مقایسه وانت کارا با مزدا وانت و تندر پیکاپ + جدول مشخصات فنی
مقایسه وانت کارا با مزدا وانت و تندر پیکاپ-مزایای و معایب وانت کارا 2000-معایب و مزایای مزدا وانت
خودرو های وانت معمولا خودرو هایی کاربردی هستند و بیشتر برای رفع نیاز های خاص به کار می روند و تعداد این محصولات نیز نسبت به سایر خودرو ها در بازار کم تر می باشند و در بازار های ایران نیز دارای تنوع کمتری هستند.
این محصولات را می توان محصولات ضعیف بازار نامگذاری کرد هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر تعداد تولید به دلیل تنوع کم این محصولات، دست خریدار برای انتخاب کمی بسته است و باید از تعداد مدل های محدود اقدام به انتخاب نماید. سه وانت تولیدی و موجود در بازار های ایران را برای شما به مقایسه گذارد تا اگر قصد خرید یکی از این سه محصول یعنی وانت مزدا و وانت کارا و وانت تندر پیکاپ را دارید با اطلاعات کامل اقدام به خرید نمایید.
مشخصات فنی
مشخصات / مدل | مزدا وانت تک کابین | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
موتور | ۴ سیلندر خطی تک میل بادامکی – بنزینی | ۴ سیلندر خطی تک میل بادامکی – بنزینی | ۴ سیلندر خطی تک میل بادامکی – بنزینی |
حداکثر قدرت | ۹۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۱۹ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | ۱۵۴ نیوتن متر در ۲۳۰۰ دور در دقیقه | ۱۷۰ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه |
حجم موتور | ۱۹۹۸ سی سی | ۱۹۹۹ سی سی | ۱۶۰۰ سی سی |
تعداد سوپاپ | ۱۲ | ۸ | ۱۶ |
جعبه دنده | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | – ثانیه | – ثانیه | ۱۰.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | – کیلومتر بر ساعت | – کیلومتر بر ساعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن خالص بدون بار و سرنشین | ۱۲۵۰ کیلوگرم | ۱۲۵۰ کیلوگرم | ۱۱۲۰ کیلوگرم |
فاصله محورها | ۲۸۶۵ میلیمتر | ۲۸۶۵ میلیمتر | ۲۹۰۵ میلیمتر |
ابعاد و نوع چرخ های جلو عقب | R14 | R14 | R15 |
سیستم تعلیق
مشخصات / مدل | مزدا وانت تک کابین | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
تعلیق جلو | جناغی – فنر لول | جناغی – فنر لول | مک فرسون با اتصال جناغی |
تعلیق عقب | فنر تخت | فنر تخت | – |
سیستم ترمز
مشخصات / مدل | مزدا وانت تک کابین | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
ترمز جلو | دیسکی | دیسکی | دیسکی |
ترمز عقب | کفشکی | کفشکی | کاسه ای |
ABS + EBD | دارد | دارد | دارد |
ظرفیت ها
مشخصات / مدل | مزدا وانت تک کابین | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
باک | ۶۶ لیتر | ۶۶ لیتر | ۵۰ لیتر |
بار | ۱۰۰۰ کیلوگرم | ۱۰۰۰ کیلوگرم | ۸۰۰ کیلوگرم |
سرنشین | ۲ نفر | ۲ نفر | ۲ نفر |
مصرف سوخت
مشخصات / مدل | مزدا وانت | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
داخل شهر | – Lit/100km | -Lit/100km | ۹.۰Lit/100km |
خارج شهر | – Lit/100km | -Lit/100km | ۵.۶Lit/100km |
ترکیبی | ۱۱ Lit/100km | ۸.۸Lit/100km | ۷.۵Lit/100km |
حدآلایندگی | Euro 2 | Euro 4 | Euro 4 |
ابعاد اتاق بار
مشخصات / مدل | مزدا وانت تک کابین | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
عرض | (۱۴۳۵) mm | (۱۴۳۵) mm | (۱۳۷۴) mm |
طول | (۲۱۹۰) mm | (۲۱۹۰) mm | (۱۸۰۷) mm |
ارتفاع | (۴۱۰) mm | (۴۱۰) mm | (۶۳۶) mm |
ابعاد خودرو
مشخصات / مدل | مزدا وانت | وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین | تندر پیکاپ |
عرض | (۱۶۲۰) mm | (۱۶۲۰) mm | (۱۷۴۰ ) mm |
طول | (۴۸۲۰) mm | (۴۸۲۰) mm | (۴۴۵۰) mm |
ارتفاع | (۱۵۶۰) mm | (۱۵۹۰) mm | (۱۶۴۰) mm |
مقایسه وانت کارا با مزدا وانت و تندر پیکاپ + جدول مشخصات فنی
مقایسه وانت کارا با مزدا وانت و تندر پیکاپ:
در بین این سه وانت، مزدا وانت به دلیل موتور قدرتمند و قابلیت حمل بار زیاد آن طرفداران زیادی دارد اما به دلیل تحریم ها و استاندارد آلایندگی تولید وانت مزدا با موتور ژاپنی با مشکل مواجه شده و گروه بهمن سعی در حفظ محصول دیگری از این گروه از خودرو ها را با وانت کارا دارد که میتوان آن را همان مزدا وانت با اما با قیمتی پایین تر دانست.
