ویژگی های خاص خودرو مازراتی گرن کبریو + مشخصات فنی آن

ویژگی های خاص خودرو مازراتی گرن کبریو + مشخصات فنی آن

مازراتی گرن کبریو یکی از خودرو های این برند لوکس است که در طی حضورش در بازار خودروی ایران توانسته ابهت خاصی را در ذهنیت مردم به وجود آورد .

همان گونه که انتظار می رود نشستن پشت فرمان این خودرو لذت خاصی به سرنشین می دهد و البته نباید از برچسب قیمتی آن نیز غافل شد . در قلب این خودروی زیبا و اسپرت و البته گران قیمت ، پیشرانه ای از سری F136 فراری جای دارد که این خودرو را با محصولات معروف فراری همانند فراری کالیفرنیا و فراری F430 از یک نظر در زمینه ی قدرت قرار می دهد .

مازراتی گرن کبریو

جعبه دنده ی مازراتی گرن کبریو نیز از نوع شش سرعته ی اتوماتیک و ساخت ZF است که قدرت را به محور عقب منتقل می کند . شتاب صفر تا صد این خودرو 5.3 ثانیه می باشد و البته پیشرانه ی هشت سیلندر آن چندان اقتصادی نیست و مصرفی 14.5 لیتری در هر صد کیلومتر دارد .

مازراتی گرن کبریو شاسی فولادی و درب موتوری فیبر کربنی دارد و به گفته ی مازراتی مجهز به سیستم MSP یا برنامه ی پایداری مازراتی است که در جهت بهینه سازی و ایمنی رانندگی کاربرد دارد .

بررسی فنی مازراتی گرن کبریو

مازراتی گرن کبریو در سال 2010 برای اولین ‌بار در تاریخ مازراتی یک مدل روباز با 4 صندلی تولید شد . این خودرو در حقیقت نسخه کبریولت ( روباز ) مازراتی گرن‌ توریسمو S است که علیرغم قیمت کهکشانی‌ اش ، با استقبال ثروتمندان ایرانی روبرو شد .

گرن‌ کبریو در سه مدل توسط ایتالیایی‌ های عرضه شده ؛ گرن ‌کبریو استاندارد ، گرن ‌کبریو S و گرن‌ کبریو MC نکته جالب اینجاست که تمام این مدل‌ ها در بازار ایران و با پیشرانه 4.7 لیتری هشت سیلندر V شکل حضور دارند ؛ گرن ‌کبریو ام‌ سی که در واقع گران ‌ترین ویرایش این خودرو به حساب می ‌آید غیر از تریم رنگی خاص ، با آیرودینامیک بهتری نیز طراحی شده است . این خودرو از نظر موفقیت از پورشه 911 کبریولت ، مرسدس‌بنز SL رو دستر و ب‌ ام ‌و سری 6 کبریو به مراتب موفق ‌تر بوده است . به نظر می ‌رسد دیگر نیازی به توضیح درباره مشکلات خدمات و کمبود قطعات این خودرو نباشد .

مشخصات فنی مازراتی گرن کبریو اس

– مشخصات بدنه :

1- نوع بدنه : کانورتیبل

2- ابعاد بدنه : کانورتیبل

3- فاصله بین دو محور : 2941 میلی متر

4- تعداد سر نشینان : 4

5- وزن : 1887 کیلو گرم

– قوای محرکه :

1- نوع پیشرانه : خورجینی

2- حجم پیشرانه : 4691 سی سی

3- تعداد سوپاپ : 32

4- حداکثر توان : 450 اسب بخار

5- حداکثر گشتاور : 510 نیوتن متر

6- زمان رسیدن به سرعت 100 کیلو متر در ساعت : 5 ثانیه

7- حداکثر سرعت : 285 کیلو متر در ساعت

– مصرف سوخت :

1- میزان مصرف سوخت ترکیبی : 14.5 لیتر در 100 کیلو متر

2- حجم باک : 75 لیتر

– سیستم انتقال قدرت :

