مشخصات فنی خودرو وانت کاپرا و تجربه رانندگی با آن از دید کارشناسان
وانت کاپرا یک پیکاپ چینی است که در اصل با نام ژانگ زینگ گرند تایگر در سال 2012 توسط کمپانی ( زد ایکس اتو ) روانه بازارهای کشور های در حال توسعه خاورمیانه ؛ آمریکای جنوبی ، آفریقا ، روسیه و اروپای شرقی شد .
گروه خودرو سازی بهمن اوایل دهه 90 شمسی تصمیم گرفت این خودرو را به بازار ایران ارائه دهد تا جای خالی یک وانت پیکاپ توانمند و خوش قیمت را در کشور تا حد زیادی پر کند . همچنین مدتی بعد گروه خودرو سازی بهمن نسخه فیس لیفت این خودرو را با نام کاپرا 2 به دست مشتریان ایرانی رساند که از سال 2013 وارد سبد محصولات شرکت خودرو سازی زدیکس اتو شده بود.
وانت کاپرا از یک موتور 2.4 لیتری 4 سیلندر خطی بنزینی ساخت میتسوبیشی ژاپن با 125 اسب بخار نیرو و 200 نیوتن متر گشتاور استفاده می کند و به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی مجهز شده و به کمک آن ، قادر است خروجیهای خود به هر چهار چرخ خود ارسال کند . طبق اعلام بهمن موتور ، به صورت ترکیبی ، وانت کاپرا به ازای هر صد کیلومتر رانندگی تقریباً 8 لیتر بنزین مصرف می کند که بدون شک واقعی نیست و مصرف سوخت خودرو بیشتر از این حرف هاست .
این خودرو با داشتن ابعادی معادل با 5330 میلی متر طول ، 1750 میلی متر عرض ، 1775 میلی متر ارتفاع و 3100 میلی متر طول بین دو محور ، در سگمنت پیکاپ تراک های سایز متوسط قرار گرفته و وزن کلی آن برابر با 1765 کیلوگرم است . سیستم ترمزهای این خودرو در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسه ای بوده و سیستم تعلیق آن در جلو از نوع جناقی با میله پیچشی و در عقب از نوع فنر تخت است .
در وب سایت ZX Auto ، سازنده چینی این خودرو در مورد تست ایمنی کاپرا ادعا شده که این خودرو در تست ANCAP استرالیا و US-NCAP شرکت کرده و نمره قبولی دریافت کرده است . همان طور که قبلاً هم گفته شد ، موضوع وقتی جالب می شود که بدانید در وب سایت ANCAP هیچ رکورد و سابقهای از این تست یافت نشده و تست های ایمنی در آمریکا توسط IIHS و NHTSA انجام می شوند و تاکنون ما چیزی در مورد US-NCAP نشنیده بودیم . از این رو، با اطمینان می توان گفت که وانت کاپرا مانند خودروهای بسیاری که بدون تست ایمنی در خیابان های ایران جولان می دهند، وارد کشورمان شده است .
طراحی ظاهری وانت کاپرا
طراحی بدنه پیکاپ کاپرا به گونه ای صورت پذیرفته که در همان نگاه اول احساس می شود این خودرو برای عبور از مسیر های آفرود و صعب العبور ساخته شده است که البته انتظار داشتن چنین قابلیتی از یک وانت پیکاپ امر چندان بیهوده ای نیست . نمای روبروی وانت کاپرا نسبتا ساده طراحی شده و از اشکال هندسی چندان پیچیده ای در ترسیم المان های مختلف نظیر : چراغ های جلو ، جلو پنجره و سپر استفاده نشده است . گل گیرهای مرتفع و برآمده نیز جلوه جذاب و حجیمی به بدنه این خودرو وانت اعطا کرده اند .
در نمای عقب نیز شاهد نوعی طراحی ساده همچون سایر پیکاپ ها و البته هماهنگ با سایر بخشهای بدنه هستیم . از سوی دیگر باید گفت که کاپرا 2 به عنوان نسخه فیس لیفت وانت کاپرا ، از لحاظ طراحی بدنه تحولات چشم گیری را تجربه نکرده است . با این حال می توان به تغییرات جزئی سپر جلو ، حذف گارد محافظ جلو ، تغییر گرافیک داخلی چراغ ها و اضافه شدن دی لایت اشاره کرد . اعمال چنین تغییراتی سبب شده تا نمای چهره وانت کاپرا نسبت به گذشته حالتی جسورانه و مدرن تر به خود بگیرد . در نمای جانبی و پشت وانت کاپرا 2 تغییرات چندانی را نسبت به نسخه پیشین مشاهده نخواهید کرد .
