مشخصات کشنده خودرو ولوو FH + دفترچه راهنمای ولوو

مشخصات کشنده ولوو FH + دفترچه راهنمای ولوو

سال هاست که خودروی سنگین کامیون درصنعت حمل ونقل کشور استفاده می شود . اکنون باورود خودروهای جدید ساخت شرکت    VOLVO و خودرو های چینی از اهمیت کامیون وماشین های دیگرمانند بنزها کاسته شده است . چون قشر عظیمی از رانندگان متمایل به آن هستند ورانندگی با این کامیون راحت تر بوده واز ابزارهای اتوماتیک بیشتری برخوردار است .

ولوو

ما در شروع این پروژه با گیربکس ولوو FH12 آشنایی پیدا می کنیم که این گیربکس نسبت به دیگر گیربکس ها پیچیده تر بوده است . از همین روست که تعمیرات این گیربکس نسبت به تعمیر دیگر گیربکس ها سخت تر خواهد بود . امروزه سیستم انتقال قدرت دستی MT )موسوم به گیربکس دستی ) که به وسیله راننده از طریق سیستم تعویض دنده و عملکرد کلاچ کنترل می‌ شود ، در حال تغییر و تحول می‌ باشد .

در سال های گذشته تعداد نسبت تبدیل‌ ها از چهار به پنج رشد یافته و برای خودرو های ورزشی این تعداد حتی به   7 دنده (  مستقیم یا جلو ) نیز می‌  رسد . این افزایش تعداد دنده ‌ها در کاهش مصرف سوخت موثر می ‌باشد . در حال حاضر صنایع سیستم انتقال قدرت متعارف در جهت افزایش کاربرد مواد سبک ، افزایش تعداد نسبت تبدیل‌ ها ، کاهش تعداد قطعات متحرک و افزایش کنترل الکترونیکی در حال تغییر است .

سیستم‌ های انتقال قدرت در حالت کلی به چند نوع تقسیم‌ بندی می‌ شوند :

1- سیستم انتقال قدرت دستی ( گیر بکس دستی )

2- سیستم انتقال قدرت اتوماتیک   ( AT )

3- سیستم انتقال قدرت دستی با کلاچ اتوماتیک    ( MTAC )

4- سیستم انتقال قدرت دستی اتوماتیک شده  ( AMT )

5- سیستم انتقال قدرت با تغییرات نسبت تبدیل پوسته  ( CVT )

6- سیستم انتقال قدرت متغیر نامحدود   ( IVT )

سال های متمادی اروپایی‌ ها فقط از دو نوع گیربکس استفاده می ‌کردند . گیر بکس اتوماتیک مرسوم و گیربکس متداول دستی است . اما در این ایام آمریکایی ‌ها و ژاپنی‌ ها بیشتر از گیر بکس ‌های اتوماتیک مرسوم به عنوان گیربکس استاندارد برروی خودروها استفاده می ‌نمودند . علت این موضوع این بود که اروپایی ‌ها معتقد بودند که سیستم انتقال قدرت اتوماتیک گران و پرهزینه است .

گذشت زمان سبب تغییر این برداشت از گیربکس اتوماتیک شد . موضوعاتی مثل قابلیت رانندگی ، اقتصادی بودن ، همچنین افزایش سطح درآمد مردم در اروپا باعث شد که مردم اروپا پیش از پیش به گیربکس اتوماتیک گرایش پیدا کنند .

از دیگر دلایل این تغییر عقیده می‌ توان مسئله نیاز به کاهش آلاینده‌ های خروجی خودرو و نیز نیاز به بهینه ‌سازی مصرف سوخت با توجه به افزایش قیمت سوخت و مسئله حفظ محیط ‌زیست اشاره کرد .

صنعت گیر بکس و سیستم انتقال قدرت امروزه توسط سازندگان توانمند در اروپا ، و ژاپن تقریباً به همه دنیا راه پیدا کرده است . در ژاپن همان گونه که اشاره شد اکثر خودرو ها مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند . در صورتی که در اروپا فقط 15 درصد خودرو ها مجهز به گیربکس اتوماتیک هستند و بقیه بازار اختصاص به گیربکس‌ های دستی دارد .

در اروپا جائیکه پایه طراحی و ساخت سیستم‌ های انتقال قدرت دستی استوار است ، تحقیقات وسیعی در زمینه اتوماتیک کردن گیربکس‌ های دستی در حال انجام است . نمونه‌ های موفق و خوبی را نیز برروی خودرو ها سوار کرده‌ اند . این گیربکس ها ابتدا برروی خودروهای مینی و سبک بوده اما درحال حاظربرای ماشین های سنگین هم مورد است .

