کدام کارایی بیشتری در برف دارد ؟ سیستم AWD یا تایر های زمستانی

کدام کارایی بیشتری در برف دارد ؟ سیستم AWD یا تایر های زمستانی

یکی از گزینه هایی که خودرو سازان برای روز های برفی یا مسیر های یخ زده روی آن تاکید ویژه ای دارند و معمولا به عنوان یک آپشن پیشنهاد می کنند ، انتقال نیرو به چهار چرخ می باشد . امروزه بسیاری از شاسی بلند ها را می توان در نسخه های AWD یا تایر های زمستانی خریداری کنید .

تایر

بررسی سیستم های AWD و 4WD :

خودرو های دارای چهار چرخ محرک ، طبقع بندی خاصی دارند و هر یک با علامت اختصاری یا عبارت خاص خود شناخته می شود . با وجود یکسان بودن مفهوم عبارت های AWD و 4WD می باشد که با هم فرق دارند .

4WD :

این سیستم دارای قدمت بیشتری نسبت به AWD است و برخی اوقات آن را 4*4 هم می نامند . در این گونه خودرو ها می توان به جعبه انتقال منتقل شود . وظیفه اصلی جعبه دنده انتقال توزیع توان بین اکسل های جلو و عقب است .

در داخل این جعبه انتقال مجموعه ای از چرخ دنده مانند گیر بکس وجود دارد . هنگانی که توان وسط این جعبه تقسیم می شود ، ضمانت می کند که هر چرخی به سرعت برابر در حال گردش است . قفل بودن دیفرانسیل در اصطلاح باعث می شود دوز زدن خودرو با شعاع بیشتری انجام شود و یقینا خطر آفرین می باشد .

AWD :

تکنولوژی AWD به روز تر از 4WD می باشد و البته پیچیدگی بیشتر نسبت به 4WD دارد . تفاوت عمده سیستم AWD و 4WD این است که سیستم AWD همواره برای خودرو فعال است . در این سیستم هم مدل مکانیکی وجود دارد و هم مد الکتریکی .

عملکرد این سیستم بسیار مشابه عملکرد سیستم چهار چرخ محرک دائم است ، یعنی نیرو به طور دائم به چهار چرخ منتقل می شود . اما تفاوت عمده در این است که در این سیستم نیرویی که به هر چرخ منتقل می شود به طور الکترنیکی تحت کنترل است .

نکات لازم است در هنگام بارش برق و جاده های یخی بدانید :

قابل توجه است که باران روی تایر های ماشین تاثیر خیلی فراوانی می گذارد . و باعث می شود که اصطکاک و کشش بین ماشین و زمین دچار مشکل شود و با به وجود آمدن این مشکل ماشین در جاده لیز بخورد و هم شما و هم ماشین دچار خطارت سنگینی شوید .

1- لاستیک ها

اکثر تایر ها بعد از مدتی و گذشتن 1 یا 2 سال تاریخ آن ها ، خشک شده و چسبندگی تایر در زمین خیس کم خواهد شد . پس حواستان باشد از چه تایر ( تایر ) استفاده می کنید ، اکثر لاستیک ها مخصوص تابستان می باشد و در جاده های خیس جواب گو نمی باشد . ( این نوع تایر ها آج دار هستند ) و آب را به بیرون خراج می کند و توصیه می شود از لاستیک 4 فصل یا تیوبلس استفاده کنید ، زیرا پر فروش ترین تایر ها می باشد .

از تایر هایی استفاده کنید که آج ندارند ، زیرا چسبندگی آن زیاد می باشد و روی زمین خیس می چسبد . یادتان باشد که در هنگام باران باید حتما با تایر ها چک شود که یه موقع وسط رانندگی و در هنگام باران تایر شما نترکد .

2- برف پاک کن

مهم ترین بخش خودرو در هنگام باران و برف بسیار مهم می باشد . که در فصل پاییز و زمستان خیلی از آن استفاده می شود . که باید اول پاییز ( اول مهر ماه ) آن را تمیز و تنظیم کنید .

3- سیستم روشنایی خودرو

بعد از برف پاک کن ، سیستم روشنایی خودرو مهم ترین می باشد ، که اکثر افراد از چراغ زنون و یا هد لایت استفاده می کنند که در هنگام رانندگی دید را کاهش می دهد ، زیرا بازتاب نور سفید خیلی بالا بوده و امکان تصادف را دارد .

4- ترمز ها

مهم ترین بخش یم ماشین ترمز آن است که هنگام رانندگی چسبندگی را خیلی کم می کند و همچنین باعث مرطوب شدن لنت های ترمز می شود و در هنگام ترمز کردن ، از قفل شدن چرخ ها و ترمز کنترل کرده و آن را مدیریت می کند .

