همه چیز درباره سیم کلاچ و علائم خرابی + زمان تعویض آن

همه چیز درباره سیم کلاچ و علائم خرابی + زمان تعویض آن

یکی از قطعاتی که در خودرو های دنده دستی معمولی وجود دارد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد ، سیم کلاچ می باشد . در خودرو هایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می شود ، در گیر شدن کلاچ برای تعویض دنده می باشد .

سیم کلاچ

سیم کلاچ چیست ؟

سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی بر اساس نحوه عملکرد آن که به 3 دسته تقیسم می شود که آن ها روغنی ، سیمی و اهرمی می باشد . سیستم کلاچ شبیه به سیم ترمز می باشد که کلاچ و ترمز باهم ارتباط دارند . این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیدن شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد و آماده تعویض شود .

ترمز یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که اگر نباشد ، ماشین خطرناک ترین سواری دنیا می باشد . پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمعن شوید ، ترمز خودرو می باشد . در این مقاله می خواهیم درباره بوستر ترمز ماشین صحبت کنیم که همان طور که گفته شده مهم ترین قطعه در خودرو می باشد که بودن آن بسیار ضروری است . در ادامه درباره معایب و مزایا بوستر ترمز نیز صحبت خواهیم کرد .

علائم خرابی ترمز خودرو

خرتبی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

پدال ترمز سفت می شود  ؟

یکی دیگر از نشانه های خیلی آسان برای تشخیص خرابی ترمز خودرو ، سفتی پدال است . گاهی در حین رانندگی حس می کنید که پدال ترمز سفت تر از گذشته درگیر می شود و مثل قبل نمی باشد .

زمانی که برای استفاده از ترمز نیاز به نیروی بیشتری دارید ، در اصطلاح به آن خشکی پدال ترمز می گویند . دلیل خشک شدن پدال ترمز به احتمال زیاد از بوستر خودرو است . بوستر یکی از قطعات اصلی در سیستم ترمز خودرو است که در صورت تشخیص مشکل باید با سرعت زیاد آن را درست کرد .

شیم گیری چیست ؟

در تنظیم موتور عمل قیلر گیری به عنوان حساس ترین مرحله  کار شناخته می شود . به نحوی که با انجام صحیح و دقیق در شرایط کارکرد موتور به شکل محسوس بهبود حاصل می شود . افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت و کاهش تکثیر گاز های آلاینده از جمله مواردی می باشد که با انجام درست فیلر گیری حاصل می گردد .

در صورت استفاده از قطعات با دقت ابعادی نامناسب ، شرایط فیلر گیری دقیق نخواهد بود و چنانچه از قطعاتی با جنس نامرغوب استفاده می شود به علت تنش های حرارتی بالا و اعمال ضربات متعددی بعد از مدتی محل تماس سابق سوپاپ قطعه نشست کرده و خودرو از شرایط فیلر گیری مناسب خارج می شود . این ماشین حساسیت بسیار زیادی رو قطعات و اثر مثبت آن عمل خواهد کرد و باعث کاهش صدای موتور می شود .

شیم گیری باعث می شود که صدا های نامطلوب سوپاپ ها را کاهش می دهد و همچنیت راندمان و قدرت موتور ، افزایش مصرف سوخت از نشانه های تنظیم نبوذن شرایط عملکرد سوپاپ ها می باشد .

فیلر:

فیلر گیری : ایجاد لختی بین اسبک و سوپاپ ها در متور های I شکل و ایجاد لقی بین تایپت و سوپاپ های موتور که شکل آن L می باشد .

حالت قیچی تئوری :

به این حالت که هر دو سوپاپ باز می باشد و درجه آن 16 می باشد و بیشتر از این درجه نمی شود .

حالت قیچی عملی : به انتهای سوپاپ دود بسته شده است و در ابتدای باز شدن گاز فیلتر گیری برای انبساط سوپاپ ها در گرمای موتور صورت می گیرد که سوپاپ دود بیشتر لقی دارد و گاز کمتر از دود لقی دارد و هنگام فیلتر گیری با سیلندر تراکم دارد .

فیلر گیری :

به دلیل انبساط سوپاپ ها در زمان گرم شدن موتور باید بین انتهای سوپاپ ها و اسبک ها در موتور می باشد . برای تنظیم این لقی ابتدا باید سوپاپ های سیلندر مورد نظر را در حالت تراکم قرار دارد و سپس این لقی را اندازه بگیرید ( اندازه گیری بسیار مهم می باشد . ) . بنابراین در هنگام سرد بودن موتور مقدار لقی سوپاپ دود باید بیشتر در نظر گرفته شود ولی در حالت گرم بودن که سوپاپ ها به انبساط خود می رسد و آن موقع مقدار آن یکسان می باشد .

جا شمعی :

شمع را از جای خود بیرون بی آورید و جا شمعی را تمیز کنید و زمانی که خواستید آن را قرار دهید ، و زمانی که قرار می دهید باید آن را فشار بدهید تا تراکم آن کم باشد و بعد مدادی را در داخل پیستون قرار دهید . زمانی که مداد به بالاترین نقطه رسید ، و خواست که جهت بگیرد ، موتور شروع به گردش می کند و عمل فیلتر گیری را انجام می دهیم .

