بهترین تکنولوژی های مرسدس بنز + تاریخچه آن

بهترین تکنولوژی های مرسدس بنز + تاریخچه آن

بعضی از خودروها فقط برای این ساخته شده ‌اند تا شما را به مقصد برسانند . اما از دید مرسدس بنز خودرو تنها یک وسیله برای جابه‌ جایی نیست ، بلکه می ‌بایست حداکثر امکانات و ایمنی را برای راننده و سرنشینان فراهم کند . به ‌طوریکه در طول سفر با لذت بردن از زیبایی های مسیر ، هیچگونه ناراحتی و خستگی برای مسافران ایجاد نگردد . بنابراین بهره ‌گیری از تکنولوژی‌ ها و فنآوری ‌های مختلف می تواند در رسیدن به این مقصود گزینه مناسبی باشد .

تاریخچه ی بنز

این شرکت در سال 1980 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تاسیس شد . پیش از این تاریخ ، خیلی پیش تر خودرو اختراع شده بود ، اما برای حرکت از نیروی بخار استفاده می کرد و این نیرو اجازه پیمودن مسیرهای طولانی را نمی داد . از شرکت های زیر مجموعه این کمپانی که بسیار نقش مهم داشت شرکت بنز آگ است که در سال 1883 توسط کارل بنز به تاسیس رسید . در سال 1900 و درگذشت گوتلیب دایملر این شرکت تصمیم به ادغام با شرکت دی ام جی گرفت که قراردادی بین ویلیام مایباخ و امیل جلینگ بسته شد و در طی این همکاری و مشارکت نام این کمپانی ها به مرسدس جلینگ تغییر پیدا کرد  .

در سال 1926 دو شرکت دایلمر موتورن گیزشافت و بنز ان سی تصمیم به ادغام گرفتند و نام شرکت را به دایلمر بنز تغییر دادند و کارخانه دو شرکت از ان پس تمامی محصولات این دو کمپانی را با نام مرسدس بنز به تولید رسانده و به بازار عرضه کردند . در سال 1998 این شرکت دوباره تصمیم به ادغام با یک شرکت دیگر به نام کرایسلر گرفت و با یکدیگر تشکیل شرکتی با نام دایملر کرایسلرآگ را دادند که این شرکت مدیریت شرکت mercedes benz را نیز بر عهده گرفت  .

در سال 2007 شرکت کرایسلر توسط شرکت مدیریت سرمایه سر بروس خریداری شد و ادغام این شرکت رو به انحلال رفت و از ان پس تمامی محصولات mercedes benz زیر نظر یک کمپانی به نام دایملر آگ تولید و روانه بازار شد  .

Energizing Comfort Control

مرسدس بنز سرآمد دانش ارگونومی در صنعت خودرو سازی است و تاکنون خودرو های بسیاری با کابین فوق ‌العاده راحت و مناسب را طراحی کرده است ؛ اما گویی برای نسل تازه خودروهای لوکس این شرکت این موارد کافی نبوده ‌اند و از همین رو مهندسان مرسدس بنز به ساخت سیستمی تحت عنوان ECC روی آورده‌ اند .

این سیستم که در نسل فعلی کلاس S دیده می ‌شود ، وظیفه دارد با تنظیم سیستم اطلاعات و سرگرمی ، پخش موسیقی ، گرمکن و ماساژور صندلی ، نورهای تزیینی کابین و سیستم تهویه مطبوع بهترین شرایط ممکن را برای سرنشینان خودرو به ارمغان بیاورد . درمجموع این سیستم با شش برنامه متفاوت خود اعم از طراوت ، گرما ، شادی ‌آور ، انرژی ‌زا ، راحت و تمرینی می تواند فضای کابین را به شکلی دلخواه در بیاورد .

هریک از این برنامه ‌ها موسیقی ، خوشبو کننده و تغییرات مختص به خود را دارند . برای مثال در حالت انرژی ‌زا ترانه خاصی با ضرب آهنگ تند پخش می شود ، نورپردازی داخل کابین تغییر و ماساژور صندلی عضلات شما را فعال می ‌کند . این دقیقا همان چیزی است که باید از برترین خودرو لوکس جهان انتظار داشت .