5- سر حال بودن راننده

قابل توجه است همان گونه که باید ماشین سالم باشد ، باید سلامت و روحیه فرد بالا و شاد باشد ، بخاطر اینکه باید در هنگام رانندگی در جاده های خیس تمام حواس خود را جمع کند تا تصادف نکند . همچنین اگر خسته می باشد برای چند دقیقه توقف کند و 15 دقیقه بخابد و بعد باز شوع به رانندگی کند .

6- شرایط راه و جاده

مشکلی اکثر راننده دارند ، جاده ها می باشد که بسیار خراب و چاله دارند و در اکثر مواقع که باران می آید و چیزی معلوم نمی باشد ، در ای چاله ها می افتند و باعث ترکیدن لاستیک خواهد شد . و همچنین باعث انحراف و در نتیجه تصادف می شود .

7- کنترل فرمان خودرو

اکثر افراد ، یا یک دست و یا با انگشت رانندگی می کنند که این کار باعث پایین آمدن کنترل فرمان شده و باعث انحراف می شود و در نتیجه باعث شکستن دست می شود . پس بهتر است در هنگام باران و خیس بودن زمین دو دستی رانندگی کنید .

8- بخار و رطوبت داخل خودرو

یکی دیگر از مشکل رانندگان بالا رفتن دما داخل ماشین و بخار کردن شیشه ماشین می شود که فرد قادر به دیدن جلو و پشت خود نمی باشد . زمانی که در این جاده ها رانندگی می کنید و می خواهید دید خوبی داشته باشید ، گرم کن شیشه عقب را روشن کنید و شیشه جلو را پاک کنید ، همچنین باید گفت که حتما برف پاک کن را نیز فعال کنید .

9- چراغ ای خودرو

یکی از نکات که باید حتما رعایت شود ، چراغ های خودرو می باشد . که باید چراغ ( نور ) پایین روشن شود تا فرد رانندگی بهتری داشته باشد و همچنین ماشینی که از جلو می آید بتواند راحت رانندگی کند . از روشن کردن چراغ ( نور ) بالا اجتناب کنید ، زیرا باعث آن می شود شما نتوانید رانندگی کنید و کاهش دید شما را کاهش می دهد .

10- سرعت خودرو

اکثر افراد در هنگام باران و خیس بودن زمین ، با سرعت بالا رانندگی می کند و قادر به ترمز نمی باشند و باعث آسیب رسیدن می شوند . بهتر است در این هوا سرعت خود را کنترل کنید و با سرعت مجاز در این هوا رانندگی کنید .

11- حفظ فاصله ایمنی

در این هوا باید فاصله خود را با ماشین دیر حفظ کنید ، تا وقتی خواستید ترمز کنید ، با ماشین بغل دستی یا جلویی برخورد نکنید . در این هوا باید سرعت خود را کنترل کرده و لایی نروید ، زیرا باعث تصادف خواهد شد .

– هر ساله با رسیدن به فصل پاییز و زمستان ، شاهد بارندگی ها فراوان در شهر ها و جاده ها می شویم . رانندگی در این شرایط و جاده بسیار سخت بوده و باید خیلی دقت کرد و تمام حواسمان را جمع کنیم تا دچار حادثه ای نشویم . پس باید گفت که روز های بارانی و برفی ، روز هایی خوبی نمی باشد ، زیرا اکثر افراد به علت پرت بودن حواس دچار تصادف های سنگین شده اند و در اکثر مواثع جان خود را از دست داده اند .

تایر

ویژگی هایی که باید لاستیک داشته باشد .

1- از لاستیک تاریخ گذشته استفاده نکنید ، زیرا اکثر لاستیک بعد از مدتی دچار پارگی ، ساییدگی می شود . بهتر است از لاستیک 4 فصل یا تیوبلس استفاده شود .

2- بهترین و پر طرفدار ترین لاستیک ها در این دوران ، 4 فصل و تیوبلس می باشد که پر فروش ترین لاستیک ها بوده اند که همه افراد از آن ها راضی هستند و توصیه می شود که حتما از این لاستیک ها استفاده شود .

3- به هیچ عنوان از لاستیک آج دار استفاده نکنید ، زیرا چسبندگی از زمین را کم می کند و خیلی سخت روی زمین می رود و رانندگی را برای شما سخت می کند .

4- حتما باد تایر ها راچک کنید و آن ها را باد کنید و در صورت امکان تلمبه در ماشین خود بگذارید تا اگر زمانی باد لاستیک ها خالی شد ، بتوانید خیلی سریع آن را باد بزنید .

