شرح کامل سیستم دیسترونیک در جلوگیری از تصادف + نکات طلایی

شرح کامل سیستم دیسترونیک در جلوگیری از تصادف + نکات طلایی

سیستم دیسترونیک به منظور کاهش شدت تصادفات طراحی شده است . عملکرد این سیستم فراتر از ثابت نگه داشتم سرعت خودرو ها است . سیستم دیسترونیک با کمک حسگر ها و رادار می تواند دریچه کنترل بنزین و ترمز ها را به گونه ای تنظیم کند که اگر تغییری در سرعت خودرو ی جلویی شما رخ داد همواره فاصله ایمن با خودروی مقابل حفظ می شود .

دیسترونیک

اگر سیستم دیسترونیک متوجه احتمال تصادف شود ، به صورت خودرکار ترمز کرده و کمر بند ها را نیز محکم می کند و اگر متوجه خالی شدن جاده یا افزایش سرعت خودرو شود ، به صورت خودکار ، خودرو را به سرغت اولیه خود باز می گرداند .

یکی از پیشرفت های مهمی که با امید کاهش آمار جراحات و مرگ و میر ها صورت گرفته است ، ابداع سیستمی به نام سیستم پیشگیری از تصادفات ( PCS ) است . این فناوری به طور مداوم ئضعیت راننده و موانع مسیر را بررسی می کند تا میزان خسارت و آسیب ناشی از تصادف را به حداقل برساند .

از آن جایی که بیشتر سیستم های پیشگیری از تصادف به صورت اتوماتیک کار می کنند و تصادف ها هم قابل پیش بینی نیستند ، طراحی این سیستم ها بسیار پیچیده است . سیستم باید به دقت تنظیم شده باشد و پس از تولید هم مورد تستس قرار بگیرد .

کروز کنترل خودرو چیست ؟

به بیان ساده و راحت کنترل یک سیستم الکترونیکی است که بدون دخالت راننده به صورت منظم سرعت خودرو را تنظیم می کند . امروز تولید کنندگان خودرو در حال توسعه این سیستم هستند و مدل های پیشرفته تری از کروز کنترل را برای افزایش ایمنی و تجربه ای بهتر در رانندگی بر روی محصولاتش ارائه می شود . بودن کروز کنترل بر روی تمام ماشین ها ضروری می باشد و این کروز کنترل از ماشین شما محافظت می کند و نمی گذارد به ماشین شما آسیب برسد .

مراحل استفاده از کروز کنترل 

– مرحله اول : وارد جاده شده و با سرعت 65 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید ، حواستان باشد که بیشتر از این عدد نشود .

– مرحله دوم : روی غریبلک و یا بر روی دسته ها که اطراف آن قرار دارد ، دکه یا اهرامی وجود دارد که کروز کنترل را فعال کرده و باید همچنان پایتان روی پدال گاز بگذارید تا سرعت کم نشود .

– مرحله سوم : در حالی که همچنان گاز را فشار می دهید ، دکمه ON / OFF مربوط به کروز کنترل را فشار دهید . کروز کنترل هایی که برای فعال کردن آن ها باید از آن دسته استفاده شود . به فلشی توجه کنید که جهت فعال کردن آن را نشان می دهد و معمولا با علامت SET COAST  مشخص شده است .

– مرحله چهارم : توجه داشته باشید وقتی پایتان را از روی پدال گاز بر می دارید ، سرعت موتور کاهش می باید . این امر بسیار ساده و عادی می باشد و معنایی آن این است که کروز کنترل فعال است . چراغ کوچکی که روی پنل کنترل است ، نیز این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد .

– مرحله پنجم : برای غیر فعال کردن آن ، پدال ترمز را باید فشار دهید و یا می توان با زدن دکمه ON / OFF  را باید فشار داده تا بتوانید پدال گاز کنترل خودرو را به دست گرفت . علت این موضوع ، این است که قبل از فعال کردن کروز کنترل باید سرعت خود را روی 65 کیلومتر بر ساعت بگذارید و یا با آن برسانید تا سرعت روی یک سرعت ثابت بماند .

