بررسی کامل علت روشن شدن چراغ لغزش + آشنایی با علائم آن

بررسی کامل علت روشن شدن چراغ لغزش + آشنایی با علائم آن

چراغ یا نشان مربوط به سیستم لغزش (  ( Slip Light یک بخش از سیستم کنترل کشش خودرویتان محسوب می ‌شود . این بخش به شما کمک می ‌کند که در هنگام رانندگی در سطوح لغزنده ، خودرو را مجدداً در کنترل خود بگیرید .

چراغ لغزش

به هر یک از چرخ‌ های خودرو سنسوری وصل است که اطلاعات دریافتی را به واحد کنترل قوای محرکه (PCM  ) رله می‌ کند . وقتی که سنسور های چرخ متوجه این قضیه شوند که شما در حال از دست دادن کنترل چسبندگی خودرویتان روی جاده هستید ، اقدام به ارسال اطلاعات به واحد PCM نموده تا بلکه سیستم ترمز ضد قفل (ABS  ) فعال شده و از توان پیشرانه نیز کاسته شود .

ناگفته نماند که سیستم کنترل کشش ، میزان فشار اعمالی بر روی هر یک از چرخ ‌های خودرو را تعیین و مشخص می ‌کند .

سیستم کنترل لغزش ( Slip Control ) چگونه کار می ‌کند ؟

سیستم کنترل لغزش به خودرویتان ، زمانی که در حال از دست دادن کنترل خود در یک آب و هوای نا مساعد است ، کمک می‌ کند . ترمز ضد قفل (ABS  ) بخشی از سیستم کنترل کشش است . سنسور های چرخ بر روی هر یک از چرخ ‌های خودرو مستقر بوده و با واحد کنترل قوای محرکه (PCM  ) درباره زوایه فرمان و فقدان کشش در ارتباط هستند .

زمانی که واحد کنترل لغزش در خودرویتان فعال می‌ شود ، ممکن است خودروی شما با کاهش توان مواجه شود . همین قضیه به نوبه خود به راننده امکان می ‌دهد تا کنترل بهتری بر حرکات خودرو داشته باشد . سیستم کنترل کشش ( Traction Control ) در یک خودرو شامل سلونوئید ها ، انباره‌‌ های فشار بالا و پمپ الکتریکی می ‌شود . کارکرد سلونوئید به این صورت است که این قطعه به ایزوله‌ سازی جریان ترمز ، در زمانی که انباره به توزیع فشار به چرخ‌ ها اقدام می‌ کند ، دست می ‌زند .

دلایل شایع برای روشن شدن چراغ لغزش (Slip Light  )

اگر چراغ لغزش (Slip Light  ) بر روی داشبورد خودروی شما به طور منقطع و در دفعات زیاد روشن می‌‌ شود ، این می ‌تواند عملاً به معنای رانندگی بر روی جاده‌ ای لغزنده باشد . اما روشن بودن دائمی این چراغ ، ممکن است علامتی از مشکل در سیستم ترمز ضد قفل (ABS  ) خودرویتان باشد . در چنین موقعیتی اغلب دیده شده که این چراغ همزمان با چراغ ABS و کنترل پایداری (DSC  ) روشن می ‌شود .

دلایل روشن شدن چراغ لغزش :

1- معیوب بودن سنسور های چرخ

سنسورهای چرخ ABS بر روی هر یک از چرخ‌ های خودرو نصب شده است و آن‌ ها به نوبه خود سرعت هر یک از چرخ ‌ها را حس و رصد می ‌کنند . اگر یکی از چرخ ‌های خودرو با سرعت متفاوتی نسبت به بقیه بچرخد ، واحد کنترل ABS به عمل ترمزگیری در چرخ‌ های دیگر مبادرت می‌ کند . در این بین ، اگر سنسور چرخ معیوب باشد ، ممکن است اطلاعات اشتباهی به واحد کنترل ABS ارسال شود و پیامد آن ممکن است روشن شدن چراغ لغزش در پشت آمپر داشبورد باشد .

