روغن هیدرولیک فرمان، علائم و عوامل فاسد شدن آن

روغن هیدرولیک فرمان، علائم و عوامل فاسد شدن آن

ما در این نوشته می خواهیم راجع به روغن هیدرولیک فرمان، علائم و عوامل فاسد شدن آن صحبت خواهیم کرد. پمپ هیدرولیک فشار هیدرولیک مورد نیاز برای حرکت فرمان را فراهم می کند تا راننده بتوانند با کمترین نیرو فرمان را حرکت می دهد هیدرولیک فرمان در واقع یک سیستم کمکی است که چرخاندن فرمان را برای راننده آسن تر می کند و در اغلب خودرو های سواری طرز کار یکسانی دارد .

روغن هیدرولیک

زمانی که فرمان هیدرولیک سفت می شود ، باید چه نکاتی را رعایت کنیم :

1- ابتدا از سالم بودن تسمه هیدرولیم اطمینان حاصل شود .

2- از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هدرولیک به پمپ هیدورلیک اطمینان حاصل شود .

3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود .

علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو ، شامل موارد زیر می باشد :

1- پمپ هیدرولیک

2- شیر هیدرولیک فرمان

3- جک دو طرفه هیدرولیک

4- در برخی از موارد خرابی جعبه فرمان یکی از قطعات سیستم تعلیق می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع . یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

حالت هایی که فرمان سفت میشه چند عامل بیشتر مربوط نمی شود ؟

1- سیستم هیدرولیک شما هوا گرفته است و باید هوا گیری شود .

2- در صبح ها و مواقعی که ماشین سرد است این اتفاق می افتد که به مرور که روغن گرم می شد از بین می رود و همه چیز درست خواهد شد .

3- میزان باد چرخ ها تنظیم نمی باشد . اگر باد چرخ ها کم باشد باعث سفت شدن فرمان می شود ، پس بهتر است به طور مداوم و منظم باد چرخ ها یا لاستیک ماشین ها خود را چک کنید .

4- احتمالا پمپ هیدرولیک شما ایراد پیدا کرده است .

5- روغن هیدرولیک شما سطحش پایین می آید که باید سطح اون را تا مقداری مجاز پر کنید .

قطعات تشکیل دهنده روغن هیدرولیک فرمان شامل موارد زیر می باشد ؟

1- روغن هیدرولیک

2- شلنگ ها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

3- پمپ هیدرولیک

4- مخزن هیدرولیک

5- شیر هیدرولیک

6- تسمه هیدرولیک فرمان

7- جک هیدرولیک

طرز تهیه سیستم روغن هیدرولیک فرمان

1- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می کند .

2- پمپ هیدرولیک ، روغن هیدرولیک را با فشار معادل 70 بار ، از طرق لوله فشار قوی هیدرولیک به پشت شیر هیدرولیک می رساند .

3- شیر هیدرولیک دارای سوراخ های می باشد و به گونه ای طراحی شده که با چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست ، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هیدرولیک .

4- برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن به وجود نیاید .

شایع ترین دلایل خرابی سیستم روغن هیدرولیک فرمان ، شامل موارد زیر می باشد :

1- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد

در برخی مواقع نیز پمپ هیدرولیک برای انجام وظیفه خود صدای غیر عادی را تولید که این صدا وارد کابین ماشین نیز می شود و همچنین باعث آزار و یا اذیت راننده و دیگر سرنشینان می شود .

2- خراب شدن روغن هیدرولیک

در صورتی که از روغن هیدرولیک مرغوب استفاده نکنید ، باعث خرابی در پمپ هیدرولیک ، کاسه نمد های شیر هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک می شود .

3- استفاده از قطعات نا مرغوب

همواره فشار بالایی از روغن در سیستم هیدرولیک در جریان است و لذا اهمیت استفاده از قطعات مرغوب در این سیستم بیشتر خواهد شد .

5 راه حل که باید روغن هیدرولیک و فرمان هیدرولیک را در فصل زمستان آن را انجام داد :

1- اگر هنگام چرخاندن فرمات صدای غژ غژ به گوش رسید ، نشانه ای می باشد که سطح روغن هیدرولیک پایین آمده است و باید روغن هیدرولیک را چک کنید و اگر روغن نداشت ، به آن روغن وارد کنید .

2- در بعضی از خودرو ها فقط زمانی می توان سطح روغن هیدرولیک را به درستی اندازه گرفت که موتور مدت کمی کار کرده باشد و در برخی از خودرو در حال درجا کار کردن می باشد .