1- نوع جعبه دنده : خودکار

2- تعداد دنده : 6

3- محور محرک : عقب

– شاسی :

1- سیستم فرمان : هیدرولیک

– قابلیت‌ های ایمنی و کنترلی خودرو :

1- سیستم ترمز ضد قفل ABS

2- سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD

3- سیستم کنترل پایداری خودروی ESP

4- سیستم کنترل ترکشن

5- کروز کنترل

6- ایموبلایزر

7- فشار باد تایر ها

8- کیسه هوای راننده

9- کیسه هوای سرنشین

10- کیسه‌ هوای کناری

11- پیش ‌کشنده‌ کمربند ایمنی

–  امکانات بدنه :

1- تنظیم خودکار چراغ جلو

2- سنسور پارک جلو

3- سنسور پارک عقب

– امکانات داخلی :

1- استارت بدون کلید

2- سنسور باران

3- کامپیوتر سفری

4- آینه الکتروکروماتیک

5- گرم‌ کن آینه

– امکانات رفاهی :

1- گرم ‌کن صندلی جلو

2- سیستم تهویه‌ ی خودکار

3- صندلی چرم

4- استراحت گاه مرکزی دست

– سیستم صوتی و تصویری :

1- دارای 12 اسپیکر

2- نمایشگر مرکزی

3- مسیریابی

4- نمایش ترافیک

5- بلوتوث

تجربه 50 هزار کیلو متر رانندگی با مازراتی گرن کابریو

اواخر سال 2011 شرکت آرتاتاک موتور – مدعی نماینده رسمی برند مازراتی _  پای محصولات این کمپانی را به کشورمان باز کرد و از آنجایی هم که نام مازراتي براي بسياري از علاقمندان به خودرو يادآور مهندسي و طراحي ناب ايتاليايي بود ، خیلی زود توانست به عنوان يك برند لوكس و اسپرت روانه خيابان ها شود و نگاه ها را به سوي خود بكشاند حتي به جرات می توان گفت كه در طول این 4 سال ، محصولات وارد شده تحت عنوان این برند به ایران بیش از هر کشور دیگری مورد ستایش عامه مردم قرار گرفته اند .

اگر چه پيش از اين نيز تجربه رانندگي ( سرعت ) با برخي از محصولات اين برند همچون گيبلي و كواتروپورته را براي علاقمندان به اين خودرو به چاپ رسانده ايم اما سواري گرفتن از مازراتي هيچگاه كهنه نمي شود خصوصا اين كه به سراغ نسخه ( گرن کابریو ) برويم که با كاركردي در حدود 50000 کیلو متر و پس از گذشت 3 تا 4 سال هنوز هم جذابيت هاي خود را براي خريداران حفظ كرده است . اين جذابيت ها اما برايتان چقدر آب ميخورد و هزينه هاي نگهداری و تعمیرات احتمالی يك مازراتي پس از 3 سال چگونه است ؟

گرن ‌كابريوي اسپرت زيبا اما دست دوم :

خودروی مورد نظر که گرن‌ کابریو مدل اسپرت است تفاوت های ظاهری اندکی با نسخه عادی آن دارد كه اين تفاوت ها به سپرهای عقب و دیفیوزر ، اگزوز های یک تکه مستطیلی شکل با تفاوتی محسوس در صدای تولیدی ، چراغ های مات عقب ، نشان قرمز رنگ مازراتی روی درب صندوق بار و در نهایت استفاده از پوسته فیبر ‌کربنی در قسمت های مختلف کابین – همچون فرمان ، اطراف نشانگرهای کیلومتر و دور موتور، سردنده و قسمت هایی از تزیینات داشبورد و رودری ها – بر مي گردد . در بخش فنی نیز خودروی مورد نظر از همان پیشرانه 4.7    V8 لیتری تنفس طبیعی با افزایش 10 واحد توان خروجی از 450 اسب بخار ( 510 نیوتن متر ) به 460 اسب بخار و 520 نیوتن متر بهره مي برد .

