واتر پمپ برقی خودرو چه تاثیری بر قدرت موتور دارد ؟

واتر پمپ برقی خودرو چه تاثیری بر قدرت موتور دارد ؟

واتر پمپ برقی توسط تسمه ( یا بعضی از آنها توسط میل سوپاپ ) به گردش در می آیند . به عبارت دیگر این قطعه انرژی مکانیکی و چرخشی خود را از موتور دریافت می کند و از این انرژی برای به گردش در آوردن یک پمپ داخلی استفاده می کند . چرخش پره های واتر پمپ باعث به جریان انداختن سیال خنک کننده می شود تا از بلوک موتور عبور کند و حرارت آن را جذب کند ، سپس این سیال وارد رادیاتور می شود و در آنجا حرارت خود را دفع می کند و دوباره به سمت واتر پمپ بر می گردد و این چرخه همچنان ادامه دارد .
با چرخش واتر پمپ معمولا موتور خودروها با دمای حدود 93.3 درجه کار می کنند که دمای نسبتا مناسبی است . بنابراین وقتی ظاهرا مشکلی وجود ندارد چرا باید از واتر پمپ برقی استفاده کنیم ؟

واتر پمپ برقی
حقیقت این است که هر قطعه ای که حرکت دورانی خود را از انرژی تسمه موتور دریافت می کند باعث افت قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت یا هر دوی آنها می شود . حتما افت قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت را هنگام روشن کردن کولر تجربه کرده اید . زیرا موتور برای اینکه کمپرسور کولر را بچرخاند و در عین حال سرعت خود را حفظ کند باید تحت فشار بیشتری کار کند . مشابه همین اتلاف انرژی در تمام مدتی که واتر پمپ به تسمه متصل و در حال چرخش است وجود دارد .

واتر پمپ مکانیکی

مزیت واتر پمپ برقی اینجا مشخص می شود زیرا نیازی به انرژی چرخشی تسمه موتور ندارد و نیروی مورد نیاز خود را از باتری تامین می کند . شاید اینطور فکر کنید که با توجه به قانون ترمودینامیک که بیان می کند نمی توان انرژی را تولید کرد یا آن را از بین برد ، پس آیا استفاده از واتر پمپ برقی برای تامین انرژی مورد نیاز برای شارژ باتری ، فشار بیشتری به دینام ( که توسط تسمه به چرخش در می آید ) وارد نمی کند ؟ آیا این اتلاف انرژی نباید در قسمت دیگری جبران شود و در عملکرد موتور تاثیر منفی ندارد ؟ به طور خلاصه باید گفت تاثیر آن در حدی نیست که محسوس باشد .

در واقع قانون ترمودینامیک همچنان در مورد پمپ برقی هم صادق است ولی پمپ مکانیکی دائما با سرعتی متناسب با سرعت موتور در حال چرخش است . در نتیجه پمپ مکانیکی گاهی اوقات مقدار زیادی سیال را داخل موتور پمپ می کند با اینکه موتور به حدی داغ نیست که واقعا به این حجم زیاد سیال نیاز داشته باشد . بنابراین انرژی هدر می رود . بعضی اوقات موتور به حجم بیشتری از سیال نسبت به آنچه دریافت می کند نیاز دارد مانند حالتی که پس از رانندگی در شرایط سخت در یک روز بسیار گرم بلافاصله موتور را خاموش می کنید . با خاموش شدن موتور چرخش واتر پمپ مکانیکی قطع می شود و عدم دفع حرارت باعث فرسایش سریع تر بعضی قطعات موتور می شود .

برخلاف واتر پمپ مکانیکی ، استفاده از واتر پمپ برقی این امکان را برای خودروسازان فراهم می کند که بتوانند با دقت بسیار بیشتری محاسبه کنند که در بازه های دمایی معین چه مقدار از سیال خنک کننده باید داخل موتور گردش کند . بنابراین واتر پمپ برقی راندمان بالاتری دارد و با نیازهای ویژه موتور برای خنک شدن در شرایط مختلف سازگاری بیشتری دارد .

واتر پمپ برقی

البته پمپ برقی هم بی عیب نیست . عیب پمپ های برقی این است که معمولا به اندازه پمپ های مکانیکی قوی نیستند و نرخ جریان پایینتری دارند و نمی توانند با سرعتی برابر با پمپ های مکانیکی حجم یکسانی از سیال را جا به جا کنند . به دلیل اینکه پمپ های برقی پتانسیل افزایش قدرت موتور را دارند عموما مخصوص افرادی به بازار عرضه می شدند که با خودروهای خود در پیست مسابقه می دادند . برخی افراد از این بابت نگران هستند که شاید پمپ های برقی دوام کافی برای رانندگی روزمره در شرایط سخت را نداشته باشند در حالی که بسیاری از مصرف کنند گان این پمپ ها در انجمن های گفتگوی مربوط به خودرو های اسپرت ذکر کرده اند که از عملکرد این پمپ ها در دراز مدت راضی بودند . طبق گزارشات مختلف واتر پمپ های برقی حدود 3 تا 10 اسب بخار به قدرت موتور اضافه می کنند .