دنده 6 : در جدید ترین نوع کروز کنترل کاربرد شهری این سیستم ( در سرعت های کمتر از 65 کیلو متر بر ساعت ) نیز لحاظ شده است ، همچنین کروز کنترل های اصطلاحا تطبیق پذیر می تواند فاصله خودرو را با خودرو های پیش رو را تنظیم می کند و این کار باعث می شود که گاز و ترمز کنترل شود .

نحوه استفاده از کروز کنترل

برای استفاده از سیستم دیسترونیک ، کافی است در مسیری که امکان ثابت نگاه داشتن سرعت مسیر است ، هنگامی که خودرو به سرعت مورد نظر رسید ، دکمه ON / OFF یا SET  را بزنید تا سیستم فعال شود و سرعت ثابت بماند ، بیشتر نشود . باید توجه داشت که به محض فشردن پدال کلاچ یا ترمز در خودرو های دارای سیستم کروز کنترل ، این سیستم از مدار خارج شده و همه چیز به صورت دستی خواهد شد . این مورد برای عکس العمل سریع در برابر موانع جاده ایجاد شده است تا راننده بتواند هر چه سریع تر سرعت خودرو را کاهش دهد .

البته باید گفت که در ماشین های لوکس و گران قیمت ، از سیستم به نام کروز کنترل هوشمند استفاده می شود که سیستم دیسترونیک حسگر دارد و به صورت خودکار در صورت وجود موانع در جاده ، کروز کنترل خارج و سرعت خودرو را کاهش می دهد . پس از عبور از مانع و باز شدن دوباره جاده ، این سیستم مجددا به صورت خودکار فعال می شود ، و سرعت خودرو را به سرعت تنظیم می شود و روی همان عدد ثابت می ماند .

این مورد در کروز کنترل های معمولی با استفاده از کلید Resume  انجام شده است . به این ترتیب است که هنگامی که راننده پدال کلاچ یا ترمز را فشار می دهد ، کروز کنترل را از مدار خارج می کند و سپس با فشردن کلید Resume ، دوباره به مدار باز گشته و سرعت را به سرعت قبلی تنظیم شده و باز می گردد . به طور کلی هر سیستم کروز کنترل ، دارای دکمه های وجود دارد که باید راننده از آن ها را بداند و دچار مشکل نشوند .

ON / OFF : برای فعال کردن و یا خاموش کردن کروز کنترل

Resume  : باز گرداندن کروز کنترل به مدار و تنظیم سرعت قبلی روی خودرو

Set / Accel  : تنظیم سرعت دلخواه روی خودرو و افزایش سرعت به میزان یک واحد

Coast / Decelerate  : کاهش سرعت خودرو به میزان یک وحد

Cancal  : خارج کردن کروز کنترل از مدار ( البته این مورد با استنفاده از پدال ترمز و یا کلاچ نیز امکان پذیر است .

اجزای سیستم کروز کنترل

1- واحد فرمان ( command module  ) : این واحد متشکل از کلید هایی است که بر روی خودرو نصب شده و به راننده امکان این را می ده که سرعت را کم و یا زیاد کند و حتی باعث خاموش و روشن شدن سیستم کروز شود .

2- واحد کنترل ( ECU  ) : این قست در واقع همان مغز فعال سیستم است که وظیفه پردازش داده ها و اطلاعات را بر عهده دارد ؛ ECU  داده های را از ورودی گرفته پس از پردازش ، فرمان های لازم را تولید و به سمت خروجی ارسال کند .

3- عملگر ( Actuator  ) : این واحد به سان پیاده نظام صف مقدم عمل نموده و با باز ویسته نمودن دریچه گاز براساس فرمان های دریافتنی ، سرعت تعیین شده را تنظیم می نماید .

عملکرد کروز کنترل چگونه است ؟

در زمانی که راننده قصد دارد یک مسیر طولانی را بپیماید ، می تواند با روشن کردن سیستم کروز کنترل سرعت را ثابت نگه می دارد . زمانی که این سیستم فعال شود ، مسیر های سر بالایی و سر آسیبی و زمان وزش باد های شدید سرعت تنظیم شده با سیستم کروز کنترل تغییر نخواهد کرد . این سیستم در سرعت های زیر 40 تا 60 کیلومتر کارایی ندارد و همچنین فعال نیز نخواهد بود ، فقط زمانی فعال می شود که سرعت بالای 60 باشد .

