سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟

تصور عموم این است که پارک دوبل یا همان پارک پارالل ، برای راننده‌ های خانم دشوار است ؛ در حالی که این شیوه ‌ی پارک کردن به دلیل دقت بالایی که نیاز دارد ، بسیاری از آقایان را نیز درگیر خود کرده است . درواقع پارک دوبل است که مهارت اصلی یک راننده را نمایان می ‌کند . هستند افرادی که سال ‌ها پشت فرمان می ‌نشینند ولی در این زمینه مشکلاتی دارند . خبر خوب برای این دسته از راننده‌ ها آن است که سامانه ‌ای برای پارک کردن خودرو به‌ صورت خودکار ابداع شده است که به آن اتو پارک می‌ گویند . خبر خوب‌ تر آن که برخی از خودرو های موجود در بازار ایران نیز به چنین سیستمی مجهزند .

اتو پارک

این روز ها تب استفاده از آپشن‌ های خاص ، تندتر از هر زمان دیگری شده است . مشتریان ، حالا دیگر با وسواس بیشتری به ‌دنبال خودروی مورد نظرشان می ‌گردند . برای آن ها اهمیت دارد که محصولی که قرار است زیر پای‌ شان قرار بگیرد تا چه حد می‌ تواند غیر از مسئله ‌ی حمل‌ و نقل ، خلاقانه و کارآمد باشد . با بررسی روند تغییرات فناورانه‌ ی خودرو ها طی یک دهه ‌ی اخیر به نکات جالبی برمی ‌خوریم . شاید تا همین چند سال پیش خودرویی که تمام شیشه‌ های آن برقی بود ،‌ یک خودروی فول‌ آپشن به حساب می ‌آمد .

مدتی بعد تب صندلی ‌های برقی فراگیر شد . سپس شاهد سونامی استفاده از چراغ‌ های زنون شدیم . مدتی که گذشت ، نمایشگر های لمسی روی کنسول تبدیل به یکی از باید های هر خودروی مدرن شد . این اواخر هم به‌ خوبی می ‌توانیم تأثیر وجود یا عدم وجود آپشنی به اسم سان ‌روف را در یک خودرو نظاره کنیم ؛ اما این روز ها ، بازار به‌ قدری حساس است که دیگر این آپشن ‌ها ، برای مشتری ترغیب‌ کننده نیستند .

حالا دیگر رادیوی ماهواره‌ ای ، ماساژور صندلی ، ترمزگیریِ خودکار و رادار درجه تبدیل به برگ برنده‌ ی هر خودرو شده است ؛ اما در ایران یک آپشن دیگر با محبوبیتی فزاینده رو به‌ رو شده است ؛ اتوپارک  این سیستم همان چیزی است که بسیاری آن را در رؤیا می ‌دیدند . پارک کردن خودکار خودرو بدون دخالت راننده باید اعتراف کرد که چنین چیزی واقعا وجود دارد .

سیستم اتو پارک ؟

شاید باور کردنی نباشد ولی نخستین ایده‌ ها برای ابداع سیستم پارک خودکار اتومبیل ، چیزی حدود 80 سال پیش مطرح شد ؛ یعنی در 1934 میلادی بود که گروهی از مهندسان آمریکایی طرحی موسوم به ( جک چهار چرخ ) را مطرح کردند . داستان از این قرار بود که طبق این ایده ، وقتی خودرو برای پارک در محل مورد نظر قرار می‌ گیرد ، جک ‌های مکانیکی از زیر سینی خودرو پایین می آیند و با فشار هیدرولیکی خودرو را تا چند سانتی ‌متر از زمین بلند می ‌کنند .

سپس چرخ ‌های موتور دار کوچکی که در زیر این جک ‌ها تعبیه شده بود ، خودرو را به طرفین هدایت می ‌کرد و بعد از پایان کار به درون خودرو جمع می‌ شدند . این طرح اگرچه در ظاهر خلاقانه و فوق‌ العاده آینده ‌نگر بود ، ولی به‌ دلیل پیچیدگی ‌های تولید و هزینه‌ های بالای ساخت آن هرگز به سر انجام نرسید .

