پورت و پولیش کردن سرسیلندر و سوپاپ ها چیست + تصاویر

پورت و پولیش کردن سرسیلندر و سوپاپ ها چیست + تصاویر

اگر درون محفظع احتراق و پورت های ورودی و خروجی سر یلندر را دیده باشید متوجه زیری و خلل و فرج و همچنین خطوط برجستگی قالب خواهید شد . این عوامل همگی راندمان حجمی را کاهش می دهند ، زیرا ایجاد مقاومت در برابر ورود مخلوط ورودی و خروجی گاز های حاصل از احتراق می کنند .

پولیش

به عمل افزایش قطر پورت ها ورودی و خروجی در سر سیلندر پورت کردن و به عمل صیقل دادن پورت ها پولیش کردن می گویند . این کار باعث بهبود در سیستم ورودی هوا و خروج دود می شود و در نتیجه مقداری از قدرت تلف شده موتور را باز می گرداند . می توانید مسیر ورود ترکیب سوخت و هوا در سر سیلندر و نیز مسیر خروج دود در سر سیلندر و منیفولد را کمی بزرگ تر کرده و سپس صیقل دهید . در هنگام انجام این کار دقت داشته باشید .

پولیش کردن پورت ها کاری زمان بر و مشکل بوده و نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد . به علاوه فردی که چنین کاری را انجام می دهد باید از تجربه و تبحر کافی برخوردار باشد تا بتواند این کار را به درستی انجام دهد .

سر سیلندر چیست ؟

در یک موتور درون سوز سر سیلندر یا بستار به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندر ها قرار دارد . چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید . متوجه می شوید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستون ها در درون سیلندر ها قابل دیدن هستند . در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد که به آن ها بلوک سیلندر می گویند که انتها آن ها باز هستند . برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سر سیلندر نیاز است . جنس اکثر سر سیلندر ها از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص ساخته می شود .

اتاقک درون سوز چیست ؟

عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سر سیلندر قرار دارد که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی می باشد . همچنین سر سیلندر ها در زیر یک درپوش محفوظ است .

طرز کار سر سیلندر ها چگونه است ؟

قطعات عمده سر سیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سر سیلندر است که باید به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند . عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن به وسیله میل بادامک انجام می شود . قسمت های دیگر سر سیلندر که فاقد تحرک هستند کافی است که در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند و البته باز بودن مجاری عبور آب و صابون نیز بسیار ضروری و مهم می باشد .

کاربرد سر سیلندر ها چیست ؟

سر سیلندر ها تنها در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندر ها و یا پیستون ها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سر سلیندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود .

موتور چهار زمانه و یا شش زمانه چیست ؟

موتور شش زمانه از انواع موتور های درون سوز که براساس ساختار موتور چهار زمانه است اما با این تفاوت که دارای چند ویژگی افزوده است که باعث افزایش کارایی موتور و کاهش گاز های گل خانه ای می باشد . دو نوع از موتور های شش زمانه از سال 1890 رو به توسعه می باشد . حرارات به محفظه ای که با محفظه احتراقی در تماس است منتقل می شود .

انواع موتور ها

نخستین مدل

تک پیستون نام دارد که شامل دو محفظه می باشد به ازای هر پیستون 4 سوپاپ دارد . نحوه کار آن به گونه ای است حرارتی ایجاد شده در محفظه احتراق ، به محفظه گرمکن که با هم در تماس هستند منتقل خواهد شد . و همچنین این تماس به نوعی مانع از دور ریز حرارت می گردد .

این مدل تقریبا شبیه موتور چهار زمانه است ولی علاوه بر ایجاد نیرو از احتراق سوخت انبساط گاز های حاصله را از انبساط هوای محبوس در گرمکن نیز برای تولید نیرو استفاده می شود . پیستون در این نوع موتور شش زمانه به ازای هر تزریق سوخت 3 بار و پایین می رود . و همچنین این موتور دارای دو مولد نیرو به نام های سوخت و هوا یا دود می باشد .

دومین مدل

دومین مدل موتور ، نامش پیستون مقابل می باشد که شامل 2 پیستون رو به روی هم می باشد . این مدل به گونه ای ترکیبی می باشد از موتور چهار زمانه و موتور دور زمانه است ولی برخلاف مدل قبلی 2 پیستون دارد . سامانه 2 پیستون در موتور های معمولی جایگزین پیستون شده اما ضریب تراکم را افزایش می دهد .

موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

پولیش

موتور های بخاری

موتور بخار در اوایل سده 1700 میلادی اختراع شد ، و به شیوه اصلی برای تامین قدرت موتور ها ، و کمی پس از آن به روشی برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو ها بدل شده است .

موتور های بخار ، دستگاهی است که حرارت را به جنبش مکانیکی تبدیل می کند . این حرارت با استفاده از دیگ های بخار که با جوشاندن آب تولید بخار می کند ، فراهم می شود .

اصلی ترین علت حذف موتور های بخار از خودرو های این بود که متصدی باید پیش از راه اندازی اطلاعات کاملی در مورد دیگ ها و موتور های بخار می داشتند ، چرا که در صورت بی توجهی متصدی ، عملکرد موتور می توانست برای خودش مضر و زیان بار است .

