نشانه های خرابی بوش سیلندر، رینگ و پیستون در خودرو

نشانه های خرابی بوش سیلندر، رینگ و پیستون در خودرو

روغن سوزی موتور یکی از متداول ترین نشانه های خرابی بوش سیلندر ، رینگ و پیستون می باشد . در این حالت دود آبی رنگی از خودرو خارج می گردد که چهره زشتی به تردد خیابانی یک ماشین می دهد . همچنین روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه کم می کند .

پیستون

وظیفه موتور در خودرو های بنزینی سیک ( مانند پژو ( 206 تیپ 2 ، 3 ، 5 ، 405 ، SD پارس ) سمند ، تندر 90 ( ال 90 ) و پراید ) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه خودرو است . سیستم های زیر با همکاری یکدیگر ، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند :

سیستم سوخت رسانی ، سیستم تامین هوا ، سیستم خنک کننده موتور ، سیستم روغن کاری موتور ، سیستم جرقه زنی شمع ، سیستم خروج دود از محفظه احتراق .

 بوش سیلندر ، رینگ و پیستون

این سه قطعه کنار هم کار می کنند و وظایف زیر را به عهده دارند :

1- متراکم کردن مخلوط هوا و سوخت ( بدون اینکه این مخلوط از کنار پیستون فرار کند ) و آماده کردن آن برای انفجار .

2- جذب بیشترین نیروی حاصل از انفجار ( بدون اینکه نیروی این انفجار از کنار پیستون فرار کند ) و انتقال آن به شاطون و نهایتا به میل لنگ .

3- رینگ مانع از ورود روغن موتور به محفظه احتراق می شود . زیرا در این صورت موتور دچار روغن سوزی شده و دود آبی از اگزوز خارج می شود .

4- رینگ مانع از انتقال حرارت حاصل از انفجار به روغن موتور می شود .

رینگ ها حلقه هایی از جنس آلیاژ بسیار مرغوب هستند که تحمل حرارت و فشار بالایی را دارند .

علائم خرابی بوش، رینگ و پیستون

مهم ترین و متداول ترین نشانه خرابی بوش ، رینگ و پیستون ، روغن سوزی موتور است که در این حالت دود آبی از اگزوز خارج می شود و روغن موتور در فواصل زمانی کوتاه کم می کند .

اگر علاوه بر خروج دود آبی از اگزوز ، صدای غیر عادی در کارکرد موتور وجود داشته باشد ، و یا اینکه موتور بد کار کند ( تک کار کند ) ، احتمال شکستن رینگ پیستون را نیز باید در نظر گرفت .

یکی دیگر از نشانه های ضعیف شدن رینگ و پیستون و یا گشاد شدن بوش ، کمتر شدن قدرت موتور است .

از دیگر نشانه های خرابی بوش، رینگ و پیستون

این سه قطعه دائما با یکدیگر در اصطکاک هستند و معمولا بر اثر کارکرد بالای موتور فرسوده می شوند . از دیگر علت های خرابی این سه قطعه عبارتند از :

1- وارد آوردن فشار بیش از حد به موتور .

2- استفاده از روغن موتور نادرست و یا نامرغوب .

3-  در برخی موارد نادر ، نشت زیاد بنزین در سر پیستون ، باعث خشکی رینگ شده و در نهایت در محفظه بوش خوردگی ایجاد می شود .

4- استفاده از رینگ نامرغوب می تواند به محفظه بوش آسیب برساند .

طراحی و شکل خاص میل لنگ ، حرکت رفت و برگشت پیستون را به حرکت دورانی تبدیل می کند .

علائم خرابی میل لنگ :

1- شنیدن صدای تق تق شدید از موتور به هنگام گاز دادن ، که اصطلاحا به آن یاتاقان زدن می گویند .

2- قفل شدن موتور ، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود .

علت خرابی میل لنگ:

علت خرابی میل لنگ نرسیدن روغن به آن است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور است .

یاتاقان ورقه ای به شکل نیم دایره و نازک است که بین ( میل لنگ و سیلندر ) و ( میل لنگ و شاطون ) قرار می گیرد .

یاتاقان ها با روغن موتور در تماس هستند و وظایف زیر را به عهده دارند :

1- تنظیم لقی عمودی بین میل لنگ و سیلندر .

2- کم کردن اصطکاک بین ( میل لنگ ) و ( سیلندر ) و جلوگیری از خوردگی آنها .

3- کم کردن اصطکاک بین ( میل لنگ ) و ( شاطون ) و جلوگیری از خوردگی آنها .

علائم خرابی یاتاقان :

1- شنیدن صدای تق تق شدید از موتور به هنگام گاز دادن ، که اصطلاحا به آن یاتاقان زدن می گویند .

