنید، ترجیحاً در یک روز گرم این کار را انجام دهید. فن را روشن کنید و آن را روی بالاترین درجه تنظیم کنید. سپس درجه کولر را روی خنک ترین وضعیت قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که دکمه ” گردش هوا ” خاموش است تا هوای خنک از بیرون وارد خودرو نشود. دماسنج را در یکی از دریچه ها قرار دهید، چند دقیقه صبر کنید و سپس درجه دمای روی آن را بخوانید.

اگر دما در بازه ی مذکور بود و تغییری نکرد، سیستم کولر شما به خوبی کار می کند. اما اگر دمایی که روی دماسنج مشاهده می کنید خارج از آن محدوده بود، احتمالاً مشکلی وجود دارد. با کمک یک سرنشین دیگر، این بار در حالی که خودرو در حال حرکت است، دمای سیستم را دوباره اندازه گیری کنید، و ببینید که آیا تغییری در نتیجه حاصل می شود.

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

شارژ سیستم تهویه ی هوا و رفع نشتی آندرصورت بروز مشکل، اولین کار این است که سیستم کولر را با گاز خنک کننده شارژ کنید و همه نشتی های آن را با آستری مناسب بپوشانید.

اگر خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، لازم است با متخصص مشورت کنید. اگر خودتان دست به این کار می زنید – تنها به آنهایی توصیه میشود که تجربه این کار را داشته باشند – باید ابزار آن را تهیه کنید که شامل یک کیت گاز خنک کننده برای شارژ سیستم کولر و روغن برای آستر کردن نشتی است.

اگر فردی حرفه ای این کار را برای شما انجام دهد یا خودتان دست به کار شده اید، در این مرحله باید گاز خنک کننده بیشتری به سیستم کولر تزریق کنید تا جریان باد خنک تر و خشک تر شود و نشتی روی لوله ها و شلنگ ها، واشرها و اورینگ ها را بگیرد؛

از مواد ضد خوردگی برای بالا بردن عمر سیستم استفاده کنید و عملکرد آن را بهبود ببخشید. این سریع ترین و ساده ترین راه حل برای رفع مشکل سیستم تهویه ی خودرو است. اگر هنوز مشکلی وجود دارد، قطعاً باید فردی حرفه ای سیستم تهویه ی خودروی شما را عیب یابی کند.

اگرسیستم تهویه به درستی کار کند، باید میعان در آن صورت بگیرد و از طریق لوله تخلیه رطوبت به خارج از خودرو کشیده شود. مشکل زمانی پیش می آید که گل و لای، یا قارچ و خزه مسیر لوله ی تخلیه ی سیستم تهویه را مسدود می کند و مانع جاری شدن آب در داخل سیستم می شود.

اما رطوبت داخل سیستم باید به جایی منتقل شود و در دسترس ترین مسیر کف خودروی شماست؛ در این حالت یا کف خودرو آب جمع می شود یا کفپوش های خودرو مرطوب می شود. رطوبت زیاد در نهایت منجر به کپک زدن و رشد قارچ، تخریب کفپوش خودرو، ایجاد بوی نامطبوع، و شاید منجر به آسیب دیدن سیستم الکترونیکی و بدنه خودرو شود.

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

برای کنترل گرفتگی لوله ی تخلیه ی خودرو باید ابتدا خودرو و سپس سیستم خنک کننده را روشن کنید. چند دقیقه صبر کنید و سپس نگاهی به جلوی خودرو بیندازید. اگر آب از زیر موتور نشت می کند و روی زمین جمع می شود سیستم کولر به درستی کار میکند. درغیراینصورت، احتمال گرفتگی لوله ی تخلیه وجود دارد.

خوشبختانه، رفع این مشکل، چه توسط خودتان و چه توسط یک متخصص، کار ساده ای است. بعد از پیدا کردن لوله تخلیه که زیر خودرو قرار می گیرد، می توان آن را با کمک فشار هوا تمیز کرد تا گرفتگی ها برطرف شود و آب در داخل سیستم جریان پیدا کند.رفع بوی نامطبوعسیستم تهویه ی هوای خودرو مکانی تاریک و مرطوب است، یعنی بهترین محل برای رشد خزه، قارچ، و جمع شدن گل و لای.

این مهمان های ناخوانده باعث ایجاد بوی نامطبوعی می شوند که با روشن شدن کولر قابل استنشاق است. هوای آلوده، علاوه بر بوی نامطبوع، باعث تشدید حساسیت ها و مشکلات تنفسی سرنشینانی می شود که به قارچ و گرد و غبار حساسیت دارند.

خوشبختانه چندین راه حل برای از میان بردن منبع این بوهای نامطبوع وجود دارد. محصولات متعددی برای از میان بردن بوی نامطبوع سیستم خنک کننده در فروشگاه ها وجود دارد. این ترکیبات با از میان بردن میکروب موجود در سیستم خنک کننده، سیستم داخلی را با آستری از ماده ضد باکتری می پوشانند تا از رشد مجدد میکروب ها جلوگیری کند، رطوبت را از میان ببرد، و بویی خوشایند و مطبوع ایجاد کند.

روش تقویت سیستم خنک کننده ی موتور در تابستان

بیشتر آن را میتوان به راحتی به داخل دریچه های ورودی سیستم در خارج از خودرو، یعنی در فاصله ی بین شیشه جلوی خودرو و کاپوت جلویی، اسپری کرد. زمانی که سیستم خنک کننده روشن است، درجه فن را روی بالاترین حالت آن تنظیم کنید، و دکمه ” چرخش هوا ” را در حالت خاموش قرار دهید تا هوای تازه وارد اتاق خودرو شود، محصول مورد نظر را طبق دستورالعمل های روی آن در جلوی دریچه های ورودی هوا اسپری کنید.

کثیفی فیلتر هوا ممکن است علت دیگر این بوی نامطبوع باشد. فیلتر هوای اتاق خودرو معمولاً داخل خودرو، پشت یا زیر جعبه داشبورد، قرار می گیرد تا هوای بیرون را پیش از ورود به داخل خودرو تمیز و فیلتر کند. اگر فیلتر کثیف باشد، این کار به خوبی صورت نمی گیرد. برای رفع این مشکل میتوان به راحتی فیلتر را تعویض کرد.

اگر داخل خودرو گرمای زیادی احساس می کنید، روی کفپوش ها آب مشاهده می کنید، یا بوی بدی استشمام می کنید، این تابستان دستی به سرو گوش سیستم خنک کننده ی خودروی خود بکشید تا با عملکردی خوب، شما را خنک کند.

منبع:تخت گاز

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

بررسی اجزای سیستم خنک کننده موتور پژو 206 + عملکرد و عیب یابی

عملکرد سیستم تحت فشار خنک کننده موتور خودرو چگونه است

آموزش ترفندهایی برای خنک‌تر کردن کولر خودرو + عکس

راهکارهای ارزان برای خنک کردن خودرو در تابستان

مایعات خنک کننده موتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.