جلوبندی خودرو چیست + نکاتی مهم درباره جلوبندی ماشین

جلوبندی خودرو چیست + نکاتی مهم درباره جلوبندی ماشین

جلوبندی خودرو به قسمت جلو و زیرین خودرو گفته می ‌شود و یکی از وظایف آن ایجاد راحتی رانندگی و تعلیق خودرو در هنگام حرکت و رد شدن از سطوح ناهموار است . طبق خودرو قطعه ای فلزی است که در دو سر دارای بوش های محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگری به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اصلی شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد و باید وظیفه خود را به خوبی انجام دهد تا ماشین دچار مشکل جدی نشود ، زیرا اگر دچار مشکل شود آسیب و حرج بالایی را روی دست شما می گذارد .

جلوبندی خودرو

در واقع این بخش یکی از بخش‌ های مهم خودرو محسوب می ‌شود که ارتباط بین اتاق خودرو و شاسی را برقرار می ‌نماید . جلو بندی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که عدم هماهنگی و یا ایجاد خرابی در هر کدام از آن‌ها موجب بروز مشکل در حین رانندگی می‌ شود .

جلو بندی خودرو چیست ؟

جلو بندی به قسمت زیرین جلوی ماشین گفته می شود که مهم ترین و ضروروی ترین قطعات در آنجا می باشد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد و اگر یکی از این قطعات نباشد دچار مشکل های جدی و خرج های سنگین می شود . که وظیفه تعلیق یا خوش دستی خودرو در چاله ها ، دست انداز ها و پیچ های جاده را بر عهده دارد و آن ها را به خوبی کنترل می کنند . اگر این قسمت یعنی جلو بندی خراب شود ، تعمیر و حل مشکل این قسمت بر گردن جلو بندی ساز می باشد .

قطعات تشکیل دنده جلو بندی خودرو

1- اکسل

2- دستگاه تعلیق

3- سیستم فرمان

4- سیبک ها

5- فنر

6- کمک فنر

7- شغال دست

8- سگ دست

9- طبق

10- میل تعادل

11- میل موج گیر

علائم خرابی جلو بندی شامل چه مواردی می باشد ؟

1- گیج زدن خودرو و منحرف شدن آن به طرفین .

2- کشیده شدن فرمان به یک سمت که در هنگام رها کردن فرمان برای چند ثانیه ، مسیر مستقیم را می رود .

3- شنیده شدن صدای سوت مانند از چرخ ها

4- ایجاد صدا های نا متعارف در هنگام عبور

5- لرزش فرمان در سرعت های خاص

نکاتی برای جلوگیری از خرابی جلوبندی خودرو

1- در اولین مرحله به لاستیک ‌ها می پردازیم . اما این بار فشار باد آن ها اهمیت آنچنانی ندارد ، بلکه آج لاستیک‌ ها و ساییدگی آن ها بسیار مهم بوده که می ‌تواند باعث این عیب شود . لاستیک ‌های جلو بسیار مهم هستند . آج تایر ها ، کیفیت آن ها و نحوه قرارگیری‌ شان می‌ تواند در بسیاری از پارامتر ها تاثیر بسیار زیادی بگذارد . حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست می ‌تواند غربیلک را تا حدودی بلرزاند . پس در کیفیت لاستیک ‌های خودروی خود دقت کنید تا از عوارض آن به دور بمانید .

2- اما قسمت دیگری که در جلوبندی نقش موثری دارد بلبرینگ چرخ بوده که خرابی آن می‌ تواند عیوب زیادی را به وجود آورد که از جمله آن‌ ها لرزش فرمان خودرو است . خرابی بلبرینگ چرخ صدای خاصی دارد که از آن می ‌توان به معیوب بودن این قطعه پی برد . توجه داشته باشید تنظیم بلبرینگ چرخ بسیار مهم است و در عمر بلبرینگ و کارکرد آن نقش زیادی دارد .

3- نکته‌ دیگری که باید به آن دقت کنید بالانس‌ بودن چرخ‌ های جلو است . نا بالانسی در چرخ‌ ها می‌ تواند به راحتی فرمان را بلرزاند و حتی در صورت عدم برطرف کردن آن جلوبندی را نیز با عیوب غیر قابل پیش ‌بینی مواجه کند .

4- تنظیم زوایای فرمان نیز در لرزش فرمان بسیار تاثیر گذار است . پس اگر فرمانتان می ‌لرزد در اولین فرصت یک تنظیم فرمان انجام دهید .

5- نقش اصلی در گرفتن ضربات جاده و کنترل نوسانات را در سیستم تعلیق کمک فنر بازی می‌ کند . این وسیله که خود می ‌تواند عیوب و مشکلات زیادی را شامل شود ( که معمولاً تعمیر کار ها با تعویض آن اقدام به رفع عیب می ‌کنند ) اگر خراب شود مشکلات زیادی را به وجود می ‌آورد . گاهی لرزش فرمان نیز از خستگی شدید کمک یا فنر بوده که استحکام لازم را نداشته و ارتعاشات را به سیستم فرمان و در نهایت غربیلک منتقل می ‌کند . گاهی مواقع شل بودن کمک فنر نیز باعث ایجاد صدای اضافی و لرزیدن فرمان نیز می ‌شود .

