10 اشتباه متداول مکانیک‌ها و اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

10 اشتباه متداول مکانیک‌ها و اشتباهات رایج در نگهداری خودرو

هرز شدن پیچ های خودرو چیزی است که همیشه می توان از آن پرهیز کرد . هر وقت یک پیچ را هرز می کنید ، یک احساس ناخوشایند به شما دست می دهد و از دست خود عصبانی خواهید شد . همچنین در بیشتر اوقات مته کاری یا ابزار مناسب برای پیچ های هرز شده ، می توانید این پیچ ها را از جای خود خارج کنید ، ولی واقعا دردسر زیادی را دارد . توجه نکردن به استاندارد سفت کردن پیچ ها در خودرویتان ، زمانی باعث گفتاری شما می شود که چرخ های آن پرتاب می شوند .

خودرو

10 اشتباه متداول مکانیک ها

1- رانندگی با چراخ سوخته

تعویض چراغ سوخته در مقایسه با دیگر خرابی های خودرو علاوه بر این که راحت تر انجام می شود ، هزینه بردار نیز نمی باشد . وقتی چراغ های جلو یا نور بالای خودرو از کار می افتد محال است راننده متوجه آن نمی شود ، زیرا به محض سوختن چراغ ، بخشی اط دید مسیر را از دست خواهد داد .

به تعویق انداختن تعویض چراغ سوخته از آن جا که موجب افزایش خطر تصادف خواهد شد ، می تواند هزینه های به مراتب سنگین تری را روی دست صاحب خودرو نیز بگذارد .

2- بی اعتنایی به علائم هشدار دهنده

چراغ های هشدار دهنده روی داشبورد حامل پیام های اخطار دهنده ای می باشد که به منظور جلب توجه راننده طراحی شده اند ، اما بسیاری از رانندگان نسبت به این علائم بی اعتنا می باشند .

همچنین اگر نسبت به رفع اشکالات در همان مراحل اولیه یعنی خراج شدن داشبورد اقدام نمایید ، زیرا اگر هر چه زودتر ماشین خود را تعمیر کنید بهتر و خرج زیادی را روی دست شما نمی گذارند .

3- سهل انگاری در برق کاری خودرو

جریان برق خودرو آن قدر قوی نمی باشد که مشکل یا خطری را به وجود آورد .  اگر وسیله نقلیه شما از نوع خودروی هیبریدی با باتری ولتاژ بالاست ، به هیچ وجه به باتری دست نزنید و آن را اصلا لمس نکنید . قدرت برق خودرو های هیبریدی بالا تر از خودرو های معمولی می باشد . به این معنی که برق گرفتگی توسط جریان برق خودرو های هیبریدی به مراتب شدید تر می باشد و می تواند بر اثر تماس ، موجب صدمات جبران نا پذیر می باشد .

4- استفاده نادرست از جامپ استارت

گاهی ممکن است در حین رانندگی ، باتری خالی می شود ، چنان چه در خودرو دستگاه جامپ استارت یا کابل اتصال باطری به همراه در ماشین خود حتما داشته باشید .

اگر چه فرآیند استفاده از دستگاه چندان پیچیده نمی باشد ، اما بهتر است مجهز بودن به جامپ استارت به این معنی نمی باشد که باید از آن چگونه استفاده کنید .همچنین ایده آل است برای کامل کردن اقدامات ایمنی از یک عینک محافظ چشم نیز استفاده شود .

5- سفت نکردن فیلتر روغن

اگر موتور خودرو نتواند مقدار کافی از روغن موتو را به گردش در آورد ، خودرو شما حرکت نخواهد کرد و نیاز به یدک کش ماشین هستید . برای این که این وضعیت برای شما پیش نیاید ، لازم است برای تعویض فیلتر روغن از یک آچار سایز بزرگ استفاده کنید .

شاید ابتدا فیلتر را با دست سفت کنید ، اما بدانید حتی اگر این کار را با دست انجام شود ، لازم است نیم پیچ آخر را با آچار سفت کنید . همچنین اگر این مسئله را جدی نگیرید ، باعث شل بسته شدن فیلتر می شود و روغن به تمام ماشین سابیده می شود و عملکرد موتور مختل خواهد شد و موادر خطر ناک تر ممکن است باعث آتش سوزی از زیر کاپوت شود .

6- شل یا سفت بستن مهره های چرخ

خیلی ها نمی دانند بعد از تعویض لاستیک چگونه باید مهره های چرخ را ببندید . و بهتر است برای تعویض لاستیک ، از تعمیرکاران حرفه ای کمک بگیرید . باید گفت که اگر مهره های را شل ببندید باعث می شود لاستیک ها لق شوند و در رانندگی باعث اذیت شدن شما شود .

اگر قصد دارید خودتون مهره را ببندید ، می توانید ابتدا مهره ها را به وسیله یک آچار چرخ مناسب سفت کرده ، اما در مرحله آخر لازم است از یک آچار ترک متر استفاده کنید تا مهره ها را به خوبی بسته شود .

7- عوض نکردن به موقع مایعات خودرو

بنزین مهم ترین مایع مورد نیاز در خورو می باشد ، در حالی که سایر مایعات مورد نیاز خودرو به اندازه بنزین اهمیت ندارد . درست است که بدون سوخت ، خودرو حرکت نخواهد کرد ، اما مایعات دیگر خودرو نیز وظیفه سنگینی به عهده دارند که به عقیده عده ای از کارشناسان مهم تر از سوخت گران قیمتی است که خودرو از آن تغذیه خواهند شد .

