سیستم کارتل خشک چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم کارتل خشک چیست و چگونه کار می‌کند؟

کارتر یا همان کارتل بزرگ ترین محفظه درون موتور را تشکیل می دهد . در موتور خودرو ، کف کارتل مخزنی است که روغن موتور داغ را در آن جمع می کند و باعث خنک شدن موتور ماشین شما می شود و از آسیب رسیدن به آن جلو گیری می شود . کارتل موتوری چدنی می باشد و از 6 سیلندر فوق العاده قوی ساخته شد است .

کارتل

همچنین باید گفت که بودن کارتل در ماشین بسیار و ضروری می باشد و اگر آن در ماشین نباشد ، آسیب فوق العاده جدی را به موتور و ماشین شما وارد می کند . حتما باید به طور مداوم و مرتب ، کارتل ماشین خود را چک کنید و در صورت بودن مشکل ، حتما باید آن را درست و اگر مشکل آن جدی تر بود ، باید آن را عوض کنید .

چه عواملی باعث کم شدن روغن موتور و خوب عمل نکردن سیستم کارتل می شود ؟

1- روغن سوزی : در اکثر مواقع روغن سوزی باعث کم شدن روغن موتور می شود که زمانی که این مشکل برای ماشین پیش می آید ، باعث کم شدن می شود و آن موقع باید هر 3 ماه و یا هر ماه روغن موتور خود را پر کنید . زمانی که این مشکل برای شما پیش آمد ، باید حتما کارتل موتور را تعمیر کرده و از این مشکل جلوگیری کنید ، زیرا باید روغن زیادی را مصرف کنید .

2- کیفیت نامطلوب روغن مصرفی : در بعضی از مواقع روغنی که می خریم ، خوب نمی باشد و از کیفیت خوبی برخوردار نمی باشد و این بی کیفیتی باعث خراب شدن و به وجود آمدن مشکل برای کارتل باشد و حتی به موتور نیز آسیب می رساند ، پس بهتر است از روغن خوبی استفاده کنید .

3- روغن ریزی : بعضی موقع ها کارتل به جایی می خورد و باعث به وجود آمدن ساییدگی و سوراخ شدن کارتل می شود که وقتی سوارخ می شود روغن زیادی از کارتل و موتور می رود که باز هم باید روغن بریزد و از روغن زیادی مصرف کنید .

عواملی که در بالا گفت باعث کن شدن روغن موتور می شود و در نهایت به ماشین و موتور و همچنین کارتل ماشین آسیب جدی وارد می کند و حتی امکان دارد موتور ماشین خراب شود و باید آن عوض شود . همچنین در اکثر مواقع که باعث کم شدن روغن ، سوراخ شدن کارتل موتور می شود .

چه زمانی باید یاتاقان را عوض کنیم ؟

در صورت وجود هر گونه خراشیدگی و یا سائیدگی بابت یاتاقان ها ، لازم است که یاتاقان ها را عوض کرده و اگر یاتاقان ها آسیب و یا خراشی داشت باید میزان کلیرنس را پایین بیاورید . میزان لقی یاتاقان 3 یا 4 میلی متر باشد ، اگر نباشد باعث بدتر شدن ماشین شما خواهد شد .

وقتی بعد از گذشت 10 سال یا رفتن یک مسیر طولانی ( بالای 100 متر ) باید تعمیر اساسی شود و باید تمام ماشین ها چک شود و یا بهتر است که یاتاقان ها عوض شود .

نحوه روغن کاری یاتاق ها چگونه می باشد ؟

از مدار اصلی روغن مسیری به کپه های ثابت روی بلوک راه دارد که روغن از آن مسیر وارد سوراخ مجرای روغن میل لنگ شده و سطح کلیه یاتاقان ها را روغن کاری باید کرد . این کار یعنی روغن کاری به تمامی سطوح یاتاق ها روغن کاری می شد و وقتی که به میل لنگ فشار می آید باعث شناور شدن در روغن می شود .

خصوصیات یک یاتاقان خوب چه می باشد ؟

ساختن یک یاتاقان ایده آل کار بسیار سخت می باشد و دلیل آن هم این می باشد که برای بالا بردن یک خاصیت در یاتاقان ایجاد معایب دیگر در آن پیدا می شود . به هر حال یاتاقان خوب باید دارای مشخصات زیادی باشد ، به طور خلاصه به صورت زیر می باشد .

1- قابلیت هدایت حرارتی

2- مقاومت در مقابل سائدیگی در یاتاقان

3- مقاومت در برابر خوردگی در یاتاقان

4- مقاومت در برابر خستگی در یاتاقان

5- نرمی و قابلیت فرو بردن ذرات خارجی در یاتاقان

6- مقاومت یاتاقان در مقابل فشار حمل بار و ضربات ناشی از احتراق

علت یاتاقان زدن موتور چه می تواند باشد ؟

1- خراب شدن پمپ روغن

2- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن

3- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد به طوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

4- بدون آب ماندن موتور ها و می تواند هر علتی که باعث داغ شدن موتور می شود .

اگر میزان ذوب شدن بابیت زیاد شود ، پس از اینکه سرد شود به میل لنگ چسبیده و مانع حرکت میل لنگ و روشن شدن موتور خواهد شد ولی همراه با صدای لق لق می باشد که بسیار آزار دهنده می باشد و همچنین اگر سر نشین در ماشین باشد ، باعث اذیت شدن سر نشینان می شود .