سواری گرفتن از گرن کابریو اسپرت

پس از تحویل گرفتن سوئیچ رنگ و رو رفته – که دکمه های باز و بسته کردن قفل درب بر روی آن ديگر غیرقابل تشخیص شده اند . درب خودرو بدون نیاز به کشیدن دستگیره و تنها با فشردن دکمه قرار گرفته در زیر آن به نرمی گشوده می شود . با باز شدن در ، نمایی از کابین پوشیده شده از چرم قرمز Rosso Corallo به نمایش گذاشته مي شود و هنگامي هم كه در پشت صندلی های نرم آن قرار می گیریم با ملاحظه بخش هايي از داخل كابين درمي يابيم كه برخلاف سوئيچ کیفیت و رنگ چرم به کار رفته ، در کابین تقریبا تغییری مشاهده نمي شود فقط قسمت های پلاستیکی دور فرمان تا حدودي دچار خوردگی شده اند .

وقتي با سوئیچ خودرو را روشن می ‌کنیم پیشرانه هشت سیلندر خوش صدای مازراتی با غرشی جذاب روشن می شود و با عقب کشیدن کلید تعبیه شده در کنسول میانی ، سقف با مکثی كوتاه در مدت زماني در حدود 25 ثانیه شروع به جمع شدن در محفظه پشتی می ‌کند . با قرار دادن گیربکس 6 سرعته اتوماتیک روی حالت درایو ، ترمزدستی برقی آزاد شده و به نرمی در خیابان های شلوغ شهر شروع به حرکت می ‌کنیم .

اگر 4 سال پيش سواري گرفتن از گرن ‌کابریو در خیابان های شهر در مرکز توجه قرار مي گرفت و نگاه خيلي از رهگذران و رانندگان را به خود معطوف می‌ کرد حالا ديگر آنقدر مورد توجه قرار ندارد و اين نشان دهنده اين است كه تب مازراتی نیز در کشور همچون پورشه تا حدودی خوابيده است . پس از باز شدن مسیر وقتي كه پدال گاز را بیشتر فشردیم صدای خودرو بالا گرفت ولی گیربکس اتوماتیک در حالت نرمال خیلی زود تعویض دنده را انجام داد و مانع از اجرای سمفونی اگزوز ها شد .

از این رو با کشیدن دسته دنده به سمت چپ خودرو روی حالت تعویض دستی از پشت فرمان قرار گرفته و با اولین معکوس دزد گیر خودرو های پارک شده در کنار خیابان را به صدا در در آورديم . با افزایش دور موتور ، صدا و ارتعاش هيجان آور اگزوز مازراتی به گوش رسيد و خودرو ها بدون نیاز به بوق راه را برایمان باز كردند .

البته در این میان نکته ناخوشایند تعویض نسبتا کند دنده توسط شیفتر های فیبر‌ کربنی بزرگ درپشت فرمان بود . همچنین شتاب صفر تا 100 آن با وجود این که 0.2 ثانیه ای سریع تر از مدل عادی شده و به 0.5 ثانیه رسیده بود كه برای یک خودروی V8 حجیم و پرسر و صدا آن هم با پسوند اسپرت آنچنان که باید و شاید راضی کننده نيست .

در حدود سرعت 100 کیلومتر در ساعت هنگام مانور دادن ، قسمت پشتی خودرو میل به بازی كردن داشت که مطمئنا در صورت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری ، امکان نگه داشتن عقب خودرو کمی سخت می شود . در نهایت اين كه کیفیت سواری خودرو نسبت به مدل صفر کیلومتر تفاوت محسوسی نداشت ، ترمز ها خوب عمل مي كرد و عملكرد خودرو افتي را نشان نمي داد . اما كاهش كيفيت در بخش هايي از داخل كابين آن هم براي يك خودروي حدودا 100هزار دلاري بخوانيد بالاي يك ميلياردي چيزي نيست كه به سادگي بتوان از كنار آن گذشت . البته باوجود اين كه اين موضوع به شرايط نگهداري هم بستگي دارد اما به نظر مي رسد كه كيفيت داخل كابين پورشه به عنوان نزديك ترين رقيب بهتر از اين خودرو باشد.

