نقشه های پر کاربرد سیم کشی پژو 206 ( سیستم کولر و فیوز ها )

نقشه های پر کاربرد سیم کشی پژو 206 ( سیستم کولر و فیوز ها )

تعمیر BSM و BSL یکی از تخصصی ترین کارهای یک تعمیر کار بخش برق و الکترونیک خودرو می باشد . بنابراین لازم است تعمیر کار دانش کافی در خصوص اجزا سیستم الکترونیک خودرو ها و ارتباط با BSM و BSL داشته باشد . با قرار گرفتن انژکتور  و فیوز در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو BSM و BSL یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

فیوز

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

اجزای تشکیل دنده کولر خودرو

1- کمپرسور : کمپرسور دستگاه حرکت دهنده گاز در کولر اتومبیل می باشد . این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می کند . کمپرسور گاز را از اپراتور به داخل کندانسور هدایت می کند و سپس خشک کننده و مجدد به داخل اپراتور منتقل می کند .

2- کندانسور : کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرات را به عهده دارد . کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز اپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می دهد .

3- کپسول خشک کننده : کپسول خشک کننده به عنوان ذخیره گاز و جاذب رطوبت گاز عمل می کند . روی این کپسول دریچه ای شیشه ای برای رویت گاز وجود دارد .

4- اپراتور : یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم کولر خودرو اپراتور است . اواپراتور مجموعه ای از قطعالت است که وظیفه کاهش گرما هوای کابین خودرو را بر عهده دارد .

5- مجموعه لوله و شلینگ ها : شلینگ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند . شلینگ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استاندارد خاصی برخوردار باشد .

6- کلید A / C : این قطعه در سیستم کولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که به شکل های متفاوت در خودرو های مختلف وجود دارد .

7- فن کولر : وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد می توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد . در صورتی که فن کندانسور و در مقابل موتور نصب شود ، هوا را از روی سطح کندانسور کشیده و به سمت موتور می برد .

8- شیر انبساط : این وسیله تعیین کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اپراتور از طریق یک فیلتر است . هنگامی که کمپرسور شروع به کار می کند ، شیر انبساط بازشده و مایع مبرد با عیور از صافی مربوط به ورودی مایع پر فشار به گاز پر فشار تبدیل می شود .

شناخت BSI

مشکلات انژکتور

1- خرابی پمپ بنزین – خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- کثیفی صابون بنزین – خودرو صاف کار نمی کند .

3- کثیفی انژکتور ها – به هنگام بالا رفتن دور موتور ریپ می زند .

4- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – مصرف سوخت بسیار بالا رفته

5- خرابی IC داریو انژکتور

مشکلات و خرابی کوئل

1- کثیفی شمع ها – خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- خرابی وایر ها – به هنگام بالا رفتن دور موتور خودرو خاموش می شود .

3- خرابی کوئل – کشش خودرو بسیار کم است .

4- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – خودرو تک کار می کند .

5- خرابی IC داریو کوئل

مشکلات خرابی استپر موتور

1- کثیفی استپر موتور – صاف کار نکردن خودرو

2- خرابی استپر موتور – نوسان کردن دور موتور

3- داشتن کد خطای استپر – هنگام استفاده ز هیدرولیک خودرو خاموش می شود .

4- خرابی دریچه گاز

5- خرابی سنسور دریچه گاز – به هنگام کم کردن دنده دور موتور افت شدید دارد و حتی ممکن است به خاطر این افت شدید خودرو خاموش شود .

6- بهم ریختگی نرم افزای آی سی یو

7- خرابی IC درایو استپر موتور

8- خرابی IC دریچه گاز

مشکلات خرابی کنیستر

1- خرابی شیر برقی کنیستر – استشمام بوی بنزین داخل اتاق

2- پر شدن فیلتر کنیستر – پارگی دائم ریل سوخت

3- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – نشتی بنزین از ریل سوخت

4- خرابی IC درایو کنیستر

5- کد خطای کنیستر

مشکلات خرابی سنسور اکسیژن

1- خرابی سنسور اکسیژن – مصرف سوخت بالا

2- پاک نشدن کد خطای سسنور اکسیژن – دود کردن خودرو

3- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – تنظیم نشدن مصرف سوخت بالا

4- خرابی سوئیچ های سنسور اکسیژن – تنظیم نشدن میزان آلایندگی های خروجی داشتن کد خطای سنسور اکسیژن

جعبه فیوز 206

فیوز های یکی از ابزار های مرتبط با برق وسیم کشی خودرو هستند که وظیفه دارند ، در صورت نوسانات جریان برق و بالا رفتن ولتاژ یا شدت جریان مربوط مسیر جریان را قطع نمایند تا دستگاه های الکترونیکی موجود در مسیر ، صدمه نبیند . اگر در مسیر جریان الکترونیکی یک دستگاه در خوردو نوسان برقی اتفاق می افتد ، فیوز موجود در مسیر اتصال را قطع خواهد کرد و اصطلاحا می سوزد . برای راه اندازی دوباره آن دستگاه ضمن رفع علت نوسان ایجاد شده ، باید فیوز مرتبط با آن دستگاه را که دیگر از کار افتاده است تعویض کند .