آموزش رانندگی کردن در جاده های بارانی و برفی

1- از سالم بودن ماشین خود مطعئن شوید .

2- حتما از کمربند ایمنی استفاده کنید ، حتی افرادی که در پشت هستند .

3- بعد از اینکه در آزاد راه ها قرار گرفتید ، سرعت مجازی داشته باشد و با سرعت بالا رانندگی نکنید .

4- در هنگام رانندگی از چراغ راهنما ، آیینه استفاده کنید .

5- به هیچ عنوان دست خود را از ماشین بیرون نبرید و حواستان را جمع رانندگی کنید .

6- به هیچ عنوان در هنگام رانندگی از صحبت کردن با تلفن یا افراد داخل ماشین اجتناب کنید .

7- در هنگام پرداخت عوراض ، چند دقیقه وایستید و ماشین خود را چک کنید و بعد دوباره رانندگی کنید .

8- در هنگام رانندگی خونسرد و آرامش کافی داشته باشید .

9- اگر جاده بدون ماشین بود ، آن جاده را با سرعت نروید ، امکان یک دفعه ماشینی از جلو بیاید .

10- از ایستادن در کنار آزاد راه ها اجتناب کنید .

11- به صورت مدوام شیشه ، آیینه و چراغ خود را پاک کنید .

12- به هیچ عنوان از ماشین دیگر سبقت نگیرید ، زیرا امکان تصادف می باشد .

13- حواستان به 30 دقیقه اول رانندگی در باران باشید تا دچار آسیب یا صدمه ای نشوید .

14- هنگامی که به پیچ ها نزدیک شدید ، سرعت خود را پایین بی آورید و حواستان را جمع کنید .

15- به صورت مداوم ار برف پاک کن استفاده کنید تا از جلوی خود را ببینید .

16- از نور پایین استفاده کنید ، زیرا نور بالا باعث اذیت شدن چشم های شما شده و همچنین باعث پایین آمدن دید شما می شود .

اصول رانندگی در مسیر های لغزنده

1- با احتیاط در جاده های لغزنده رانندگی کنید .

2- فاصله خود را ماشین جلویی ، دو طرف وعقبی را حفظ کنید تا با آن ها برخورد نکنید .

3- به آرامی ترمز کنید ، زیرا اگر خیلی خشن ترمز کنید باعث خراب شدن لاستیک ها می شود .

4- یک دفعه پای خود را روی پدال گاز نگذارید .

5- در همان مسیری که رانندگی می کنید ، رانندگی کنید .

6- قبل از سفر از مسیر یاب استفاده کنید .

7- حتما آب و هوای آن منطقه را چک کنید .

9- از لباس هاس گرم استفاده کنید تا مریض نشوید .

10- در ماشین خود پاور بانک بگذارید ، تا اگر یک وقت شارژ گوشیتان تمام شد ، با آن به شارژ بزنید .

وظایف دیفرانسیل

وسیله ای به نام گشتاور که به ماشین شما اجازه حرکت به سمت جلو یا عقب را می دهد . و همچنین باعث می شود که سرعت شما زیاد شود . دیفرانسیل در تمام ماشین ها ، اتوبوس ها ، کامیون ها وجود دارد و با وارد کردن نیرو باعث حرکت ماشین می شود .

تفاوت ساختاری

دیفرانسیل جلو یعنی به محرک های چرخ و جعبه دنده نیرو وارد می شود و باعث حرکت لاستیک ها و در نهایت ماشین حرکت می کند . و همچنین دیفرانسیل عقب به دیفرانسیلی گفته می شود که قدرت به موتور میل گاردن و چرخ های عقب وارد می شود و خودرو چرخ ها به عقب می رود .

تفاوت مکانیکی

اگر دیفرانسیل ماشین جلو باشد خیلی بهتر بوده و اکثر مردم از ماشینی استفاده می کنند که دیفرانسیل آن جلو باشد . خودرو هایی که دیفرانسیل عقب دارند خوب می باشد و هندلیگ و شتاب بالایی دارد ولی یک عیب دارد که عیب آن این است مصرف سوخت آن بسیاری بالا می باشد و باید به موتور دیفرانسیل و میل گاردان انژری فراوان داد تا شروع به حرکت کند .

از دیفرانسیل عقب برای کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می کنند ، زیرا اگر چیزی را بخواهند جا به جا کنند  ، وزن روی چرخ های عقب می باشد و چرخ های جلو نمی توانند به راحتی و آسانی حرکت کنند ، پس دیفرانسیل را روی چرخ های عقب قرار می دهند .

تایر

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تصادفات متداول موتور سواران و راه‌های پیشگیری

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.