به طور کلی طراحی وانت پیکاپ کاپرا گرچه در مقایسه با محصولات روز نظیر تویوتا هایلوکس و فوتون پیکاپ ، نسبتا کلاسیک و قدیمی تر جلوه می کند اما با توجه به آن که در کشور ما هنوز وانت هایی با عمر بیش از چند دهه همچون مانند نیسان آبی و وانت مزدا سری B در حال تولید و عرضه هستند ، می توان گفت که طراحی بدنه کاپرا می تواند توجه مشتریان این گونه خودروهای دو دیفرانسیل شهری بیابانی را نسبت به خود جلب کند و رضایت ایشان را در پی داشته باشد .
طراحی داخلی وانت کاپرا
طراحی داخلی وانت کاپرا 1 تقریبا ساده اما متناسب با ماهیت این خودروی پیکاپ طراحی شده است . وانت کاپرا به ویژه در نسخه دو کابین فضایی جادار را برای حضور سرنشینان فراهم آورده اما متریال به کار رفته در ساخت کابین چندان چنگی به دل نمی زند . طراحی کنسول میانی نیز داشبورد برخی وانت های آمریکایی را به یاد می آورد . از سوی دیگر سازندگان کاپرا در مدل کاپرا 2 جلوه ای به مراتب امروزی و زیبا تر را برای فضای داخلی کابین این وانت پیکاپ به ارمغان آورده اند .
طراحی غربیلک فرمان ، داشبورد و سایر نواحی کابین کاپرا 2 به شیوه ای مدرن ، اسپرت و چشم نواز صورت پذیرفته است ؛ به نحوی که شاید نتوان در بسیاری محصولات سواری سدان و هاچبک نیز چنین طراحی جذابی را مشاهده کرد . به طور کل طراحی کابین وانت کاپرا 2 نسبت به گذشته خوشایند ، مهیج و جسورانه تر شده و کاربران از حضور در کابین این پیکاپ چینی لذت بصری نسبتا زیادی خواهند برد . جنس متریال هم نسبت به گذشته با ارتقای نسبی روبرو بوده است و احتمالا بتواند مشتریان وانت های این رنج قیمت را راضی نگاه دارد .
آپشنها و امکانات وانت کاپرا
آپشنهایی که گروه بهمن در قالب وانت کاپرا 2 به عنوان نسخه فول آپشن در اختیار مشتریان قرار می دهد ، شامل موارد زیر خواهند بود : سیستم مالتی مدیا به همراه بلوتوث و رهیاب ، شیشه بالابرهای برقی ، آینه های جانبی برقی ، قفل مرکزی با ریموت ، ایربگ راننده و سرنشین ، تهویه مطبوع ، دیلایت ، ترمز ضد قفلABS ، دکمه های کنترل روی فرمان ، چراغ مطالعه جلو ، دوربین دید عقب ، رکاب آلومینیومی جانبی ، ساعت به همراه قطب نما و جی پی اس ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، صفحه نمایشگر لمسی 7 اینچی .
مشخصات فنی وانت کاپرا
وانت کاپرا در هر دو نسخه معمولی و فیس لیفت ( کاپرا 2 ) از یک پیشرانه 4 سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم 2387 سی سی نیرویی برابر با 124 اسب بخار قدرت و200 نیوتن متر گشتاور دریافت می کند که به وسیله یک جعبه دنده 5 سرعته دستی و دو عدد دیفرانسیل به سمت تمامی چرخ قابل ارسال است . شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 16 ثانیه و مصرف سوخت آن به صورت ترکیبی در حدود 11- 12 لیتر در 100 کیلومتر ارزیابی می شود .
مزایا و معایب وانت کاپرا
از نقاط قوت وانت کاپرا می توان به طراحی ظاهری قابل قبول ، ارتفاع مناسب از سطح زمین ، و قابلیت آفرود در حد معقول ، توانایی فنی مناسب ، طراحی چشم نواز کابین وانت کاپرا 2 و قیمت نسبتا متعادل اشاره کرد . از سوی دیگر کیفیت ساخت نه چندان مطلوب ، مصرف سوخت بالا ، عایق بندی و کیفیت نه چندان مطلوب کابین در نسخه کاپرا معمولی از جمله معایب این وانت پیکاپ برشمرده می شوند .
وضعیت فروش وانت کاپرا در بازار ایران
اصولا مشتریان این گونه وانت پیکاپ ها در بازار ایران از لحاظ کمیت در اقلیت قرار دارند ؛ چرا که عمده خریداران ترجیح می دهند در عوض تصاحب یک خودروی وانت پیکاپ به سراغ کراس اوور های جمع و جور شیک و زیبا بروند تا با یک تیر چند نشان بزنند . مشتریان وانت پیکاپ ها عمدتا افراد و ارگان هایی هستند که جهت موارد کاربردی از این خودروها استفاده می کنند ؛ یا افرادی که سر و کارشان بیشتر با مسیر های صعب العبور و بیابانی است ، معمولا به سراغ این وانت پیکاپ ها می روند .