3- اگر برای اندازه گیری سطح روغن هیدرولیگ از گیج استفاده کنید ( گیج نوعی روغن هیدرولیک می باشد که برای فرمان هیدرولیک می باشد و برای آن ها استفاده می شود . )

4- اگر رنگ روغن هیدرولیک قهوه ای و یا سیاه رنگ بود ، ذرات لاستیکی شیلنگ ها ، کاسه نمد ها باعث آلودگی شده است و باید آن را تعمیر گاه ببرید و از آن ها کمک بخواهید .

5- طمینان حاصل کنید روغنی را استفاده می کنید که مخصوص خودروی شما می باشد و همچنین بهتر است برای سیستم های هیدرولیکی از گران روی استفاده کنید .

روغن هیدرولیک

علائم خرابی سیستم روغن هیدرولیک فرمان

1- روغن ریزی از هر یک قسمت ها

2- ایجاد صدا در هنگام کار کردن در جا ، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ و راست

3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو

4- چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

5- شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان

6- کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک

7- کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک

8- شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان

9- چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

علل صدا در سیستم هیدرولیک

عدم تناسب فیلتر روغن با سایز مکش پمپ و یا کثیف بودن فیلتر عدم آب بندی مناسب خط مکش پمپ که منجر به ورود هوا به سیستم می شود .

عدم تناسب و یک نواختی سایز لازم بین قطر شلینگ و یا لوله از مخزن تا قسمت مکش پمپ نسبت به قطر ورودی پمپ و لرزش پمپ عدم هم محوری و یا در یک راستا نبودن شافت موتور می باشد .

فرمان هیدرولیک خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

مزایای روغن  فرمان هیدرولیکی :

1- حذف پمپ هیدرولیک و چرخ

2- حذف شیر های کنترل و لوله های رابط

3- حذف تسمه ما بین پمپ هیدرولیک موتور اتومبیل

4- حذف جک هیدرولیک و روغن هیدرولیک

5- وزن کم نسبت به هیدرولیکی

6- قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی

7- کاهش قابل ملاحظه زمان مونتاژ

8-مستقل بودن از موتور خودرو

9- کاهش حجم و اندازه نسبت به هیدرولیک

10- مقدار انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی

کاربرد پمپ هیدرولیک

معمولا جلوی موتور ، کنار دینام و یا کمپرسور تهویه خودرو واقع شده است و از طریق یک مکانیزم تسمه ای به میل لنگ متصل است . این قطعه روغن هیدرولیک را با توجه به سرعت موتور فشرده خواهد کرد . پمپ هیدرولیک طوری طراحی شده که فشار مورد نیاز در شرایط مختلف موتور را تامین می کند .

رسیدگی به پمپ هدرولیک

تسمه ی پمپ هیدرولیک را چند وقت یک بار چک کنید ، و نباید تسمه آن نه زیاد شل باشد و نه زیاد سفت . برای سلامت سیستم فرمان روغن هیدرولیک را هر 40 تا 50 هزار کیلو متر عوض کنید .

مشکلاتی که روی پمپ هیدرولیک تاثیر می گذارند

کم شدن روغن هیدرولیک ممکن است عملکرد این لوازم یدکی را دچار اشکال کند . وقتی تسمه پاره یا شل می شود ، موتور نمی تواند بچرخد . اگر پره های موتور پمپ هیدرولیک بشکند ، فشار مورد نیاز ایجاد نمی شود . ترک خوردن و یا سوراخ شدن مخزن هیدرولیک به نشتی روغن و کم شدن آن منجر می شود .

نشانه های خرابی پمپ هیدرولیک

اگر این قطعه دچار مشکل شده باشد ، حتی وقتی مسیری مستقیم می روید حرکت دادن فرمان مشکل می شود . صدای جیر جیر فرمان هنگام دور زدن ممکن است از نشانه های خرابی پمپ هیدرولیک باشد . لرزیدن فرمان ممکن است ناشی از خرابی تسمه پمپ هیدرولیک باشد . اگر روغن هیدرولیک زیر خودرو و نزدیک به جلوی آن روی زمین ریخته باشد ، پمپ نشتی دارد .

روغن هیدرولیک

6 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که امکان دارد به سیستم هیدرولیک فرمان آسیب وارد کند :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

نکته مهم:

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

بیشتر بخوانید:

نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید

نشانه‌های خرابی و نحوه تعویض سنسور کیلومتر خودرو

چگونه ترموستات بسترن B30 خودرو را تعویض کنیم؟

منبع: جوان خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.