2- معیوب بودن رینگ‌های ABS

رینگ ‌ها و یا حلقه‌ های سامانه ترمز ضد قفل (ABS  ) ، روی هر یک از چرخ‌ های خودروی شما نصب شده است . سنسور های ABS سرعت را از طریق رینگ ‌های ABS حس و رصد می‌ کنند . اگر یکی از این رینگ ‌ها دچار شکستگی شود ، سنسور ABS می ‌تواند سیگنال خطایی را حس نموده و در نتیجه ، سیگنال خطایی را به واحد کنترل ABS ارسال نماید .

3- معیوب بودن واحد کنترل ABS

چنانچه واحد کنترل ABS در خودروی شما معیوب باشد ، ممکن است متوجه روشن شدن چراغ ABS یا چراغ لغزش در پشت آمپر داشبورد خودرویتان شوید . در چنین حالتی ، تنها راهکار ، استفاده از یک اسکنر برای کشف مشکل موجود در واحد کنترل ABS خودرو است .

4- سیم‌ های شکسته

چنانچه سیم‌ های رابط میان واحد کنترل ABS و سنسور های چرخ ABS شکسته شده و یا به نحو نامناسبی به هم متصل شده باشند ، ممکن است یک سیگنال خطا به واحد کنترل ABS خودرویتان فرستاده شود که پیامد آن روشن شدن چراغ لغزش در پشت آمپر خواهد بود .

مزایای استفاده از سیستم کنترل لغزش (Slip Control  )

اغلب شاهد افزایش تصادفات جاده ‌ای در شرایط آب و هوای برفی و بارانی هستیم و در مواردی نیز شاهد واژگونی و چپه شدن خودروها در جاده ‌های لغزنده برفی و بارانی . تجهیز خودرو به سیستم کنترل لغزش این اطمینان را برایتان حاصل می ‌کند که کنترل تام و تمامی بر خودروی خود در شرایط آب و هوایی نامساعد داشته باشید .

اکنون اغلب خودروهای مدرن در هنگام خروج از کارخانه سازنده به سامانه ترمز ضد قفل (ABS  ) مجهز هستند . به همان سهولت که سامانه ABS در خودروها تعبیه می ‌شود ، سامانه ضد لغزش هم قابل نصب است . از سویی ، سازمان NHSTA در آمریکا وجود سامانه لغزش را برای تمامی خودروهای تولیدی از سال 2012 به بعد به صورت امری اجباری درآورده است .

یکی از امتیازات استفاده از سامانه کنترل ضد لغزش کاهش تصادفات جاده‌ای به میزان 30 درصد است . اما چنانچه خودروی شما یک شاسی‌ بلند است ، تجهیز آن به چنین سیستمی نمی‌ تواند دلیلی بر کاهش هوشیاری شما در طول رانندگی باشد . وجود این سامانه در خودرویتان به خودی خود به معنای عدم امکان تصادف نیست .

معایب استفاده از سیستم کنترل لغزش (Slip Control )

سیستم کنترل لغزش از تعداد زیادی از قطعات الکترونیکی تشکیل شده است ، پس در صورت خرابی هر یک از این قطعات ، تعمیرات آن‌ ها گران تمام خواهد شد . سامانه ABS از سنسورهای چرخ برای پایش میزان چرخش چرخ ‌های خودرو استفاده می ‌کند اما سنسورها در طول زمان کثیف یا غیر فعال می‌ شوند . هزینه تعمیر صفحه کامپیوتر نیز گران است .

اگر راننده ‌ای اهل مسابقه بوده و تمایل به کنترل بیشتری بر خودرویتان دارید این سامانه در نحوه رانندگی شما دخالت می‌ کند . اغلب رانندگان مسابقه‌ ای ، خواهان عمل دریفت با خودروی خود هستند اما وجود این سامانه مانع کار آن‌ها شده و یا عمل دریفت را به تأخیر می‌ اندازد .

خودرو هایی که به واپسین فن ‌آوری ‌ها ، همچون سامانه ضد لغزش مجهز هستند از قیمت گران ‌تری در زمان خرید برخوردارند . اما با ارتقاء سطح تکنولوژی ، انتظار می ‌رود که هزینه های تولید چنین سامانه هایی نیز کاهش یابد .

