همه چیز درباره ترک بلوک سیلندر خودرو + ترمیم شکستگی

همه چیز درباره ترک بلوک سیلندر خودرو + ترمیم شکستگی

یکی از خرابی‌ های درد سرساز در قسمت موتور خودرو را می‌ توان ترکیدگی یا ترک برداشتن سرسیلندر یا بلوک سیلندر  خودرو دانست . این مشکل که بر اثر دلایل مختلفی می ‌تواند اتفاق بیفتد ، باعث ایجاد نقص در کارکرد فنی موتور می ‌شود . وجود ترک در سرسیلندر و بلوک سیلندر یکی از ایرادات فنی است که هر خریدار و فرد وارد به مسائل فنی آن را یک مشکل جدی قلمداد خواهد کرد .

سیلندر خودرو

سر سیلندر چیست ؟

در یک موتور درون سوز سر سیلندر یا بستار به قطعه ای گفته می شود که بر فراز بخش بالایی سیلندر ها قرار دارد . چنانچه بلوک سیلندر یک موتور را به تنهایی دیده باشید . متوجه می شوید که قسمت فوقانی آن باز بوده و پیستون ها در درون سیلندر ها قابل دیدن هستند . در ضمن سوراخ هایی در بدنه موتور وجود دارد که به آن ها بلوک سیلندر می گویند که انتها آن ها باز هستند . برای تکمیل شدن ساختار بلوک سیلندر به سر سیلندر نیاز است . جنس اکثر سر سیلندر ها از آلیاژ های آهن یا آلیاژ های آلومینیوم به دو صورت ریختگی یا تزریقی در داخل قالب های مخصوص ساخته می شود .

اتاقک درون سوز چیست ؟

عمل تراکم مخلوط هوا و سوخت و نیز عمل انفجار این مخلوط در آنجا صورت می گیرد ، نیز در بدنه سر سیلندر قرار دارد که از لحاظ شکل و ابعاد دارای گونه های فراوانی می باشد . همچنین سر سیلندر ها در زیر یک درپوش محفوظ است .

طرز کار سر سیلندر ها چگونه است ؟

قطعات عمده سر سیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سر سیلندر است که باید به صورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند . عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن به وسیله میل بادامک انجام می شود . قسمت های دیگر سر سیلندر که فاقد تحرک هستند کافی است که در برابر شوک های به وجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند و البته باز بودن مجاری عبور آب و صابون نیز بسیار ضروری و مهم می باشد .

کاربرد سر سیلندر ها چیست ؟

سر سیلندر ها تنها در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه وجود دارند و علت استفاده از آن ها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندر ها و یا پیستون ها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با باز کردن سر سلیندر دسترسی به آن ها بسیار ساده تر خواهد بود .

موتور چهار زمانه و یا شش زمانه چیست ؟

موتور شش زمانه از انواع موتور های درون سوز که براساس ساختار موتور چهار زمانه است اما با این تفاوت که دارای چند ویژگی افزوده است که باعث افزایش کارایی موتور و کاهش گاز های گل خانه ای می باشد . دو نوع از موتور های شش زمانه از سال 1890 رو به توسعه می باشد . حرارات به محفظه ای که با محفظه احتراقی در تماس است منتقل می شود .

انواع موتور ها

1- موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

2- موتور های الکتریکی

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

دلایل ترکیدگی سیلندر
ترکیدگی سرسیلندر یا بلوک سیلندر دلایل و عوامل متعددی دارد که می ‌توان به گرم شدن بیش از حد موتور ، سرد شدن بیش از حد بدنه سیلندر و همچنین سرد و گرم شدن ‌های ناگهانی اشاره کرد . مسائل دیگری مانند ضربه خوردن سرسیلندر یا بلوک سیلندر نیز می ‌تواند باعث ایجاد ترک در بدنه آن شود .

به‌ طور معمول ترکیدگی بلوک سیلندر بر اثر دمای بیش از حد به ‌دلیل نقص فنی در سیستم خنک کننده خودرو اتفاق خواهد افتاد ؛ بنابراین به خاطر داشته باشید که به‌ عنوان یک راننده وارد و حرفه ‌ای برای پیشگیری از ایجاد ترک‌ خوردگی در سیلندر خودرو همیشه باید حواستان به آمپر دمای آب خودرو باشد . در صورتی ‌که این آمپر دمایی خارج از محدوده استاندارد و نرمال نشان دهد باید به نحوی آن را خنک کرده و برای رفع اشکال به تعمیرگاه‌ های مجاز مراجعه کنید .