2- قفل شدن موتور ، که در این حالت موتور به هیچ عنوان روشن نمی شود .

علت خرابی یاتاقان :

علت خرابی یاتاقان نرسیدن روغن به آن است و در واقع ایراد اصلی در سیستم روغنکاری موتور است .

شاطون از یک طرف به پیستون و از طرف دیگر به میل لنگ متصل است . شاطون حرکت بالا و پایین پیستون را به میل لنگ منتقل می کند .

لنگ های متحرک میل لنگ ، با توجه به شکل و طراحی آنها ، حرکت عمودی شاطون را به حرکت دایره ای تبدیل می کند.

علائم خرابی شاطون :

معمولا دو نوع خرابی برای شاطون بوجود می آید :

1- بریدن یا شکستن شاطون : که در این حالت به سیلندر موتور نیز آسیب وارد می شود و موتور کاملا از کار می افتد .

2- شل شدن پیچ های اتصال ( شاطون ) به ( میل لنگ ) ، یا خلاصی میله ای که ( شاطون ) را به  ( پیستون ) وصل می کند ( گژن پین ) :  که در این حالت وقتی پدال گاز را به آرامی فشار داده و رها کنیم ، صدای لق لق خفیف از موتور شنیده می شود .

علت خرابی شاطون :

خرابی شاطون معمولا به یک یا ترکیبی از دلایل زیر اتفاق می افتد :

1- نامرغوب بودن آلیاژ شاطون و قطعات جانبی .

2- نرسیدن روغن به اتصالات شاطون .

3- وارد آوردن فشار بیش از حد به موتور .

بغل یاتاقانی قطعه ای است هلالی شکل ، که وظیفه آن تنظیم لقی افقی میل لنگ است . تعداد این قطعه در موتورهای مختلف ممکن است بین 2 تا 4 عدد متغیر باشد . محل قرارگیری این قطعه بین بلوک سیلندر و یکی از کَپی های میل لنگ است . این قطعه در سایزهای مختلفی وجود دارد تا بوسیله آن بتوان لقی افقی مجاز میل لنگ را تعیین کرد .

علائم خرابی بغل یاتاقانی :

شنیدن صدای بسیار خفیف تقه در موتور ، هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ .

ساییدگی و لاغر شدن آن بدلیل اصطکاک دائم با میل لنگ .

نقش پیستون در خودرو

پیستون قطعه ‌ای استوانه‌ ای شکل و توخالی است که یک سرش بسته و سر دیگرش باز است . طول این استوانه کمی بیشتر از قطرش است . البته قطر پیستون در سطح پایینی آن یعنی سطح بازش کمی کمتر از سطح بالایی آن طراحی می ‌شود . این قطعه که عمل رفت و برگشت را درون سیلندر موتور انجام می‌ دهد ، منجر به تراکم مخلوط سوخت و هوا می‌ شود و این مخلوط را برای فرایند احتراق آماده می ‌سازد . پیستون‌ ها معمولا سبک با توان انتقال حرارتی بالا ساخته می‌ شوند . قدرت انتقال حرارت در این قطعه بسیار حیاتی است ، چرا که ممکن است بالا رفتن دمای آن تحت تاثیر دمای محفظه‌ احتراق منجر به چسبیدنش به دیواره‌ سیلندر و اخلال در عملکرد موتور شود .

پیستون همچنین کمک به خروج دود ناشی از احتراق از سیلندر می ‌کند .  حرکت خطی بالا به پایین آن نیز منشاء نیروی موتور است به این ترتیب که با پایین آمدن بر اثر فشار گازهای ناشی از احتراق درون سیلندر نیروی ایجاد شده از انفجار هوا و سوخت را به بخش‌های دیگر موتور منتقل می‌ کند . این نیرو از طریق شاتون به میل‌ لنگ منتقل شده و به وسیله‌ آن به نیروی چرخشی تبدیل می‌ شود . پیستون در سر بازش که سطح پایینی آن است به شاتون و میل‌لنگ متصل است . دیواره‌ پیستون در این سطح پایینی گرد و به شکل بیضی طراحی می‌ شود که ضمن فراهم آوردن حرکت سهل ‌ترش در سیلندر ، پس از انبساط این قطعه در اثر حرارت بالای محفظه‌ احتراق ، کاملا فرم استوانه به خود می‌ گیرد . سطح بالایی پیستون نیز با محفظه‌ احتراق در تماس است .