چرا کنترل پایداری الکترونیکی مهم است ؟

در طی یک مطالعه که توسط دولت ایالات متحده سازمان ‌دهی شده بود ، نشان داده شد که ESC میزان تصادفات تک‌ وسیله‌ ای ( تصادفی که فقط شامل یک وسیله‌ی نقلیه است ) را تا 34 درصد برای خودروهای معمولی و تا 59 درصد برای خودرو های SUV  ( شاسی ‌بلند ) کاهش می‌ دهد . موسسه ‌ی بیمه برای امنیت بزگراه‌ ها نیز‌ تخمین زده است که  ESC  میزان تصادف مرگبار تک ‌وسیله ‌ای را تا 56 درصد و تصادفات شامل چند وسیله‌ ی نقلیه را تا 32 درصد کاهش می‌ دهد . با اثبات کارامدی این سیستم ایمنی ، دولت ایالات متحده استفاده از این سیستم در خودروهای تولیدی سال 2012 و بعد از آن را اجباری اعلام کرد .

کنترل پایداری الکترونیکی چگونه کار می ‌کند ؟

ESC از سنسورهای مختلفی مانند سنسور سرعت ، سنسورموقعیت چرخ خودرو ، سنسور انحراف جانبی و بسیاری دیگر استفاده ‌می ‌کند تا مسیری که راننده ‌ی خودرو انتظار دارد طی شود را با مسیر حرکتی واقعی خودرو مقایسه کند . اگر سیستم تشخیص دهد که انحراف خودرو قریب ‌الوقوع بوده و یا اینکه روند انحراف خودرو آغاز شده است ( به این معنی که خودرو در مسیری که راننده دستور می ‌دهد ، حرکت نمی‌ کند ) ، آن گاه سیستم کنترل پایداری ، ترمز را به طور جداگانه برای هر چرخ فعال می ‌کند تا خودرو دوباره تحت کنترل درآید .

نکته ‌ی مهم در مورد این سیستم این است که سیستم ترمز به صورت جداگانه برای هر چرخ فعال می ‌شود ، در حالی که هنگام ترمز گیری توسط راننده‌ ی خودرو ، ترمز به هر چهار چرخ خودرو اعمال می ‌شود . بنابرین می ‌توانیم اینطور بگوییم که ESC توانایی کاری را دارد که راننده از انجام آن ناتوان است .

سیستم ضد لغزش یا ASR چیست ؟

ساده ترین تعریفی که می توان برای سیستم ASR ارائه داد عبارت است از : سیستمی که از هرزگردی چرخ های محرک در هنگام گاز دادن از حالت سکون و یا در عین حرکت جلو گیری می نماید . به عبارت ساده تر هنگامی که خودرو در حال حرکت است و یا از حالت سکون حرکت می کند در صورتی که گاز داده شده به خودرو و گشتاور ارسالی از موتور به چرخ ها بیشتر از نیروی اصطکاک لاستیک با سطح زمین باشد یاعث خواهد شد که چرخ های خودرو به جای انتقال خودرو به جلو به دور خود چرخیده و به اصطلاح هرزگردی  کند . این وضعیت در شرایطی که سطح جاده به دلایلی نظیر یخ زدگی یا بارندگی از اصطکاک کمتری برخوردار باشد ، بیشتر رخ خواهد داد . اما زمانی که این سیستم بر روی خودرو نصب شده باشد از بروز چنین وضعیتی و هرزگردی لاستیک ها به دور خود جلوگیری می کند .

چراغ لغزش

طریقه کارکرد سیستم ضد لغزش ASR چگونه است ؟

این سیستم با همکاری سنسور های مختلف و سیستم ترمز ABS باعث عدم هرزگردی چرخ ها می گردد . در خودروهای مجهز به سیستم  ASR   در تمامی چرخ ها سنسور های  با نام سنسور سرعت چرخ یا Wheel Speed Sensor  تعبیه شده است که به طور مدام سرعت دوران چرخ ها  را به رایانه مرکزی خودرو یا ECU ارسال می کنند . زمانی که هرزگردی رخ دهد یکی یا چندین چرخ خودرو دارای سرعت چرخش بیشتری می گردند در چنین شرایط ECU از طریق کنترل دریچه گاز خودرو گشتاور ارسالی به چرخ ها را کاهش می دهد سپس از طریق ترمز ABS  سرعت چرخی که در حال هرزگردی می باشد را کنترل می کنند تا بیشترین گشتاور به دیگر چرخ ها منتقل شود .