اما یکی از جدیدترین خودرو های وانت که از لحاظ ظاهری رتبه بالاتری نسبت به رقبایش دارد تندر ۹۰ پیکاپ است که دلیل آن هم این است که توسط خودروسازان داخلی طراحی نشده و از امکانات مناسبی نسبت به مزدا وانت و وانت کارا برخوردار است چرا که معمولاً خودرو های وانت داخلی خودرو هایی بدون تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی تولید می شوند اما در بین این سه وانت رنو تندر ۹۰ پیکاپ از تجهیزات بیشتری برخوردار است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:
امکانات ایمنی و آپشن های تندر پیکاپ :
۲ عدد کیسه هوای ایمنی، آینه های جانبی بزرگ، پشت سری های قابل تنظیم، ترمز ضد قفل ABS و EBD ، ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک ، کولر، قابلیت تنظیم نور چراغ های جلو ،قفل مرکزی و ۳۰۰ لیتر فضای پشت صندلی راننده و سرنشین که برای جای دادن اشیاء شخصی مناسب است، صندلی تاشو جهت دسترسی راحت تر به فضای پشت صندلی، قلاب جهت آویز کت.
امکانات ایمنی و آپشن های وانت کارا و مزدا وانت :
۲ عدد کیسه هوای ایمنی ، کولر، ترمز ضد قفل ABS و EBD ، قفل مرکزی و سیستم ضد سرقت
اما مقایسه این خودرو ها از نظر تناژ بار :
مزدا وانت و وانت کارا با ظرفیت حمل بار تا ۱۰۰۰ کیلوگرم در این مقایسه در رتبه بالا قرار میگیرند و رنو تندر پیکاپ با توانایی حمل بار تا ۸۰۰ کیلوگرم در رتبه ای پایین تر از این دو وانت .
مقایسه از نظر قیمت :
یکی از نکات منفی مزدا وانت قیمت بالای آن در برابر امکانات کم آن است ، در رتبه دوم رنو تندر پیکاپ قرار می گیرد که قیمت آن نسبت به امکانات خوبی که در اختیار خریدار میگذارد مناسب است و وانت کارا در این مقایسه با قیمتی کمتر از سایر رقبا به فروش میرسد.
نتیجه گیری : درست است که در این مقایسه رنو تندر پیکاپ از نظر ظرفیت حمل بار پایین تر از مزدا وانت و وانت کارا قرار گرفته اما این را هم نباید نادیده گرفت که به دلیل مصرف کم سوخت، سیستم تعلیق خوب، کم استهلاک بودن و ظاهر متفاوت جزو یکی از بی نقص ترین و بهترین خودرو های وانت به حساب می آید و از نظر امکانات ایمنی و آپشن ها کاملتر از دو وانت دیگر است و به نسبت حجم موتورش از قدرت مناسبی برخوردار است.
معرفی کامل و بررسی وانت کارا و تندر 90
بازار وانتبارهای کشورمان بسیار کمتنوع است و تا امروز هر کسی که قصد خرید وانتهای کاری را داشت به جز گزینههای نیسان وانت و وانت پیکان و وانت مزدا بسته به نوع کاربری و توان مالی، تقریبا مورد مناسب دیگری پیش رویش نبود. اما گویی شرکتهای تولیدکننده خودروی کشورمان در چند سال اخیر تصمیم گرفتهاند کمی این بازار را متنوع کنند. از این رو گاهی اوقات دست به ابتکارات خلاقانه مختلفی زدند و با معرفی وانتهای جدید خودشان سعی بر دگرگونسازی بازار وانتبارهای ایران را داشتهاند! اما باید دید این رویای خودروسازان تا چه حد به حقیقت میپیوندد. در این مطلب قصد داریم شما را با ۳ وانتبار جدیدی که قرار است پا به عرصه حمل و نقل کشور بگذارند، آشنا کنیم.