فیلتر تابستان و زمستان چیست ؟

فیلتر گیری تابستان و زمستان از از قدیم بوده و بین رانندگان و تعمیر کاران رایج می باشد . این عمل اشتباه می باشد و همانند باز کردن ترموستات در فصل تابستان از مقایسه موتور با انسان در شرایط گرما و سرما سر چشمه می گیرد . موتور اتومبیل به دلیل بودن ترموستات در تابستان و زمستان در دمای ثابت باقی می ماند و عوض کردن آن باعث میزان خلاصی سوپاپ در فصول مختلف امری غلط محسوب می شود . و یک بار باید فیلتری کنید .

چه زمانی باید فیلتر گیری انجام شود ؟

در گذشته و بخاطر استفاده از آلیاژ های نه چندان مرغوب در نشیمن گاه سوپاپ مانند انگشتی و میل تایپیت ،  فیلتر گیری دوره ای انجام می شد . در صورت باز شدن سر سیلندر و تعویض سوپاپ ها بهتر است علاوه بر فیلتر گیری اولیه که بعد از تعمیر انجام می شود ، خلاص سوپاپ ها باید فیلتر گیری دوباره انجام شود و حتما برای فیلتر گیری را متخصص و یا تعمیر کار انجام دهد . در اتومبیل های امروزی ، علاوه بر حذف بسیاری از متعلقات سوپاپ ، در ساخت قطعات سر سیلندر از آلیاژ های بادوام استفاده می شود و عمر آن طولانی می باشد .

فیلتر یعنی چه ؟

فیلتر نام ابزاری می باشد که برای فیلتر گیری ماشین استفاده می شود و باعث بهتر شدن موتور ماشین و دیگر تجهیزات ماشین می باشد . فیلر از تیغه های فولادی با قطره های مختلف درست شده است . این فیلتر ها دارای 20 تیغه می باشد که این تیغه ها بسیار نازک می باشد که قطر آن ها 0.05 است . و همچنین اکثر این تیغه ها 1 میلی متر هم می باشد . بستگی دارد برای فیلتر کردن باید از چه فیلتری استفاده شود .

اگر فیلر سوپاپ ها شل شود باعث چه چیزی می شود ؟

اگر فیلر سوگاگ ها شل شود ، باعث به وجود آمدن صدا زیاد در موتور می شود که باعث اذیت شدن راننده و سرنشین ها می شود . و این صدای آزار دهنده ( چیک چیک چیک ) می باشد . اگر فیلر سوپاپ شل شود و صدای آن بلند شود باعث می شود که راندمان موتور کم شود و عمر سوپاپ ها هم پایین آید ولی آن موقع است که باید سوپاپ را عوض کرده و موتور را تعمیر کنید و هزینه سنگینی روی دست شما گذاشته می شود . و همچنین سوپاپ ها در ماشین های مختلف فرق دارد و همچنین محل قرار گیری آن هم فرق می کند .

سیم کلاچ

علائم خرابی سیم کلاچ

1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد .

2- کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود .

3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید .

4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید .

5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید .

6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود .

7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پاینن حرکت می کند .

زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟

1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند .

2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف کرده و حرکت می کنند .

3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره شده است .

4- روکش پلاستیمی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود .

5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .

کلاچ چیست ؟

کلاچ وسیله ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می نماید . کلاچ در واقع رابط بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه دنده منتقل نموده و پس از آن با حضور سایر سیستم ها توان به چرخ ها می دهد .

انواع کلاچ ها

1- بدون لغزش

2- یک طرفه

3- اصطکاکی

4- هیدرولیکی

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

مزایای فرمان الکترونیکی نسبت به فرمان هیدرولیکی :

1- حذف پمپ هیدرولیک و چرخ

2- حذف شیر های کنترل و لوله های رابط

3- حذف تسمه ما بین پمپ هیدرولیک موتور اتومبیل

4- حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک

5- وزن کم نسبت به هیدرولیکی

6- قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی

7- کاهش قابل ملاحظه زمان مونتاژ

8-مستقل بودن از موتور خودرو

9- کاهش حجم و اندازه نسبت به هیدرولیک

10- مقدار انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی

انواع کلاچ اصطکاکی

1- کلاچ مخروطی

2- کلاچ تک صفحه ای

3- کلاچ چند صفحه ای

4- کلاچ چند صفحه ای

5- کلاچ نیمه گریز از مرکز

6- کلاچ گریز از مرکز

سیم کلاچ

پدال کلاچ تنها تجهیز از سیستم کلاچ است که در ارتباط مستقیم با راننده قرار دارد . سیم کلاچ عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ همانند ترمز دوچرخه می باشد .

سیم کلاچ

بیشتر بخوانید:

آموزش حرکت کردن هنگام پاره شدن سیم کلاچ

آشنایی با مزایا و معایب کلاچ برقی

گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه عمل می کند

منبع: اسمارت کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.