این مشکل در تابستان‌ های بسیار گرم و در شهرهای پرترافیک بیشتر شایع است . بنابراین در صورتی‌که شهر شما دارای دمای هوای بالا در فصل‌ های تابستان و ترافیک‌ های سنگین است ، سیستم خنک کننده خودروی خود را بر طبق زمان‌ بندی‌های اعلام شده سرویس و چک کنید تا دچار مشکل ترک‌ خوردگی سیلندر خودرو بر اثر دمای بالا نشوید .

سیلندر خودرو

سرما، بلای سیلندرسوز

به ‌طور معمول ترک‌ خوردگی بلوک سیلندر بر اثر سرمای بیش از حد در زمستان‌هایی با سرمای بیش از حد روی می‌ دهد . کمتر کسی است که اهمیت ضد یخ درون آب رادیاتور نداند ، ولی باز هم پیش می‌ آید که برخی افراد از اضافه کردن ضد یخ در آب رادیاتور غفلت کرده و در نتیجه با مشکلاتی همچون ترک بلوک سیلندر روبرو می‌ شوند . در صورتی‌که آب داخل رادیاتور به میزان کافی ضد یخ یا محلول در خود نداشته باشد ، با سرد شدن هوا و پایین آمدن درجه دما به زیر صفر ، احتمال یخ ‌زدگی آب در داخل حفره‌ های سیلندر به‌ وجود می ‌آید .

بر اثر یخ زدن آب در سیلندر به‌ علت افزایش حجمی که در یخ زدن اتفاق می ‌افتد ترک ‌­هایی بر روی قسمت‌ های مختلف بلوک سیلندر ایجاد می‌ شود . این ترک ‌ها می‌ تواند مشکل ‌ساز باشد و در ساخت‌ و ساز فنی موتور خودرو مشکلات بسیاری ایجاد کند . بنابراین سعی کنید که در شروع فصل‌ های سرد به میزان کافی ضد یخ به آب رادیاتور خود اضافه کنید ؛ همچنین در صورت امکان در طول شب خودرویتان را محیط‌ های باز نگذارید .

گرما هم به سیلندر رحم نمی‌کند

یکی دیگر از مواردی که می ‌تواند باعث ترک‌خوردگی بلوک سیلندر شود ، سرد و گرم شدن ناگهانی سیلندر خودرو است . برخی از افرادی که دارای اطلاعات کافی در مورد مشخصات فنی خودرو نیستند ، در صورت بالا رفتن ناگهانی دمای موتور، سعی می‌ کنند با روش‌ هایی عجیب و غریب موتور خودرو را خنک کنند . دیده شده است که برخی از موارد افراد به اشتباه برای سرد کردن موتور خودرو از فشار آب استفاده می‌ کنند . این کار می ‌تواند آسیب‌ های جدی به بلوک سیلندر یا سرسیلندر وارد کند و باعث ایجاد ترک‌ خوردگی ‌های مختلفی در این قسمت شود .

در صورتی‌که می‌ خواهید دمای موتور را با آب پایین بیاورید ، بهتر است دقت کنید که از پاشیده شدن آب بر روی بلوک سیلندر و سرسیلندر خودداری کنید و آب را در قسمت جلوی رادیاتور بریزید . این کار باعث می‌ شود دمای مایع رادیاتور پایین آمده و در نتیجه آب در حال گردش در موتور با دمای پایین ‌تر باعث انتقال گرمای موتور و خنک شدن آن شود .  آب ریختن بر روی سیلندر و سرسیلندر گرم علاوه ‌بر ترک ‌خوردگی می‌ تواند باعث ایجاد تاب‌خوردگی در قطعات شود که ممکن است نیاز به تعویض سیلندر و سرسیلندر خودرو به ‌وجود بیاید .

دقت داشته باشید در صورتی‌ که بالا رفتن دمای موتور خودرو بر اثر درست کار نکردن یا روشن نشدن فن به صورت دور تند است ، می ‌توانید با روشن کردن کمپرسور کولر خودرو فن‌ ها را وادار به روشن در دور تند کنید و با این کار دمای موتور را تا حدود زیادی کاهش دهید . البته دقت داشته باشید در صورتی‌که از این ترفند برای کاهش دمای خودرو استفاده می‌ کنید باید مطمئن شوید که پس از روشن شدن کمپرسور کولر فن‌ های دور تند نیز روشن می‌ شوند وگرنه این کار می ‌تواند نتیجه عکس دهد .