بنابراین می توان گفت که بازار خرید و فروش وانت پیکاپ کاپرا در مقایسه با کراس اوورهای هم قیمت چندان داغ و پررونق نیست اما با این حال در همین بخش نسبتا محدودتر بازار نیز وانت پیکاپ کاپرا یکی از مدل های خوش قیمت و نسبتا خوش فروش به حساب می آید که با توجه به گستردگی خدمات پس از فروش گروه خودرو سازی بهمن در سراسر کشور ، توانسته بسیاری از مشتریان هدف را به سوی خود جلب سازد .
5 دلیل اینکه ماشین وانت کاپرا را نخریم ؟
1- کیفیت مونتاژ خوب نیست :
مشکلی که تقریباً تمامی خودرو های ایرانی و همه خودروهای چینی که داخل ایران مونتاژ می شوند را در کاپرا به بهترین شکل ممکن می توان دید . البته در این بین استثناهایی هم وجود دارند که چون انگشت شمار هستند ، می توان به کل بی خیال آنها شد . در مورد کیفیت مونتاژ کاپرا همین بس که به گفته بسیاری از مالکان این خودرو ، خیلی طول نمی کشد که وانت کاپرا صفر کیلو متر شما به صدا بیفتد و برای رفع مشکل ، شنیده شده خیلی از خریداران این خودرو با مراجعه به مکانیک ، یک بار کل خودرو را آچارکشی می کنند . اگر تاکنون به نمایندگی های بهمن موتور مراجعه کرده باشید ، تقریباً همیشه و بدون استثنا ، یک یا دو وانت کاپرا را خواهید دید که برای تعمیر به نمایندگی مراجعه کرده اند .
2- ترمزهای نه چندان خوب :
یکی از مواردی که خیلی از مالکان خودرو از آن شکایت دارند ، سیستم ترمز وانت کاپرا است . با توجه به وزن تقریباً دو تنی خودرو و قدرت نسبتاً بالای موتور ، مخصوصاً در سرعت های بالای 80 کیلومتر بر ساعت ، ترمزها خیلی پاسخگوی نیاز خودرو نیستند و بهتر است هنگام رانندگی با آن ، حتماً به این موضوع توجه نمایید . در نمایندگی های بهمن موتور ، خیلی اوقات دیده شده که مالکان وانت کاپرای خود را به علت مشکل ترمز به نمایندگی برده اند .
3- کیفیت ساخت پایین کابین و سر و صدای زیاد :
طراحی کلی کابین این خودرو خوب است ، ولی این به معنی خوب بودن خود کابین نیست . کیفیت مونتاژ اتاق بسیار پایین بوده و بعد از چند هزار کیلومتر، اصطلاحاً کابین خودرو به صدا می افتد . این موضوع وقتی بغرنج تر می شود که بخواهید با کاپرا مثلاً در یک جاده پر دست انداز با سرعت بالای 80 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنید . صندلی های کاپرا ، یکی از منابع اصلی تولید صدای داخل کابین محسوب می شود و آن طور که باید ، راحت هم نیستند . مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین این خودرو هم فوق العاده بی کیفیت بوده و اصلاً مناسب این رنج قیمت نیست .
4- شتاب کم :
این خودرو به یک موتور نسبتاً خوب ژاپنی مجهز است که 125 اسب بخار نیرو و 200 نیوتن متر گشتاور دارد . نیروی موتور کم این خودرو در کنار وزن بدنه نسبتاً سنگین آن سبب شده تا با خودرویی نسبتاً کند مواجه شویم . با این مشخصات فنی و با توجه به وزن تقریباً دو تنی ، کاپرا دو کابین صفر تا صد را می تواند در حول و حوش 16 ثانیه پر کند و همین ، آن را به یک وانت نسبتاً کند تبدیل کرده که می تواند مخصوصاً هنگامی که بار هم زده باشید ، حسابی شما را کلافه کند . از این رو اگر شتاب اولیه خودرو برای شما موضوع مهمی به هنگام خرید یک وانت دوکابین است ، سراغ کاپرا را نگیرید .
5- مصرف سوخت بالا :
در کاتالوگ کاپرا، بهمن موتور مصرف سوخت آن را در حالت ترکیبی 8 لیتر به ازای هر صد کیلو متر ذکر کرده است که بیشتر به یک جوک می ماند . مصرف سوخت ترکیبی واقعی این خودرو 12 لیتر به ازای هر صد کیلومتر بوده و داخل شهر ، به ازای هر صد کیلومتر تقریباً 15 تا 16 لیتر بنزین مصرف می کند . با این اوصاف ، اگر بیشتر اوقات رانندگی شما در محیط های شهری می گذرد ، یا بی خیال خرید کاپرا شوید ، یا به نوعی باید بتوانید با هزینه های بالای سوخت آن کنار بیایید .
بیشتر بخوانید:
مزایا و معایب خودرو سئات لئون 1.8 لیتری + نقد و بررسی آن
منبع: کارگبک