تاریخچه خودرو ولوو

درسال 1935 کرامیلر کلاچ هیدرولیکی را تولید نمود که با وجود آن درحالی که جعبه دنده می توانست در وضعیت درگیری باشد موتور با دور آرام به جعبه دنده های نیمه اتوماتیک که طراحی گردید به نام های مختلف درتجارت شناخته شد ودرطراحی بعد به جای کلاچ هیدرولیکی مدل گشتاورهیدرولیکی جایگزین شد وبه نام های کرامیلر تورک – درایو وپلی موت نامیده شد .

مشاهده می شود که در آن ها به منظورتعویض دنده ها هنوز از یک کلاچ پایی استفاده می شود وچند سال بعد از آن کارخانه جنرال موتور جعبه دنده هیدرواتوماتیک را طراحی نمود و در بعضی از ماشین ها به کار گرفته شد ازجمله گیربکس خودرو ولوو FH 12 این طراحی اولین کاربرد کلاچ های هیدرولیکی رادر ترکیب جعبه دنده 4 دنده ای مشخص کرد وجعبه دنده اتوماتیک نامیده شد .

این جعبه دنده با مجموعه خورشیدی حرکت مستقیم دنده یک و دنده عقب را شامل می شود و اهرم تعویض دنده جعبه دنده را به محور خروجی مبدل گشتاور بدون دنده های اضافی مربوط می سازد ضریب ماکزیمم در مبدل گشتاور 1 : 2.25  و نسبت دنده در دنده یک 2 : 1.82 می باشد که دارای کشش عالی در سربالا یی ها بوده و حالت ترمز موتوری در سرازیری ها را نیز دارا می باشد کاربرد عمومی این جعبه دنده ها که ناشی از رشد صنعتی بوده است .

معرفی  گیربکس خودرو  ولوو  FH 12

گیربکس خودرو ولوو FH 12 به صورت دستی واتوماتیک ساخته می شود . این نوع گیربکس از بقیه گیربکس های کشنده های دیگر سبک تر وحتی کوچک ترمی باشد . که در اوایل جنس این گیرربکس ها از چدن بود ولی در حال حاضر جنس این گیربکس ها از آلومینیوم می باشد وبه همین خاطر از لحاظ وزن و حجم روغن کمتر از بقیه می باشد .

این گیربکس تشکیل شده از :

1- پوسته

2- چرخ دنده

3- رولبرینگ

4- یاتاقان ها

5- شفت ها

خودرو

چه زمانی باید یاتاقان را عوض کنیم ؟

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابت یاتاقان ها ، لازم است که یاتاقان ها را عوض کرده و اگر یاتاقان ها آسیب و یا خراشی داشت باید میزان کلیرنس را پایین بیاورید . میزان لقی یاتاقان 3 یا 4 میلی متر باشد ، اگر نباشد باعث بدتر شدن ماشین شما خواهد شد .

وقتی بعد از گذشت 10 سال یا رفتن یک مسیر طولانی ( بالای 100 متر ) باید تعمیر اساسی شود و باید تمام ماشین ها چک شود و یا بهتر است که یاتاقان ها عوض شود .

خصوصیات یک یاتاقان خوب چه می باشد ؟

ساختن یک یاتاقان ایده آل کار بسیار سخت می باشد و دلیل آن هم این می باشد که برای بالا بردن یک خاصیت در یاتاقان ایجاد معایب دیگر در آن پیدا می شود . به هر حال یاتاقان خوب باید دارای مشخصات زیادی باشد ، به طور خلاصه به صورت زیر می باشد .

1- قابلیت هدایت حرارتی

2- مقاومت در مقابل سائدیگی در یاتاقان

3- مقاومت در برابر خوردگی در یاتاقان

4- مقاومت در برابر خستگی در یاتاقان

5- نرمی و قابلیت فرو بردن ذرات خارجی در یاتاقان

6- مقاومت یاتاقان در مقابل فشار حمل بار و ضربات ناشی از احتراق

علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟

1- خراب شدن پمپ روغن

2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .

اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .

جنس یاتاقان از باییت می باشد که در موتور ها به کار می رود و لایه آن از پوسته فولادی و لایه باییت تشکیل شده است که در ساختمان باییت از دو فلز اصلی قلع و سرب استفاده می شود . در بعضی از یاتاقان نسبت به نوع موتور دو یا سه لایه مواد یاتاقان روی پوسته قرار دارد و در موتور های سنگین به چهار لایه در یاتاقان نیز می رسد .