سیستم کنترل بدنه جادویی  (Magic Body Control)

این سیستم تلفیقی هنری از دانش مهندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و البته مهندسی نرم‌ افزار به حساب می آید و قادر است با استفاده از دوربین استریو در بالای شیشه جلو ، به تشخیص پستی‌ ها و بلندی ‌ها بپردازد . درواقع Road Surface Scan که خود جزیی از سیستم کنترل بدنه جادویی مرسدس به‌ شمار می ‌رود ، قادر است تا فاصله 15 متری جلوی خودرو و ناهمواری بیشتر از 3 میلی متر را اسکن نماید . به‌ طوریکه کارایی آن تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت بسیار دقیق است .

کنترل بدنه جادویی در صورت تشخیص ناهمواری ، با تغییرات در سیستم تعلیق می تواند آرامش را همچنان در کابین حفظ نماید . استفان سیترنسکی ، مدیر لهستانی پروژه Magic Body Control از لفظ ( قالیچه پرنده ) برای توصیف آن استفاده کرده است .

اِیرماتیک  (Air Matic)

این سیستم در همکاری با Magic Body Control که به اسکن سطح جاده می پردازد ، به ناهمواری ‌ها پاسخ می دهد تا حداکثر ثبات و آرامش در خودرو برقرار شود . علاوه بر این ، بسته به شرایط جاده ، همانند سیستم فنربندی پنوماتیک ( تعلیق بادی ) می‌ تواند ارتفاع کف خودرو را تا 4 سانتی متر افزایش دهد .

رفتار این سیستم براساس مودهای مختلف رانندگی تغییر می ‌کند ؛ برای نمونه هنگامی که خودرو در حالت اسپرت پلاس قرار بگیرد ، Air Matic  واکنش کمتری به پستی‌ ها و بلندی ‌ها نشان می ‌دهد تا در نتیجه این اتفاق ، سفتی سیستم تعلیق بیشتر و حس سواری اسپرت‌ تری به راننده منتقل شود .

روشنایی دیجیتال  (Digital Light)

طی سال ‌های گذشته خودروسازان پیشتاز سرمایه ویژه ‌ای را برای ساخت نسل تازه چراغ‌ های اصلی خودرو به کار گرفته ‌اند و حتی در این زمینه با یکدیگر نیز به رقابت می ‌پردازند . روشنایی دیجیتال که از جمله فنآوری‌ های جدید مرسدس بنز شناخته می ‌شود ، یکی از مهم ترین اقدامات این شرکت برای افزایش ایمنی سرنشینان و عابرین پیاده است .

پروژکتور به ‌کار رفته در این سیستم توانایی انعکاس تصاویر با رزولوشن HD را بر روی سطح جاده دارد . سیستم یاد شده اولین بار در سال 2015 و برای کانسپت F 015 توسعه یافت و در حقیقت جزیی از سامانه رانندگی هوشمند تلقی می‌ شود . لازم به ذکر است این سیستم در همکاری با سامانه ناوبری (GPS) می ‌تواند تصادفات و باریک شدن مسیر را به‌صورت کاملا واضح روی سطح جاده نمایش دهد . بعید نیست که Digital Light در آینده به رقیبی قدرتمند برای هدآپ دیسپلی ( نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو ) مبدل شود .

در واقع دقت پرتاب ‌نور در سیستم روشنایی دیجیتالی مرسدس بنز آنچنان بالاست که این چراغ‌ ها می ‌توانند حتی نوشته‌ های قابل خواندن را نیز بر روی مسیر پیش‌ روی راننده بتابانند ، شاید بتوان این نسل از چراغ‌ های خودرو را چیزی بیشتر از یک سیستم برای روشن کردن محیط دانست ، چرا که این چراغ ‌ها می ‌توانند در نقش تابلو اعلانات و هشدار های مسیر عمل نمایند و به شکل هوشمندانه‌ ای نسبت به رسیدن به پیچ ‌ها ، مواجه شدن با موانع جاده ‌ای و راننده‌ های در حال گذر از لاین روبه‌رو ، واکنش نشان دهند .