استفاده از واتر پمپ برقی باعث افزایش عمر موتور نیز می شود زیرا فشار وارد بر موتور را کمتر می کند و علاوه بر این مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد .

حالا چرا وقتی واتر پمپ کار خود را به درستی انجام می دهد ، از واتر پمپ برقی استفاده کنیم ؟

واتر پمپ یک پمپ پر قدرت می باشد که از نظر فنی آب و ضد یخ را در موتور به گردش در می آورد و باعث می شود ، دمای موتور خودرو در حالت نرمال حفظ شود ، از بالا رفتن دمای موتور جلوگیری می کند .

واتر پمپ انرژی مکانیکی و چرخشی خود را از موتور دریافت می کند ، و از این انرژی برای به گردش درآوردن یک پمپ داخلی استفاده می کند . چرخش پره های آب پخش کن واتر پمپ باعث به جریان انداختن آب می شود ، که این آب از موتورعبور کرده و باعث جذب حرارت موتور می شود ، سپس وارد رادیاتور شده و در آنجا حرارت خود را دفع می کند . بعد از گذراندن این مراحل دوباره آب به سمت واترپمپ بر می گردد .

هر قطعه ایی که حرکت دورانی خود را از انرژی تسمه موتور دریافت می کند، باعث می شود قدرت موتور افت کند ، این افت باعث افزایش مصرف سوخت می شود . این اتفاق را در هنگام روشن کردن کولر خودرو تجربه کرده اید . موتور برای این که  کمپرسور کولر را بچرخاند و سرعت را درعین حال حفظ کند ، باید فشار بیشتری را تحمل کند ،‌ این اتلاف انرژی در تمام فرایندی که واتر پمپ به تسمه متصل می باشد و در حال چرخش است به وجود می آید .

استقاده از واتر پمپ برقی باعث افزایش عمر موتور نیز می شود ، زیرا فشار وارد شده بر موتور را کمتر می کند و علاوه بر این مصرف سوخت را نیز کاهش می دهد .

معایب و مزایایی واتر پمپ برقی و واتر پمپ مکانیکی :

در واقع پمپ های مکانیکی همیشه سرعت متناسب خود را با سرعت موتور در حال چرخش هماهنگ می کنند ، در نتیجه پمپ مکانیکی گاهی اوقات مقدار زیادی از این چرخش را بیهوده انجام می دهد ، زیرا موتور به حدی داغ نیست که واقعا این حجم از چرخش وجود داشته باشد ، این چرخش باعث هدر رفتن انرژی می شود .

درواقع استفاده از واتر پمپ برقی این امکان را برای خودرو سازان فراهم می کند،  که بتوانند با دقت بسیار بیشتری محاسبه کنند که در بازه های دمایی معین چه مقدار از آب باید داخل موتور به گردش در آید ، بنابراین واتر پمپ برقی راندمان بالاتری دارد ، و با نیاز های ویژه موتور برای خنک شدن در شرایط مختلف سازگاری بیشتری دارد .

البته واتر پمپ برقی هم بی عیب نیستند . عیب پمپ های برقی در این است، که معمولا به اندازه پمپ های مکانیکی قوی نیستند و نرخ جریان پایین تری دارند ، نمی توانند با سرعتی برابر با پمپ های مکانیکی حجم یکسانی از آب را جا به جا کنند .

نکاتی برای جلوگیری از خرابی واترپمپ

1- مایع خنک ­کننده را در فاصله‌ های زمانی توصیه شده توسط کارخانه سازنده ، عوض کنید .
2- مایع خنک ­کننده ­فرسوده و قدیمی باعث می ‌شود که واترپمپ زنگ بزند و خراب شود . هنگام تعویض تسمه واترپمپ به هم تراز بودن آن با پولی و شل یا سفت نبودن تسمه دقت کنید .
3- تسمه ‌ای که شل باشد ، تراز نشده باشد و یا بیش از حد کشیده شده باشد ، از عملکرد مناسب پمپ آب و سایر لوازم جانبی جلوگیری می ‌کند و می ‌تواند به شفت پمپ ، بلبرینگ و آب ­بندی ‌ها آسیب برساند .
4- مشکل داغی بیش از حد موتور را سریعا رفع کنید . زیرا به پروانه داخل واترپمپ و آب ­بندی موتور آسیب جدی وارد می ‌کند .
5- از یک واترپمپ باکیفیت استفاده کنید تا سیستم خنک ­کننده­‌ ی ماشین شما در شرایط بهینه و برای مدت طولانی­ تری کار کند .
6- هنگامی که واترپمپی که با تسمه تایم کار می‌کند را تعویض می‌ کنید ، تسمه تایم را هم همزمان تعویض کنید ، مخصوصا زمانی که واترپمپ نشتی داشته باشد.
7- تسمه تایم فرسوده به واترپمپ آسیب می ‌زند . در بیشتر موارد ، واترپمپ و تسمه تایم عمر مفید یکسانی دارند و شما می ‌توانید با تعویض همزمان آن ‌ها در پول و وقت خود صرفه جویی کنید ؛ بنابراین اگر به وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید و نشانه‌ های نارسایی واترپمپ را به موقع ببینید ، می‌ توانید از صدمات جدی به خودروی خود جلوگیری کنید

