مشکلات فرمان هیدرولیک خودرو + طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

مشکلات فرمان هیدرولیک خودرو + طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

فرمان های هیدرولیک همان ‌طور که آسایش زیادی در رانندگی برای ما به همراه می ‌آورند ، می ‌توانند در صورت خرابی که معمولاً ناشی از عدم دقت در سرویس و نگهداری آنهاست ، دردسر و مشکلات زیادی نیز به همراه داشته باشند .

این خرابی اغلب در اثر کارکرد بدون روغن و یا سطح پایین روغن به وجود می ‌آید ، چرا که اگر روغن به میزان کافی بین قطعاتی که درون پمپ‌ روی هم با فشار زیادی در حال حرکت هستند ، وجود نداشته باشد ، باعث خورده‌شدن سریع آنها می ‌شود .
ساییدگی و پله‌ کردن این قطعات باعث می ‌شود روغن هیدرولیکی که درون پمپ است ، از بین قطعات به بیرون فرار کند و نتواند آن فشار لازم برای کمک به چرخش فرمان را ایجاد کند . در علم سیالات می ‌خوانیم که پمپ ‌ها انواع مختلفی دارند و یکی از قوی ‌ترین آنها پمپ ‌های پره‌ ای هستند که نمونه ‌ای از آنها پمپ هیدرولیک است . در پمپ هیدرولیک دو قطعه وجود دارد که به ماه و ستاره معروف است . ستاره درون ماه که یک بیضی است می‌ چرخد و روغن بین این دو قرار می ‌گیرد . از آنجا که ماه در واقع بیضی‌ شکل است ، باعث می‌ شود تا ستاره در دو نقطه خیلی به لبه ‌های ماه نزدیک باشد و در دو نقطه دیگر کمی فاصله‌دار‌تر قرار بگیرد .

روغن در دو قسمتی که فاصله کم است، تحت فشار بین پره ‌های ستاره و ماه قرار می ‌گیرد و با نیروی زیادی از محفظه خارج می ‌شود و همین اتفاق باعث چرخش راحت فرمان می‌ شود ، اما از آنجایی که این قطعه نیز یک وسیله مکانیکی است و خرابی دارد ، ممکن است که در کارکرد دچار مشکل شود .

طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

1- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می کند .

2- پمپ هیدرولیک ، روغن هیدرولیک را با فشاری معادل 70 بار ، از طریق لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند .

3-  شیر هیدرولیک دارای سوراخ هایی است و به گونه ای طراحی شده که با چرخاندن فرمان به سمت چ پ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک هدایت می شود و در نتیجه ، نیروی هیدرولیک به چرخاندن فرمان توسط راننده کمک می کند .

4- برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن بوجود نیاید ، مخزن هیدرولیک در سیستم طراحی شده و جریان روغن هیدرولیک پس از عبور از جک هیدرولیک ، از طریق شیلنک برگشت ( فشار ضعیف ) به مخزن بر می گردد .

خرابی پمپ هیدرولیک
معمولاً این خرابی با بلند‌ شدن صدای جیغ پمپ هیدرولیک همراه است که در نتیجه فرمان نیز سفت می ‌شود . صدای جیغ کمی که موقع رسیدن چرخ‌ها به انتهای چرخش آنها از پمپ به گوش می ‌رسد ، طبیعی است و البته که نباید هیچ وقت فرمان را آنقدر بچرخانیم که این صدا بلند شود .
اما گاهی مواقع این صدا در لحظه چرخش فرمان بلند می‌ شود و فرمان نیز به کندی عمل می ‌کند و یا نیاز به گاز دادن موتور است تا فشار بیشتری درون پمپ ایجاد شود . این عیب ناشی از خرابی ماه و ستاره و یا پله شدن دو لبه قرار گرفته ‌روی آنهاست و یا اورینگ ‌های ضعیف درون پمپ باعث فرار روغن می ‌شوند . در این هنگام باید یک بررسی اجمالی از پمپ داشته باشیم . ضمن اینکه فراموش نکنیم که پمپ هیدرولیک به مرور خراب ‌تر می ‌شود و هر چه زودتر رفع عیب شود ، بهتر است و می‌ تواند با هزینه ‌های کمی مثل تعویض اورینگ ‌ها ‌یا رفع پله‌ ها و لبه ‌های ایجاد شده ، مثل روز اولش شود .