ضربه هم خطرساز است

ضربه خوردن در قسمت ‌های سیلندر و سرسیلندر می ‌تواند باعث ایجاد ترک­ هایی شود که این ترک‌ ها نیز مانند دیگر انواع ترک‌ خوردگی‌های بلوک سیلندر می‌ تواند مسئله ‌ساز باشد . به‌ طور معمول ترک ‌خوردگی سرسیلندر و بلوک سیلندر بر اثر ضربه درمواقعی  اتفاق می‌ افتد که موتور خودرو بنا به دلایلی برای تعمیر باز می‌ شود و ممکن است در تعمیرگاه بر اثر اهمال کاری شاگردان تعمیرگاه موتور شما ضربه خورده و بنابراین ترک‌ های ریزی بر روی آن ایجاد شود . توصیه می‌ شود برای تعمیر سیلندر و سرسیلندر خودرویتان را به تعمیرگاه‌ های مطمئن و معتبر ببرید تا دچار چنین مشکلاتی نشوید .

علائم ترک‌خوردگی سیلندر

یکی از شایع‌ ترین علائم ترک‌ خوردگی بلوک سیلندر خودرو را می‌ توان مخلوط شدن آب و روغن دانست که نشان می‌ دهد منافذ آب و روغن سیلندر خودرو به یکدیگر راه پیدا کرده ‌اند . این مشکل را می ‌توان از طریق چک کردن روغن داخل کارتر یا آب رادیاتور به خوبی متوجه شد .

از دیگر علامت ‌های ترک‌ خوردگی بدنه سیلندر می ‌توان به دیر روشن شدن موتور و همچنین کار نکردن موتور به‌ صورت سالم و ریپ زدن موتور خودرو اشاره کرد . سوختن پی در پی واشر سر سیلندر خودرو نیز می ‌تواند یکی از علائم ترک‌ خوردگی در سیلندر یا سر سیلندر خودرو باشد . خروج بخار آب از اگزوز نیز نشان ‌دهنده وجود راه‌ هایی از قسمت خنک کننده خودرو به خروجی دود خودرو است که نشانه مطمئنی بر ترک‌ خوردگی سیلندر خودرو است . داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و بالا رفتن آمپر آب ، نقص در سیستم خنک کننده خودرو را نشان می ‌دهد . یکی از دلایل موجود برای نقص سیستم خنک کننده خودرو را می‌ توان ترک ‌خوردگی بلوک سیلندر دانست .

در صورتی‌ که با یکی از علائم بالا روبرو شدید بهتر است به جای سهل ‌انگاری در کمترین زمان ممکن به تعمیرگاه‌ های مجاز مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما حل شود . برخی از ترک‌ خوردگی ‌ها ممکن است در کارکرد طولانی مدت خودرو افزایش یافته و باعث تحمیل هزینه‌ های بیشتری شوند .

راه تشخیص ترکیدگی سیلندر

همان ‌طور که می‌ دانید ترکیدگی بلوک سیلندر باعث ایجاد راه‌ هایی به بیرون خواهد شد که می‌ تواند فشار داخل سیلندر را کم کند و در نتیجه کارکرد فنی خودرو یعنی احتراق ، تخلیه دود و همچنین مکش برای فراهم آوردن اکسیژن و سوخت دچار مشکل می ‌شود . در برخی از موارد ترک ‌خوردگی سیلندر خودرو به قدری زیاد است که با چشم دیده می ‌شود و تشخیص آن نیاز به راهکارهای خاصی ندارد ، ولی در برخی از موارد ترک‌ های ریزی بر روی سیلندر ایجاد می ‌شود که به‌علت کوچک بودن یا بد بودن موقعیت در دید قرار نمی ‌گیرند .

در این حالت علائم و مشخصات کارکردن ناقص خودرو می ‌تواند نشان ‌دهنده وجود کمپرس یا کم بودن فشار داخل سیلندر شود ؛ بنابراین یکی از احتمال ‌ها می‌ تواند ترکیدگی سیلندر خودرو باشد .

در تشخیص ترکیدگی سیلندر خودرو یک روش مناسب فنی وجود دارد . برای تشخیص ترکیدگی سیلندر خودرو باید شمع‌ های سیلندر باز شده و با استفاده از فشارسنج ، فشار داخلی سیلندرها تک تک اندازه‌ گیری شود . لازم به ذکر است در صورتی ‌که افت فشار همه سیلندرها تقریبا با هم برابر باشد ، می توان این افت فشار را ناشی از مشکلات سرسیلندر یا واشر سرسیلندر دانست .

سیلندر خودرو

بیشتر بخوانید:

راهنمای تعمیرات لیفان X60 در سیستم های الکتریکی، بدنه، تزئینات

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.