.

نشانه های خرابی واتر پمپ چیست ؟

واتر پمپ یک پمپ پر‌قدرت است که به صورت مداوم در حال کار است و آب را با سرعت بالایی درون موتور به جریان در می آورد . واتر پمپ ها معمولاً از دو قسمت دچار مشکل می شوند ؛ یکی از قسمت آب بندی که شامل فیبر و فنر می شود و دیگری از بخش پره های داخلی آنکه وظیفه پخش کردن مایع خنک کننده را بر عهده دارند .

از آنجایی که آب در درون واتر پمپ در جریان است بنابراین آب بندی آن اهمیت زیادی دارد چرا که در صورت خرابی آب به پشت قطعه نفوذ کرده و باعث خرابی بلبرینگ و در نهایت منجر به قفل شدن واتر پمپ خواهد شد . برای همین در پشت این قسمت یک سوراخ قرار می ‌دهند تا با خرابی فیبر و فنر و در نتیجه عبور آب از آن به سمت بلبرینگ ، آب از این سوراخ بیرون بریزد و راننده را از خرابی آن مطلع کند .

یکی دیگر از خرابی های واتر پمپ اکسید شدن پره های داخل آن است . از آنجایی که واتر پمپ دائماً در تماس با آب قرار دارد به مرور زمان دچار فرسودگی می‌ شود . این اتفاق نیز در طولانی مدت باعث کاهش دبی آب در واتر پمپ ، چرخش آب کمتر و در نتیجه گرم شدن موتور می شود . استفاده مداوم از ضد یخ که نقش ضد‌ خورندگی نیز دارد ، از پوسیدگی و سوراخ شدن پره ‌های واتر پمپ جلوگیری خواهد کرد .

بنابراین زمانی که دمای موتور به شدت بالا می رود و فن خنک کننده خودرو نیز دائماً مشغول کار است اما آمپر دمای ماشین پایین نمی آید باید به سرعت واتر پمپ خودرو را مورد بررسی قرار داد . به علاوه اینکه یکی از شایع ترین علائم خرابی این قطعه مهم نشتی آب و وجود قطرات مایع در اطراف آن است .

همچنین وجود صدای اضافی یا صدایی شبیه به ساییدگی نیز می توان نشانه ای برای پایان عمر واتر پمپ خودرو باشد . در ضمن همواره توجه داشته باشید که روشن شدن چراغ هشدار دهنده دمای موتور روی صفحه کیلومتر شمار نیز هشداری است که بررسی وضعیت واتر پمپ را به شما یادآوری می کند .

واتر پمپ برقی

وظیفه واتر پمپ چیست ؟

وظیفه واتر پمپ به حرکت درآوردن محلول آب و ضد یخ در درون موتور خودرو است . واتر پمپ با به حرکت درآوردن آب در اطراف موتور و سیلندرها آنها را خنک می ‌کند و سپس آب داغ را به رادیاتور باز می‌گرداند تا دمای آن در اثر برخورد با جریان هوا کاهش یابد .

واترپمپ یک قطعه ای با عملکردی ساده  و حیاتی بر روی سیلندر و کنار تسمه تایم در خودرو است . این قطعه توسط تسمه تایم به حرکت در می ‌آید تا مایع خنک کننده که دمای ناشی از سوختن بنزین که حدود 2500 درجه سانتی گراد است را کنترل کرده و دمای موتور را تا حدود 90 درجه سانتی گراد در زمانی که روشن است پایین بیاورد . پس اگر این قطعه به درستی کار کند خودرو دارای دمای مناسب است .

گرچه این قطعه بادوام است اما مانند هر وسیله مکانیکی دیگر ، واترپمپ ها چند علامت هشدار دهنده دارند که نشان می ‌دهد در حال خراب شدن هستند .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره منشا نشت مایعات زیر خودرو + رفع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.