یاتاقان ها بالشت هایی می باشند که در میل لنگ که روی بدنه موتور قرار دارد نگه داری می شود و محل اتصال ذسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن ها تکیه دارد در واقع مهم ترین بخش چرخشی موتور ماشین همین یاتاقان ها هستند و چون وجود آن ها باعث کمک کردن به اصطکاک بین فلزات می شود ، آن ها را حذف می کند

انواع یاتاقان ها براساس عملکرد

این قطعه می تواند حرکتی چرخش محور ، خطی ، کروی یا مفصلی داشته باشد . طریقه عملکرد و نوع حرکتی که این قطعات در انواع مختلف دارند ، باعث می شود که در وسایل و تجهیزات مختلفی به کار رود . این قطعات در خودرو ها ، براساس نوع سیستم موتور ، طراحی ، شتاب و قدرت هر خودرو انتخاب می شوند .

دسته بندی یاتاقان ها براساس زیر می باشد :

1- ساده : یاتاقان ها سر محور و بوش های دو نوع از یاتاقان های ساده می باشند . این مدل از یاتاقان ها معمولا لقی بسیار کمی دارد و عمر آنچنانی ندارد و علت آن هم نیز بودن اصطکاک آنچنان بالایی نمی باشد . در این نوع سرعت ها پایین دارای کارایی بیشتری است .

2- مرصع : در نوع مرصع ، تحمل نیرو به وسیله پیچیدن یکی از اجزای خارج از مرکز محور است . سرعت این یاتاقان کم است و اگر در تعمیرات دوره ای به آن توجه شود ، عمر مناسبی دارد . از این نوع بیشتر در ساعت ها استفاده می شود .

3- غلتشی : بلبرینگ ها و رولربرینگ ها دو نوع از یاتاقان های غلشتی هستند . این دو قطعه به دلیل ساچمه ها و غلتک هایی که در ساختشان به کار رفته است ، در این دسته قرار دارند .  برای کاهش این نوع یاتاقان در زمان تعویض یاتاقان ، باعث افزایش کارایی می شود و به کمک فراوانی نیاز دارد و تحت تاثیر عواملی همچون دما می شود .

4- لغزشی : تحمل نیرو در یاتاقان لغزشی ، توسط سیال یا گاز می باشد . عمر مدل این نوع یاتاقان کمتر از مدل ها دیگر یاتاقان می باشد . زمانی که این مدل شروع به کار و به پایان کار می رسد ، کمی لهنه می شود و به همین دلیل لازم نمی باشد که از این یاتاقان آنچنان مراقبت کرد .

5- خشمی : این نوع ، از سرعت بسیار زیادی برخوردار می باشد و بستگی و به شرایط محل انجام کار دارد و کارایی بسیار متفاوتی دارد . این نوع یاتاقان ها در سیستم های هم تراز نوری می باشد و این مدل نوری می باشد .

6- مغناطیسی : این مدل میدانی وجود دارد و عمل می کند که نیرو ها را تحمل می کند و از برخورد دو جسم فلزی بهم جلو گیری می کند . سرعت و عمل این مدل ، بسیار نامحدود می باشد و دیر خراب می شود . همچنین این مدل یاتاقان نام دیگری دارد که مگنتی نیز می گویند .

عوامل خرابی یاتاقان ها چه می تواند باشد ؟

عملکرد یاتاقان با وارد شدن شوک به آن دچار اختلال خواهد شد . عمده ترین علت خرابی یاتاقان ، نرسیدن روغن می باشد . در ادامه در مورد عوامل خراب شدن یاتاقان ها صحبت خواهیم کرد .

1- از بین رفتن بابیت : بابیت به سطح داخلی یاتاقان گفته می شود که بسیار مهم می باشد و بودن آن نیز ضروری می باشد .

2- خرابی پمپ روغن : روغن موتور نامناسب و تجمع رسوبات در قسمت های مختلف آن باعث خرابی پمپ روغن می شود . خرابی پمپ روغن یا هر یک از قسمت های آن از روغن کاری مناسب جلوگیری می کند . بودن روغن در موتور ماشین باعث روان شدن قطعات و کاهش اصطکاک می باشد .

3- گرم شدن بیش از حد موتور : داغ شدن موتور به هر دلیلی مثل کم شدن آب رادیاتور ، منجر به یاتاقان زدن موتور می شود .

4- سرعت بالای خودرو : اگر سرعت ماشین شما بالا باشد و روغن موتور نیز نریخته باشید و یا کم باشد ، باعث یاتاقان زدن ماشین می شود و حتی به موتور نیز آسیب وارد می کند .

5- روغن موتور نامناسب : این مورد دو علت دارد که یکی از علت های آن روغن نامطلوب می باشد و دیگری تعویض کردن روغن موتور می باشد که آسیب جدی به ماشین وارد خواهد .

خودرو

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره راهنمای تعمیرات خودروی جک JAC J5

منبع : کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.