تقریبا 6 دهه از این ایده‌ ی آمریکایی ‌ها گذشت تا اینکه در 1992 انستیتوی سیستم‌ های حمل ‌و نقل آلمان موسوم به DLR با همکاری فولکس ‌واگن خودرویی مفهومی ( کانسپت ) به اسم ROboMObil را معرفی کرد . یک اتومبیل با طراحی کاملا انتزاعی که به‌ طرزی حرفه ‌ای ، ایده ‌ی دهه ‌ی 30 آمریکایی‌ ها را عملی کرده بود ؛ یعنی چرخ ‌های این خودرو در حالت ایستاده و مستقیم می ‌توانستند کاملا 90 درجه به چرخش درآیند و سپس خودرو را با کمک نیروی موتور و دیفرانسیل ، به محل مورد نظر برای پارک منتقل کنند ؛ اما ازآن جایی‌ که هیچ شرکتی برای سرمایه‌ گذاری و خرید این طرح اقدام نکرد ، روبوموبیل هم به تاریخ پیوست .

بعد از این مورد ، شرکتی فرانسوی به اسم Ligier که سابقه‌ ی درخشانی در دنیای مسابقات فرمول یک داشت ، بار دیگر پرونده ‌ی پارک اتوماتیک خودرو ها را باز کرد . این شرکت سال 96 میلادی در اقدامی تعجب ‌بر انگیز یک محصول برقی را به‌ صورت نمایشی و آزمایشگاهی تولید کرد . خودرویی مینی ‌سایز به اسم JS6 البته تمام حرف لیجیه روی این مدل ، الکتریکی بودن نیرو محرکه ‌‌ی آن نبود ؛ بلکه این خودرو اولین محصولی در تاریخ اتومبیل‌ سازی به حساب می ‌آمد که مجهز به سیستم پارک خودکار شده بود .

حتی تست‌ های میدانی آن در INRIA ( انستیتو تحقیقات علوم کامپیوتر فرانسه ) با موفقیت انجام شده بود ؛ اما ایراد اصلی جای دیگر بود . سرمایه‌ گذاری سنگینی که برای ابداع و پیاده‌ سازی این سیستم صورت گرفته بود به ‌قدری زیاد بود که قیمت پایه‌ ی این خودروی ساده را مانند یک محصول لوکس آلمانی گران می‌ کرد .

پروژه ساخت خودروهایی که مجهز به سیستم اتو پارک باشند عملا تا سال‌ ها مسکوت باقی ماند . با شروع قرن 21 و مطرح شدن ایده اتومبیل‌ های خودران ، این ایده شکل دیگری به خود گرفت . همان انستیتو اینریا ، پروژه‌ ی تاکسی‌ های بدون راننده موسوم به CyCab‌ را برای حضور در برخی از خیابان‌ های خلوت فرانسه استارت زد .

این روبات‌ های متحرک می ‌توانستند در محل‌ های از پیش تعیین‌ شده قرار بگیرند و بدون دخالت راننده ، اقدام به پارک کنند . در حالی‌که حتی این روزها بعد از گذشت سال ‌ها از حضور فناوری‌ های هوشمند در صنعت خودرو، هنوز مشتریان نسبت به وسایل نقلیه ‌ی خودران ، بی‌ اعتماد هستند ، عرضه‌ ی سای ‌کب تنها از سوی نوگرایان فرانسوی با استقبال رو به‌ رو شد . شاید اولین اقدام جدی خودرو سازان برای حضور در این میدان سال 2006 صورت گرفته باشد . زمانی‌که ولوو سوئد در همکاری با اساتید دانشگاه لینکوپینگ ، اولین خودروی رسمی مجهز به سیستم اتو پارک واقعی را با تولید و فروش انبوه استارت زد . حضور این سوئدی در بازار موج جدیدی از تنوع‌ طلبی را به راه انداخت .