همچنین قطر پیستون طوری در نظر گرفته می‌ شود که نسبت به سیلندر لقی لازم را داشته باشد و به راحتی در آن حرکت کند . فاصله‌ سیلندر و پیستون را که همان لقی پیستون می‌ گویند روغن پر می ‌کند که حرکت راحت‌تر پیستون را به همراه دارد . به تعداد سیلندرهای یک موتور ، پیستون در آن وجود دارد و هر چه تعداد سیلندرها و در نتیجه پیستون‌ ها بیشتر باشد قدرت موتور نیز بیشتر خواهد بود . جنس پیستون از آلیاژ چدن یا آلومینیوم است .

قسمت ‌های اصلی پیستون

قسمت ‌های اصلی پیستون ‌ها در انواع مختلف تفاوتی ندارند . اما شکل آن ‌ها بسته به نوع موتور ، نوع سوخت ، سیلندرها ، سرسیلندر تغییر می ‌کند . اما قسمت‌ های ثابت و اصلی پیستون عبارتند از:

1- تاج:  بخش فوقانی پیستون که یکی از قسمت ‌های متغیر آن است و با مخلوط هوا و گاز برخورد دارد . طراحی صحیح و متناسب این بخش نسبت به سیلندر و محفظه‌ احتراق در کیفیت اختلاط هوا و سوخت ، احتراق و در نتیجه قدرت تولید شده توسط موتور تاثیر دارد .

2- دامنه:  بخش پایینی پیستون که با سه حالت بدون برش ، با برش سطحی و با برش کامل طراحی می‌ شود و با شاتون و میل ‌لنگ در ارتباط است . دامنه‌ پیستون گاهی قطر کمتری نسبت به تاج دارد . این اختلاف قطر بین نیم تا 0.7 میلی متر است .

3- شیار رینگ:  در قسمت بالای دامنه طراحی می ‌شوند و محل قرار گرفتن رینگ‌ها را فراهم می‌ کنند .

4-  سوراخ گژن پین:  این بخش محل قرار دادن گژن پین است . این قطعه که انگشتی نیز نامیده می ‌شود میله‌ ای تو خالی است که برای برقراری ارتباط پیستون با شاتون به کار می‌ رود .

طبق چیست ؟

قطعه مهم که در سیستم تعلیق بسیار کاربردی است طبق است که در اتصال با بوش ها و سیبک ها برای اتصال به خودرو و چرخ ها می باشد . طبق وظیفه ی اتصال شاسی به چرخ ها را بر عهده دارد .

سیستم های تعلیق خودرو دارای تنوع می باشند که برخی از آن ها را می توان سیستم تعیلق مک فرسون تعلیق مستقل و تعلیق دار دوبل می باشند .

بوش چیست ؟

بوش در جاهای مختلف خودرو قرار دارد و همچنین وظایف مختلفی را بر عهده دارند . بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می شود قطعه ای می باشد مانند سیبک که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش می باشد .

بوش ها قطعاتی هستند از جنس پلاستیک طبیعی و یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می شود . هدف اصلی از استفاده از بوش ها به عنوان نویز گیر برای حذف سر و صدا در حین حرکت وحذف لرزش ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه می باشد .

پیستون

بوش های لاستیکی به دلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیاری در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دما های پایین داشته و عمر خوبی نیر دارند . ولی در جاهایی از خودرو که به دلیل سرعت حرکت دمای بالای تولید می شود ، بهتر است از بوش های لاستیکی استفاده شود .

مزیت بوش های اورتان نسبت به بوش های لاستیکی را می توان مقاومت بالاتر در برابر دمای های بالا دانست که البته از میزان انعطاف پذیری پایین تری برخورد دارند و بنابراین فرمان پذیری خودرو را تا حدودی تحت تاثیر قرار خواهند داد .

رینگ پیستون چیست و چه وظایفی دارد ؟

رینگ پیستون حلقه ‌ای است که درون شیارهای رینگ قرار می‌ گیرد . این حلقه‌ های فلزی که از جنس چدن خاکستری ساخته می ‌شوند در برابر گرما مقاومت بالایی دارند و همچنین از خاصیت ارتجاعی برخوردارند . تعداد رینگ‌ های در هر پیستون از سه تا هفت عدد متغیر است که بسته به نوع موتور و تراکم مورد نظر مخلوط هوا و سوخت در آن تعیین می‌ شود . به این ترتیب که معمولا در موتورهای بنزینی از سه یا چهار و موتورهای دیزلی از شش یا هفت رینگ استفاده می ‌شود . رینگ ‌ها با قرار گرفتن در اطراف پیستون فضای لقی بین پیستون و سیلندر را کنترل و هدایت و محل قرار گرفتن پیستون را با حفظ فاصله‌ معین شده از سیلندر تنظیم می‌ کنند .

بیشتر بخوانید:

مهم ترین نکاتی که در مورد تعویض روغن خودرو باید بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.