موتور های الکتریکی

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

سر سیلندر و سوپاپ های ماشین خود را چگونه پولیش کنیم ؟

1- مواد درست را جمع آوری کنید

برای پولیش کردن ماشین خود ، از موارد زیر استفاده کنید :

1- پولیش اتومبیل

2- پارچه نرم

3- بافر مداری

2- اگر می خواهید از بافر استفاده کنید تصمیم بگیرید

بافر مدار برای پولیش ماشین استفاده می شود که می توانید از آن استفاده کنید .همچنین بافر دارای مزایا و معایب می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- پولیش دستی کنترل عالی می تواند مناطق خاصی را هدف قرار دهد و زمان بیشتری برای آن قسمت ببرد .

2- بافر مداری سریع تر تلاش و زحمت کمتر کنترل سخت ریسک خراش

3- پولیش اتومبیل خود را انتخاب کنید

انواع گسترده ای از پولیش های خودرو در اغلب فروشگاه های بزرگ ، فروشگاه های خودرو و اینترنت وجود دارد . برخی از پولیش ها روی موضوعات مختلف عملکرد خوبی را دارد و فقط روی آن هدف کار کند .

4- خودرو خود را کامل بشویید .

بدمه بیرونی خودروی خود را بشوید ، تا مطمعن شوید که پولیش شما می توان به طور ایمن اعمال شود . اگر قبل از شروع فرآیند پولیش کاری نوعی کثیفی باقی مانده باشد ، آن ها می توانند فشار وارد کرده و آن خراش ها عمیق را رها کنند .

5- پولیش اتومبیل را اعمال کنید

پولیش اتومبیل را به دو قسمت بافر مداری یا پارچه نرم خود بمالید و شروع به تمیز کردن محصول با استفاده از یک حرکت دایره ای کنید . اگر شما کل اتومبیل خود را تمیز می کنید ، به یاد داشته باشید که به آرامی کار کنید .

6- فشار بیشتری اعمال کنید

فشار محکمی را به مناطقی از خودرو که خراش برداشته است ، اعمال کرده و به تدریج فشار را به هنگام دور شدن از محل خراش کاهش دهید . این کار به انتقال پولیش به بقیه مناطق کمک خواهد کرد .

7- مالش را تا زمانی که پولیش کاملا ناپدید شوند ، ادامه دهید .

به مالیدن ادامه دهید و ماشین را در یک حرکت دایره ای تمیز کنید تا اینکه پولیش ها ناپدید شود . اگر کل ماشین خود را تمیز می کنید ، کار خود را در یک منطقه به طور کامل تمام کنید تا زمانی که پولیش ناپدید شود ، قبل از این که به بخش بعدی بروید .

پولیش چیست ؟

پولیش خودرو مایعی است که بر روی سطوح رنگ شده و به منظور از بین بردن خط و خش ها و آلودگی ها مورد استفاده قرار می گیرد . این مایع حاوی مواد سایا است که با برداشتن یک لایه نازک از رنگ ، خط و خش ها را پر کرده و آن ها را از بین می برند . اکثر پولیش ها حاوی واکس نیز می باشند تا جلا و درخشندگی لازم را به بدنه خودرو بدهند .

دریچه گاز

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود . استپر یکی از اجزایی است که باید هر چند وقت یک بار آن را تمیز و بشویید و دوباره بر سر جای خودش قرار دهید .

بیشتر خودرو های امروزی که مجهز به آپشن هایی چون کروز کنترل و یا محدود کننده سرعت هستند از مکانیزم دریچه گاز الکترونیکی استفاده خواهد شد .

در خودرو های انژکتور قدیمی تر از مکانیزن دریچه گاز مکانیکی یا سیمی استفاده می شود . در این خودرو ها با پیچیدگی بیشتر مجهز به آپشن کروز کنترل هستند اما عملکرد مکانیزم دریچه گاز آن ها مستقیما به پدال متصل است و این اتصال الکترونیکی نیست بلکه مکانیکی و از نوع اهرم بندی و یا سیمی می باشد .

پولیش

علائم خرابی دریچه سنسور گاز چیست ؟

1- کپ کردن خودرو

2- گاز هرز خوردن خودرو

3- دود کردن موتور

4- نوسان در دور های بالا بخاطر کثیف بودن

5- خودرو بین دو موتور

6- خاموش شدن موتور با گاز دادن

7- زود کات اف کردن موتور

8- گاز خوردن با تاخیر ماشین

9- بالا ماندن دور موتور در دور آرام

10- بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور

دریچه گاز مکانیکی و دریچه گاز برقی

در دریچه گاز مکانیکی کابل گاز به صورت مستقیم به پدال گاز متصل است و باعث تنطیم زاویه دریچه می شود که مکانیزمی بسیار ساده و ارزان می باشد .

در دریچه گاز برقی امکان کنترل دقیق تر به میزان هوای ورودی به موتور نسبت به دریچه گاز مکانیکی موجود دارد و در نتیجه باعث افزایش راندمان و کارایی موتور خواهد شد .

تنظیم و کنترل تغییر دریجه گاز در نوع برقی با توجه به نیاز مشتری و دستور العمل تعریف نشده امکان پذیر است که سبب می شود امکان استفاه از یک نوع دریچه گاز برای موتور های مختلف وجود داشته باشد . همچنین بعد از اینکه پولیش و پورت سر سیلندر ها و سوپاپ ها انجام شود ، خودرو سرعت خوبی را پیدا می کند و به موتورش دیگر آسیب وارد نخواهد شد .

بیشتر بخوانید:

هدرز چیست و بررسی کامل تقویت سیستم تخلیه خودرو با هدرز

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.