عیب ‌یابی و رفع عیب‌

دقت کنیم که اگر در جایی نشتی وجود دارد ، گرفته شود . این نشتی اغلب از محل اتصال شیلنگ ‌ها به جعبه فرمان و پمپ هیدرولیک که در آن نقاط فشار زیادی وجود دارد ، اتفاق می ‌افتد . سطح روغن چک شده و اگر زیاد یا کم است ، تنظیم شود .
اگر فرمان سفت است اما با کمی گاز چرخش آن راحت می ‌شود ، خرابی می ‌تواند از اورینگ ‌ها باشد که در حالت کم ‌گاز روغن از آنها فرار می ‌کند ، هر چند که پس از مدتی این عیب به یک حالت همیشگی تبدیل می‌ شود و دیگر اورینگ ‌ها توانایی نگه داشتن روغن را ندارند . پس لازم است تا اورینگ‌ ها تعویض شود که البته از نشانه‌ های خراب بودن آنها نیز، صاف شدن لبه گردشان و یا ایجاد ترک‌ هایی ‌روی آنهاست . اگر فرمان همیشه سفت است اشکال از اورینگ ‌ها و یا پله‌ شدن قطعات روی ماه و ستاره است . پس اورینگ‌ ها را تعویض کرده و ماه و ستاره را نیز اگر مشکلی دارند ، با نمونه‌ های استوک آنها جایگزین می ‌کنیم .
همچنین می‌ توان لبه‌ها را با کمی سنباده آغشته به گازوئیل ‌یا نفت و استفاده از یک سطح شیشه‌ ای از بین برد . اگر روغن از سطح خود بالاتر می ‌آید و از درب محفظه به بیرون می ‌ریزد ، این عیب نیز ناشی از خرابی اورینگ ‌هاست ، ضمن اینکه پله شدن لبه ‌ها را نیز باید بررسی کنیم .
اگر پمپ توان کافی برای چرخش فرمان را ندارد و فرمان سفت است ، عیب می‌ تواند ناشی از گشاد کردن فاصله ماه و ستاره و یا پله شدن دو لبه بالایی آنها باشد .

البته این موارد گفته شده بیشترین حالات خرابی و معمول ‌ترین علل آن است و ممکن است عیب ‌هایی مثل خرابی شیر جعبه فرمان ، کثیفی مجاری روغن ، خرابی خود جعبه فرمان نیز در این بین وجود داشته باشد .

اما رایج ‌ترین عیب که معمولا‌ً هنگام کارکردن و داغ شدن روغن درون پمپ خود را نشان می ‌دهد ، ناشی از خراب شدن ماه و ستاره و یا همان صفحه ‌های بالایی پمپ است . گاهی اوقات می‌توان با ریختن روغن 40 درون پمپ تا حدودی این عیب را رفع کرد که البته فقط یک مسکن سرپایی است .

نشانه های خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو چیست ؟
در صورت خراب شدن پمپ هیدرولیک خودرو ، فرمان سفت شده و صدای غیر طبیعی از پمپ هیدرولیک به گوش می رسد . در این صورت نیاز است تا فشار بیشتری به پدال وارد کنید تا فشار بیشتری در پمپ ایجاد شود . در این شرایط باید وضعیت خودرو را بررسی کنید که پمپ هیدورلیک دچار مشکل نشده باشد . رفع مشکل پمپ هیدرولیک هزینه های سنگینی در بر ندارد . پس بهتر است در صورت مشاهده این موارد ، سریع به تعمیرکار خودرو مراجعه کنید .

علائم خرابی فرمان هیدرولیک

1- روغن ریزی در سیستم هیدرولیک
هر زمانی که متوجه روغن ریزی در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو شدید، این موضوع را جدی بگیرید . زیرا در صورت روغن ریزی در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو ، از حجم روغن موجود در مخزن کم شده و آسیب جدی متوجه سیستم هیدرولیک است . هر زمانی که در سیستم هیدرولیک خودرو ، روغن ریزی مشاهده کردید ، باید با تعمیرکار خودرو مشورت کنید .

2- کم شدن روغن هیدرولیک فرمان
کم شدن سطح روغن هیدرولیک فرمان خودرو جدی بگیرید . کم شدن سطح روغن ، نشان از نشت روغن در سیستم هیدرولیک دارد .

3- سفت شدن فرمان خودرو
با روشن شدن خودرو، سیستم هیدرولیک فرمان راه می افتد . اما هر زمانی که خودرو را روشن کردید و فرمان سفت بود ، باید به خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو پی ببرید .

دلایل خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو چیست ؟
استفاده از قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک فرمان در صورتی که از قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک فرمان خودرو استفاده کنید ، این سیستم دچار مشکل خواهد شد . با نصب یک قطعه که از کیفیت خوبی برخوردار نیست ، سایر قطعات هم تحت الشعاع قرار خواهند گرفت .

استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد
عده ای علاقه شدیدی به استفاده از رینگ و لاستیک هایی دارند که زیبا هستند ، اما از استاندارد لازم برخوردار نیستند . برخی هم به دلیل هزینه های بالا ، از رینگ و لاستیک ارزان قیمت استفاده می کنند و با این کار زوایای 5 گانه جلوبندی را برهم می زنند . در نتیجه برای چرخاندن فرمان ، فشار زیادی به سیستم هیدرولیک وارد می شود و از پمپ هیدرولیک صداهای غیرطبیعی به گوش می رسد .

خراب شدن روغن هیدرولیک فرمان
روغن هیدرولیک هم مدت زمان کارکرد استانداردی دارد . در صورت استفاده بیش از حد استانداردی که برای روغن درنظر گرفته شده ، باید آن را تعویض کنید . روی بسته بندی هر روغن ، میزان کیلومتر مسافتی که در دوره استفاده از آن باید طی شود ، قید شده است . استفاده از روغن هیدرولیک نامرغوب هم یکی از دلایل آسیب به پمپ هیدرولیک ، شیر هیدرولیک و سایر قطعات است .