وانتهای مورد بحث ما شامل 2 محصول از ایران خودرو و یک محصول از گروه خودروسازی بهمن میشود؛ یعنی وانت آریسان که همان وانت خودروی روآست، وانت تندر90 که زمان زیادی از صحبتهای اولیه برای عرضه آن میگذرد و وانت کارا که همان وانت مزدا با موتور 1700 پیکان است!
مالکان و مشتریان وانتبارها معمولا از خودرویشان انتظاراتی دارند که باید دید کدام یک از این محصولات میتوانند انتظارات خریداران وانتبارها را برآورده کند.
برای شروع به سراغ اصیلترین و گرانترین خودروی این گروه، یعنی تندر90 پیکاپ میرویم.
تندر90 پیکاپ، باربر شیکپوش!
موفقیت تندر90 سدان در ایران قابل چشمپوشی نیست؛ خودرویی که در زمان ورودش با خود انتقادهایی به همراه داشت. اما با این وجود توانست به دلیل مشخصات فنی مناسبش در بازار خودروی کشورمان به موفقیت چشمگیری دست یابد. حال پس از گذشت حدود 8سال از حضور نمونه سدان آن و آشنایی با نمونه استیشن تندر90 به خاطر عرضه محدود و کم این اتاق، اکنون نوبت به معرفی تندر 90 پیکاپ به بازار رسیده است.
مشخصات فنی تندر90 پیکاپ کاملا مشابه همان تندر90 سدان است؛ یعنی از همان پیشرانه 1600 سیسی 16سوپاپ رنو با کد K4M بهره میبرد که توان تولید قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 148 نیوتنمتر را دارد و این میزان نیرو به محور جلو منتقل میشود. تا اینجای کار شاید به نظر بیاید این خودرو قدرت و گشتاور مناسبی را برای بارکشیهای سبک و شهری در اختیار میگذارد، اما نباید فراموش کرد که این میزان قدرت و گشتاور را در دور موتور 5750 و 3750 دور در دقیقه تولید و به محور جلو منتقل میکند. به طور کلی انتقال قدرت به محور جلو و حصول حداکثر گشتاور در دور موتور بالا برای یک وانتبار جالب توجه نیست.
طراحی خارجی تندر پیکاپ در قسمت جلو کاملا مشابه نمونه سدان و استیشن خودش است و فقط با تغییر قسمت عقب و افزایش 25 سانتیمتر طول خودرو و استفاده از چراغهای مدل استیشن عملیات تبدیل تندر90 سدان به تندر 90 پیکاپ به پایان رسیده است. فضای بار این خودرو دارای حدود 180 سانتیمتر طول و حدود 150 سانتیمتر عرض است و طبق گفته کارخانه توان حمل 800 کیلوگرم بار را دارد.
طراحی داخلی این خودرو هم نسبت به تندر90 سدان تغییری نداشته و دارای امکاناتی نظیر ایربگ راننده، کولر و فرمان هیدرولیک است. نکتهای که در این وانت جلب توجه میکند وجود یک نیم اتاق پشت صندلیهاست که امکان قرار دادن لوازم و وسایل را ممکن کرده است. همچنین راننده میتواند صندلی خودش را نسبت به وانتبارهای حاضر در بازار که ثابت هستند، با آزادی بیشتری تنظیم کند.
تا اینجای کار با یک وانتبار باکیفیت و راحت و کممصرف طرف هستیم که از پس حمل بارهای سبک و معمولی در داخل شهر به خوبی برمیآید. اما آیا این ویژگیها باعث میشد که فردی برای انجام کار و حمل بار به طور منظم به سراغ این وانت بیاید؟
جواب این سوال خیر است! اولین نکته منفی قیمت نسبتا بالای 35 میلیون تومانی آن است که هرکسی حاضر به پرداخت این هزینه برای یک خودروی کار نیست. دومین عامل قیمت زیاد لوازم آن است. این دو عامل برای منصرف کردن مشتریانی که به دنبال خودرویی برای کار میگردند، کافی است. پس این وانتبار بیشتر مناسب افرادی است که در کنار خودروی شخصی خود نیاز به یک وانت سبک برای جابهجایی بارهای سبک در سطح شهر دارند و فاکتورهای راحتی سواری، مصرف کم و طراحی نسبتا بهروز برایشان اهمیت بالایی دارد.