پدآفند اورژانسی پیشبینی شده  (Predictive Emergency Defense)

در بعضی تصادفات منجر به فوت ، این راننده نیست که با اشتباه خود حادثه می ‌آفریند . بلکه سکته قلبی ، حمله مغزی و مواردی از این دست باعث ایجاد سانحه می ‌شود . بنابراین ستاره نقرهای تصمیم گرفت با این مشکل با روش پیشگیری مقابله کند . سامانه Predictive    Emergency Defense  یا ( پدآفند اورژانسی پیشبینی شده ) ، وظیفه دارد علائم حیاتی راننده را در طول رانندگی بررسی کند و در صورت بروز هرگونه اتفاق خطرناک برای او ، سیستم هشدار خطر را فعال می ‌کند و سریعا با مراکز درمانی تماس می‌ گیرد .

پایش الکتروکاردیوگراف ( عملکرد الکتریکی قلب ) با استفاده از سنسور های ECG از جمله وظایف آن است . با این حال ، این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد . در مراحل بعدی پیش ‌بینی بروز خطر برای راننده و یا هدایت خودکار خودرو به حاشیه مسیر در صورت بروز حادثه برای راننده در دستور کار مرسدس بنز قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب علاوه بر مراقبت دائمی از راننده خودرو ، خطر بروز تصادفات شدید ناشی از سکته قلبی راننده مرسدس بنز برای سایر خودروهای موجود در مسیر نیز از بین می ‌رود و ایمنی رفت و آمد به‌ طور کلی بهبود خواهد یافت .

رانندگی هوشمند  (Intelligent Drive)

سیستم ( رانندگی هوشمند ) یکی از قدم‌های مثبت صنعت خودرو سازی به سمت تحقق رانندگی خودران براساس دانش هوش مصنوعی تلقی می شود . دوربین ‌ها و رادارهای پیشرفته در کنار نرم ‌افزار دقیق مرسدس می ‌تواند وسیله نقلیه را در بین خطوط نگاه دارد ، تغییر لاین بدهد ، با استفاده از سیستم ناوبری سرعت را بر اساس شرایط جاده تنظیم کند یا در هنگام بروز اتفاقی پیشبینی نشده ، قبل از وقوع حادثه خودرو را متوقف کند .

با این‌ وجود مرسدس بنز هنوز برای رسیدن به یک سیستم خودران مطلق ، راه درازی در پیش دارد . در شرایط فعلی خودرو سازانی مانند مرسدس بنز به لطف تکنولوژی کروز کنترل تطبیق ‌پذیر و سیستم حفظ خودرو بین خطوط می‌ توانند شرایطی شبیه به رانندگی خودکار را تا سطح 3 یا 4 ( الزام به نگه داشتن فرمان خودرو توسط راننده و تمرکز بر روی مسیر پیش رو ) ارائه دهند ، اما هنوز تا دست ‌یابی به تکنولوژی رانندگی کاملا خودکار در تمامی شرایط چند سال فاصله زمانی وجود دارد .

مرسدس بنز

Race Start

این سیستم در واقع یک تکنولوژی الکترومکانیکی است که در اغلب خودروها تحت عبارت  ( لانچ کنترل ) معرفی می شود و در بسیاری از خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت امروزی وجود دارد . در حقیقت با تنظیمات دقیق ، کلاچ خودرو با هدف دست‌ یابی به بیشترین شتاب در لحظه مناسب درگیر می‌ شود .

شاید با خود فکر می‌کنید برای مثال ، کلاس S چه نیازی به لانچ کنترل دارد ؟ اما واقعیت این است ، همین سوپرلوکس سنگین وزن در نسخه +S63 4Matic  می‌تواند در عرض 3.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد . این یعنی سریع تر از خودروهایی که نصف وزن کلاس S را هم ندارند .