تا جایی ‌که در اندک زمانی بعد از آن ،‌ تویوتا نسخه‌ ی پریوس هیبریدی را با اتو پارک عرضه کرد . لکسوس سدان تجملی LS را با همین فناوری ساخت . ب‌ ام ‌و و فورد نیز طبق درخواست مشتری ، اتوپارک را روی مدل ‌های سری 5 و فوکوس تعبیه کردند . لینکلن MKS ، فورد اکسپلورر ، آئودی A6 و مرسدس ‌بنز S کلاس مدل ‌های معروفی هستند که یکی پس از دیگری فناوری پارک خودکار خودرو را به‌ عنوان یک آپشن ویژه معرفی می‌ کردند .

اتو پارک

سیستم اتو پارک چطور کار می‌ کند ؟

سیستم‌ های پارک اتوماتیک ، راه‌ های گوناگونی برای درک اشیای اطراف خود دارند . برخی از آن ها دارای سنسورهایی هستند که در اطراف سپرهای عقب و جلوی خودرو هستند و به‌ عنوان گیرنده و فرستنده کار می ‌کنند . این سنسورها ، سیگنال‌ هایی را به اشیای اطراف اتومبیل می ‌فرستند و دوباره آن ها را دریافت می ‌کنند . سپس کامپیوتر خودرو با محاسبه ‌ی مقدار زمان صرف‌ شده برای بازگشت سیگنال ‌ها ، موقعیت اشیای پیرامون را محاسبه می ‌کند . سیستم‌ های دیگری موجود بوده که دارای دوربین ‌هایی هستند که بر روی سپرهای خودرو قرار گرفته ‌اند یا برای کشف اشیا از رادار استفاده می ‌کنند .

البته نتیجه ‌ی نهایی در همه‌ی آن ها یکسان است . اتومبیل می ‌تواند اتومبیل‌های پارک شده ‌ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله‌ ی مناسب تا لبه‌ ی جدول را تشخیص بدهد و سپس به ‌درستی پارک شود . سنسورهای جانبی پارک خودکار ، معمولا از سنسورهای الکترومغناطیسی یا اولتراسونیک ( فراصوتی ) برای تشخیص فاصله با اشیای اطراف خودرو استفاده می‌ کنند . نمونه‌ های رایج سسنور های اولتراسونیک با الگو برداری از مکانیسم عملکرد طبیعی خفاش برای تشخیص موانع ساخته شده است .

این سیستم با فرستادن یک موج فرا صوت به اطراف و دریافت فرکانس بازگشت از طریق سنسورهای صوتی ، فاصله و حجم موانع را تشخیص می ‌دهد و با تحلیل این داده‌ ها توسط کامپیوتر ، درک صحیحی از موقعیت خودرو در میان اشیای اطرافش می ‌دهد . البته در یک نظرسنجی عمومی که در سال 2016 انجام شد ، به‌صورت میانگین از هر 4 راننده ، 3 نفر به کارایی این سیستم اعتماد نداشتند و معتقد بودند که خودشان بهتر می ‌توانند خودروشان را پارک کنند . این سیستم در مقایسه با پارک دستی بسیار سریع ‌تر، دقیق ‌تر و ایمن ‌تر است .

هرچند که معایبی مانند نا توانی سیستم در کنترل فاصله در خودرو با جوی ( برای راحتی پیاده و سوارشدن سرنشینان ) و عدم توانایی تشخیص موانع عمودی با قطر کم ( مانند میله ) دارد ولی باید اشاره کرد که در اکثر مواقع می ‌تواند راننده را در انجام یکی از سخت ‌ترین اعمال یک رانندگی شهری یاری کند . در بازار امروز ، نصب‌ شدن این سیستم روی خودرو بیشتر جنبه ‌ی آپشن دارد تا اینکه واقعا مورد استفاده قرار بگیرد .