وانت کارا،پیرمرد پس از سکته قلبی!
نوبت به گل سرسبد وانتبارهای مورد بحث ما رسید. وانت کارا یا همان وانت مزدا که با پیشرانه پیکان تولید میشود! عمدهترین کاری که گروه بهمن روی این خودرو انجام داده، تغییر پیشرانه آن برای کاهش قیمت و جذب مشتریان وانتبارهای ارزانتر بوده است. این اتفاق از زمانی افتاد که بخش تامین موتورهای وانتهای ساخت مزدا به طور کامل زیر نظر گروه فورد قرار گرفت و به خاطر شرایط تحریم، تامین موتورهای 2 لیتری مزدا به مشکل خورد. البته گفته شده است که در آینده امکان عرضه مزدای وانت با موتور 2 لیتری ساخت یک شرکت چینی و تحت لیسانس میتسوبیشی و البته با قدرت و گشتاور تولیدی بیشتر نیز وجود دارد.
مقایسه وانت کارا با مزدا وانت و تندر پیکاپ
مشخصات فنی وانت کارا کاملا مشابه وانت آریسان نامبرده است؛ یعنی همان موتور 1700 سیسی و همان قدرت و گشتاور.
وانت کارا از نظر فنی و ظاهری هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد و فقط مناسب افرادی است که از ظاهر پیکان وانت خسته شدهاند و مثل وانت پیکان به دنبال وانتی جانسخت میگردند و فراوانی لوازم یدکی و قیمت پایین قطعات برایشان اهمیت بالایی دارد. البته اینگونه افراد باید برای دستیابی به این خواسته خود حدود 25 میلیون تومان برای خرید کارا هزینه کنند.
طراحی خارجی وانت کارا نسبت به وانت مزدا تغییر چندانی نکرده و همانند وانت مزدا 2000 در دو نوع دوکابین و تککابین تولید و عرضه میشود. اما طراحی داخلی آن کمی با مدلهای پیشین وانت مزداهای 2000 تفاوت دارد و از طراحی بهروزتری بهره میبرد. وانت کارا دارای ترمزهای ABS+EBD و کیسه هوای راننده است که وظیفه تامین امنیت سرنشین را به عهده دارند! وانت کارای تککابین توان حمل حدود 800 کیلوگرم بار را دارد در حالی که وانت کارای 2 کابین تنها توان حمل 500 کیلوگرم بار را دارد.
جمعبندی
در این مقاله قصد مقایسه این 3 محصول با یکدیگر یا هر وانت دیگری را نداشتیم و مقایسه محصولات را به عهده خود شما میگذاریم. اما حقیقت این است که هیچکدام از این وانتها نمیتوانند جایگزین مناسبی برای وانتهای پر کار موجود در بازار شوند.
همانطور که اشاره شد، وانت پیکان و وانت نیسان هر کدام به دلیل ویژگیهای خاص خودشان فعلا سهم بسیار بزرگی از بازار را به خود اختصاص دادهاند. هیچکدام از وانتهای معرفی شده با توجه به حداکثر توان حمل بارشان قابلیت مقایسه و رقابت با وانت نیسان را ندارند و متاسفانه حتی با عرضه این وانتها به بازار همچنان وانت نیسان بیرقیب باقی میماند.
همچنین هیچکدام از این وانتها با توجه به اینکه توان حمل بارشان عددی مشابه با پیکان وانت است حتی با وجود طراحی بهروزتر و سواری راحتتر، توان رقابت با قیمت پایینتر پیکان وانت را هم ندارند و افرادی که به دنبال وانتی سبک برای انجام کارهای خود هستند چارهای جز پذیرش ضعفهای وانت پیکان و خرید آن ندارند. البته تولید این وانت از امسال متوقف شده است و شمارهگذاری نخواهد شد.
پس عرضه هریک از این وانتها تغییر چندانی در وضعیت بازار 2 وانت بار پر کار کشور نخواهند گذاشت و احتمالا هر کدام مشتریان خاص خودشان را خواهند داشت.
با اینکه با ورود این وانت بارها به بازار کمی شاهد تنوع در بازار وانت بارهای ایران میشویم اما تقریبا هیچکدام رقیبانی جدی برای یکدیگر نیستند.
مقایسه وانت کارا با مزدا وانت و تندر پیکاپ + جدول مشخصات فنی
گردآوری و بازنشر: مجله خودرو
مطالب مرتبط :
ماشین های دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب| مزایا و معایب