 

بهترین روغن هیدرولیک فرمان 206 و روغن هیدرولیک فرمان پژو 405 چیست ؟

هر خودرویی بسته به ساختاری که دارد باید از نوع خاصی از روغن هیدرولیک فرمان برای آن استفاده کرد . برای مثال روغن هیدرولیک فرمان 206 و روغن هیدرولیک فرمان پژو 405 با روغنی که برای خودروهای خارجی استفاده می شود متفاوت است . زیرا خودروهای ایرانی دارای فرمان سفت تری هستند و روغنی که برای آنها استفاده می شود هم متفاوت است .

بهترین روغن هیدرولیک فرمان 206، پژو 405 و سایر خودروهای ایران خودرو و سایپا هم بهتر است از نوع روغن هیدرولیک فرمان VG 46 از برند کاسپین ، توتال ، بهران است .

چگونه روغن هیدرولیک فرمان خودرو را چک کنیم؟
برای اینکه وضعیت روغن هیدرولیک فرمان خودرو را چک کنید ، می توانید ظرف روغن را مشاهده کنید . اگر ظرف روغن هیدرولیک بدنه ای شفاف دارد که کار شما آسان است . هم رنگ روغن را می توانید ببینید و هم حجم روغن هیدرولیک را .

روش دیگر هم بررسی روغن هیدرولیک فرمان ، از طریق گیج نصب شده روی درپوش ظرف روغن است . درپوش روغن را باز کرده و انتهای گیج را به دستمال بکشید . رنگ روغن باید شفاف و به رنگ کهربا باشد .

چگونه روغن هیدرولیک فرمان اتومبیل را تعویض کنیم ؟

تعویض روغن هیدرولیک فرمان مانند تعویض روغن موتور بسیار اهمیت دارد . برای تعویض روغن روغن هیدرولیک فرمان اتومبیل ، باید ابتدا ظرفی زیر مخزن روغن قرار دهید و شلنگ برگشت روغن را باز کنید . بعد از تخلیه کامل روغن هیدرولیک ، شلنگ را به جای قبلی برگردانده و مخزن را از روغن پر کنید .

بهترین برند برای روغن هیدرولیک پراید چیست ؟

با توجه به اینکه تعداد خودروهای پرایدی که در سطح کشور در تردد هستند بسیار زیاد است ، پس قطعاتی این خودرو هم در بیشتر فروشگا ه ها به فروش می رسند . پس در صورت نیاز به تعویض روغن هیدرولیک فرمان پراید ، نگران نباشید . برند های بهران ، کاسپین و توتال ، بهترین روغن های هیدرولیک را تولید می کنند .

خرابی پمپ هیدرولیک :

معمولا این خرابی با بلند ‌شدن صدای جیغ پمپ هیدرولیک همراه است که در نتیجه فرمان نیز سفت می ‌شود . البته صدای جیغ کمی که موقع رسیدن چرخ ‌ها به انتهای چرخش آنها از پمپ به گوش می ‌رسد ، طبیعی است و البته که نباید هیچ وقت فرمان را آنقدر بچرخانیم که این صدا بلند شود .

اما گاهی مواقع این صدا در لحظه چرخش فرمان بلند می‌ شود و فرمان نیز به کندی عمل می ‌کند و یا نیاز به گاز دادن موتور است تا فشار بیشتری درون پمپ ایجاد شود . این عیب ناشی از خرابی ماه و ستاره و یا پله شدن دو لبه قرار گرفته ‌روی آنهاست و یا اورینگ ‌های ضعیف درون پمپ باعث فرار روغن می‌ شوند . در این هنگام باید یک بررسی اجمالی از پمپ داشته باشیم . ضمن اینکه فراموش نکنیم که پمپ هیدرولیک به مرور خراب ‌تر می ‌شود و هر چه زودتر رفع عیب شود ، بهتر است و می ‌تواند با هزینه‌ های کمی مثل تعویض اورینگ ‌ها ‌یا رفع پله ‌ها و لبه ‌های ایجاد شده ، مثل روز اولش شود .

تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو چه زمانی باید انجام شود ؟

زمان تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو به نوع روغن و ویژگی ‌هایی از جمله : درجه حرارتی کارکرد، میزان جذب رطوبت ، مقاومت در برابر اکسید شدن بستگی دارد .

در صورت مشاهده موارد زیر ، حتما روغن هیدرولیک فرمان خودرو خود را عوض کنید :

1- پایین رفتن سطح روغن هیدرولیک

2- سفت شدن روغن هیدرولیک

3- استشمام بوی سوختگی از روغن هیدرولیک

4- مات شده روغن هیدرولیک

5- کثیف شدن روغن هیدرولیک

6- تیره شدن روغن هیدرولیک

7- کف کردن سطح روغن هیدرولیک

بیشتر بدانید

آیا استفاده از گاز طبیعی فشرده ( CNG ) در خودرو ایمن است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.