همان ‌طور که خیلی از راننده‌ ها رادار جلو گیری از برخورد با مانع جلو را غیر فعال می ‌کنند تا بتوانند به سبک خودشان رانندگی کنند ، بسیاری هم وجود سیستم اتوپارک را بیهوده می ‌دانند و معتقدند که خودشان بهتر از کامپیوتر می‌ توانند پارک دوبل بزنند ؛ اما با تمام این اوصاف ، وجود سیستم‌ های پیشرفته در یک خودرو می‌ تواند به ایمنی هرچه بیشتر آن کمک کند و علاوه بر آن ، کار را برای راننده ساده‌ تر کند .

روال کار چندان پیچیده نیست . ابتدا باید جعبه‌ دنده را در حالت D قرار دهید . سپس دکمه‌ ی اتوپارک را فعال کنید . برای کامپیوتر خودرو تعیین کنید که می‌ خواهید خودروی ‌تان در کدام ‌سوی خیابان ( چپ و راست ) پارک شود . با تأیید این وضعیت تا زمانی که رادارهای هوشمند خودرو فضای مناسب را پیدا نکرده ‌اند ، باید به مسیر خود ادامه دهید . به ‌مجرد اینکه سنسورهای جانبی و کامپیوتر هوشمند فضای مناسب را بررسی کرد ، در نمایشگر روی آمپر نماد R به ‌معنی قرار دادن جعبه ‌دنده در حالت دنده عقب ، پدیدار می‌ شود . این پایان کار است . دیگر کاری به ترمز و گاز نداشته باشید . خودروی شما ، به ‌راحتی پارک دوبل می‌ زند .

اتو پارک در بازار ایران

در حال حاضر بازار ایران پذیرای چند مدل محدود از خودروهایی است که مجهز به سیستم اتو پارک شده ‌اند . گران ‌ترین و البته پر فروش ‌ترین این مدل‌ ها ، هیوندای سانتافه 2017 موسوم به ( نیوفیس با اتو پارک ) است که قیمتش در بازار تا 263 میلیون تومان هم رسیده است . شنیده ‌ها حاکی از آن است که به‌ تازگی برخی از مدل ‌های رنو کولئوس ، شاسی‌ بلند زیبای فرانسوی ‌ها نیز به تعدادی محدود با این آپشن وارد بازار شده است ؛ اما قیمت آن دقیق نیست و در بازار چیزی بین 230 تا 240 میلیون تومان خرید و فروش می ‌شود . دست ‌آخر ارزان ‌ترین خودرویی که می ‌توان در بازار ایران با سیستم اتوپارک خرید ، هیوندای توسان است که قیمتش زیر 214 میلیون تومان نخواهد بود .

همه‌ چیز از اینجا شروع شده بود . انتقال مکانیکی خودرو به محل پارک ایده خامی که البته بعد ها پایه‌ گذار یک انقلاب بزرگ در فناوری خودرو ها شد . روبوموبیل ، خودرویی آلمانی که براساس همان ایده قدیمی آمریکایی ‌ها ساخته شده بود .

لیجیه JS6 یک فرانسوی برقی ریز اندام که پایه‌ گذار نسل نوینی از آپشن‌ ها در محصولات بعد از خودش شد . البته این خودرو هیچ‌ گاه فرصت حضور در بازارهای رسمی را پیدا نکرد . سای‌ کب یا تاکسی مجازی ، پروژه یک تیر و دو نشان فرانسوی‌ ها بود . با این خودرو هم وارد دنیای خودران‌ ها شدند و هم سیستم اتو پارک را برای مشتریان پرزنت کردند .

ولوو S60 اولین محصول واقعی از یک خودرو ساز بزرگ که آپشن اتو پارک روی آن به‌ صورت رسمی و کارآمد نصب شده بود . فورد با مدل ویژه ‌ای از فوکوس خود ، ابداع‌ کننده‌ ی سبک جدیدی از اتو پارک‌ ها با ریموت کنترل شده است . ولوو با مدل XC60‌ پا را فراتر گذاشته و از سیستمی پرده ‌برداری کرده است که خودرو را به‌ صورت عمودی پارک می‌ کند .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره مزایای رانندگی با خودرو اتومات + دانستنی های جالب

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.