ایده آل این است که اگر برای تعویض مایعات خودرو به مکانیکی رفته ، و همچنین خودتان نیز در زمان تحویل خودرو یک بار دیگر سطح مایعات را کنترل می کند .

8- عوض نکردن لاستیک های صاف

اکثر افراد فک می کنند که تا لاستیک پنجر نشود ، لازم به تعویض کردن آن نمی باشد ، غافل از این که لاستیک های صاف نیز به تعویض نیاز دارند .

اگر از خودرو دست دوم استفاده می کنید و نمی دانید صاحب قبلی خودرو چند وقت پیش لاستیک های آن را عوض کرده ، بهترین راه که شما می توانید انجام دهید این است که تمام لاستیک ها را عوض کنید و از لاستیک های نو استفاده کنید .

9- شلخته کاری در سرویس ترمز

سرویس ترمز به ظاهر ساده به نظر می رسد ، اما این کار ریزه کاری هایی دارد که در عین سادگی انجام صحیح آن را بسیار دشوار می کند .

ایجاد اصطکاک به کار کرد صحیح تعداد زیاد قطعه متحرک بستگی دارد که عملکرد صحیح آن ها به روان سازی این قطعات وابسته است . دقت کنید روغ به دیگر قسمت های مجاور تشت نکند . انجام این کار دقت بالایی می طلبد ، زیرا اگر روغن به سطح اصطکاک لنت ها یا روتور های ترم راه پیدا کند ، عملکرد ترمز موتور دچار اختلال می شود .

10- استفاده از سوخت بی کیفیت

این اشتباه یکی از بزرگ ترین اشتباهات است که می تواند طول عمر خودرو شما را کم خواهد کرد . کیفیت پایین سوخت به موتور و سایر قطعات خودرو آسیب می زند و به مرور آن ها را از کار می اندازد .

بهتر است با استفاده از سوخت های با کیفیت ، اگر چه هزینه بیشتری باید پرداخت کنید ، در نهایت موتور خودرو شما آسیب نمی بند و محیط زیست نیز آلوده نخواه شد .

خودرو

5 نشانه خرابی دینام که در خوب نگه نداشتن ماشین نقش مهمی دارد ؟

1- اتصالات شل یا قطع شده

در صورتی که اتصالات شل یا قطع شده باشند ، باید همه موارد مربوط به دینام را چک کنید . ممکن است تسمه ها مشکلی نداشته باشند و هیچ مورد آشکار دیگری هم دیده نشود ولی باتری خوابیده باشد . در این صورت دینام برق تولید می کند ولی برق تولید شده جایی نمی رود . جریان برقی دینام تولید می کند توسط سیم های بلند و کوتاه منتقل می شود . اگر این قسمت حیاتی درست کار نکند ، برقی که دینام تولید می کند ، نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

2- خوابیدن باتری

اگر دینام مشکلی نداشته باشد ، روشن نشدن خودرو علامتی است از این که مشکلی در سیستم استارت خودرو شما به وجود خواهد آمد . وقتی سوئیچ را می چرخانید ، صدای تلق تلق به گوش خواهد رسید ولی هیج اتفاقی نمی افتد . بعد از مدتی ، حتی همان صدا هم قطع می شود . باتری را می تولن با استفاده از اهم متر تست کنید . بیشتر تعمیر گاه ها ابزار هایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند .

3- بینایی ، شنوایی ، بویایی

بینایی : بیشتر مکانیک ها می گویند وقتی مشتری هایشان با مشکلات مربوط به دینام مواجه می شوند ، کاپوت را بالا می زنند تا ببینند آیا تسمه ای در رفته است ، دسته موتور پاره شده یا قسمتی از موتور از کار افتاده است یا خیر .

شنوایی : بیشتر راننده ها نی گویند قبل از این که مشخص شود دینام مشکلی پیدا کرده است یا خیر ، صدای غرغر یا جیغ به گوش می رسد . دینام به وسیله تسمه ای به حرکت در می آید که به فولی سر میل لنگ متصل است .

بویایی : بوی سیم یا لاستیک سوخته ، اغلب مربوط به وجود مشکل در دینام می شود . اگر فولی دینام تراز نباشد و یا نتواند آزادانه بچرخد ، تسمه اصطلاک بیشتری پیدا می کند و باعث می شود بوی لاستیک بلند شده و به مشام شما برسد .

4- چراغ هشدار دهنده

روی صفحه کیلو متر بیشتر خودرو هایی که در دهه اخیر ساخته شده اند ، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است . اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژ بیش از حد از آن خواسته شود ، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالا تر یا پایین تر برود و منجر به روشن شدن چراغ شود .

5- چراغ های کم نور

از آن جایی که دینام نیاز های برقی خودرو را تامین می کند ، وقتی کارایی آن پایین بیاید ، دستگاه های برقی هم خوب کار خواهند کرد . در این صورت ممکن است چراغ های جلو و چراغ های روی داشبورد کم نور و یا به شدت پر نور شود .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو و مکانیکی آن

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

خودرو

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل خودروهای کانورتیبل و معایب و مزایای آن ها

منبع: کارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.