راهنمای تعمیرات و سرویس موتور خودرو پژو پارس ، 405 و سمند

راهنمای تعمیرات و سرویس موتور خودرو پژو پارس ، 405 و سمند

هر وقت که خودروی جدیدی به بازار می آید . اولین و شاید مهم ترین سوالی که در مورد آن پرسیده می شود ، نوع و قدرت موتور می باشد . شاید در نگاه اول طراحی ظاهری هر خودرو به چشم می آید ، اما عامل محبوبیت و پذیرش آن خودرو در بازار و در نظر مصرف کننده موتور می باشد .

موتور

چون قدرت و گشتاور و مصرف و هزینه نگهداری و بسیار موارد دیگر به موتور خودرو بستگی دارد ، همان گونه که در بازار ایران شاهد آن هستیم با ورود خودرو های به ظاهر جدید چینی به بازار که از نظر طراحی ظاهری شاید به توان آن ها را با خودرو لوکس مقایسه کرد . اما چون از نظر موتوری و قدرت و گشتاور که به مصرف کننده ارائه می دهند چندان قابل اعتماد و پذیرفته شده از نظر مشتریان نمی باشد .

تاریخچه موتور

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد . در سال 2015 موتور درون سوز همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

انواع موتور ها

1- موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

2- موتور های بخاری

موتور بخار در اوایل سده 1700 میلادی اختراع شد ، و به شیوه اصلی برای تامین قدرت موتور ها ، و کمی پس از آن به روشی برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو ها بدل شده است .

موتور های بخار ، دستگاهی است که حرارت را به جنبش مکانیکی تبدیل می کند . این حرارت با استفاده از دیگ های بخار که با جوشاندن آب تولید بخار می کند ، فراهم می شود .

اصلی ترین علت حذف موتور های بخار از خودرو های این بود که متصدی باید پیش از راه اندازی اطلاعات کاملی در مورد دیگ ها و موتور های بخار می داشتند ، چرا که در صورت بی توجهی متصدی ، عملکرد موتور می توانست برای خودش مضر و زیان بار است .

3- موتور های الکتریکی

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

تک پیستون نام دارد که شامل دو محفظه می باشد به ازای هر پیستون 4 سوپاپ دارد . نحوه کار آن به گونه ای است حرارتی ایجاد شده در محفظه احتراق ، به محفظه گرمکن که با هم در تماس هستند منتقل خواهد شد . و همچنین این تماس به نوعی مانع از دور ریز حرارت می گردد .

این مدل تقریبا شبیه موتور چهار زمانه است ولی علاوه بر ایجاد نیرو از احتراق سوخت انبساط گاز های حاصله را از انبساط هوای محبوس در گرمکن نیز برای تولید نیرو استفاده می شود . پیستون در این نوع موتور شش زمانه به ازای هر تزریق سوخت 3 بار و پایین می رود . و همچنین این موتور دارای دو مولد نیرو به نام های سوخت و هوا یا دود می باشد .

دومین مدل موتور ، نامش پیستون مقابل می باشد که شامل 2 پیستون رو به روی هم می باشد . این مدل به گونه ای ترکیبی می باشد از موتور چهار زمانه و موتور دور زمانه است ولی برخلاف مدل قبلی 2 پیستون دارد . سامانه 2 پیستون در موتور های معمولی جایگزین پیستون شده اما ضریب تراکم را افزایش می دهد .

روتور چیست ؟

روتور قطعه مثلثی شکلی است که دارای سه صفحه محدب است که هر یک در حکم یک پیستون عمل می کند . در هر یک از صفحه های روتور فرورفتگی وجود دارد که حجم موتور را افرایش می دهد تا مخلوط بنزین و هوای بیشتری راهی موتور می شود .

در انتهای هر صفحه تیغه ایی فلزی برای آب بندی بیرون و محفظه احتراق وجود دارد . همچنین حلقه هایی فولادی برای آب بندی کناره محفظه احتراق و بیرون کار گذاشته می شود .

روتور دارای مجموعه ای از چرخدنده چیده شده در وسط پهلو است . دندانه های این چرخدنده با دندانه های چرخ دنده ایی جفت می شود که به بدنه بسته شده است . این جفت شدگی چرخ دنده ها مسیر و جهت حرکت روتور را در محفظه تعیین می کند .

محفظه چیست ؟

محفظه تقریبا دارای شکلی تخم مرغی می باشد . محفظه احتراق طوری طراحی شده است که سه لبه روتور همیشه با دیواره محفظه در تماس می باشد تا سه محفظه جدا برای مخلوط سوخت ایجاد می کند . در هر یک از سه محفظه ایجاد شده در موتور وانکل یکی از اعمال ترین زیر اتفاق می افتد .

این محفظه ها و اعمال ها شامل موارد زیر می باشد :

1- مکش

2- تراکم

3- احتراق

4- تخلیه

موتور

مجازی ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود روی محفظه قرار دارد . یادتان باشد که هیچ شیر یا دریچه ای سر راه مجاری قرار ندارد و مجاری سوخت مستقیما به گلویی کنترل بنزین و مجاری تخلیه مستقیما به بخش اگزوز وصل می باشد و پیستون های مجاری توسط سوپاپ را کنترل می کند .