فیوز

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

تعویض فیوز خودرو پژو

جعبه فیوز محفظه موتور

جعبه فیوز در سمت راست محفظه موتور قراردارد . برای دست یابی به آن ، گیره های در جعبه را آزاد کنید و در را بردارید . دارنده خودرو نباید اتصالات فیوز های را درستکاری و قطع و وصل کند . هر مشکلی در این قسمت ها باید توسط متخصص مجاز بررسی شود .

برداشت فیوز و نصب فیوز

قبل از تعویض فیوز لزوما باید علت اشکال را بیاید و آن را رفع کنید . همواره یک فیوز معیوب را با یک فیوز سالم مشابه آن جایگزین کنید .

جعبه فیوز داشبورد

با یک سکه پیچ را یک چهارم دور بچرخانید . سپس درپوش آن را بردارید تا فیوز ها نمایان شود و بعد اقدام به درست کردن آن کنید .

نکاتی که در هنگام عوض کردن فیوز باید رعایت کنیم ؟

1- سوئیچ استارت را ببندید و همه تجهیزات برقی را خاموش کنید .

2- در جعبه فیوز را باز کنید .

3- انبرک قرار گرفته در جعبه فیوز را خارج کنید و به کمک آن فیوز معیوب را از جای خود بیرون بکشید فیوز سوخته از قطع بودن سیم آن قابل تشخیص است .

4- فیوز سوخته را با یک فیوز مشابه یا ضعیف تر تعویض کنید توجه کنید حتما از فیوز هم ظرفیت و نوع یکسان جهت تعویض فیوز سوخته استفاده نمایید .

جعبه فیوز داخلی موتور

هر کدام از این سیم ها فیوز قسمتی بوده و برق کلی ماشین از اینجا قطع وصل می شود . بعضی وقت ها که چراغ چک موتور در صفحه آمپر روشن شده و علت فنی در ماشین شما نیست و فقط کد خطای کامپیوتری آن می باشد  شما می توانید با جدا کردن فیوز وسطی و وصل مجدد آن سیستم کامپیوتری آن را ری استارت کنید تا چراغ چک خاموش شود .

جعبه فیوز داخلی اتاق 

فیوز های فرعی دیگر هست که برق قسمت های مختلفی بوده و این فیوز ها  در قسمت سمت چپ غربیلک فرمان و مقداری پایین تر از آن فرار دارد برای تعویض و دانستن فیوز سوخته شده است .

فیوز یک قطعه و وسیله ای حفاظتی است که در مدار های الکترونیکی و الکتریکی کاربرد دارد و آن ها را در برابر افزایش غیر مجاز جریان الکتریکی محافظت می کند . اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز ، بگذرد واکنش فیوز قطع جریان الکتریکی خواهد بود و قطع جریان ، دیگر قسمت ها آسیب نخواهد دید .

نحوه عملکرد فیوز ساده

عنصر اصلی ساده ترین فیوز ، نواری فلزی است که در یک محفظه غیر رسانا قرار دارد . با عبور بیش از حد مجاز جریان نوار فلزی ذوب شده و مدار الکتریکی قطع می شود .

فیوز های بوکسی

این فیوز ها دارای فشنگ می باشند که می تواند از نوع تند کار یا کن کار باشند . نوع تند کار معمولا برای مدار های شدت روشنایی و نوع کند کار معمولا برای الکترومتور ها به کار می رود . فشنگ ها دارای یک پولک رنگی در انتها خود هشتند که پشت شیشه کلاهک فیوز قرار می گیرد . این پولک با یک سیم نازک به سر فشنگ وصل شده که آمپر نامی آن را مشخص می کند و پس از سوختن فیوز این پولک نیز به داخل آن می افتد .

فیوز های مینیاتوری

این نوع فیوز ها ، فیوز هایی هستند که می توانند از مدارات در برابر جریان اتصال کوتاه و جریان اضافه بار محافظت نمایند .

1- تشخیص و قطع جریان اضافه بار به عهده یک قطعه بیمتال است . بیمتال از دو فلز که ضریب انبساط گرمایی آن ها با هم متفاوت بوده و بسیار به یک دیگر وصل شده اند و ساختار شده است .

2- تشخیص و قطع جریان اتصال کوتاه به وسیله یک سیم پیچ با تعداد دور کم و قطر زیاد انجام می شود . با عبور جریان اتصال کوتاه سیم پیچ ، ناگهان به یک آهن ربای قوی تبدیل شده فیوز را قطع کرده و جریان مدار را به سرعت قطع کرد .

وظیفه فیوز چیست ؟

قیوز را در دستگاه قرار می دهند تا اگر برق ورودی زیاد شود و یا اگر داخل دستگاه اتصالی پیدا کند فیوز سوخته و به دستگاه و موتور صدمه جدی وارد می کند .

کاربرد فیوز چه می باشد ؟

برای محافظت از سیم ها کوتاه شدگی مدار از فیوز استفاده خواهد شد .

مدار کوتاع فیوز به طور سریع ذوب شده و مدار قطع می شود .

فیوز

بیشتر بخوانید:

عيب يابي بالا بودن دور موتور حالت آرام در خودروهاي انژکتوري

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.