به عبارت بهتر وقتی سیستم کنترل هرزگردی شناسایی کند که یکی از چرخ ها سرعت دوران بیشتری نسبت به چرخ های دیگر دارد به طور خودکار به آن چرخ نیروی ترمز اعمال می کند تا سرعت دوران آن کمتر شده و از این طریق هرزگردی کاهش یابد . در واقع سیستم ASR اطمینان حاصل می کند که حداقل گشتاور ممکن به چرخی که در حال هرزگردی است منتقل شود تا هرزگردی آن چرخ از بین برود و چرخی که در حال هرز گردی نیست گشتاور بیشتری دریافت کند تا تعادل برقرار شود .

اگر دو چرخ به طور همزمان دچار هرزگردی شوند سیستم ASR سرعت دوران هر دو چرخ را به مقدار مساوی کاهش می دهد تا اینکه چسبندگی خود را به دست آورند . در غیر این صورت ASR سیگنالی به ECU  ارسال می کند تا از این طریق گشتاور ارسالی موتور با آن چرخ ها کاهش یابد و هرزگردی آن ها خنثی شود .

در آخر نیز باید گفت که سیستم کنترل کشش یا ASR کاملا با سیستم EPS یا همان ESC متفاوت است . در حقیقت سیستم کنترل کشش بخشی از سیستم EPS محسوب می گردد . سیستم ASR همان سیستم کنترل کشش TCS است که در اکثر خودروهای آلمانی ASR نامیده می شود .

چرا سیستم کنترل کشش یا TCS یکی از مهم ترین آپشن های ایمنی است ؟

این سیستم کمکی ترمز باعث می گردد که در ترمز های ناگهانی چرخ خودرو قفل نکند تا چرخ ها همچنان روی سطح جاده استوار مانده و دچار لغزش نشود . همین حالت نیز در حالت حرکت هم نیز وجود خواهد داشت . به عبارتی در صورتی که هر کدام از چرخ های خودرو بدلیل عدم اصطکاک مناسب جاده دچار هرزگردی شود بدین معناست که سرعت چرخ هرزگرد با سرعت چرخ های دیگر متناسب نخواهد بود و موجب انحراف خودرو خواهد شد .

لذا همانطور که سیستم ABS در هنگام توقف از لغزش چرخ ها جلوگیری می کند سیستم TCS  هم در حالت حرکت موجب عدم لغزش چرخ ها می گردد . این سیستم در روزهای برفی و بارانی و یا در زمانی که جاده از یخ پوشیده باشد بسیار کاربردی خواهد بود چرا که اصطکاک جاده به کمترین میزان خود رسیده و امکان هرزگردی چرخ ها بیشتر از هر زمان دیگر می گردد .

اما سیستم ضد لغزش ASR دارای مزایایی دیگر هم است . این سیستم باعث افزایش راندمان خودرو می گردد و کمک حل راننده درشرایط نامساعد جوی به منظور حرکت مستمر خودرو می گردد . برای مثال در نظر بگیرید که در یک روز برفی در شیب کاملا ملایم تصمیم به حرکت می گیرد . از آنجایی که کف جاده از برف و یخ پوشیده شده است گشتاور ارسالی به چرخ ها کاملا بیشتراز اصطکاک موجود است و چرخ ها محرک بدون مشکل خاصی شروع به هرزگردی می کند . هر چقدر شما بیشتر گاز دهید این هرزگردی بیشتر می گردد .

اما اگر خودروی شما به سیستم ASR   مجهز باشد چرخ ها از هرزگردی منع می شوند و باعث می گردد که چرخ ها به آرامی شروع به حرکت کند . توجه داشته باشید در چنین شرایطی به هیچ عنوان نمی توانید با خودروی بدون این سیستم در شیب جاده یخ زده حرکت کنید . حضور این سیستم حرکت خودرو را هموارتر می کند .

بیشتر بخوانید:

نشت مایعات خودرو و علت اهمیت آن + برطرف کردن نشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.