گشتاور : این گشتاور دو نوع می باشد گشتاور نیرو و گشتاور چرخشی می باشد که باعث حرکت یا چرخش جسمی خواهد شد . و گشتاور خودرو با میل لنگ می باشد . اگر موتور تولید گشتاور بیشتری داشته باشد ، توانایی نیز افزایش خواهد یافت . و همچنین اندازه گشتاور تا حدودی شبیه به کار است و زیاد  فرقی باهم ندارند . و همچنین این گشتاور با نیوتن و متر اندازه گیری می شود .

تعادل گشتاور

برای اینکه جسمی از لحاظ استاتیکی در تعادل باشد ، برآیند نیروهای و گشتاور های وارد به آن جسم باید مساوی صفر باشد ، برای صفر شدن مقدار برآیند گشتاور های در جهت عقربه های ساعت باید با مجموع گشتاور ها در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می باشد .

اگر درس استاتیک یا مقاومت مصالح خوانده باشید ، باید با مفهوم گشتاور و نخوه بدتس آوردن آن در یک جسم کاملا آشنا باشد . گشتاور در واقع مقدار نیروی وارد بر یک جسک ضربدری طول آن نسبت به محور افزایش می یابد . و باعث جا به جایی و همچنین افزایش نیرو خواهد شد .

 

قدرت یا گشتاور ، کدام خوب تر است ؟

نمی توان کدام خوب است ، چون قلب به مغز نیاز دارد و همچنین مغز به قلب . پس گشتاور و قدرت در کنار یکدیگر باعث بیشتر شدن شتاب سرعت اولیه شده و همچنین باعث بالا رفتن آن می شود . سرعت پایین هم می توان استفاده بهنیه از آن ها کرد که تاثیر در مصرف سوخت دارد .

چرا خودرو های قدرت بالا برای مسابقات خوب است ؟

چون موتور از قدرت بالایی برخوردار است ، می توانند به دور موتور سریع تری هم دست پیدا کرد . گشتاور ها در دوره پایین بدست می آیند . این گونه است که بالا رفتن گشتاور و اسب بخار ، باعث بالا رفتن سرعت شده و بخاطر همین اسب بخار و گشتاور برای ماشین های مسابقه ای خوب می باشد . ولی در کامیون این گونه نمی باشد ، و با کشیدن کامیون باعث بیشتر شدن گشتاور خواهد شد .

چرا خودرو های گشتاور بالا در شتاب اولیه خیلی بالا هستند ؟

زیرا تمامی دنده های گیر بکس دارند و بستگی به آن خواهد داشت . در بیشتر مواقع چرخ دنده های اولیه گشتاور زیادی را از خود عبور می دهند و معمولا آن ها را بزرگ طراحی می کنند و ساخته می شود . در دنده اولی تمامی گشتارو به بیرون می رود و باعث بیشتر شدن شتاب اولیه و رفتن سرعت بالا می شود ، ولی از قدرت بالا و دور آن بالاتر می زند .

قابل توجه است که بودن گشتاور و اسب بخار در ماشین بسیار مهم بوده و این دو در کنار هم باعث بیشتر شدن سرعت شما در هنگام رانندگی خواهد شد . گشتاور انرژی تولید کرده و به موتور انتقال می کند و در آخر به اسب بخار که باعث سرعت بیشتر می شود .

کارتل در کجای ماشین قرار دارد ؟

کارتر یا همان کارتل بزرگ ترین محفظه درون موتور را تشکیل می دهد . در موتور خودرو ، کف کارتل مخزنی است که روغن موتور داغ را در آن جمع می کند و باعث خنک شدن موتور ماشین شما می شود و از آسیب رسیدن به آن جلو گیری می شود . کارتل موتوری چدنی می باشد و از 6 سیلندر فوق العاده قوی ساخته شد است .

همچنین باید گفت که بودن کارتل در ماشین بسیار و ضروری می باشد و اگر آن در ماشین نباشد ، آسیب فوق العاده جدی را به موتور و ماشین شما وارد می کند . حتما باید به طور مداوم و مرتب ، کارتل ماشین خود را چک کنید و در صورت بودن مشکل ، حتما باید آن را درست و اگر مشکل آن جدی تر بود ، باید آن را عوض کنید .

اجزای سیستم روغن کاری

1- مخزن کارتل : در پایین ترین قسمت هر موتور مخزنی وجود دارد که نام آن کارتل ( کارتر ) می باشد و بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد و روغن پس از گردش کامل در سیستم به این قسمت وارد می شود و مجددا توسط پمپ روغن به دروم سیستم پمپاژ می شود .

2- اویل پمپ : وظیفه ایجاد فشار و انتقال روغن به کانال ها و مسیر روغن را بر عهده دارد .

3- روغن موتور : وظیفه روان کننده و انتقال حرارت را به عهده دارد .

4- فیلتر روغن : وظیفه جذب ذرات معلق در روغن را دارد و صاف کننده روغن است .

5- کانال های روغن : مسیری هستند که روغن در آن ها گردش می کند و روغن را به قطعات حساس می رساند .

6- سوئیچ فشار روغن : فشار روغن در سیستم اندازه گیری می کند و در صورت افت فشار از مقدار استاندارد تغیین شده چراغ هشدار فشار روغن را روشن می کند .

وظیفه کارتل

1- درون کارتل اویل پمپ قرار دارد و موقعه ای که خودرو روشن می شود اویل پمپ روغن را از داخل کارتل به سمت میل لنگ و قسمت های دیگر موتور پمپ می کند .

2- کارتل از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی حفاظت می کند .

موتور

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تکنیک‌هایی برای بهتر نشستن پشت فرمان + نکات طلایی

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.