سیستم کروز کنترل بسته به شرکت سازنده و مدل خودرو در جا های مختلفی دارد . در برخی از مدل های خودرو دکمه های کروز بر روی فرمان و در برخی از مدل های دیگر دسته ای مانند دسته برف پاک کن در کنار فرمان نصب شده است که دکمه های کروز بر روی آن قرار دارد . غیر فعال کردن سیستم کروز در خودرو های اتوماتیک با فشردن پدال ترمز و در خودرو های دنده ای با فشردن پدال کلاج انجام می شود .

دیسترونیک

سیستم کروز کنترل برای جاده ها و اتوبان های کم ترافیک و خلوت طراحی شده است . در زمانی که شما تمایل به رانندگی در مسیر های طولانی با سرعت بالا را دارید . به دلایل امنیتی این سیستم مناسب رانندگی در سطح شهر نخواهد بود . در سراشیبی ها و سرازیر هایی که به شیب هایی آن بسیار تند باشد سیستم کروز به صورت خودکار از مدار خارج می شود و کنترل ماشین به دست راننده است که در این هنگام راننده باید با استفاده از پدال گاز ترمز ، کنترل خودرو را در دست می گیرد . در نتیجه راننده خودرو با وجود بودن سیستم کروز هم باید در حین رانندگی در کنترل کاشین دقت کافی را داشته باشد .

هر چند که استفاده از سیستم کروز ، رانندگی راحتی را برای شما به ارمغان می آورد ولی کن جهت افزایش ایمنی خود و عزیزانتان از این سیستم در جاده های لغزنده ، پر ترافیک ، جاده های پر پیچ و خم و جاده هایی که شیب آن بسیار زیاد است ، به هیج عنوان استفاده نشود .

 

ترمز خودرو چیست ؟

ترمز یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که اگر نباشد ، ماشین خطرناک ترین سواری دنیا می باشد . پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمعن شوید ، ترمز خودرو می باشد

علائم خرابی ترمز خودرو

خرابی ترمز دلایل زیادی دارد اما شایع ترین ایراد ها در خرابی یا ضعیف شدن ترمز خودرو و در ارتباط با تمام شدن لنت ها ، خرابی پمپ روغن ، ایراد در بوستر و یا وجود هوا در روغن موتور است .

سیستم ترمز خودرو دارای قطعات و بخش های مختلفی می باشد که کوچیک ترین خرابی در هر یک از آن می تواند منجر به صدماتی شود که قابل درست کردن نباشد . زمانی که پای خود را بر روی پدال ترمز خودرو فشار می دهیم ، تمامی قطعات خود پدال ، لنت ها ، لاستیک ، لوله های انتقال رروغن موتور و دیگر قعطات در کیت ترمز درگیر می شوند .

فرمان خودرو چیست ؟

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

انواع سنسور های مورد استفاده سیستم دیسترونیک / دیسترونیک پلاس

1- سنسور ARS 310 و ARS 210 برای سیستم دیسترونیک :

برای ارسال امواج رادار در حد فاصله های طولانی به همراه واحد کنترل

2- سنسور ARS 310 و LRR 3 برای سیستم دیسترونیک پلاس

برای ارسال امواج رادار حد فواصل کوتاه و طولانی به همراه واحد کنترل

انواع سیستم های پیشگیری از تصادف

بعضی سیستم ها از یک هشدار صوتی استفاده می کنند تا احتمال وقوع تصادف را به راننده هشدار بدهند . این هشدار صوتی فقط به راننده هشدار می دهد و او را آماده انجام یک اقدام پیشگیرانه می کند .

سیستم هایی هم وجود دارند که کنترل قسمت معینی از خودرو را به دست می گیرند . سیستم های ترمز هم وجود دارند که با ایجاد فشار اضافی در ترمز ها ، به راننده کمک می کنند در اسرع وقت سرعت خودرو را پایین بیاورد و میزان سخسارت ناشی از تصادف را کاهش بدهد .

دیسترونیک

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره تصادفات متداول موتور سواران و راه‌های پیشگیری

منبع: پدال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.