معایب کارتل عمدتا روغن ریزی و نشتی روغن از دور کارتل می باشد و در خودرو ایی که سینی زیر ندارد امکان دارد که کارتل آن ها گیر کرده و دچار ساییدگی و سوارخ شدن آن شود .

اجزای سیستم روغن کاری

1- مخزن کارتل : در پایین ترین قسمت هر موتور مخزنی وجود دارد که نام آن کارتل ( کارتر ) می باشد و بودن آن بسیار مهم و ضروری می باشد و روغن پس از گردش کامل در سیستم به این قسمت وارد می شود و مجددا توسط پمپ روغن به دروم سیستم پمپاژ می شود .

2- اویل پمپ : وظیفه ایجاد فشار و انتقال روغن به کانال ها و مسیر روغن را بر عهده دارد .

3- روغن موتور : وظیفه روان کننده و انتقال حرارت را به عهده دارد .

4- فیلتر روغن : وظیفه جذب ذرات معلق در روغن را دارد و صاف کننده روغن است .

5- کانال های روغن : مسیری هستند که روغن در آن ها گردش می کند و روغن را به قطعات حساس می رساند .

6- سوئیچ فشار روغن : فشار روغن در سیستم اندازه گیری می کند و در صورت افت فشار از مقدار استاندارد تغیین شده چراغ هشدار فشار روغن را روشن می کند .

کارتل

کارتل خشک چیست ؟

منظور از سیستم کارتل خشک یا مخزن روغن رسانی این است که در این سیستم کارتل به عنوان محفظه ای اصی روغن عمل نخواهد کرد . و در واقع کارتل فقط گذرگاه روغن از موتور می باشد . در این مجموعه روغن کمی در کارتل وجود دارد  .

در سیستم کارتل خشک ، روغن در واقع از یک مخزن که در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد و به موتور تزریق خواهد شد ، نیروی های جاذبه لوله ها را از روغن پر می کند و در مقابل آن هوا گیری نیز انجام می دهد .

وظیفه کارتل

1- درون کارتل اویل پمپ قرار دارد و موقعه ای که خودرو روشن می شود اویل پمپ روغن را از داخل کارتل به سمت میل لنگ و قسمت های دیگر موتور پمپ می کند .

2- کارتل از میل لنگ و شاتون در برابر اشیای خارجی حفاظت می کند .

کارتل روغن خودرو چه می باشد ؟

داخل کارتل قطعه ای به نام اویل پمپ وجود دارد که وظیفه اش ، پمپ کردن روغن به سمت میل لنگ و سایر قسمت های موتور می باشد .

این قطعه در واقع مخزنی است که روغن پس از گردش کامل در سیستم هایی که نیازمند به روغن هستند وارد آن می شود .

کارتل روغن خودرو به غیر از نگهداری و خنک کردن روغن موتور ، میل لنگ اتومبیل می باشد و در برابر اشیای خارجی از آن محافظت می کند . و همچنین از وارد شدن گرد و غبار و آلودگی به داخل محفظه نیز جلو گیری می کند .

مهم ترین وضروری ترین قسمت های روغن کاری شامل موارد زیر می باشد :

1- یاتاقان

2- میل لنگ

3- شاتون

4- پیستون

5- میل سوپاپ

در این سیستم کارتل به عنوان محفظه اصلی عمل نخواهد کرد و در واقع بخشی از گذرگاه روغن محسوب می گردد . محفظه اصلی در ارتفاع بالاتر از موتور قرار دارد و از آنجا روغن به موتور تزریق می شود . نیروی لوله ها را از روغن پر می کند و در مقابل آن ها را هواگیری می کند .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو و آسیب آن به سیستم کارتل خودرو

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

مهم ترین وظایف و مزایا استفاده از روغن موتور و سیستم کارتل خشک شامل موارد زیر می باشد :

1- کاهش ساییدگی و خوردگی سطوح و قطعات

2- خنک کاری

3- کاهش ارتعاشات پیشرانه

4- تمیز کاری قطعات پیشرانه

5- کمک رینگ پیستون به منظور جلو گیری از نشت های گاز درون سیلندر

6- به حداقل رساندن اتلاف قدرت ناشی از اصطکاک میان قطعات متحرک

محفظه ی کارتل تر

1- سیستم روغن کاری پاششی

2- سیستم روغن کاری پاششی و زیر فشار

3- سیستم روغن کاری زیر فشار

سیستم کارتل خشک چیست ؟

کارتل در این سیستم یک محفظه کوچک در کف موتور برای جمع شدن روغن کاری و مخزن اصلی روغن در کنار پیشرانه قرار می گیرد . روغن از ایم مخزن توسط پمپ به قسمت های مختلف موتور ارسال می شود و سپس با جمع شدن در کف کارتل و عبور از ضافی و فیلتر ، توسط پمپ دیگر دیگر به مخزن اصلی بر می گردد .

به این ترتیب هم امکان حباب زدگی و کف کردن روغن کم می شود و هم از ارتفاع موتور کاسته می شود و چون روغن از بالا و تحت اثر جاذبه زمین در مسیر های روان کاری جریان خواهد داشت .

کارتل

بیشتر بخوانید:

روغن هیدرولیک فرمان، علائم و عوامل فاسد شدن آن

بررسی کامل روغن گیر بکس اچ سی کراس + تصاویر

روغن موتور با روغن واسکازین چه تفاوتی دارند؟

منبع: موتور اویل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.