6- میل تعادل همان‌گونه که از اسمش پیداست برای حفظ تعادل خودرو به کار می ‌رود . این میله با شکل خاصی که دارد و نحوه اتصالش در سر پیچ ‌ها نیروی پیچش را بین دو چرخ تقسیم کرده و از خم شدن بیش از حد خودرو به یک سمت جلوگیری می ‌کند . این میله توسط دو بوش محکم نگه داشته می ‌شود . در صورت خرابی این بوش ‌ها نیز غربیلک فرمان می ‌لرزد یا اصطلاحاً فرمان می ‌زند . بوش ‌های میل ‌تعادل در بی سر و صدا کار کردن سیستم تعلیق و جلوبندی نقش به سزایی دارند .

7- گاهی خرابی اتصالات و شل بودن بیش از اندازه آن ها نیز این مشکل را به وجود می ‌آورد که با آچارکشی و کنترل مجدد برطرف می ‌شود .

8- سیبک نیز یکی از عوامل و ریشه‌ های این عیب است . وقتی سیبک خراب شده و حرکت مفصلی خود را به درستی انجام ندهد می‌ تواند این عیب را به وجود آورد . سیبک نباید در راستای محور Y حرکتی داشته باشد . به زبان ساده ‌تر سیبک نباید حرکت عمودی آنچنانی داشته باشد . لقی مجاز سیبک در راستای عمود آنقدر کم است که با دست حس نمی ‌شود . پس خرابی و لقی سیبک موجب لرزش فرمان و زدن آن می ‌شود .

9- اما گاهی لرزش فرمان فقط در هنگام ترمز گیری بوده که این عیب از دیسک‌ های ترمز است . وقتی دیسک تاب داشته باشد در هنگام ترمز گیری این حالت مشاهده می ‌شود . برای برطرف کردن این عیب دو راه دارید . ابتدا باید قطر دیسک ‌ها سنجیده شود . اگر به حد لازم بود با تراش کاری و برداشتن لایه‌ ای نازک از روی دیسک این عیب برطرف می ‌شود . اما اگر قطر دیسک کم باشد باید حتماً عوض شود .

یکی دیگر از مشکلاتی که در سیستم فرمان خودرو دیده می‌ شود ، انحراف خودرو به یک سمت در مسیر مستقیم است . وقتی در حال حرکت در مسیر مستقیم هستید ، اگر فرمان را برای چند لحظه رها کنید ، خودرو تمایل دارد از مسیر مستقیم خارج شود و اصطلاحاً گفته می ‌شود فرمان به سمتی می ‌کشد .

اتصالات فرمان و تنظیم زوایای چرخ می‌ تواند باعث بروز این مشکل شود . پس آنها را نیز کنترل کنید .

10- نقش بازوی سگ دست این بازو که نقش اساسی در جلوبندی بازی کرده و بازیگر نقش اول است در صورت خرابی باعث کشیدن فرمان به یک سمت می‌ شود . نگران نباشید قیمت این بازیگر نقش اول برخلاف بسیاری از بازیگران امروز زیاد نیست .

11- اما یکی از مهم ‌ترین دلایل این عیب شاسی خودرو است . وقتی شاسی خودرو از یک سمت مورد ضربه و آسیب قرار می ‌گیرد تنظیمات اولیه کارخانه و ابعاد شاسی به سرعت به هم می‌ ریزد . برگرداندن آن به حالت اولیه بسیار مشکل بوده و گاهی این کار به درستی انجام نمی ‌شود . خودرویی که در اثر تصادف شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی مشکل پیدا می‌ کند . سیستم فرمان و متعلقات آن هم که وابسته جلوبندی است سریع خراب شده و دچار مشکل می ‌شود . کشیدن فرمان به یک سمت ، خراب شدن سریع پلوس‌ ها ، پاره شدن گردگیر آن ها و در کل خرابی جلوبندی از عوارض این‌ گونه خودرو  ها است . پس قبل از خرید خودروی کار کرده از سلامت شاسی اطمینان حاصل کنید .

12- اما عیب دیگر ، سر و صدای غیرعادی سیستم تعلیق خودرو است . به گونه ای که شما در هر دست اندازی می ‌افتید صدای تق ‌تق یا هر نوع صدای دیگری از سیستم تعلیق به گوش می‌ رسد . گاهی می‌ شود که شما خودرو را با دست تکان می ‌دهید ، ولی صدای اضافی از سیستم تعلیق می‌ شنوید . این ‌گونه سر و صدا های اضافی نشان ‌دهنده خرابی سیستم تعلیق بوده که به راحتی قابل برطرف شدن است .

13- فنر در سیستم تعلیق به همراه کمک نقش جذب ضربات را به عهده دارد . این فنر ضریب جذب انرژی خاصی داشته که باید به آن توجه کرد . در بسیاری مواقع وقتی فنر خسته می ‌شود سیستم هدایت خودرو را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث کشیدن فرمان به یک طرف می ‌شود . به زبان ساده‌ تر فنر ضعیف شده و نیرو را نمی‌ تواند جذب کند . پس آن را باید عوض کنید . فنر نیز قیمت چندانی ندارد .