مازراتی گرن کبریو

مروری بر ظاهر

با اینکه گرن ‌کابریو و گرن توریسمو ( نسخه کوپه ) مازراتي کم‌ کم به پایان دوره خود نزدیک می شوند و در انتظار جایگزینی با نسل جدید هستند ، اما هنر طراحی ایتالیایی در نمای ظاهری اين خودرو ها جذابیت خود را حفظ کرده است و همين امر موجب شده تا آن ها را همچنان زيبا و جذاب ببينيد .

طراحی روان و سیال گونه با کمترین خطوط لبه دار به همراه برآمدگی های جذاب گلگیر جلو و چراغ های خشمگین کشیده شده به سمت ورودی هوای بیضی شکل که در مرکز آن لوگوی مازراتی به رنگ قرمز خودنمایی می ‌کند ، نمای جلویی چشم نواز و کم نظیری را به نمایش می گذارد . نمای پشتی خودرو به واسطه چراغ های لامپی مات ، کمی کهنه و غیر مدرن جلوه می ‌کند اما فرم کلی چراغ ها که توسط نواری کرومی به هم متصل شده اند به همراه دیفیوزر بزرگ سیاه رنگ که دو عدد سر اگزوز از دو طرف آن بیرون آمده اند مجموعه بی نقصی را از قسمت عقب يك خودروي اسپرت ارائه می ‌کنند .

ضمنا تا حد امکان سعی شده که سقف خودرو در حال بسته ، کم ارتفاع به نظر برسد تا از صفات اسپرت و زیبایی گرن‌ کابریو نسبت به گرن توریسمو کاسته نشود . البته این موضوع بدین معنا نیست که جای سر برای سرنشینان عقب محدود شده باشد و صندلی های راحت پشتی تا حدود رضایت بخشی دو نفر سرنشین را با قد و هیکل متوسط در خود جای خواهند داد . صحبت از فضا شد پس اشاره ای کنیم به فضای صندوق بار 173 لیتری که در صورتی که لاستیک زاپاس برای خودرو سفارش داده شده باشد ، تقریبا نیمی از این حجم بی استفاده خواهد شد و  همچون نسخه مورد آزمایش لاستیک به صورت عمودی در صندوق عقب قرار می گیرد .

داخل کابین

کابین زیبای گرن ‌کابریو مورد آزمایش از ترکیب چرم قرمز و مشکی و قسمت های فیبر‌کربنی تشکیل شده كه فضاي كاملا اسپرت و لوکسي را پديد مي آورد . اما با وجود ماهیت اسپرت خودرو آن چنان با کلید هاي قرمز و مشكي و آپشن های رنگارنگ سرو‌کار نداریم.

تعدادی از امکانات رفاهی به صورت خلاصه عبارتند از صندلی های چرمی 10 حالته با قابلیت تنظیم برقی به همراه دو حافظه ، گرم‌ کن صندلی های جلو ، چراغ های اتوماتیک ، سیستم تهویه دوگانه با قابلیت تنظیم برای سرنشینان پشتی ، ساعت آنالوگ مازراتی در میانه کنسول ، سنسورهای پارک ، صفحه نمایش رنگی 7 اینچی برای دسترسی به     GPS و تنظیمات ساعت و سیستم صوتی ، درگاه USB و AUX، سیستم صوتی با کیفیت Bose به همراه 12 بلندگو و 2 عدد سابووفر، سیستم تشخیص صدا، کنسول میانی برای سرنشینان پشتی با دسترسی به درگاه USB و خروجی 12 ولتی، آینه های برقی گرم شونده و کامپیوتر سفری.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی خودرو آسا B50F + مزایا و معایب آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.