کافی است برای خلق چنین اتفاقی ، خودرو را در حالت اسپرت یا اسپرت پلاس قرار بدهید و سپس روی پدال ‌های گاز و ترمز با هم فشار دهید . بعد با رها کردن پدال ترمز ، کامپیوتر همه چیز را برای 3.5 ثانیه پیش ‌رو آماده می ‌کند تا شما با گشتاور 900 نیوتن متر ، شتابی خارق العاده را تجربه کنید .‌ هرچند این سیستم کاربرد محدودی دارد ، اما در جدال ‌ها و رقابت ‌های خیابانی بسیار کاربردی است ، خصوصا زمانیکه با سوپر اسپرتی انگلیسی با نام آستون مارتین ونتیج مسابقه بدهید .

Curve-Tilting

در هنگام گردش خودرو به یک جهت ، نیروی گریز از مرکز باعث می‌ شود تا سرنشینان و سایر اجزای داخل خودرو تمایل حرکت در سمت مخالف را داشته باشند . برای مثال وقتی خودرو به سمت راست می ‌پیچد ، شما احساس می ‌کنید که نیرویی شما را به سمت چپ متمایل می ‌کند .

هر چقدر با سرعت بالاتری وارد پیچ شوید ، این احساس تقویت می ‌گردد . اگرچه در رانندگی اسپرت این اتفاق لذت بخش است اما سرنشینان ردیف عقب چندان از آن رضایت نخواهند داشت . ستاره نقره‌ ای برای حل این مشکل، سیستمی تحت عنوان Curve-Tilting را برای کلاس S توسعه داده است ؛ این سیستم وظیفه دارد در هنگام چرخش ، تا 2.65 درجه خودرو را به داخل پیچ متمایل کند .

با این کار، نیروی G وارد شده به سرنشینان کاهش می‌ یابد و کمتر به سمت خارج پیچ متمایل می ‌شوند . این سیستم از سرعت 15 تا 180 کیلومتر بر ساعت فعال است و برای تغییرات زاویه از سامانه فنربندی Air Matic  منطبق بر تکنولوژی بالشتک ‌های بادی کمک می ‌گیرد .

مرسدس بنز در اغلب مدل های چهار چرخ محرک ( اصطلاحا دو دیفرانسیل ) خود از تکنولوژی ای موسوم به 4 MATIC استفاده می ‌کند . +4MATIC که در مدل های مختلفی از جمله E63 و S63 دیده می ‌شود ، گشتاور تولید شده توسط پیشرانه را بین هر چهار چرخ توزیع می‌ کند .

البته این بدان معنا نیست که هر کدام از چرخ ‌ها سهم مساوی از گشتاور را در اختیار می ‌گیرند ، بلکه به تناسب شرایط و حفظ حداکثر پایداری ، ممکن است به یکی از آنها گشتاور بیشتری اختصاص یابد . همین مسئله باعث می شود تا عملکرد این سامانه در مقایسه با نمونه ‌های مشابه کاملا قویتر و کارآمدتر باشد . این عمل توسط یک کلاچ الکترومغناطیسی کنترل می ‌شود .

سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید مرسدس بنز با نام MBUX که در نسل جدید کلاس A به‌کار گرفته شده ، توانسته است ارتباط تکنولوژی با صنعت خودروسازی را به‌ خوبی نمایش دهد . این سامانه با بهره‌ گیری از هوش مصنوعی می ‌تواند با سنجش اطلاعات راننده ، محیط و همچنین خودرو ، تصمیماتی مناسب و راهکارهایی منطقی را ارائه دهد . این سیستم با استفاده از صفحه نمایش تمام لمسی داخل کابین و دستیار صوتی مخصوص به خود که با گفتن ( هی مرسدس ) فعال می ‌شود و تجربه ‌ای لذت بخش از کار با MBUX را به شما هدیه می‌ دهد .

بیشتر بدانید 

نکات جالب درباره چند مورد از عوامل کاهش‌ دهنده قدرت خودرو

بررسی علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک و تست آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.