14- کمک فنر باید نه زیاد سفت نه زیاد نرم باشد . همچنین پس از جمع‌ شدن باید آرام به حالت اولیه خود بازگردد . پس قبل از هر چیزی باید نحوه کار کمک فنر کنترل شود . در این مواقع معمولاً کمک فنر تعویض می ‌شود . ساییدگی سیبک و بدون روغن کار کردن آن هم سبب این سر و صدا می ‌شود . سیبک نیز معمولاً قابل تعمیر نیست . چون به صورت پرسی ساخته می ‌شود . پس سیبک نیز به راحتی تعویض می ‌شود .

15- گاهی خرابی سیستم ترمز نیز باعث این مشکل می ‌شود . نیروی ترمز باید بین چرخ ‌ها به یک اندازه تقسیم شود . این تقسیم مساوی سبب می‌ شود تا در زمان ترمز گیری هر چرخ به یک اندازه تحت تاثیر نیروی ترمز قرار بگیرد . حال تصور کنید این نیرو به مساوات تقسیم نشده و یک چرخ کمی ‌بیشتر تحت فشار قرار بگیرد . در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام گرفته و فرمان به یک طرف منحرف می‌ شود . در این‌ گونه مواقع خودرو و سیستم ترمز آن به یک ترمزساز ماهر نشان داده شود . ممکن است پمپ ترمز یک چرخ گریپاژ کرده باشد و نتواند به درستی ترمز بگیرد . درمان این درد باز شدن پمپ ترمز و شست ‌و شوی بوش ‌های آن بوده تا کاملاً روان حرکت کند .

شل بودن میل تعادل و برخورد آن با سایر قسمت ‌ها سر و صدای اضافی تولید می ‌کند . گیج ‌زدن خودرو را تقریباً همه ما با آن دست و پنجه نرم کردیم .

جلوبندی خودرو

نکات مهم درباره جلوبندی خودرو

1- مجموعه جلوبندی شامل سیبک ‌ها ، چپقی‌ ها ، اتصالات چندگانه ، میله تعادل ، طبق بسته به نحوه رانندگی و ناهمواری مسیر حداکثر هر 20000 کیلومتر نیازبه بازدید و سرویس دارند .

2- هر دو هفته یکبار فشار باد تایر‌ ها را مطابق دستورات سازنده خودرو ، تنظیم نمایید که این عمل باید وقتی که ‌لاستیک‌ ها سرد هستند و در شروع حرکت انجام گیرد .

3- بین هر 8000 تا 10000 کیلومتر کارکرد رینگ‌ ها ولاستیک ‌ها را مجدداً بالانس کرده و آن ها را به طورر ضربدری با یکدیگر جا به‌ جا نمایید اما چنانچه جهت گردش در آنها تعریض شده است ، به تعویض تایر ‌های محور جلو با محور عقب در همان سمت اکتفا کنید .

4- کمک فنر‌ها تضمین‌ کننده نرمی و سواری راحت خودرو هستند ، برای اینکه همیشه در بهترین حالت باشند ، پس از پیمودن هر 20000 کیلومتر آن ها را از لحاظ نشت روغن و صحت عملکرد بازدید نمایید .

5- بسته به نوع لاستیک‌ها برای جلوگیری از هر نوع ‌پیشامد ناگوار ، بین 50000 تا 60000 کیلومتر تایر‌های جدید را با لاستیک ‌های فرسوده عوض کنید .

6- به یاد داشته باشید که همواره در هر محور از لاستیک‌ های هم نوع ، هم نام و هم اندازه استفاده نمایید .

7- بازدید میزان گیریس بلبرینگ چرخ‌ ها می ‌بایست باتوجه به دفترچه راهنمای هر خودرو و مطابق با دستور کمپانی سازنده انجام گیرد .

برخی از علائمی که نشان دهنده ی نقص در جلوبندی اتومبیل که شامل موارد زیر است :

1- لرزش فرمان : این مشکل در سرعت های خاصی ایجاد شده و علت آن عدم بالانس در لاستیک ها می باشد . لرزش فرمان خودرو نشان دهنده ی اختلال در سیبک ها می باشد .

2- ایجاد صداهای نامتعارف : صداهای نامتعارف معمولاً زمانی که از دست انداز ها عبور می کنید ، به گوش می رسند . ایجاد صدا به علت خرابی در کمک فنرها و میل تعادل است .

3- صدای سوت : شنیدن صدای سوت از چرخ ها هنگام دور زدن به علت خرابی در بلبرینگ چرخ ها می باشد .

4- انحراف خودرو : اگر خودرو شما به طرفین منحرف می شود ، بی شک جلوبندی خودرو دچار مشکل شده است .

5- کشیده شدن فرمان به یک سمت : کشیدن شدن فرمان در اثر رها کردن آن برای چند ثانیه در مسیر مستقیم به وجود می آید .

بیشتر بخوانید:

بکسل کردن خودرو چیست + نکات لازم جهت بکسل کردن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.